Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Jonte_cmd

GPS: Vilken skulle ni välja om ni fick en av dom?

Rekommendera Poster

Hej..

Har jobbat lite extra, och som betalning tänkte jag ta en GPS runt 10-15 000 kr.

Har kikat runt på alla möjliga båt GPS:ar har fastnat bland följande:

Lowrance Gen2 HDS-7

Garmin 720s

Raymarine E7D

Så vilken skulle just DU välja och gärna varför?

Som ja förstått, så är skillnaden mellan dom om man tar dom i ordningsföljd:

HDS-7, knappar,joystick.

720s, touch

E7D, knappar,joystick och touch

Vad är skillnaden i övrigt??  Är det nån skillnad på dom?

Har hört att HDS-7 har ruggigt bra ekolod och är snabb..

Har den bättre ekolod än garmin eller raymarine?

Raymarine E7D Verkar vidare utvecklats lite mera, med bluetooth och wifi vilket kan vara ett litet plus..

Mycket tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara svara för 720S och är väldigt nöjd med den, den är snabb och väldigt lätt att jobba med, där man bara pekar på skärmen och snabbt får det man vill ha. En funktion som jag utnyttjar flitigt är att ha delad skärm med samma kartbild men olika inzoomningar, man ser då det i närheten på den ena och har översikten på den andra. Vill jag kolla nånting sätter jag fingret på den ena skärmen och drar lite snabbt och får helskärm på antingen detalj eller översikt. Snabbt tryck på Återgå och jag är tillbaka blixtsnabbt.

Givetvis finns det småsaker som jag vill ha annorlunda men att ha pekskärm i st f en massa knappar gör denna GPS extremt lättanvänd.

Tips: Lägg lite icke-polerande båtvax på skärmen så blir det mindre fingeravtryck och man glider lättare med fingret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Autorotingen i garmin 720 är inte perfekt, men den är ett mycket bra stöd när man snabbt vill ha en rutt till ny plats.

Man pekar vart man ska så lägger plottern upp en rutt. (men man ska inte 100 procentigt lita på den och mata den direkt till autopiloten)

Min röst hamnar på 720:n, Rymarinen var också trevlig så det var min nr2 kandidat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin är de som haft mest problem med mjukvaran, lite buggigt ibland. Lowrance är kanonbra och prisvärda. Vill man komplettera med radar så är Lowrance överlägsna tack vare sin broadbandradar. Men den modernaste och mest finessrika idag är Raymarine, de ligger helt enkelt steget före. En mycket stor fördel är att de kan jobba ihop med iPad/iPhone. Tidigare har jag tyckt att Rayamrine har tagit bra betalt för sina prylar menE7D är definitivt prisvärd. Bra också med både touch och joystick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Så här ser ruttverktyget ut

Konkurenterna lär nog ha det i nästa generation, hoppas vi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får nog förklara också!

Vad har Garmin för mjukvaruproblem?

Varför är Raymarine ett steg före? Bara iPhone-integration berättigar väl inte den kommentaren (i så fall rätt ointressant för icke iPhone-användare)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en Lawrance-plotter av generation 1 och den skulle vi inte köpa igen. Processorn i den är alldeles för långsam för all information i form av AIS och radar. Den nya generationen har en processor som är tre gånger så snabb så den är nog mycket bättre.

En sak jag saknar på den är pekskärm. När vi köpte den fanns bara antingen eller och vi kunde inte tänka oss att bara ha pekskärm i busväder. Nu kan man ju välja både och vilket är bra. Den har en ruskigt bra radar som vi är väldigt nöjda med. Våra vänner som fiskar kan inte heller tänka sig en annan plotter då de har ett fantastiskt ekolod som möjliggör vertikalfiske.

Hade jag köpt plotter i dag hade jag nog titta närmare på Raymarine - kanske har de en bra radarlösning nuförtiden.

Med andra ord - man får fundera vad man vill ha plottern till och köpa den efter det,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är kanonnöjd med min G720. Snabb, har aldrig hängt sig trots att den blir varm när solen steker rakt på. Pekskärmen funkar kanon. Kort sagt en jättebra plotter, även om borttagningar av waypoints är lite meckigt/tidskrävande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratar man tex med en handlare (som säljer mer än bara Garmin) så brukar de bekräfta att Garmin är de som haft mest buggar, plotters som hängt sig eller startat om. Man har också skapat problem som inte borde ha funnits som de olyckliga egna djupkurvorna. Detta är åtgärdat men många satt under en period med en ganska värdelös plotter. Garmin släppte helt enkelt ut en mjukvara lagom till säsongen som helt enkelt inte var tillräckligt provad. Söker man på nätet så finns det en del skrivet. Självklart finns det många nöjda kunder också men det är vettigt att lyssna lite extra på de som är mindre nöjda. Min synpunkt är att man själv bör kolla vad som skrivits.

