elfanomad 8 Postad 28 Augusti , 2012 Hejhopp. Nu har jag bestämt mig...tror jag. Har efter mycket funderingar och övervägande valt att byta ut min trasiga bensinare (motorn rasade efter midsommar, resultat sprucken kolv) mot en ny diesel motor, FNM 250hk diesel. Vad tror ni om det? Har inte läst eller hört några negativa kommentarer/händelser om den motor eller fabrikat, sen är den tok-mycket billigare än Volvo Penta som tar hutlöst mycket för liknande typ av motor. Finns ett MEN... jag kommer använda mig av mitt befintliga DP290 drev och tar risken med att inte få ALLT nytt i kartong. Drevet är i riktigt bra skick och ompackat m.m. Volvo Penta D4 kostar nästan 100% mer och en äldre KAD43/44 kostar lika mycket. OK, det står Volvo Penta på motorn och det klingar bättre då det är dags för försäljning service. Så, har jag gjort ett bra val av motor? (någon med erfarenheter som kört motorn mååååånga timmar) Det som finkammas nu är tillvägagångsättet. Jag kan låta ett varv sköta hela motorbytet men då vet jag att pengar kommer rulla som kulor på ett halt parkettgolv...Därför tänkte jag fråga om någon båtmek här inne skulle vilja göra det? (Stockholm/helst Värmdö). Kom gärna med förslag/tankar om andra alternativ m.m. Mvh en som satsar på 2013 års båtsäsong Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 28 November , 2012 Forsätter på mitt eget inlägg. Har nu bestämt mig! Har också redan köpt ny motor. Det blev en Hyundai S250 med Bravo3 drev. Tänkte visa lite bilder under projektets gång. Jag kommer inte göra självaste motorinstallationen själv utan det tar en firma hand om. Alltid kul att dokumentera installationen och lite övriga detaljer. Första bilden ser ni. Inget drev kvar, och halva motorn ligger inne på durken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 28 November , 2012 En till...+ snäckor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suncab 2 Postad 28 November , 2012 Hej Sitter i samma situation, vore kul för mitt eget beslut att få veta hur du tänkte dig fram till detta paket. Du hade ju ett helt annat i tanken när du startade tråden. Jag tar gärna andra tips från gänget där ute tack Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 28 November , 2012 Har en granne som monterade in samma paket i sin båt. Har funkat riktigt bra har jag förstått det som Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 29 November , 2012 Du ska bara veta hur många paket jag gått igenom sedan i midsommarhttp://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />. Det började med att jag tänkte själv byta till ett nytt block med toppar och allt, sen en helt ny bensinare V8 från USA. Efter det kom jag på att jag skulle vilja konvertera till diesel men behålla mitt gamla drev (som är ompackat och fullt fungerande), då kollade jag upp vilka motorer som skulle kunna fungera. hittade FNM modellerna och hade egentligen bestämt mig för en sådan. Men då kom en bekant och sa att jag skulle kolla på Huyndai bra och pålitliga motorer. Fick kontakt med en firma här i Sthlm som säljer och gör installationen, fick ett riktigt bra intryck och de är grymt seriösa/trevliga. Behövde dock införskaffa mig ett helt nytt drev men efter att pratat med en hel del motorkunniga kändes det som ett bra val. Sen finns det såklart både för och nackdelar. I det här fallet vägde fördelarna över och vi har beslutat att behålla båten i många år framöverhttp://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ /> Mvh Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suncab 2 Postad 29 November , 2012 Hej Tack för infon, jag har redan diesel (Ad41) och lutar starkt åt byte av motor och behålla drevet, som precis som ditt är renoverat och fullt ok. Har tittat på FNM, FPT (Iveco) & hyndai förutom det gröna guldet som går bort pga fullständigt vansinniga priser. För mig så går FNM bort pga dålig respons från säljare samt högt effektuttag ur liten volym, kvar är FTP & Hyndai, båda går att applicera på mitt drev, och har båda några för och nackdelar i min värld. Den högre effekten i Hyndai är inte intressant för mig, möjigtvis de sex cylindrarna. Ivecon känns mer beprövad, vilket jag kan tycka är viktigt. Någon som har erfarenhet av FTP resp Hyndai 230-250 hk? Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 29 November , 2012 Hej har erfarenhet av fiat iveco på landmaskiner, de är otroligt slitstarka, tål mycket belastning, med andra ord lever länge, i de maskiner jag handhar till vardags. Kan tycka att de är lite högvarviga, de jobbar på höga varv för att få effekt. Men iveco gör bra motorer, som lever länge med lite krångel. Sen är det ofta stora serier detta leder ju till lång reservdelshållning. Nu hade jag ju erfarenhet av maskiner på land, men de maskinerna går ju igen på båtsidan med, blir ju alltid någon konvertering från land till sjö. ( Antar jag ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 30 November , 2012 Vet inte om Kubota funkar i marinsammanhang. Men deras motorer sitter i nästan vartenda kyl/frysaggregat på lastbilssidan. Servisen sköts dessutom i Sverige av ett anrikt företag. http://www.maltemanson.com/p_marindieselmotorer.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 1 December , 2012 Vad trist att du fick dålig respons på FNM. Jag fick rikitgt bra kontakt och bra information med importören Noja Marin som de heter. Tyvärr föll FNM bort pga av osäkerheten med att behålla befintligt drev (fick höra att man var tvungen att kona om det drev jag hade DP290). Men andra VP drev verkar fungera bättre. Haha...ja det gröna guldet har hutlösa priset. Sen vet jag inte riktigt om de motorerna är så j..kla mycket bättre än de andra som finns nu för tiden. Tror det handlar om mer trygghet när det gäller service och reservdelar. Precis innan jag bestämde mig för Hyundai så kollade jag lite snabbt på Vetus. Det finns faktiskt motorer upp till 250hk och sen har de vist kampanj på elektronisk reglage m.m. Nu vet jag inte alls hur bra motorerna är men de kanske kan vara något att kolla upp. En rolig detalj med Hyundai är att V6:orna är något som är framtagna för just marint bruk, det är inte någon konverterad bilmotor ellerliknande. De är framtagna för i första hand sitta i livräddningsbåtar på stora kryssare eller fartyg rent allmänt. Sen har de som krav att kunna åka utan smörjmedel i full hastighet i 10 min, vad jag hörde från säljaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suncab 2 Postad 4 December , 2012 Hej Både FPT & Hyundai säger att 290 DP fungerar med deras motorer, vridmomentet är ngt högre men inte mycket. Vetus & Kobota har huvudaskligen lågvarviga motorer som inte passar för drev, så jag hittar inga fler alternativ. Är det någon som har erfarenhet från FPT ( Iveco), eller ytterliagre någån med erfarenhet från Hyundai? Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredun1 0 Postad 14 Maj , 2013 Hej! Jag står också inför motorbyte (ofrivilligt, min gamla diesel har rasat). Jag undrar vad firman du var så nöjd med heter och var de finns. Funderar på Lombardini eller annan motor på strax under 100 hk då jag har en Nimbus 26, halvplanande. Andra tips i motor-val? Penta låter ju som alla skriver väl dyrt. Bra tips/tänk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser