Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Stoffs

Mercruiser 5,7 liter V8 - Vägrar starta

Rekommendera Poster

Hej.

Jag är nybliven medlem på detta utmärkta forum och är i stort behov av hjälp! Vi har felsökt i 4 dagar nu utan resultat...

 

Bakgrund

Vi har ganska nyligen köpt oss en trevlig Bayliner 2355 Ciera från 96. I den sitter en Mercruiser 5,7 liters V8. Limpor och knän är bytta 2007, impeller 2010.

Vi tittade runt på några liknande modeller innan vi slutligen föll för detta exemplar. Vi var och tittade på den förra helgen (söndag) och provkörde då även båten - hon spann som en katt! Vi gjorde därför upp ett nytt möte 4 dagar senare då vi genomförde affär och körde hem båten (vattenvägen) från Norrtälje till Värmdö (ca 35 distans - 2 timmars körning, pga nya vatten).

Resan till Värmdö gick fint och vi maxade ca 30 knop och motorn varvade då ca 4500 rpm - marchfart var 22-23 knop och motorn varvade runt 3000 rpm - temp låg konstant på 80 grader under färden.

Efter att vi kommit fram lade vi till vid bryggan, puttrade på tomgång en stund och stängde sedan av båten, för att sedan åter kasta loss och ge oss ut på en kortare provåkning - bränslemätaren visade då tomt men enligt säljaren brukar det vid detta läge finnas ca 20-40 liter kvar i båten. När vi åter lade till vid bryggan lät vi henne gå på tomgång ca 1 minut igen innan vi stängde av för kvällen, bommade igen och åkte hem.

4 dagar senare gjorde vi nu ett nytt besök i båten för att städa grundligt. Efter städning skulle vi dra igång båten för att se att allt fortfarande var ok - igentligen för att bara höra ljudet av vår nya båt :-) och här börjar problemen.... Motorn vägrar tända!

 

Symptom

Startmotorn drar runt, men båten vägrar hoppa igång, startmotorn låter pigg - se länk:

 

Vad är felsökt

* Startbatteri är bytt till ett sprillans nytt 100 Ah (har även gamla 140 Ah batterier i båten som fungerar)

* Kabelskor till batteripolerna är bytta och smorda (var spruckna och glapp tidigare)

* Lokaliserat 2 st säkringar som var trasiga i kablar och bytt dem (10A från strömswitch och 5A under ratten)

* Plockat isär fördelarlock och rotor och tagit bort oxidation på kontaktytor

* Kollat att fördelaren får gnista = OK

* Bytt tändsstift till helt nya AC Delco MR43T

* Kontrollerat att varje tändstift ger gnista på respektive sladd

* Rengjort flamdämpare/luftfilter

* Tittat att bränsle sprutas in i förgasaren genom att pumpa gasreglage = OK

* Sprutat startgas i förgasaren (när spjället är öppet)

 

Trots dessa åtgärder vägrar motorn fortfarande att tända och går runt som på filmen:


Våra tankar och idéer börjar ta slut och tips mottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa steg

 

Tanke 1 - Motorn är sur

Av ovan felsökning är vi inne på att dra slutsatsen att det inte är fel på elektroniken (mer än att batterierna börjar bli trötta efter repeterade startförsök.

Vi är medvetna om att det finns en risk för att motorn blivit sur men hoppades på att ett par nya fräscha tändstift skulle få den att hoppa igång trots det - när vi plockade ut de nya tändstiften (för att kontrollera dem) var några av dem lite glansiga och luktade bensin - men det droppade inte från dem om man säger så.

Tanken vi har för att råda bot på detta är att plocka ut samtliga tändstift (igen) och låta motorn lufta sig under natten i hopp om att den ska vädras ur.

