Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
VareVi

Nykterhetskontroller, erfarenheter från i somras

Rekommendera Poster

men snälla Arne... Finns det inga FAKTA som stödjer skillnaden? Eftersom du tycks ha problem att få fram fakta om skillnaden mellan väg och sjötrafik så ska jag presentera lite sådan fakta.

1. En tvåfilig väg är som regel 10-12 meter bred, en farled till sjöss är som regel ÅTMINSTONE hundra meter bred.

2. På denna 10-12 meter breda väg möts bilar ofta i en fart av 90 km /tim, på ett avstånd från varann på någon meter.  På sjön däremot, möts det ytterst sällan båtar på så kort avstånd, och om det ändå skere, så är det beroende på att farleden är extremt trång, och då gäller som regel 5 knop, dvs ca 8 km/ tim......en viss skillnad.

3. Det finns över 4 miljoner bilar i landet, vilket gör att dessa nära möten på vägarna inträffar i stort sett oavbrutet. Till skillnad från hur det är på sjön, där bara ca en tiondel så många båtar samsas om ett utrymme många gånger större än det som gäller på bilvägarna. Dessutom används en bil i genomsnitt (för färd) oerhört många fler timmar per år än en båt, vilket ytterligare ökar på skillnaderna mellan bil och båttrafik.

 

Det här är så basic, så det borde ju inte behöva nämnas ens, men tydligen finns det vissa som inte förstår skillnaden....... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labibbia skrev bl a:
 

1. En tvåfilig väg är som regel 10-12 meter bred, en farled till sjöss är som regel ÅTMINSTONE hundra meter bred.

2. På denna 10-12 meter breda väg möts bilar ofta i en fart av 90 km /tim, på ett avstånd från varann på någon meter.  På sjön däremot, möts det ytterst sällan båtar på så kort avstånd, och om det ändå skere, så är det beroende på att farleden är extremt trång, och då gäller som regel 5 knop, dvs ca 8 km/ tim......en viss skillnad.

Ok att en tvåfilig biliväg är 10-12 meter bred, och att en farled till sjöss är KANSKE 100 meter bred... Men på en tvåfilig bilväg kör oftast bilarna i rad efter varandra - Vilket inte så ofta sker till sjöss... Där det mycket ofta händer att båtar kör i bred, i farleden - Både uppåt och neråt i den samma... Plus att det mycket ofta korsas hejvilt i farleden utan att signalera något om svängning eller omkörning... Vilket OFTAST sker på en tvåfilig bilväg...

5 knop i farled??? Nu vet inte jag vart du bor, men här på västkusten är det SÄLLAN fartbegränsningar i farlederna...! Vilket då gör att det finns folk som kör i 30 knop, likväl som i 5 knop...

I en bil sitter du OFTAST skyddad, med skal runtom, Förutom om du kör en cabriolet. Plus att bilen i mångt och mycket (fortfarande faktiskt) består av metall... I en båt sitter du VÄLDIGT SÄLLAN skyddad  med skal runtom... Skulle så vara fallet så består skalet av plast eller tyg... Och om du då blir påkörd i 15 knop (27,78 Km/h) så kan detta innebära ren livsfara om den påkörda båten är t ex en styrpulpetare i 5,5 meters storlek - Oavsett om den påkörande båten är större eller ej...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är beklagligt att Arne Anka måste ha fakta för att förstå skillnaden mellan bil och båt. Jag tror det är solklart för oss andra och inte så konstigt att han stödjer lagen när ingen har presenterat fakta för honom så han förstår skillnaden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutsats - skillnaderna är jättestora mellan bil och båttrafik.

