Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
VareVi

Nykterhetskontroller, erfarenheter från i somras

Rekommendera Poster

Hej, känner att jag vill dela med mig av två erfarenheter från i sommar. Midsommardagen, sen kväll, var jag och min sambo, kvinna, på väg hemåt i norra Stockholms skärgård. Sambo körde, spiknykter, personligen hade jag haft förmånen av att badat lite bastu med tillhörande öl och lite whiskyprovning med goda vänner under kvällen och borde därefter absolut inte framföra vår båt, 30 fot motorbåt. Vi blev bordade av polisen utanför kapellskär. Ombord steg en kvinnlig konstapel som FEM gånger ställde frågan om min sambo verkligen kunde köra båten, vem är det som är ensam befälhavare och om det verkligen var så att kunde navigera och framföra båten alldeles själv. Hela tillställningen blev som ett förhör. Sambon upplyste den kvinnliga konstapeln att hon innehar skepparexamen, pappet på högfartsutbildning, vi har radar och gps och hon har kört båt i dessa vatten i snart 10 år så fröken konstapel behövde inte vara orolig. Därefter fick sambo blåsa, inget utslag på instrumentet. Innan konstapeln lämnade båten frågade hon mig om jag hjälpte till vid lossning och förtöjning, upplyste henne då att det fixar sambon alldeles själv. Så efter 10 minuter kunde vi fortsätta färden hemåt. Två veckor senare var vi på väg hemåt från en populär skärgårdskrog, jag körde. Bakom en udde i vassen, låg kbv och tryckte. Blev stoppad, fick manövrera vår båt i sidled 30 meter och fick frågan, hur mycket har du druckit? Inte en droppe, ge mig apparaten så ska jag blåsa svarade jag. Blåste, inget utslag av helt naturliga skäl då jag endast druckit Ramlösa på kvällen. Bra tyckte kbv så det var bara att fortsätta färden hemåt efter ett kort stopp på 45 sekunder. Nu till erfarenheten, min sambo känner sig rätt kränkt och diskriminerad efter detta. Hon är ifrågasatt, förmodligen för att hon är kvinna. Och jag är orolig för att den kvinnliga konstapeln helt klart var ute efter mig för att jag är man. Ett enda fel, ord eller tveksamt svar vid första bordningen hade slutat med att jag hade fått blåsa och med största säkerhet åkt dit. Så kära medbåtåkare, se upp där ute, kbv och polisen menar allvar därute!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag befarat. Tänk bara på paret där kvinnan körde båten där mannen nu är åtalad för sjöfylleri. Hade gubben stått vid ratten och gumman legat redlös hade det säkert gått bra. Skrämmande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag blir tyvärr inte ett dugg förvånad, det här var precis det man kunde vänta sig när lagen blev så vagt skriven...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nykterhetskontrollen kan jag inte ifrågasätta men blir riktigt sne över att din sambo, automatiskt, blir ifrågasatt av polisen!
Hon har säkert, själv, svurit över att ha blivit ifrågasatt som kvinnlig polis och kvinnlig sjöpolis, framför allt!

Man kan undra hur hon ställer sig till SCA:s satsning på helt kvinnlig besättning på VOR-båten nästa år?

Stenålderstänk!

Kränkande! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ju idioti på så många plan så jag vet inte vart jag ska börja.

1. Ingår det i polisens/KBV utbildning att kvinnor inte kan köra båt? Har dom ingen utbildning så borde dom få det där dom lär sig att även kvinnor kan köra båt. Att det är förbjudet att diskriminera någon p.g.a. kön,  ras,  politisk tillhörighet, sexuell läggning etc. trodde jag ingick i alla fall i polisens utbildning.

2. Det krävs ingen utbildning för att köra båt av den här storleken. Bara för att någon annan ombord har skepparexamen innebär inte att den är befälhavare.

3. Det finns inget krav att man ska hitta i skärgården eller vara duktig på navigation för att köra båt. Det enda som krävs är att man ska kunna framföra båten på ett säkert sätt. Det finns dom som inte åker mer än 2-3 distans från hemmahamnen, kan dom väjningsregler och hantera båten räcker det.