 

Tanke 2 - Vatten i bensinen

Vatten i bensinen! Vi gjorde ett, hmmm, vad ska vi säga... mindre vetenskapligt test under kvällen. När vi pumpade gasreglaget höll vi ned en skruvmejsel i förgasaren så att strålarna träffade mejseln. Detta gjorde vi för att ta upp mejseln (hålla den utanför båten) och med hjälp av tändare sätta eld på bensinen. Resultatet här förvånade oss då det var svårt att antända och brann med väldigt svag låga.

Vi upprepade samma test hemma i en fräsch bensindunk. Doppade spetsen (betydligt mindre yta än med mejseln i förgasaren) i bensinen, lät den droppa av och tände sedan med tändare - nu flammade det till ordentligt och var MYCKET lättantändligt!

Efter detta test funderade jag vidare på HUR vattnet (om det nu är vatten i tanken) kunnat hamna där och vet med mig att jag reagerade på hur tanklocket satt när jag fyllde på 20 liter från reservdunkarna för att utesluta soppatorsk (total mängd i tanken just nu är mellan 40-60 liter, uppskattat).

Tanklocket sitter metall mot metall (någon packning i form av en O-ring saknas helt) samt att tanklocket sitter på sned yta på sidan av båten och är mer insjunken än omgivningen vilket möjliggör en liten vattensamling - Detta bör i sin tur möjliggöra att vatten vid regn sakta (säkert under längre tid) kan krypa längst med gängorna och vidare ned i tanken. Locket sitter även fast i en metalltråd som börjat flisa vilket får mig och tro att en av trådarna säkert kommit imellan gängorna vid ett antal tillfället för att ytterligare öka risken för vattenintag via tanklocket.

För att spä på denna tanke ännu mer tror jag inte tidigare ägare kört ned bränslemängden så pass mkt som vi gjorde under vår hemkörning av båten - vilket innebär en större högre koncentration vatten i kvarvarande bränsle.

 

Detta är säkert något man kunnat kolla i bränslefiltret då bensin och vatten har olika densitet, men tyvärr saknade vi verktyg för att dra loss filtret (satt som ett berg).

Bensinens kvalitet bör vi dock kunna kontrollera genom att strypa bränsleslangen, torrköra nån gång för att få bort dålig bensin och sedan hälla i en matsked besin i förgasaren - stämmer det?

Om detta nu får motorn att hoppa igång är vi på rätt spår och då behöver jag hjälp med hur vi åter tätar bensintanken efter att ha sugit upp bensinen via bränslemätarhålet - vad för tätningsmedel använder man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först ett varningens ord, slabba inte med soppa i motorrummet utan att köra fläkten hela tiden.

Sedan så kan det vara en ide att sätta en lös tank ( till u-bordare ) med frisk soppa direkt på soppa pumpen dvs efter filtret. funkar det så har du hittat orsaken. Bara att tömma tanken på gammal soppa.

Orsaken (om det nu är vatten) är att ni körde ner soppa mängden till väldigt låga nivåer. Jag har som riktlinje att inte gå under en 1/4 tank, helst inte under 1/2 innan man tankar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni har troligtvis kört så tomt i tanken så att det har dragit med sig smuts o satt igen filtret.

Det ska sitta en o-ring på tanklocket som ni bör kunna köpa i närmaste tillbehörs butik.

Gör som föreslagits o sätt på en extra tank o se om den startar, det som bekymrar är att den inte går på startgas.Har ni verkligen sprutat direkt i insuget, för finns det gnista så ska den tända till.

Det är inte så att det sitter någon form av stöldskydd på den ? Förre ägaren kan ha gjort någon finurlig koppling på den, ring honom först o berätta om dina problem han kan ha missat att informera dig om korrekt start procedur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det råkar möjligtvis inte vara så att den har dödmansgrepp ? Baylinern jag hade hade sådant ett plastclipps som ska tryckas dit satt en kontakt i närheten av tändningslåset.  Har själv stått och försökt få igång motorn tills jag kom på att jag glömt trycka dit clippset sen startade den på en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dödmansgreppet är felsökt och är tyvärr inte orsaken till att båten inte startar.