Jag kan komma på fler - man har sällan sjögång på bilvägar. Vägens huvudriktning är intiuitiv (åtminstone om man tagit körkort) men på sjön kan farledens huvudriktining missas om man har dålig koll (vilken sida skall man ta prickarna på). När man kör bil utan att läsa kartan kommer man normalt på sin höjd vilse, på sjön - om man inte navigerar rätt - kan det gå riktigt illa. I samma farled samsas ofta flytetyg som gör väldigt olika fart, och som dessutom drivs på olika sätt. På bilvägar går den mesta av trafiken i relativt lika hastighet (visst, traktor, moppe m.m.)

Finns säkert hundratals andra skillnader som kan listas. Vissa saker gör det mindre riskfyllt att framföra båt under åtminstone lättare rus andra gör det sannolikt farligare (jämfört med bil). För medicinsk och beteendevetenskaplig - men även politisk expertis blir det sannolikt ändå i slutändan ett tyckande vad som är en lämplig promillegräns till sjöss, men nog tusan är det skillnader mellan väg- och sjötrafik.

Men till syvende och sist är det ju jättebra med en låg alko-tolerans för den som framför fritidsbåtar Ligger den på 0,2 är den ju lätt att begripa och efterleva, de flesta vet vad som gäller på väg. Enkelt - tydligt - begripligt. Det som däremot är hopplöst att begripa, och därmed efterleva, är hur lagen skall tillämpas för övriga ombord. Och att lagen blivit så korkad som den blivit på denna punkt beror nog på att lagstiftaren anser att det är väsentliga skillnader mellan väg- och sjötrafik.

Tror du inte det herr Anka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kenneth

Om du läser igen så ser du att jag skrev att det SOM REGEL är 5 knop i TRÅNGA farleder. Då tänker jag på exempelvis Stegesund precis utanför Waxholm i Stlms skärgård. Annars är det naturligtvis fri fart för det mesta. Att alla båtar inte ligger på rad är väl bara bra? Seriekrockar är såvitt jag vet oerhört sällsynt till sjöss?

Apropå trafiktäthet. Har just varit ute på en hundpromenad. Jag bor precis vid en stor fjärd i Sthlms innerskärgård. Farleden här, ett par stenkast från där jag nu sitter och skriver, är minst 300 meter bred. Under min knappa timmes promenad utefter fjärdens strand såg jag totalt 1 (en) privat motorbåt, 1 (en) segelbåt, 2 polisbåtar och Sthlms Brandförsvars båt. Ja, och så finlandsfärjan Cinderella förstås. Hiskelig trafik?

Här gäller det alltså att hålla tungan rätt i mun för att inte krocka i den täta trafiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Skämtar  du ? Om inte så är nog detta bland det fånigaste inlägg jag läst.  Så du tror alltså att du är säkrare i biltrafiken än i en båt.. suck..  Det är ju bara att kolla statistiken i avseende på antalet dödade och skadade  i biltrafik jämte fritidsbåttrafik.

Man blir bara så trött på alla trygghetsnarkomaner  nonono

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Arne Radar

Instämmer att den är svårttolkad. Jag är dock tveksam till hur ett alternativ skulle se ut (under förutsättning att rättsväsendet gör en sund bedömning) då man utan att inkludera de som är ombord helt enkelt bara kommer att få en massa situationer där den som är full sätter sin tio-åring att kör båten så fort han ser en polisbåt. Men jag instämmer i att det finns problem med lagens utformning.

@ labbiba

Jag förstår att det finns skillnader. Men jag håller inte med om att dessa skillnader motiverar att man har högre promillehalt på sjön. En bedömning som politikerna uppenbarligen delar.

Att du ser ett fåtal båtar på sjön när du promenerar säger väl inget. Med samma logik skulle jag kunna påtala att man borde få ha en högre promillehalt tisdagar mellan 02:00-04:00, för då är det också ca 300 m mellan bilarna. Och?

