Pillemasaren 0 Postad 28 Augusti , 2012 Hej! Jag har en Aq140 med dubbla Solex 44 PHN förgasare. Motorn är svårstartad - i början kräver den gaspådrag som ger ett varvtal på ca 3000 för att inte tappa orken helt och stanna. Efter ett par minuter då motorn kommit upp i temperatur kan jag dra av på gasen och nå normal tomgång på 800 rpm. Sedan fungerar motorn felfritt. Men man borde ju kunna slippa tokvarvningarna i hamnen varje gång man skall ut och åka. Dessutom kan det ju knappast vara nyttigt för en kall motor att köras på så högt varvtal. Vad kan vara felet??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 521 Postad 28 Augusti , 2012 Låter som ett chok-problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pillemasaren 0 Postad 28 Augusti , 2012 Förtydligande. Denna motor har ingen choke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 521 Postad 28 Augusti , 2012 Ok. Ingen automatchok heller? Skumt, jag trodde alla förgasarmotorer hade chok. Man lär så länge man lever. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 28 Augusti , 2012 Har haft en likadan och den betedde sig exakt likadant, speciellt när det var lite kyligt. I de lägena var man tvungen att ge den ett par extra supar bensin genom att pumpa med gasreglaget ett par gånger. Men när den väl var varm gick den klockrent. Mvh Labbibia ps. Se till att ha friska tändstift, det gör en viss skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 29 Augusti , 2012 Finns ett gäng trådar i ämnet. Sök på ignitor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 30 Augusti , 2012 Jag har också en AQ140 och upplever samma sak som du. Det hjälper att pumpa några slag med gasen innan start, välinställd tändning samt friska fina tänddelar inklusive tändstift hjälper något för själva starten. Problemet med närmast obefintlig tomgång de första 1-2 minuterna har jag inte lyckats få bukt med. Men bara den får bröla en stund på 2500- 1800 rpm så kan man sänka till700-800 sedan. Det är väl någe man får vänja sig vid, det är ju en motor med aktningsvärd ålder. De sista producerades 1979 vad jag kan förstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser