Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
VareVi

Nykterhetskontroller, erfarenheter från i somras

Rekommendera Poster

Jag har nog varit oklar, ber om ursäkt för det. Bemötandet från polisen är naturligtvis oacceptabelt. Vad jag menar är det att det finns så mycket flytetyg därute som gör att kanske myndigheten har taggarna utåt från början då det i deras värld händer ett och annat. Säger bara vad jag tror, att bemöta folk på ett dåligt sätt är ju fortfarande inte acceptabelt och de bör ju klara av att ta folk på ett respektabelt sätt även om de är stressade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man summera, så verkar det som om man lika gärna kan köra själv även om man har druckit. Undrar om det var den effekten man ville ha av lagen? 

angry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja eller att alla är alkoholfria ombord, då kanske man går säker såvida man inte har en förfriskad skeppshund ombord.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt att komma undan frågor om kompetens borde vara att ta någon form av nautisk kompetens.

Det borde inte vara så eftersom det inte behövs men,men.

Så ring NFB och boka in fruar och flickvänner till höstens utbildingar,kanske en bra julklapp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det hjälpte ju inte TS fru i alla fall, hon hade ju nautisk kompetens i allra högsta grad, kommer det ett pucka från polisen eller KBV så spelar det ju ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polisen är snäll så klaga inte på dem.devil

Åtminstone försöker de få till det så på sin facebooksida.

Kanske bättre de var ute och tog hand om alla djävlar som snor båtmotorer och ge katten i oss vanligt folk som försöker leva ett oskyldigt liv.

Eller varför inte sluta hänga på fejjan, ut och jobba.

http://www.facebook.com/polisenivaxjo.alvesta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ju olyckligt på flera plan:(

Man vill ju kunna ha förtroende för att KBV beter sig acceptabelt och sen inte sätter dit de som inte gjort fel.

Jag är inte för 0.2 lagen, men det hör inte hit. Nu är det som det är och då har min plan likt många andras varit att turas om med tjejen att köra till tillställningar med alkohol. Nu verkar inte det fungera, då hon är ganska ny och försiktig. Hon kan köra, men att lägga till mot en annan båt när det går sjö ute på en fjärd är nog inte hennes komfortzon. Här ska det tilläggas att min far inte heller gärna gör det trots 30år på sjön. Vissa är mer försiktiga än andra.

Då kommer de garanterat anklaga mig och jag riskerar problem trots att vi gjort rätt:(

Nu känns det som man inte ens får åka båt efter några öl längre...

Jag tror att de på nåt sätt kommer ordna till detta, men det känns inte kul att ha det såhär tills dess. Jag har ofta försvarat Polis och KBV, men tyvärr börjar min inställning främst till KBV bli en annan. Det är för många som vittnar om dåligt beteende nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kriminalisering av medborgare som inte orsakar något är sjukt.

Övervakning av medborgare som inte orsakar något är sjukare.

Omyndighetsförklaranden av kvinnnor och ungdomar är ännu sjukare.

 

Friskt är ett säkrare liv på sjön men det var inte det vi fick av denna skit.

0,2 lagen = Ebola på sjön\no\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_down.gif\ title=\no\ width=\20\ />

Har tidigare haft förtroende för KBV och Polis men inte nu mera. De har visat vart de står när de  satsar stora resurser på att jaga vanligt folk och skita i att ta hand om riktigt kriminella.

Hur i helv... kan man prioritera att jaga vanligt folk och därmed bortprioritera tjuvar och pack?

För ofta får man höra eller läsa om att utredningen är nedlagd på grund av bristande bevis. I många fall har man inte ens varit på brottsplatsen alls. Våra problem hamnar i arkivet och det vet brottslingarna.

Själva kan vi inte ens låta frugan köra båten hem igen.

Har svårt för att inse att jag är ett allvarligt hot mot rikets säkerhet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läst i tråden om nautisk kompetens, vi båda, förvarar våra blå häften i båten, stämplade och signerade, men det var aldrig ens aktuellt av myndigheten att undra eller fråga om nautisk kompetens eller erfarenhet. Egentligen rätt märkligt då i sambandet förhöret av sambo, så hade vi besparat och effektivisierat polisiär tid och effektivitet med typ 75%. Frågan som dyker upp hos mig nu är, är det någon fler än jag som bär med sig blå boken och isåfall varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte utsatt för ngn kontroll i år trots ett 15 tal krogbesök på Fejan, Högmarsö, Marholmen mm. Katatstrof är det första man tänker när man läser huvudinlägget. Mitt förtroende för KBV sjunker djupare och djupare kan jag säga.