Bilarna kör närmare varandra. Absolut. Men en bil har en massa smarta säkerhetssystem med krockkuddar som gör det möjligt att överleva en krasch i höga hastigheter. I en båt finns inga såna. Det var väl förra året en kvinna omkom efter att en båt kört på grund och hon åkte med huvudet in i något i sittbrunnen. Vet inte hur fort det gick, men hade för mig att det var en stålbåt, och de åker väl inte vidare fort.

labbibia, alla dina exempel är inte fakta gällande en jämförelse mellan bil- och båttrafik. Istället tar du enskilda fakta om en fjärds bredd och använder den som fakta på skillnader mellan bil och båttrafik. Det är inte samma sak.

Du brukar själv använda Lindalssundet som exempel. Där låg sist jag passerade fem segelbåtar i bredd. körde 5 knop. Och som snabbgående motorbåt fick man kryssa sig fram mellan dessa. Biltrafiken kändes som en skolexempel på preussisk disciplin jämfört med denna anarki.

Men du och jag tycker olika. Jag tycker att båttrafiken är lömskare på det sättet att man påverkas av så många andra faktorer än sitt eget körsätt och andras. När jag kör båt måste jag koncentrera mig mer, hålla koll på sjökort, plotter, andra båtar (på kollisionskurs, i avsevärt lägre eller högre hastigheter etc), vågor, väder, väjningsregler (som jag kan men uppenbarligen inte alla andra) etc.

Du TYCKER att dina argument för att få dricka mer överväger; större fjärdar, mer vingelutrymme, lägre hastigheter (bl.a). Jag TYCKER å andra sidan att de andra faktorerna gör att de större fjärdarna, vingelutrymme och lägre hastigheter förvisso hjälper öka säkerhetsmarginalerna, men att det som komplicerar framförandet av båt ändå ställer högre krav på skepparen.

Vidare kan man ju även nämna de exempel man ser på sjön där ett eller två barn sitter i fram, dinglar med benen i 20-25 knop. Vet inte hur ofta du brukar låta dina barn sitta på motorhuven när du kör i 20 km/h.

Ge dig nu. Ja det är skillnader mellan båt och biltrafik. Men som du förstod så menade jag att det inte finns fakta som bevisar att båttrafiken är säkrare än biltrafiken. Och det är väl det som är relevant. Inte hur breda fjärdarna är eller hur många båtar du ser på din hundpromenad...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du har nog rätt, bil och båt är samma sak. Båda har däck. Så var det löst, nöjd?

Jag har faktiskt hittat fakta för att lag om alkohol behövs, även mot andra droger.

Varsågod, den bjuder jag på.\yes\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\18\ />

http://www.expressen.se/nyheter/kvinnan-stal-en-farja-jag-ar-jack-sparrow/

Kvinnan stal en färja: Jag är Jack Sparrow

Alison Whelan, 51, hade druckit och knarkat i två dygn.
Då fick hon för sig att hon var pirat - och kapade en passagerarfärja.
– Jag är Jack Sparrow, skrek hon enligt vittnen, skriver The Sun.
Nu har hon dömts till fängelse.

Erkänn nu att det är sådanna du är rädd för. Läskigt.\devil\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/devil_smile.gif\ title=\devil\ width=\18\ />

post-10001667-1394237249,2038_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Arne. Jag har inte tyckt någonting i mitt senaste inlägg till dig.

Jag presenterade det du efterfrågade. Fakta. Även min lilla beskrivning av hur det ser ut på fjärden här utanför är/var fakta. Nästa gång får jag väl ta med mig en filmkamera och dokumentera då.

Hur bred är en fjärd? Naturligtvis omöjligt att svara på, det var därför jag skrev en relativt blygsam siffra i mitt förra svar till dig. Att en fjärd är oerhört mycket bredare än en normal bilväg är ändå ett faktum, det får du ju ändå hålla med om?

Och visst kan det vara trångt i Lindahlssundet, men du borde knappast ha några problem att ta dig förbi några segelbåtar ens där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ Arne_Anka:

Det där med 10-åringen är ett ypperligt exempel på hur dåligt genomtänkt lagen är.