 

Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska vi börja slabba med soppa i motorrummet (suga rent den gamla tanken) så kommer vi att koppla loss samtliga batterier och lyfta ut dem från båten innan vi påbörjar arbetet. Därefter vädrar vi ordentligt.

 

Att prova med en utombordartank är en bra idé och vi ska se om detta går att ordna - har iaf en tank, så det är mer kopplingen vi ska få till.

 

Går det att dra runt motorn med startmotorn och på så sätt få ut den dåliga soppan ur systemet och ersätta med ny fräsch soppa från en extratank?

 

Vi tror precis som dig att orsaken är att vi nu är nere på låga nivåer i tanken samt att det varit (lite) läckage under en längre tid.

 

Tack för dina idéer och tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asgarv!

Den va jag med om en fredag när jag skulle ut med min 2755. Ringde till slut min båtmek å frågade. Samma sak när jag köpte Sea rayen men då hade jag glömt hur man la i neutralen men lite gas. VA tvungen att ha lite gas för att starta. Jag kunde fasen inte komma på hur man fick i neutralen. Va van vid VP. Efter att jag varit på väg att dra i väg mekens brygga så ringde jag det genanta samtalet \angel\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/angel_smile.gif\ title=\angel\ width=\20\ />

Så jag är inte förvånad om det är dödmansgreppet.  Men...kommer det gnista om man glömt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är smuts i filtret borde vi väl ha problem med att pumpa fram bensin till förgasaren (där inne sprutar det friskt vid pumpning)?

O-ring till tanklocket ska inhandlas snarast för att förhindra detta potentiella läckage.

 

Vi har pratat med tidigare ägare som lät lika bekymrad som oss. Vi frågade om startprocedur och vi har inte missat någon switch osv när vi försökt. Han erbjöd sig att komma ut och visa hur han brukar starta båten (pumpa 1-2 ggr och ge gas halv gas om motorn är kall).

 

Bränslet ska testas idag eller imorgon.

 

Tack för dina tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, tack för att du delade med dig av din genanta upplevelse - sånna sitter vi nog alla och ruvar på ;)

 

Vi är inne på samma linje som dig, att det inte bör komma gnistor på stiften om det nu verkligen var dödmansgreppet. Det är som sagt felsökt och bör inte vara anledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huuu detta påminner mig om min första båt. 

Vägrade starta efter andra turen med den.

Bytte batterier, tändstift, startmotor massa timmar i att kolla elchemat, byte av av diverse kontakter, relä´ n, tändspole, oljetryckgivare... Efter 4 dagar tankekraft svordomar, och allmänt nere... Rörde jag lite på gasreglagen. Och den bara drog igång omdelbart... Visade sig att neutral läget inte riktigt var i. Den kärvade faktiskt lite ibland väldigt sällan men ändå! Det är inte rättvist med ett sånt  fel.

Har du gnista på tändstiften, och bränslet kommer fram. Och inte ens vill starta med startgas. Ja då vete fan! Då har den allt den behöver för att starta.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är bränslefiltret fullt med vatten det är därför motorn inte går på startgas.

För att förgasaren ger motorn mestadels vatten.

Jag skulle som nästa steg ta av bränslefiltret töm det eller byt.

Fyll filtret med ny bensin och ge bränsletanken två flaskor k-sprit.

Om man gör detta går motorn, om problemet var vatten.

Beroede på hur långt från motorn filtret sitter kan du behöva köra starten ett tag för att få fram ren bensin från filtret,för förgasaren och ledningen från filtret har förmodligen vatten i sig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är exakt de här tankarna som vi har och hoppas ska avhjälpa felet.