Raymarine e7 serie har det skrivits mycket positivt om. Jag vill inte skriva reklamtext åt Raymarine men tycker det kan vara vettigt att läsa mer själv. Personligen tycker jag om möjligheten att kunna få en 10 repeter är intressant, tex möjligheten att lägga upp rutter mha iPaden. Det funkar fö inte bara med iPhone/iPad utan även med Android enl uppgift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har seglat 1000 distans med Raymarin e7.

Och ännu längre med garmin4008.

Båda systemen var inklusive radar och sonar.

Mellan Raymarin och Garmin skulle jag välja Garmin.

Men jag har aldrig testat 720n.

Raymarinen funkar att navigera med utan sjökort men det gjorde inte 4008.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat dem i Vi Båtägare och tycker att alla är riktigt bra. Gillar även Simrad NSS7 som även har pekskärm, den tillverkas liksom Lowrance av Navico och de båda märkena påminner mycket om varandra i utseende och funktioner.

Jag har kommit att uppskatta att både ha knapp och pekskärm, då kan du alltid välja den inmatning som passar situationen bäst. Jag gillar till exempel att zooma med knapp för att inte riskera att knappa in något av misstag på skärmen, medan ruttplanering och panorering är väldigt skönt att sköta med fingret, det blir mer exakt.

Prestandamässigt håller jag med om att Lowrance Gen 2 är mycket vassare än föregångaren. Det du ska tänka på är att skärmen bara är på 6,4 tum, alltså inte 7 som namnet antyder. Garmin och Raymarine har widescreen, alltså bredare skärm. Det gör att en delad skärm får plats på ett bra sätt.

Jag vete sjutton vilken jag skulle välja, men var jag du skulle jag också kolla på Simrad NSS7. Garmin 720 är något av en klassiker, men har funnits några år och min gissning är att Garmin släpper något nytt till hösten eller nästa vår för att möta konkurrensen.

Jag gillar E7:an, den är snabb och smidig och ganska slimmad till formen. Tycker också att det är smart med möjligheten att ansluta en Ipad eller Iphone. Jag tycker att den känns fräschast just nu, men den är förstås också ett lite oprövat kort eftersom den inte varit ute så länge.

Max Carlgren,Vi Båtägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Raymarine E7D och är nöjd med den. Snabb med zoomen fast vissa nivåer blir lite oskarp. Förmodar att det beror på hur sjökorten är skalade. Generellt gillar jag Navionics sjökort bättre än Garmins. Bra med både pek och knappar.

Kanske lite bättre färger på min gamla Lowrance men helt ok på den här med.

Jag har aldrig haft ekolod tidigare men tycker att det här funkar ok. Lite svårt att tyda ekon men det handlar säkert mest om min okunskap.

Kul med Wifi och Iphone men kanske inte helt nödvändigt...hehe....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

=) Mkt tacksam för svaren jag fått! Är lite halv allergisk mot Garmin, dels för att några polare ti mej har såna, och då måst ja förstås ha nåt som e lite bättre..;)

Ska absolut kolla på Simrads gps, dras lite mot Raymarines just nu. oavsett vilken ja väljer så är jag nöjd tror jag.. Kommer återkomma med vilken jag väljer och vad jag sj tycker om den!

Tack tack tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror många plotters kommer att komma med WiFi, koppling till iPad mm. I dagsläget skulle jag vänta  tills efter de stora båtmässorna tex Miami 14-18 feb. Kopplingen till iPad är en sak men med WiFi mm kommer också att ge möjligheter att koppla trådlöst till ekolod mm. iPad har tagit marknad från plotters, trots att den inte är ljusstark eller vattentålig. Men teknologi och användargränssnitt är helt överlägset de flesta plotters. Tydligen är det många som värdesätter det mer än mekanisk tålighet. Förr eller senare måste plotterstillverkarna göra sina apparater mer iPad-lika. Eller så måste plottrarn bli mycket billigare.Apple kommer aldrig att göra någon plotter, marknaden är löjligt mycket mindre. Men det borde finnas företag som tittar på att använda iPaden som motor men ett mer marinanpassat yttre, kanske i form av extern skärm eller liknande. Detta är naturligtvis ren spekulation men man bör nog skjuta upp ett ev inköp ett halvår, man har ju ändå inte så mycket glädje av en plotter på vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ingen dum idé.. Ska se lite vad ja får för priser på ovanstående modeller nu först, så får jag ta mej en funderare..

Var in till en lokal affär och han sa att garmin var ensam om att planera rutter? el nåt sånt, nu minns jag inte riktigt vad han sa, snabb rutter eller nånting sånt? stämmer det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har visserligen bara erfarenhet av Garmin, har nu en 720 och är väldigt nöjd, bra och skarp bild i solljus, lätthanterlig meny, enda minus är att jag skulle vilja kunna dimma ner ljudstyrkan ännu mer vid mörkergång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin 720S men det är för att jag hade den i förra båten och var super nöjd. Har aldrig upplevt något mjukvaruproblem som tidigare beskrivits.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte heller haft några problem med min Garmin 720. Vid navigering inom områden som Hydrographica har mätt brukar jag oftast köra efter instrumentet istället för att kolla enslinjer mm. Senast i detta klipp där det döljer sig en hel del under vattenytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...