En 10-åring får ju i normalfallet framföra båt. Vad gör 10-åringen till en sämre förare rent juridiskt för att någon ombord druckit? Om jag har knäppt några pilsner och låter min son köra båten är jag kriminell. Om jag trillat på fördäck, fått hjärnsskakning och låter min son köra båten är jag inte kriminell.

Lagen är inte bara svår att tolka, den kriminaliserar något som under andra omständigheter inte är kriminellt. Alltså rättsosäker.

Personligen ser jag det som en säkerhetsfråga att lära upp barnen att köra båten (fast jag har aldrig kommit på tanken att använda dem som fylle-styrmän).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ärlighetens namn, om den enda likheten du ser mellan bil och båt är det faktum att båda har däck, då är det dig jag är rädd för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör den inte till en sämre förare för att dú druckit. Juridiskt. Däremot, om du druckit finns det ett uppsåt att låta 10-åringen köra annat än att du på mest trafiksäkra sätt ska framföra din båt. Men om du är nykter väljer du själv om du vill låta din 10-åring köra, och händer det en incident framför en polisbåt behöver du ju inte ta ställning till om faran är tillräckligt stor för att du ska riskera att åka dit.

Men jag instämmer i problematiken. Höll för några veckor sedan på att bli rammad två gånger av en ribbåt som framfördes av en kille som inte var ett år över 16. Han och han polare var ute med pappas Rupert med dubbla utombordare, och först höll de på att ramma mig när de skulle tanka (jag låg förtöjd), sedan utanför fjäderholmarna när de kom flygande fram i 50 knop.  Killarna var direkt vårdslösa och borde ha stoppats. Men de hade säkert inte druckit. Men en åldergräns hade inte varit fel. I alla fall utan målsman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bekanta med en 11 årig son som kör stora snabba båtar och navigerar betydligt bättre än de flesta av oss här och nog även dig Arne Anka, kan ge mig tusan på att han knäpper vissa KBVare på näsan när det gäller båtkörning. Han kör ofta deras 76Dc med 250 hk som en dröm. Där  kan resten av personerna i båtarna vara dyngraka utan någon som helst fara. Är det fel, eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, du likställer att en fjärd är 300 meter bred med att det är säkrare att köra båt än bil.

En fråga. På autobahn, på de avsnitt där det är fri hastighet, kan det komma bilar väldigt fort. men den lägsta hastigheten där är trots allt 80 (lastbilar med släp har jag för mig). Men där kör alltså bilar i mellan 80-180 km tim.

Ponera att vi tar bort alla filer. Breddar autobahn till 300 m. Och låter cyklister, traktorer, mopeder, långtradare och personbilar som alla kör mellan 10 km/h till 120 km /h samsas om denna 300 m breda yta. Med väjningsregler. Som de flesta kan. Men inte alla. Sedan tar alla av sig sina säkerhetsbälten, slår av airbag och andra säkerhetssystem. Men vi minskar ned trafikintensiteten med 90%.

Vad tror du är säkrast; 300 m bred autobahn med olika hastigheter, låga krav på kunnighet, stora skillnader i hastigheter, inga filer, utan säkerhetsanordningar, eller 15 m bred autobahn med filer, en lägstahastighet (och i de flesta fall en maxhastighet också), regler som alla måste kunna (och tar avlagt prov på)? Jag tror nr 2. Du tror nr 1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faran är nog snarare de som gör för stor paralleller mellan bil och båt. Speciellt de som är nybörjare på båt och inte fattar att båten styr med aktern till skillnad med bilen som styr med framhjulen. Även att de som inte insett att båten varken har broms eller handbroms och även glider i sidled när man försöker hålla båten still.

Eller de som tror man kan väja för hinder på sjön med en båt i lite fart på liknande sätt som en bil.