4. Kravet höjs inte bara för att det  finns passagerare ombord på en fritidsbåt, vare sig dom är nyktra eller berusade. Undrar om polis/KBV även stoppar någon som är ensam och nykter i båten för att förhöra sig om deras navigationskunskaper?

5. Att tolka det som om man utför en för säkerheten väsentlig uppgift genom att t.ex. lossa en förtöjningstamp på en båt av den här storleken, är ju att läsa lagen som fan läser bibeln. Att lossa en förtöjningstamp i lugnt väder låter jag även min yngsta son (11år) göra. Ansvaret för att bedöma om och när det är lämplig är naturligtvis mitt som befälhavare.

6. Polis och KBV finns för att serva oss, det minsta man kan begära är att bli bemött på ett korrekt sätt utan översittarfasoner. Vill dom ha respekt, så måste dom som alla andra först förtjäna det.

/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med till 100%yes, trots att jag är för lagen så får sådant här inte hända, det kan väl knappast vara så här lagstiftande hade tänkt sig heller tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med allt ståhej kring den nya 0,2lagen.

Med både kändisar och politiker inblandade.

Kommer följderna göra det olagligt att befinna sig ombord onykter.

Tror jag.

Detta kommer gynna vår glesbygd med mer övernattningar i land och fler båttaxiresor.

Det kommer bli ett himla liv om det, och då helt plötsligt var den nuvarande 0,2lagen vara jättebra.

laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer att det är ett mycket märkligt förfarande från polisens håll. Mitt tips är faktiskt att anmäla händelsen till JO (eller är det JK?) för att det där låter inte alls bra. Det är diskriminering på hög nivå (tror inte det är DO när det gäller polis och rättsväsende)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är klar förespråkare av en sjöfyllerilag! Dock kan jag kanske hålla med om att gränsen är låg men å andra sidan ska den omfatta alla flytetyg.

Det jag reagerar mot är polisens sätt att agera.
Vi skriver 2012 och då borde en myndighetsperson vara tillräckligt bildad för att veta att en båt inte framförs med det man råkar ha mellan benen.

Att det dessutom är en kvinnlig polis i ett mansdominerat yrke gör det än mer pinsamt.

Hon ska fullständigt skita i vilken kromosomuppsättning den person som framför båten har!

Sen en intervju om karln har hjälpt till med tampar vid till och frånläggning är väl ointressant. Jag har svårt att se det som att han tar över ansvaret för båten om han är salongsberusad och tar en tamp för att vara behjälplig!

Sist vi var på fest så drack min käresta några snapsar och ett par glas vin! Hon stängde av torkarna när vi åkte hem eftersom rutan var torr och ljudet irriterade henne!
Har hon gjort sig skyldig till rattonykterhet!
Hon både öppnade och stängde dörren sjäv vid på och avstigning!
Till råga på allt så hade hon mage att säga åk andra vägen. Det går fortare!
HUVALIGEN!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Janken skrev:
Jag är klar förespråkare av en sjöfyllerilag! Dock kan jag kanske hålla med om att gränsen är låg men å andra sidan ska den omfatta alla flytetyg. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Problemet med att alla fartyg skall innefattas av lagen är att ett fartyg är så mycket mer än en båt. Luftmadrass, livboj, flybricka för servering i en swimmingpool och till och med en radiostyrd segelbåt är ett fartyg om du kan lasta en tändsticksask på den. En storleksbegränsning måste altså finnas om det inte skall bli ohanterligt. Skall polisen komma hem till mig och be mig blåsa när jag tar en drink på luftmadrassen i min swimmingpool i trädgården?

 

Edit: Förtydligat citatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara om du lyckas pina upp den i 15knop.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också för en sjöfyllerilag...men nåde om jag hämtar min sjökaptenskompis efter ett fylleslag! Han kommer ju att åka dit så det sjunger om det då han skulle anses kunna framföra båten bättre än jag!!   Sjöpoliser är över lag gamla i gården och därför undrar jag hur och varför en kvinnlig polis med sannolikt en del tjänsteår i ryggen kan bära sig åt så här...märkligt och sorgligt anno 2012! Edit: språk vs tjockt pekfinger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

ngn poolfyllerilag finns nog inte.

hur stor är din pool? som mälaren?

 

mvh jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår er frustration i detta ärende. Men det är ofrånkomligt att denna typ av bemötande ifrån myndigheten sker då det finns så mycket fritidsbåtar i vår närhet och kontrollen ökar pga av att vem som helst skaffar båt idag. Nu menar jag naturligtvis inte att just ni tillhör denna grupp men det ör oftast vi som sköter våra kort som hamnar i denna situation tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste om Thures och Gunillas upplevelser och jämför med våra egna. 1: helt klart är det en strategi hos polis/kbv att stanna upp och be dig att komma till dom, med denna manöver kontrolleras om personen vid ratten har kompetens och erfarenhet att framföra båten. Vid eftertanke så skedde inte detta med polis och sambo, då kom faktiskt polisen till oss och jag stod och höll i polisens stridsbåt 90 under förhöret och blåsningen. Men med kbv, så fick jag göra en sidledsförflyttning på 30 m, trots att vår båt var mindre än kbv:s hydrolift. Slutsats, nästa gång vi blir stoppade, kommer vi att stänga av motorn, ställa oss upp på däck och lyfta upp händerna, återkommer med vad reaktionen blev.2: Arne_Anka då sambo är rätt stridbar och högljudd, så är avsikten att författa en text till diskrimineirings ombudet, sjöpolisen och kbv. Återkommer och delar med mig av svaren. 3: lag om 0,2 eller inte, det som hänt Thure (det jag kan läsa mig till i media) och det vi varit med ska inte kunna hända i Sverige 2012.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är priset vi får betala för kraftigt minskade olyckor på sjön.

Kustwaffe har fått som de ville.

Miljömupparna får minskade utsläpp av minskad andel fritidsbåtar.

De som hatar badgäster får se en mindre besökt skärgård.

Minskad försäljning av nya båtar när många anser att friheten är borta. = ökad arbetslöshet.

Begagnatpriser i mer rimliga nivåer gynnar de som vill köpa båt. 

Ja totalt kommer nog olyckorna minska

 

Nej jag har ingen fakta från djupa analyser utan detta är endast en spekulation av effekterna av ökade nykterhetskontroller och andra åtstramningar för fritidsbåtar.

Mer kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste på kbv hemsida att .......2010: Sjöfylleri Den 1 juni 2010 infördes en promillegräns på 0,2 promille till sjöss. Regeln gäller alla fartyg som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är minst tio meter. Det innebär att Kustbevakningen och Polisen får göra slumpmässiga nykterhetskontroller av personer som framför denna typ av fartyg.........-betyder de att den slumpmässiga kontrollen uteblir på mindre/långsammare båtar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast sänkta priser leder ju till ökad efterfrågan. Och visst, kanske blir det möjligt för mindre bemedlade människor att prova på båtlivet. Om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt. Men det kan mycket väl innebära att många nybörjare kommer ut på sjön. Eventuellt med resultatet ökat antal olyckor.

Spekulationer.

Men hursom försvarar det inte diskriminering eller rättsövergrepp från ordningsmaktens sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar otroligt dåligt insatt i 0,2-lagen.

Meningen Över 10 meter längd eller snabbare än 15 knop. har gått dig fullständigt förbi?

Har du en tio meters luftmadrass, radiostyrd båt eller livboj?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en polis ang detta i somras. För båtar med skrovlängd under 10m(badbrygga, peke räknas ej med) eller med toppfart under 15 knop så måste det finnas misstanke för att få stanna denne för kontroll

 

Pratade med denne trevliga polis i Fjällbacka när seglartåget anlände. Han stod på bryggan med blåsapparaten och skepparen i alla partybåtar som anlände var tvugna att blåsa. Mao räckte det att vara med i seglartåget för att misstanke skulle uppstå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet hur lagen ser ut.

Det jag påpekade var att om lagen skall gälla alla flytetyg, dvs alla fartyg som någon här i tråden tyckte, är definitionen ganska bred. Citatet i mitt inlägg skrev jag med kursiv text men den blev inte kursiv i meddelandet, därav kanske det såg lite konstigt ut.