 

Idag eller imorgon kommer vi testa följande:

Bort med bränslefilter och tömma det i en genomskinlig behållare som får stå och separera sig en stund (detta bör skikta sig om det är vatten i soppan och ge en visuell bekräftelse). Vi skruvar därefter dit filtret fullt med ny bensin och stryper sedan slangen ned till soppatanken, så att båten inte pumpar upp mer vattenblandadbensin till filter och förgasare. Troligen kommer vi behöva köra runt den på starten ett par gånger innan den friska soppan nått förgasaren.

Visar det sig att motorn går igång kommer vi tömma tanken på all vätska och hälla på nytt - samt täta tanklocket med en O-ring.

 

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det inte är så att den får för lite bensin, pumpa 3-4 ggr och försök sedan starta! Var en på varvet i våras som höll på att veva på sin startmotor utan att ngt hände, gick till slut fram och undrade om han gav ngn gas, jodå, hade han pumpat med gasen, nix, han gjorde det och den hoppade igång! V8'or gillar mkt bensin när de är kalla. Har de desutom legat still en vecka hinner nivån i förgasaren sjunka coh då behövs än mer hjälp från acc pumpen för att få ut soppa till cylindrarna.

Om det skulle bli för mkt, låt tändningen stå på ett tag (antar att du har en elchoke som öppnar efter en stund med tändning påslagen) ge full gas och snurra på startmotorn beredd att dra av när den börjar tända!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter konstigt att den inte går på startgas. Jag skulle strypa bränsle (vatten)-tillförseln och vädra ur motorn. Full gas och vrid runt ett tag med startmotorn. Prova sen med mycket startgas. Går den inte då kolla ett stift som du ansluter och jordar i blocket att det är blå sprakande gnista. Är gnistan bra skulle jag kolla timingen. Dvs gnista i rätt tid. Är det brytare kan man se när brytaren precis öppnar och känna i ett tändstiftshål att en kolv nästan är uppe. Har motorn komp bränsle och rätt timing på gnistorna ska den gå igång. Även om några cyllar inte vill va me så är det många som ska spraka igång. Har motorn kamrem? Då kan det va den som hoppat några kugg var min ide'.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär... då har vi utfört kvällens aktivitet som bestod av att byta fördelarlock och rotor, plocka bort och tömma bränslefilter - vilket resulterade i lite mörkt smuts (rostflagnor?) på botten men annars såg bränslet bra ut - det separerade sig inte på de 2 timmar vi pillade motor. Vi kopplade bort bränsleslangen och fyllde upp bränslefiltret med ny bensin innan vi satte dit bränslefiltret igen - slangen lät vi vara på sidan.  Efter detta provade vi att starta utan hjälpmedel någon gång, därefter provade vi att starta med ny bensin ned i förgasaren, samt även med startgas - detta destades både med och utan gasreglaget nere (3/4). Motorn vägrar fortfarande starta!!!   För natten har vi plockat ut samtliga stift ur motorn (tyckte de hade en glansig hinna - men jag är nog inte rätt person att avgöra det) och låter den nu ''vädra ur'' cylindrarna - i fall att motorn bara är sur... trots allt!   Efter uppstart imorgon har vi slut på idéer.... :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tycker oss se att gnistan från stiften är gulaktig, gör det någon skillnad?

Motorn har ingen kamrem....

 

Trots nya försök och byten av prylar idag startar hon inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jättetråkigt när det krånglar.
Har du provat att byta tändspolen? Det fordras högre spänning för att få till en gnista när du får kompression i cylindrarna, än ute i fria luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar inte motorn på startgas så har du ingen tillräckligt bra gnista eller helt utebliven komp.

Edit: Även tändläget är avgörande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Har du provat att lägga i friläge och pumpa 2 - 3 gånger hålla kvar lite mera gas än tomgång och starta ?