Eller ännu värre de som nyligen skaffat båt och förgäves inte kan hitta de målade linjerna där de ska köra. yes

Du behöver nog inte vara så orolig för mig, varken i bil eller båt. Kört prickfritt med bilen i 35 år och med båten tidigare helt prickfritt men senaste sommar (garanterat nykter) råkat på en sten i 2-3 knops fart med drevet. (blev lite skrapmärkensurprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arne Anka.

Så här skriver du:

Vad tror du är säkrast; 300 m bred autobahn med olika hastigheter, låga krav på kunnighet, stora skillnader i hastigheter, inga filer, utan säkerhetsanordningar, eller 15 m bred autobahn med filer, en lägstahastighet (och i de flesta fall en maxhastighet också), regler som alla måste kunna (och tar avlagt prov på)? Jag tror nr 2. Du tror nr 1........

 

Gör jag?

Vill du vara så vänlig att lägga av med ditt halmgubbefilosoferande?

Du lägger åsikter i min mun som jag inte har. Jag har ingen uppfattning överhuvudtaget om Autobahn a´ la Arne Anka-versionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. För att du anser att hur bred fjärden är är en avgörande faktor huruvida det är säkert att framföra en båt. Varför gäller inte samma sak på land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är vi helt överens. Jag är övertygad om att jag inte har något att frukta när det gäller dig och ditt sätt att framföra vare sig båt eller bil. En extra guldstjärna för att du efterlever lagen trots att du har stora ideologiska problem med den.

Som sagt, vi är nog närmare varandra än vi tror ofta. Men blir ju lätt tillspetsat på internet. (och som sagt, jag inser att det finns stora skillnader, det enda jag säger är att vissa skillnader gör båttrafik säkrare, andra  mer komplext.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag behöver inte alls ha ett uppsåt då jag låter sonen köra om jag druckit. Jag kan ha valt att låta honom köra innan jag knäppte pilsnern eftersom jag vet att han är kapabel. Finns även andra tänkbara omständigheter. Ditt Rupertexempel visar åter hur korkad fyllelagen är, man har hoppat över steget med regleringar kring åldergräns, flytväst, förarbevis och annat men applicerar denna typ av omständigheter i fallet då någon ombord druckit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arne, Arne.....

Jo. För att du anser att hur bred fjärden är är en avgörande faktor huruvida det är säkert att framföra en båt. Varför gäller inte samma sak på land?........

 

Vilken tur att du kan tala om för mig vad jag tycker och tänker Arne.....

På så vis blir det ju mycket enklare att debattera framöver. Jag behöver ju inte ens logga in.

 

Allvarligt talat, tror du att någon enda människa som läser dina sanslösa tokerier tar dig på allvar efter dumheter som den här senaste?

Jag gör det iallafall inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att du aldrig kommer med nåt konkret, utan bara tycker, så kan ju omgivningen inte göra annat än att försöka tolka dina skriverier. Jag och annan skribent skrev att det fanns många saker som påverkade säkerheten negativt gällande avsaknad avskyddande skal etc, sen skrev du något om att fjärden var 300 m bred. 

Och jag vet att autobahnexemplet var långsökt. Ungefär lika långsökt som att besvara de problem som finns på sjön med att fjärden är 300 meter bred... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrivningen fanns ju i gamla lagen också. Hur anser du att man bättre skulle komma runt detta? Utan att alla lät barnen köra och fortsatte dricka som tidigare.

Vidare instämmer jag i allt det andra du skriver. Det är märkligt att vem som helst kan köra en båt som går hur fort som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja troligen är vi när varandra när det gäller vår syn på ordning och reda. Att det ska vara lugnt på sjön och på landbacken.

Även att vi inte ska ha berusade på sjön där det är uppenbart att det kan bli allvarliga olyckor.

Dock kom lagen att klämma åt de som sköter sig och inte utgör något problem, alltså de som tog några öl eller glas vin och med ansvarstänkande så att det inte ska hända något. Dessa har funnits länge och det är deras ansvarstagande som gjort att vi har så svårt att hitta något som de skulle stält till med. Säkert har det varit någon som missat tilläggningen och skrapat i sin båt mot någon y-bom men svårt att hitta något allvaligt.

