Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
SeaMaster560wa

Då har man blivit med ny båt :)

Rekommendera Poster

Idag kom jag och säljaren överens så idag blev jag med ny båt. Var nere och kollade på den under mässan i Kornhall och fick ett otroligt bra mässpris :)

Det blev en Finnmaster 62 DC.
Yamaha 115 hk
Comfortpkt (Torkare, teak, vattenskidstång, bäddset till bord, bord)
Radio/CD Fusion
Kylbox
Hamnkapell
Kemtoa
Bottenmålning
Garmin 720S
Säkerhetspkt
Förtöjningspkt

Varför kan det inte vara sommar NU!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis. Vi får hoppas på en lång och varm höst och sedan tar vi nya tag nästa år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till båtköpet.

Fast så mycket sommar som det är just nu har det väl inte varit på hela sommaren. indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant men jag kommer inte att gå båten förrens till våren :( Men jag tog sista turen med båten idag och det var helt ljuvligt lugnt och skönt på havet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då skall jag inte informera dig om att jag har semester och ligger ute i en naturhamn väster Fjällbacka. I dag var bränslet av dålig kvalite, men i morgon har man lovt bätter energiinnehål och åt rätt håll. wink

Vinden den är fri - åtminstone än så länge. indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inhandlade lite prylar till förbrukningsströmmen idag :)

Förbrukningsbatteri 110Ah

Laddare Ctec 

Och något som jag verkligen rekommenderar. Trots att jag inte har testat den ännu. Verkar vara ett väldigt smidigt sätt att hålla koll på batteriet: En panelmonterad batterivakt

post-10020277-1394237233,6262_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart köpte du batterivakten? Finns den att hitta på nätet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns på Watski´ s hemsida. Pris 249kr så den är väldigt prisvärd också. Fördelen är att man väldigt enkelt ansluter ctec laddare till uttaget på framsidan av batterivakten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var och kollade på den riktiga båten idag (har tidigare bara tittat på 62BR). Måste verkligen säga att jag är imponerad över hur allt är genomtänkt. Allt har sin plats. En stor fördel är att bord med dynor får plats i ena sidofacken! Luckor över tank och batteri, vilket resulterar i man kan förvara saker ovanpå väldigt smidigt :)

Man har tagit bort de extra skivorna när hel bädd ska skapas i ruffen. Finns färdig plats för dem som man enkelt sätter fast med spännband. Etc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och grattis , det jag reagerade på är , 21ft och bara 115 hp ? Låter lite tunt om ni blir fyra pers med lite utrustning .....Til 115 hp så snackar små styrisar ex Ryds 568 m.m ! Bara en notering :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! 

Jag har själv vänt och vridit på den frågan flera ggr men valde 115 hk dels pga de handlare jag har pratat med säger att det räcker med 115 även med massa packning och några passagerare. Den ska toppa ca 35 knop med 4 st i. Det säljs nästan bara 115 enligt åf. Kan tänka mig att det blir som med den jag har idag att den blir lite segare upp i plan med mer passagerar i. Och framför allt som för vår del är dels så viktigt är ekonomin och det skilde 41 000 kr mellan 115 och 150. För vår del är det ca 10 års bensinförbrukning!! Det blir även lite billigare försäkring :)

Lite dumdristigt kanske men så resonerade vi. Får väl eventuellt ta den smällen när vi säljer den :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GRATTIS!!yessmiley

Samma här köpte en Wellcraft Martinique  24 fot förra veckan och känner detsamma ..hade varit roligare att sommaren låg framför oss nu.

Har fundering gällande att montera på bogpropeller...nån som har råd tips mm ...??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GRATTIS!smiley Javisst är det så. Vintern brukar vara seg ibland och denna kommer vara ännu värre när man väntar........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har också kikat på Finnmastern. Får man fråga vad Du fick betala för kalaset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har skickat mail gällande pris!

Tycker verkligen Du ska ta Dig en extra titt på Finnmaster faktiskt. Utan att starta en diskussion vilken båt som är bäst, men jag jämförde mellan Yamarin 64 och denna. Har givetvis kollat på bägge flera ggr men valet föll på Finnmastern då jag tyckte det var mer genomtänkt med bättre lösningar för det mesta. Bord och alla dynor får enkelt plats i förvaringfacken i aktern, vilket jag tyckte var väldigt bra för att slippa ta plats i ruffen. Tyckte förarplatsen var mycket snyggare på Finnmaster än Yamarinen.( givetvis smaksak) En given plats för kylbox med tillhörande 12 volts uttag. Badbryggan på Finnmastern kändes längre vilket gör att man sitter mer i mitten och därav bör få en snabbare planing på båten med mindre motor (bara min egen tanke). Given plats för dynor med spännband i ruffen samt att man slipper de extra plattorna innan dynorna läggs på plats. Etc. Så resonerade iaf vi.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! 

Jag ska kika vidare lite under vintern/våren. Hur fungerar för övrigt kemtoan i båten? Sitter den inne i ruffen i mitten? Kräver den manuell tömning eller är den ansluten till en septiktank? (Ber om ursäkt för min okunskap om kemtoaletter..)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sitter inne i ruffen. Jag sa till om att den skulle monteras med snabbfästen, vill ju inte ha den farandes runt ;). Nu vet inte jag om den alltid monteras fast men det skadar ju inte att säga till om det iaf. Den kräver manuell tömning :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt! Nu har jag fått båten sjösatt, tyvärr dock i störtregn och blåst men det kan man ju inte alltid styra över :)

Hittills utav den lilla turen som jag och sonen tog är det är helt fantastik båt. 3 saker som imponerade mest var:

1: I stort sett ljudlös över vågorna. Ingen skrovskrammel etc

2: Den är 60 cm längre än min förra båt och vet inte riktigt hur stor betydelse det har men sjön var i stort sett inte kännbar. Den bara gled fram över vågorna :)

3: Motorn! Har tidigare förespråkat och talat väl om E-tec och det är fortfarande en väldigt fin och bra motor, men jag upplevde en hel del avgaslukt och det är nu helt borta! Gången på Yamahan är helt fantastisk! Otroligt mjuk, tyst och rapp.

Det kommer mer men detta var det första jag reagerade över på den lilla sväng som vi tog igår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var 10h inkörning klar och ca 45 liter fattigare :) Ska jag bara komma upp till 20h så att jag hinner göra första servicen innan sommaren kommer. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...