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gul gnista har ingen energi har jag lärt mig. Den ska låta också. Är tyvärr bara självlärd motorklåpare. Nån med fackkunskap behöver värdera hur viktigt det är med blå gnista. Själv har jag tyckt motorer med tyst gul gnista har haft svårt med starten men med åtta cylindrar borde rätt många ge liv ifrån sig med startgas. Möjligen kan det gåt en hel del i en så stor morot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, för det första, tråkigt med strul, men kämpa på så går det till slut! Har själv haft en 5,7:a och jag delar erfarenheten med andra att det är sällsynt med en sur V8:a. Däremot så håller jag nog på tändspolen. Hade alltid med mig en i reserv faktiskt. Har man komp, bränsle och gnista så skall det i alla fall hacka igång lite. Om man analyserar vad som kan gå sönder från en dag till en annan så har ni i princip åtgätdat allt bränslerelaterat, tändningsrelaterat (förutom tändspolen) och jag förutsätter att ni fortfarande har kompression, så byt tändspolen och testa! Ursäkta textformateringen från iPad... Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste citera mig själv då det är ytterligare en sak som kan inverka att den inte startar med gas, tändningsläget måste naturligtvis vara korrekt. Nu vet jag inte vad det är för system på din motor, elektroniskt eller brytare, men har läget av någon anledning rubbats ur läge så startar inte motorn med vare sig gas eller frisk soppa. En bra början är att kolla grundläget 

Sätt motorn så kolven i cyl 1 är i topp och avgas o insug ventiler väger dvs cyl 1 i tändläge kolla sedan att rotorn i fördelaren pekar mot cyl 1 i fördelarlocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite intresserad av vad du har för propeller? 4500 varv och bara 30 knop får mig att undra över antingen en riktigt snål propeller eller att du inte har komp på alla cylindrarna.

 

Fast låg eller ingen kompression på nån cylinder påverkar ju heller inte som någon skrev huruvida motorn startar eller ej. Jag är en varm anhängare av kompressionsprov smiley ...både när det behövs och inte.

 

CDIboxen då? Värm den försiktigt med en varmluftsfläkt eller kupévärmare...prova att starta. Är den paj har den inte kontakt när den är fysiskt kall.

Annars är väl tändspolen just nu det bästa tipset då den inte är bytt...

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där.

 

Måste rätta mig själv. Den varvar 4100 rpm på full gas. Återkommer med exakt antal knop när jag får med mig plottern ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ikväll fick vi ÄNTLIGEN igång motorn! Vilken befrielse det var att höra den mullra igen!

Stod ikväll med en nyköpt tändspole på bryggan som aldrig behövde användas (läggs till högen reservdelar nu).

Det vi gjort sen senast var att vi lät tändstiften vara ur motor över natten och dagen. När vi kom ned för att mecka idag hade vi med oss en mekaniker som brukar trimma motorer. Han kollade de NYA stiften (AC Delco MR43T) och tyckte avståndet var lite långt.. enligt honom skulle det ligga på ca 1 mm för optimal tändning - så han knackade till avståndet mot motorblocket :)

Vi testade gnistan med 1 (nyknackat) stift i sladden mot motorn och resten fortfarande urplockade, vilket bör resulterat i en urblåsning av motorn. Det gnistrade som tusan!

Vi stoppade tillbaka samtliga sladdar stift... när vi nu vred om tändningen hoppade den igång! Dock var motorn inte helt glad, då det troligtvis fanns luft i soppaslangen - så några ofrivilliga stopp blev det innan motorn gick fint och vi kunde åka fram och tillbaka till Grinda...

 

 

Dock hördes ett knackande ljud innifrån motorn när den var kall, detta försvann sen när den värmt upp sig. Vad kan det vara? Ska försöka få med det på film sen...

 

 

Tack för alla förslag och idéer vi fått från er här på forumet! Det har verkligen hjälpt oss i vårt felsökande. Innan den här helgen kunde jag bara öppna huven och konstatera färgen, men nu har man lärt sig en hel del! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skönt!! Förvånar mig att någon kan sälja en sån strulande båtmotor. De problem du beskriver kan knappast ha kommit som en blixt från klar himmel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...