Men sedan har vi de som inte kan sätta gränser och inte kan låta bli att dricka mer än ett par glas och ändå ska köra båt fast de för länge sedan passerat gränser för vad som kan vara en rimlig gräns.

Dock finner vi nog dess ändå bland de som sätter båten på grund eller ställer till med allvarliga olyckor. Precis som det finns idioter som kör bil kraftigt berusade.

Men nu har vi en lag vi ska följa, en lag där vi inte vet vad soma är tillåtet med att låta sina ungdomar få köra båten hem ungefär som de ibland får köra bilen om vi varit på fest. (de har körkort). 

En lag som vi är många som undrar vad den skulle vara bra för. Hade vi bara haft lite mer närvaro av polis på sjön hade nog den gamla lagen fungerat. Men nu vill staten snåla och låta KBV göra polisens jobb. Samma ser vi på sjukhusen när sköterskor får ta hand om sådant läkare tidigare skulle göra. Besparingar.

Finns massor mer att skriva om detta trotts att väldigt mycket redan är skrivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibia: i ena exemplet anger du farled på runt hundra meter, kontra tvåfilig 12-metersväg... i andra anger du en extremt trång farled kontra 12-metersväg... Ursäkta mig om jag blev förvirrad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och å andra sidan är det ju lika tätt med båtar nu, som i semestertider... Eller hur...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Till Arne-Anka, crabfish och Kenneth_S

Läser man första inlägget i tråden så har Ni nog glidit lite vid sidan om ämnet. Ni kanske borde starta en ny tråd med Hur trångt det är i kanalen? Hmmm Hmmm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt order från siteadmin får vi inte starta mer trådar om 0,2 lagen.

Hej,

Starta inte nya trådar varje gång du har något nytt i ämnet 0.2 lagen. Fyll på någon av de som redan finns i stället.

 

Inget står om att jag måste hålla mig till ämnet så det är tydligen fritt.

Lovar att fylla på i någon av 0,2 eller liknande trådar så blir siteadmin glad på mig igen.cheeky

Mailade tillbaka och frågade om det gäller för ämnen som segel, dieselmotorer eller bottenfärg. Alltså om man bara får ha en tråd per ämne även om innehållet är olika.

Detta vill man inte svara på.frown

Men du får gärna ställa frågan till siteadmin om man får starta en tråd med Hur trångt det är i kanalen Dock finns redan en med rubriken trånga sund och 634 inlägg med ordet kanal 

post-10001667-1394237249,5629_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Min båt lämpar sig för ett fåtal kanaler så jag avstår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Utan att alla lät barnen köra och fortsatte dricka som tidigare.

Usch stackars dig som har denna människosyn. Jag är säker på att beteendet både var och är ytterst sällsynt. Inte ens som skämt eller ironi är det särkilt smickrande. Ser man hela sin omvärld som barnmisshandlande konspiratoriska alkisar så har man nog en del att jobba på med sitt inre. Är alla du möter kriminella idioter tills deras oskuld bevisats?

Angående båtkörkort, hastighetsbegränsningar, flytvästtvång, åldersgräns och andra regleringar ser jag ingen anledning till att stifta nya lagar annat än då det verkligen kan göra reell nytta genom t.ex. minskat antal olyckor. Har inte funderat djupare över detta, men skulle gissa att ett flytvästtvång i mindre/öppna båtar skulle rädda liv. Att omyndiga personer skulle stå för en hög olycksfrekvens till sjöss har jag aldrig hört talas om. Min poäng var bara att man rundat denna typ av regleringar vid stiftandet av sjöfyllerilagen (åtminstone dess nuvarande tillämpning). Tex omyndiga anses fullgoda båtförare i ett fall men inte ett annat. 

Önskar dig en störtskön helg fylld av positiva tankar om dina medmänniskor till sjöss!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...