Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
VareVi

Nykterhetskontroller, erfarenheter från i somras

Rekommendera Poster

Gäst Hemingway

*Ler*

Sjöpolisens främsta uppgift är att hålla trafiken flytande...

Skål

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till en aha-upplevelse Crabfish. Det du nu fascineras av är den exakta lydelsen ur den gamla sjöfyllerilagen. Den som även nu gäller för båtar under 10/15. Många oss har debatterat detta de senaste tre åren. Välkommen du också! ;-) Hur man avgjorde vem som var för påverkad kan jag också berätta! Det var så enkelt som att man fick dra varje enskillt fall till domstol. Där fick de lärde tvista om de sammantagna faktorerna som båttyp, väder, kompetens och rutt mm, gjorde att den misstänkte kunde anses vara för onykter eller ej. Efter domslutet kom överklagandet som ett brev på posten... Smidigt va?! Och billigt för samhället...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad fina inlägg det blir när man skriver på en iPad.... Inga radbrytningar eller stycken. Det går bara att citera det senaste inlägget mm mm. Seriöst, hur orkar ni skriva på det här forumet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och därför var man tvungen att sätta gränsen till 0,2?

Men det kanske du missat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är ju att nu använder sig polis och KVB av den gamla lagtexten där alla ombord som utför en för säkerheten väsentlig uppgift inte ska vara så påverkad att den anses inte klara av uppgiften, men man applicerar den nya lagens promillegräns för detta oavsett vilken uppgiften är. Man likställer därmed att styra och navigera med att hänga ut fendrar och lossa en tamp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gräns måste ju vara satt någonstans, annars blir det inte mycket till gräns.

Jag är övertygad att om bara båtlivsorganisationerna hade varit en smula intelligenta och samarbetsvilliga hade det blivit 0,5 promille.

Nu satt alla nötter där och:  Nej, för faaan! Rör inte min nubbe, starköl och GT!!! DET SKALL VARA FRIHET PÅ SJÖN!!! FASCISTSVIIIIIN!!!

Och tja, då det inte går att argumentera med sig själva var det ju fritt fram att smaska på med 0,2-gränsen.

Nykterhetsorganisationerna gnisslar nog tänderna av ilska över att de inte begrep båtfylleristernas omöjlighet - hade de förväntat sig det hade de nog försökt med en absolut nollgräns.

Personligen vill jag ha en Decibelgräns med, sedan är jag hyffsat nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt och fullt med Spancox. Fladdrande segel och klapprande riggar för ett jäkla oväsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om seglena fladdrar får man lära sig trimma bättre. Litet smällande fall tycker jag är rätt okej. Det ackompanjerar vindens sång i master och vant på ett skönt vis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå!.

Fortsätt gärna debattera och ventilera era åsikter. Gör det i en hövlig ton med respekt för andras åsikter. Vet inte hur många trådar som startats i ämnet 0.2 lagen men det är alldeles för många... maringuiden är inget medium för politiska åsikter.  Detta ämne är givetvis viktigt i den allmäna båtdebatten, men sluta hoppa på varandra och sluta RAPPORTERA varandra. Acceptera att det finns nästan alltid två sidor av samma mynt...

/SITEADMIN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför måste allt detaljregleras?

Varför måste vi ha så förbannat mycket lagar, regleringar och restriktion om precis ALLT???

Varför tror man sig kunna lagstifta bort varje eventuellt samhällsproblem?

Dog folk som flugor i våra fritidsbåtar pga alkoholintag innan vi fick den här lagen?

Är det betydligt lägre dödlighet till sjöss kopplat till alkohol nu efter lagens tillkomst?

Mig veterligen är det flest fyllerister som omkommer då de druttar i från små roddbåtar i våra insjöar. De omfattas inte av lagen och jag har aldrig sett till någon kustbevakning i dessa sjöar.

Jag börjar bli så less på det här landet och allt man hittar på för att skydda medborgarna från sig själva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att du visar ditt intresse för problemen här på forumetyes

Vad avser du att göra åt de som inte kan acceptera att vi har olika åsikter?

Vad avser du att göra åt de som kommer med fula påhopp på andra?

Jag har tidigare kallats för alkoholist och att jag har alkoholproblem. Vad anser du om sådant och vad tycker du man ska göra åt det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ber dig om ursäkt om jag kallat dig anhängare av lagen felaktigt. Trodde du var det.heart

För övrigt ingår jag inte i någon mobb utan är bara en av många som bryr mig om att lagar bör stiftas baserat på lite bättre fakta än vad som var fallet då 0,2 lagen drevs igenom.

Bl.a. borde man tagit reda på skillnader mellan bil och båt. Vi som har båt vet ju om det så det hade räckt om de fråga oss här på MG. 

Kollade på synonymer till mobb och det var inget kul

klipp från http://www.synonymer.se/?query=mobb

pack, pöbel, slödder, drägg, vandaliserande folkhop, skränande massa, huliganer

Nej kan nog inte vara mig du syftar på.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då jag kör macdator eller ipad får du vänta med svar till imorgon då jag är på jobbet, mailfunktionen är urkass på dessa....men svaret är ganska brawink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ett litet tips på you tube. sök på tre mogna män kustbevakarvisa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast vänta nu. Ena meningen skriver du:

...utan är bara en av många som bryr mig om att lagar bör stiftas baserat på lite bättre fakta än vad som var fallet då 0,2 lagen drevs igenom

Och hade vi stannat här hade väl jag kunnat åtminstone ge dig delvis rätt. Men sen slår du världen med häpnad genom att skriva följande:

Bl.a. borde man tagit reda på skillnader mellan bil och båt. Vi som har båt vet ju om det så det hade räckt om de fråga oss här på MG.

Jahapp. Så vad du säger är att riksdagen inte ska lyssna på KBV och polisen som ändå ser en hel del. Man ska heller inte beakta det faktum att många (inte alla) påverkas av relativt små mängder alkohol.

Nej, du anser istället att lagstiftaren ska fråga människor på ett internetforum om huruvida de tycker(!)  att det är skillnad på att köra bil eller båt.

Hmm. Jag är tacksam att de gör som de gör.... väldigt tacksam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hae du förstått om jag lagt till en sådan härsmiley eller en sådan härcheeky

Alltså ett stycke ironi när man kopplade ihop bil och båt. Kan du nog inte undgått att läsa tidigare om att man kopplade ihop bil och båt och ville ha samma regler.

Viss skillnad, eller?

Du är tacksam för at de gör som de gör. Gäller det även utformningen av så kallade zebralagen där idag fler skadas än före lagen?

Nej de är nog inte dumma i huvudet, de har bara otur när de tänker. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Ja du Sparre här har du helt rätt huvudet på spiken yes Dessutom blir ju kontentan av alla diskussioner i olika trådar inkl denna att lagen är helt absurd eftersom ingen vet hur den skall tollkas  villket med väldigt klar tydlighet framkommit från båda sidor ex i denna tråd.

Suck hängslen livrem.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men alltså.. glömde du en smiley nu igen eller menar du på fullt allvar att MG borde vara en remissinstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag vet att många här tycker det finns stora skillnader på bil och båt. Men det finns ingen FAKTA som stödjer detta. Du tycker att våra politker har otur när de tänker för att de inte inser skillnaden. Problemen är dock två;  dels är inte alla överens om att det är så stor skillnad, dels finns det ingen fakta som stödjer detta.

Så, eftersom det nu var ironi med att de skulle använda MG som remissinstans, var skulle de få denna fakta ifrån annars? Vilken remissinstans skulle intyga detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...