Enda trösten är att man ser dem rätt sällan ute hos oss. och när man ser dem så är de rätt lätta att identifiera (slippa) även nattetid faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten. har vi något avgjort rättsfall där KBV/Polis hävdat att någon annan än den som kört båten varit den egentliga ansvariga/oumbärligt viktig för båtens framförande att denne dömts? Det känns lite som att myndigheten iom sommarens kontroller är ute efter ngn sorts prejudikat i denna fråga. Jag har inte sett eller hört om ngt rättsavgörande i den frågan än och jag misstänkte som sagt att myndigheten vill få klart i vad som gäller..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka skaka fram något sådant. Om inte så blir nog fallet med Thure det som borde gå få fram när dom utfallit.

Men om det är för att KBV och Polis inte vet hur lagen ska tillämpas och då anklagar kvinnliga förare för att få fram ett prejudikat så verkar det sjukt.

Återkommer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmånen att just köra båten är att man slipper fendrar och tampar som annat folk ombord skall fixa ... Är det meningaen att en person( läs den som kör) måste göra allt detta för att inte äventyra för någon annon ombord ? Visst låter det sjukt ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjukt var väl dagens understatement.

Jag kan helt utan nautisk kompetens och erfarenhet rent juridiskt framföra alla fritidsbåtar som ej klassas som skepp helt ensam. Jag är då, oavsett hur duktig jag är eller inte, befälahavare på båten och man kan inte ifrågasätta vad jag gör så länge jag följer sjötrafikförordning m.m. Jag kan vara hur klantig som helst vid tilläggningar osv.

Om jag däremot har passagerare med mig som har knäppt några pilsner, då ifrågasätts det om det verkligen är jag som i juridisk mening framför båten. OK är jag nykter blir inte jag åtalad själv men mina passagerare kan dras inför tinget, och samtidigt blir jag i princip omyndigförklarad.

Lagen ger utrymme för en ofantlig skala av godtyckliga bedömningar. Godtycklig rättsskipning hör inte hemma i en demokrati utan är sånt man brukar pyssla med i diktaturer. Miljoner människor ägnar sig åt båtliv i Sverige, och nu omfattas vi alla av en lag som är svår att förstå (vem kan fällas för vad exakt - får man kasta ankar med mer än 0,2 - vem avgör vad som är en väsentlig syssla osv osv??) och därmed hopplöst svår att efterleva.

I sin nit tror jag att lagstiftarna har velat täppa luckan för snabba förarbyten under färd (vilket ju är rätt lätt att göra på en båt när man ser KBV på andra sidan fjärden), men konsekvenserna leder till en bisarr rättsosäkerhet och som i TS fall även diskriminering.

Bättre är väl att ha en tydlig lag som folk förstår och därför kan efterleva utan att behöva vara professor i straffrätt. Det kommer ändå alltid att finnas folk som bryter mot lagen och trixar, men benägenheten att leva upp till en lag blir garanterat större om folk förstår lagen och lätt kan avgöra vad som gäller.

Sen tycker jag mångas ilska lite felaktigt riktas mot KBV och Polis. Det är lagstiftaren man borde rikta kritik mot istället. Har man en obegriplig och svårtolkad lag gör man jobbet omöjligt för KBV och polis, som då tvingas göra egna kreativa tolkningar att lämna vidare till rättsapparaten för  prövning.

Jag uppfattar mig själv åtminstone som normalbegåvad, har nautisk kompetens för skepp och har till och från ägnat mig åt båtliv sedan tre års ålder. Ändå vet jag inte vad som gäller för att säkert följa den nya lagaen. Är det bra????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då det inte finns något krav på nautisk kompetens eller skyldighet att medföra bevis för detta, så kan man helt vänligt svara polis/KBV att det har dom inte med att göra. Ska dom borda min båt så får dom nog själva visa sin kompetens genom att lägga till vid mig.

cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också den blå boken liggandes i båten. Mest av gammal vana då förra båten krävde skepparexamen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen är ett missfoster, det råder ingen tvekan om detta, men vad jag vet så gäller ju inte omvänd bevisföring eller förbud för KBV/polis att använda sunt förnuft och visa vanligt folkvett.

KBV/polis: Ni är till för att serva, glöm inte det!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, och jag tror även det sker på sina håll att Polis/KBV använder sunt förnuft, men dessa fall hamnar nog inte på nyhetssidorna.

Min poäng är lite att jag tror att Poliserna och KBVarna ute på fältet (i båtarna) har ett mer eller mindre uttalat uppdrag från högre ort att skaka fram dessa för alla svårtolkade fall där passagerare åtalas. Allt i syfte att så snabbt som möjligt få fram prejudicerande domar. För frågan kvarstår (oavsett vad vi tycker om själva gränsen 0,2) - vad är rätt och vad är fel enligt lagen??