Ett fartyg definieras som något som är gjort för, eller kan användas till att transportera gods eller människor på vatten. Lasta en tändsticka i en barkbåt så är det ett fartyg. Med detta i åtanke blir det praktiskt omöjligt att ha en lag som inte innefattar någon form av storleksbegränsing eller annan begränsning.

 

Edit:
Jag har förtydligat citatet i meddelandet du citerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte vad du menar? Ska man acceptera att bli bemött på detta sätt bara för att det finns många fritidsbåtar? Hur skulle då poliserna uppträda vid nykterhetskontroller på väg med tanke på hur många bilar det finns? Att polis och KBV utför kontroller är helt i sin ordning och nödvändigt för att göra sitt jobb. Det här handlar ju om att dom ska behandla folk med respekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste också Mystiks inlägg och kunde bara konstatera att han kan knappast själv ha förstått vad han skrev, eller hon. Trollvarning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så konstigt, i båtklubben som jag är medlem i så har det alltid historiskt varit förare av snipor, motorseglare och andra deplacementgående båtar som varit dom som druckit mest och ändå kört båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad tusan? Lagen HAR ju en storleksbegränsning.

Större än tio meter. Det innebär att din barkbåts skeppare inte kan ombedas blåsa såvida inte misstanke om sjöfylleri föreligger.

Om du nu inte har en våldsamts stor barkbåt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om inte KBV och polisen söker med ljus och lykta efter fall i kategoring besättningsmedlemmar som inte framför båten men som utför en för säkerheten väsentlig uppgift. Finns innebörden av detta inte definierat måste man ju fort som attan tvinga fram ett antal prejudicerande domar så att man vet vad som gäller. Måste vara ett helvete för KBV och polisen att ha en så illa genomtänkt och formulerad lag att uppräthålla. Tror faktiskt att de själva skulle vilja ha en tydligare lag.

Är det straffbart eller inte att sätta upp fendrar eller lägga i ankaret när man är påstruken? Någon som vet? Jag har ingen aning.

Personligen är jag för en låg lagstadgad promillegräns på sjön. Men jag anser också att jag - när jag framför båt i nyktert tillstånd vilket är en självklarhet - är i stånd att bedöma vem jag skickar upp på däck eller tilldelar annan uppgift utan att utsätta andra för fara.

Lagen är ett missforster, åtminstone för fritidsbåtar, och leder bara till kriminalisering av hederligt folk i onödan. Den ger stort utrymme för godtyckliga bedömningar och därför principiellt farlig ur ett demokratiskt perspektiv.

Att den som framför båten skall hålla sig under en låg promillegräns (0,2 eller annan) får gärna vara lag för mig. Ett minimum är då att lagen är tydlig, enkel att förstå och enkel att efterleva.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit vad du missuppfattat. Läs Gaidins inlägg igen och släpp detta nu. Jag håller annars med Gaidin. Fanns det ingen begränsning i storlek skulle ju kustwaffe tillbringa sina dagar med att tvinga folk på luftmadrasser i poolen på Grand Hotell att blåsa. 7 meter och 7 knop finns ju redan tidigare i sjölagen gällande lanternföring osv. Skrivet på iPhone, därav inga radbrytningar. MG:s teknikavdelning är något alldeles extra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här bådar inte gott, verkar som vi är överens på flera punkterdevil

Kommer aldrig fungera att jag och frugan turas om att köra båten från en fest på motsvarande sätt  med båten som vi brukar göra med bilen.

Jag kör oftast båten men hon klarar den i normalfallet. Alltså så länge inte motor krånglar. Bil klarar hon också av och kör drygt 4000 mil om året prickfritt de senaste 30 åren.

Men kommer KBV eller sjöpolis så kommer de med stor säkerhet hävda att det är jag som kör båten. Åtminstone risken att det ska bli trubbel gör att vi aldrig kommer utsätta oss för detta.

Sjukt.

Får bli så att hon får dricka vin till maten (hon gillar inte öl) och jag får strunta i öl eller vin och köra. Funkar men attans så trist.

-Så smakar vi av vinet och kul att ni kunde komma över till oss, skål

(med minderalvatten i glaset till en god köttbit)no

Utanför ser man Kustwaffe cirkla runt och leta offer att haffa.

Nordkorea 2012.   (nej det är faktiskt Sverige)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...