Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Amanda31

Hissa spinnakern högre på masten

Rekommendera Poster

Hej, har en one off halvtonnare. Partialriggad med raka spridare och backstag. Och akterstag förstås. Jag har skaffat en beg spinnaker som ligger lite över maxmått på höjden. Står mycket snyggt men är alltså kanske en dryg halvmeter för lång. I dagsläget hissas spinnakern någon decimeter ovanför förstagets och backstagens infästningar i masten. Jag skulle vilja höja hisspunkten för spinnakern på masten för att få den att stå bättre. Kanske ända upp till masttoppen. Går det eller kommer jag att knäcka masten vid backstagens infästningar när det börjar blåsa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du saknar sidostagning av kaltoppen finns det en risk, men kolla med en riggtillverkare typ Benns och se vad de säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska göra det. Till saken hör att masten dessutom är konad. Det ökar väl risken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde detta med min Selden mast, 17 m lång/hög med konad topp, 1979 design. Lokal Selden rep sade att det går att ta spi trissan 50 cm högre utan att riskera nåt. Så nu är spi trissan 50 cm ovanför förstagets/backstagens fästpunkt. Fungerar ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, din mas är längre än min så jag kanske får stanna vid 35 cm. Hur fäste du det na blocket i masten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då spinnakerfallet löper inne i masten och har ett eget trissbox-beslag (fallgenomföringsblock heter det ?), monterade jag boxen för spi fallet av, gjorde ett nytt likadant hål 50cm högre (borra och fila) i mastens framkant, och monterade beslaget där på samma sätt med två monel-popnitar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...