SORRY - det var Riros svar jag skulle citera med detta inlägg, skit bakom spakarna helt enkelt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju tyvärr så att vår kära dagstidningar inte alltid är källan till hela sanningen, ibland inte ens en del av den.

Sen vill jag understryka att även jag är övertygad om att de flesta poliser och KBV'are är förnuftiga och gör ett bra jobb (har själv en far som var polischef på den lilla ort där jag är uppvuxen). Det jag menar är att även om polis/KBV är ålagda att ställa frågan till samtliga ombord om dom utför en för säkerheten väsentlig uppgift så ska dom göra det på ett korrekt sätt. Att starta ett förhör om nautisk kompetens etc. kan jag inte ens se att de har befogenhet till och är rent maktmissbruk av myndighetsutövare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upprörande men inte förvånad!

Vad händer om man tolkar det här i lite vidare perspektiv, det kan jämställas med att min fyllechaffis som kör hem mig från festen i bil duger inte, för han hittar inte så bra i stan o är därför  inte lämplig som bilförare...  

Tror inte det skulle hända för då skulle tidningarna få något att frossa i, men i båtlivet är det tydligen OK!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen blir väl att om du själv har druckit alkohol, så är det rent juridiskt säkrare för dig själv att åka med en alkoholpåverkad befälhavare (som kan lagsökas) än med en nykter eftersom i fallet med den nyktre befälhavaren kan ansvaret smitta över på dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt hitta något fall där kvinnan eller annan ej ägare till båten kört båten (nykter) och ägaren varit onykter och dömts för sjöfylleri.

Hittar inget sådant ännu. Troligen vill man få till ett prejudikat på detta genom de fall t.ex Thure och Gunilla. 

Detta är inte bra att de som tog fram inte tänkt på hur detta kan bli. De vill jämföra bil med båt men här finns stora skillnader där det med bilen går att ha en nykter som kör och alla andra kan vara onyktra. På en mindre eller mellanstor båt borde detta vara möjligt också utan tolkningar. Dessutom borde ett båtkörkort förenklat tolkningen om vem som kan köra båt. Kanske måste båtar typas för antal som åtgår för båtens framförande.

Undviker att fördjupa mig i hur en sådan typning skulle se ut men om politiker med begränsad erfarenhet av sjöliv skulle skulle hitta på något sådant skulle säkert de flesta motor och segelbåtar över 5 meter behövas minst 2 för att få framföras.

Återkommer givetvis om jag hittar något fall liknande Thure och Gunilla eller när deras fall blivit klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thundergod, sambo blev stoppad av polis i granfjärden, utanför kapellskär. Bra ställe att ligga på om man ska jaga gäster på väg hem, söderut från fejan eller Lidö. Jag blev stoppad av kbv bakom högmarsö, efter Robert wells konsert i somras.Även vi såg deras båtar med lanternor men då vi inget hade att frukta, (trodde vi) så körde vi bara på enligt utlagd kurs. Thundergod, se upp, dom är i grannskapet. Skriver på en iPad = inga radbyten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att hissa Jolly-roger. De anser tydligen vi har kopplingar dit eftersom man ligger och bevakar vad vi gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har sett dem oxå. Efter spelningarna på Högmarsö så är de alltid där. Förra året på Miss Li så låg de där. Stoppade båtar när vi skulle åka. Hade druckit en fördrink för flera timmar sedan samt en starköl (skäms inte för det). Det var bara att avvakta tills de vinkat in en båt och sedan åka. En kompis fick böta 1500:- i furusnd häromåret för han inte hade koll på vart 8knopsgränsen började, de låg med sin RIB med laser där.

Kommer säkert få gnäll av vissa här men jag fortsätter med 1-2 öl på krogen och åker hem. skulle jag åka fast med 0,1-2 promille så betalar jag gärna böterna men det kommer inte ändra mitt beteende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen risk att bli av med bilkörkortet i detta fall - att man tagit 2 öl, kör korrekt men ändå blir stoppad? Är risken 0% om man beter sig korrekt, eller är detta också något nytt med nya lagen som bedöms helt olika från fall till fall än så länge?

Kanske är fel att diskutera detta i men passar på att fråga nu när det kom upp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver: skulle jag åka fast med 0,1-2 promille! Jag hoppas innerligt att du menar 0,2 promille, jag vill inte möta någon på sjön med 2 promille...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna fras finns i lagtexten ,   citat ..För sjöfylleri döms också den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel att det kan antas att han eller hon inte kan utföra uppgiften på ett betryggande sätt.” 

Så här går det att vara lite på örat och ändå klara av uppgiften  ''på ett betryggande sätt ''

Fundera lite på detta ..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant.

Hur avgör man detta?

Där står inget om att personen ska vara nykter enligt någon gräns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...