Cefalon 0 Postad 27 Augusti , 2012 Hej Vem ska man prata med för att får bästa hjälp vid rätt kulör till en Scampi 30? Jag vill fixa till en del störande skador som tex. bif. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mersey 3 Postad 28 Augusti , 2012 Om det är färgkoden du är ute efter så stämde gelcoatspackel 808 (8008) väldigt bra till min Shipmantillverkade Accent. Blev närmast osynliga lagningar av småskador i gelcoaten. Jag gissar att Scampi som hade samma tillverkare har samma färgkod. Watski har en lista över kända varv och deras färgkoder, fast båtarna är ju i många fall gamla nu och det kan vara svårt att hitta helt rätt i kulör då väder och vind slitit på båtens gelcoat. Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hency 0 Postad 28 Augusti , 2012 Som Mercey skrev stämmer nog 8008 bra enligt Watskis färgkoder. Vill du ha exakt den kulör din båt har fått nu. Gå till en färghandlare och be om en RAL färgkarta och jämför med din båt. När du har hittat rätt RAL-nummer kan du beställa hem ett kilo Gelcoat från din lokal Watski handlare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
duktig 0 Postad 28 Augusti , 2012 Tips. Hur du har likande kolor kan du blanda med transparent gelcoat 1:3 ( 1 del vit 3 delar transparent ) det är till första lagret. till sista lagret kan du blanda 1:5 ( 1 del vit och 5 delar transparent. Transparent gelcoat ska reducera skillnad mellan kolor. Den teknik vi brukar till alla vita reparationen se på bildrar http://www.xn--scandinavianbtservice-42b.se/galleri1.html Vit kolor funkar som ekran t.ex.. hur du har grona inredning, vit blir ljusare. Hur du har bruna inrednig, vit blir morkare. Behöver du en fägkarta och bestämma att välja kolor på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 28 Augusti , 2012 Du kan säkert använda en färgkarta, men en kille som jobbade med plastreparationer varnade mig för det. Gelcoat gulnar med tiden, och risken är att man väljer en färgkulör som matchar idag men så snart den börjar gulna i stället blir för mörk. Han kallade detta för ett vanligt nybörjarmisstag och att man därför skulle gå efter färgkoden även om den till en början såg för vit/ljus ut. Och kan man inte koden så välj en vitare kulör. Själv är jag ingen expert och kan bedöma riktigheten i påståendet, men jag kan ju i alla fall förmedla hans tips. Kanske kan någon annan kommentera detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser