Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
k4parn

val av slipmaskin.

Rekommendera Poster

tänkte jag skulle ge mig på att renovera min selco selsport 15 nu i vinter. och i och med att en omlackering är aktuell så tänkte behöver jag hjälp med val av slipmaskin. vad ska man ha för någon? Planslip eller bandslip?. vill gärna ha tips på en slip med bra kvallite då jag gärna vill att den skall hålla länge.. har kollat lite på festools grejjer men tycker att det är lite väl mycket pengar. sen kikade jag även på Roybi (svavning) men tycker de känns som lite halvkass kvallite på dom. hur är kvalliten på bosch gröna serie? är det kanske den blåa serien som gäller om man ska köpa bosch?? alla tips mottages gladeligen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare, kanonmaskin för både slipning och polering. Har fått byta slipdynan en runda men annars har allt fungerat felfritt under många år.

En bra finess är ställbart vartal som gör det möjligt att slipa hårt och mjukt trä samt polera.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle utan tvekan säga excenterslip. Planslip avverkar ingenting och bandslip avverkar oftast för mycket. Excenterslipen avverkar precis lagom!

För mig är excenterslipen den första slipmaskinen man köper, efter den är det bandslip och sist planslipen. För mig kan man lika gärna handslipa det mesta som planslipen är till för. (Av den anledningen äger jag faktiskt ingen planslip!)

Vilken excenterslip du ska väja beror på din plånbok och hur du tycker de olika modellerna känns i handen. Personligen har jag en Black & Decker, KA190E, som jag köpte ganska billigt för 10 år sedan. Ingen proffsmaskin men den har fungerat väldigt bra. Den började dock knorra lite nyligen när den fått kämpa under epoxibehandlingen av vår båt. Elma Maskinservice hade reservdelar för att få den att må bra igen, och oväntat nog var dessa delar riktigt billiga! 

Just det, jag fick byta själva slipplattan i höstas också då kardborren började tappa greppet. Kostade knappt 200 kr om jag inte minns fel.

Detta efter tio år alltså!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja men den har jag vart och provklämt lite på och tycker den verkar rätt skön. inte allt för dyr heller. känns ju rätt skönt om dom håller länge då jag snart planerar att även skaffa hus så då kommer den ju till använding igen.. hur fungerar denna på dom lite mer trånga partierna?? kanske att man skulle haft en sådan och sen komplitera med en mouse slipmaskin till dom lite mer bökiga ställena.

btw: hur är det att slipa av all färg på en plastbåt? har en kännsla av att de bör gå rätt trögt. måste få bort allt gammalt då jag tänkt epoxy behandla skrovet utvändigt och sen på med en mörkblå lack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du skaffa hus så tror jag att en multimaskin, typ Fein Multimaster eller någon kopia, skulle vara ett mycket bra köp. Dessa kan man sätta på slipplattor på som gör slipmusen överflödig.

En slipmaskin jag missade att rada upp är fingerslipen. Otroligt effektiv för att grovslipa i trånga utrymmen, bearbeta metallstycken och för att korta av skruvar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du menar bottenfärgsborttagning? Jag slipade bort all bottenfärg på en Albin 78 med föregångaren till PEX 400. Kopplade på en industridamsugare i stället för pappersfiltret och använde sedan 40-papper. Det gick förvånansvärt bra, tycker jag och dammade inte så mycket heller..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en DeWalt excenterslip, den är helt fantastisk. Rekommenderar en sådan varmt. Har haft enklare maskiner tidigare, men de roterar enormt mycket, medan DeWalten vibrerar mer. Det ger snabbare och större precision i avverkningen och pappren håller lägre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej inte bara bottenfärg borttagning.. slipa rent hela båten, som ett litet vinterprojekt skall den totalrenoveras och skall därför lackas om helt.  ny lack, ny inredning, ny el, allt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan tvekan en excenterslipmaskin från tex Bosch. Jag har använt en sådan och slipat hela skrivet samt polerat friborden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bosch PEX 400 är en bra maskin, stor fördel att den är ganska lätt, det sliter mindre på armarna. Kan jag kör jag helst med en excenterroterande luftmaskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då jag själv håller på med liknande jobb och tyväär inte äger någon riktig kompressor  så valde jag att satsta på en http://www.bosch-professional.com/se/sv/ocs/Verktyg/101286/7757/excenterslipmaskiner/gex-150-turbo/

Visst lite dyrare men jag räknar med att den ska hålla min livstid och med en bra slipmaskin är halva jobbet gjort. en annan fördel är att den går att ändra från excenterocilerande till mer roterande funktion(fin/grov) vilket gör att den fungerar som 2 slipmaskiner i en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bandslip:  Avverkar mycket och är tung och rätt svår att hantera om man är ovan eller på lutande ytor. Skulle inte rekomendera den till det jobbet. Använder själv bandslip mycket till snickerier etc (nytillverkning) Blir lätt djupa gropa snabbt om man inte är uppmärksam och van.

Exenterslip:  Är lätt att använda och ställer även in slipningen efter ytan. Värt att sattsa på kvalite då bra maskiner exentrar mer (skakar mer) och har bättre ergonomi så du slipper skakningarna i händerna. Välj en där disken kan röra sig rotera med och har hål för pappret så både kyler det bättre och transporterar bort slipdammet bättre när du slipar.

Ett annat råd är att köpa bra papper och byta direkt om det börja klegga igen, annars så bränner det och resultatet blir dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Excenterslip absolut! Men den bör nog kombineras med någon typ av slipmus för att klara hörn och kanter. Varför inte välja Boschs motsvarighet till Fein Multimaster, så får du en hel del andra faciliteter på köpet?

Har själv en Bosch excenterslip och är ganska nöjd. Några saker att tänka på dock. Maskinen är ganska hög vilket gör att det är svårt att komma åt i låga utrymmen, t.ex. mellan trappsteg som sitter tätt. Det gör den också lite onödigt tungjobbad på vertikala ytor, eftersom man måste använda ganska mycket kraft för att den s.a.s. inte skall tippa över. Handtaget i framkanten sticker ut och är ofta i vägen, men det går ju att ta bort. Mitt ligger i en låda någonstans. Brukar leta upp det när jag ska polera skrovsidorna. Lite onödigt tung tycker jag att den är, men där finns tydligen olika uppfattningar.

Dammuppsamlaren är fullständigt värdelös om du skall slipa större ytor än några dm2. (Hur fasen gör man för att få upp tvåan i dm2?) Kapaciteten är på tok för låg och så fort filtret börjar sätta igen hamnar det mesta dammet utanför. När det är dags att tömma efter några minuters slipande får man iaf ut en stor del av dammet i omgivningen. Har faktiskt kastat min åtföljd av otryckbara avskedsord. Om du vill slippa att se ut som en snögubbe med munskydd måste du kombinera med en dammsugare, särskilt med tanke på att det är ett ganska stort jobb du ger dig på. 

Annars är maskinen OK, som sagt.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...