Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
ChalleJ

Hummerfiske 2012

Rekommendera Poster

men hörredu davidlobster, dom kräftburarna du menar nu är aprendos billigaste bur o basic modell utan svälltkammare, och dom ligger på ca 2,5 kg,  markerat med en svart pil på bilden, o dom är precis lika jävla basic som carapax kräftburar,  därimot  dom orangea burarna markerat med en röd pil på bilden är tjockare gods, hel-lindat gods runt om och extralindad i botten, med svältkammare, och dom väger ca 6 kg, dom är först o främst gjorda för att användas runt lysekils kusten eftersom botten där är mer knotrigare mm, har stefan på aprendo själv stått o berättat för mig, så kom inte o säg nått annat nu, oh lägg ner allt jävla snack nu om att vissa burar är skit o sluta gemföra massa redskap o dittan o dattan, för de är inte de den här tråden handlar om, utan hur de går med fisket osv..  folk tycker olika om allt o alla, så låt dom göra de, för de går inte att ändra på !!!! 

post-10023403-1394237296,6036_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

idag blev de 3 st dock romhonor, 2 av dom va 11 - 11,8 cm över ryggskölden..

mycket romhonor nu, någon som vet ungefär vilken tid på året dom släpper sina rom ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående romhonor.

Hur är regeln, måste man lägga i dom direkt?

Är det någon som någonsin flyttar på dom?

Hur mobila är humrarna, vandrar dom långt, eller är det så att dom håller sig till ett och samma ställe?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förbud mot fångst av rombärande hummer

Fiske efter hummer med yttre rom är förbjudet. Om en rombärande hummer fångas ska den genast släppas tillbaka i havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog upp både tinor och båt igår. 

Summa summarum blev det 44 fångade totalt varav 26 lovliga till grytan. 

Klart nöjd med säsongen. Får väl se om man doppar i båten igen tidigt i vår och kör en vända till..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste faktiskt på om det där. Dom bär rommen i 2 år vilket betyder att de du drar upp nu kanske inte släpper sin rom förrän först nästa höst. 

Hade varit intressant om alla hade med sig en spritpenna ut på sjön och drog ett streck på skölden. Detta syns sedan när man kokar hummern, intressant att veta hur många gånger en hummer åkt upp och ned för att den hade rom. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På hur många tinor?

Hur många gånger drog du tinorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12 tinor varav 5 biltema varianten och resten ok tinor. 

16ggr drog vi totalt. 

Det märkliga är att vi tidigare 2 säsonger fått bra med hummer i våra biltema burar (som vi gjutit i en böla cement i botten på).

Att en hummer kan krypa ur en bur utan svältkammare är väl kanske inte så märkligt men att det skiljer sig så från år till år är konstigt.

I år har vi knappt fått något i biltema burarna alls. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så vitt jag vet släpper honorna sin rom efter ca 20 månader, men tiden de har romen ute är ca 12 månader, Och det är på vår/sommaren som hummrarna byter skal och under sommaren parar sig på nytt, eftersom så vitt jag vet har inte något fått upp en hona utan rom, varken inre eller yttre, så det är inte troligt att hummern inte bär någon rom alls.

Drog idag, förvånad över att det inte var fler hummrar, men alla 4 var godkända, Totalt ca 1,8 hummer. Tog hem en länk idag, kommer plocka in de andra allt eftersom, Någon som vill köpa den?

Allt satt hårt fast, så alla 3 länkar fick vi köra loss, vilket ledde en dragg blev demolerad, men en hummer fanns i en länk. En bur var kollad, då den var HELT tom, inte en en liten krabba fanns, men i övrigt lite krabbor av olika slag och ovanligt många ermitkräftor samt tång(!), två torskar varav en stor nog att behålla och den andra åkte i. Hittade ett ställe som någon verkade ha tippat sten på, då det tidigare inte har varit några större mångder där ute. 

Hoppas det blåser på i veckan så hummern rör sig, dock känner vi inte att det många bojar kvar ute nu, så kanske därför som vi får stora fångster... Dock inte längre många romare kvar, är jag ensam om att tycka det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med, mycket romare nu, har fått 7 romare nu på 2 veckor, men om ja har fattat de rätt så släpper honerna sin yttre rom nu på höst kanten nån gång eller  ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag skrev var att vi inte får många romhonor längre, samt att honorna släpper sin rom någon gång på våren/sommaren innan de byter skal, vilket sker varje eller vart annat år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det där är lite skumt.

jag har byggt om en Biltema-tina så att den numer bara har en ingån men å andra sidan har den svältkammare.

Den fungerade bra i år.

Jag har snickrat ihop ett kalkylark för statistiknördiga hummerfiskare, det ligger öppet för alla och envar.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AtMjcExScT1OdDZSSkNSVkpvS0ZSclliMEFTVXNnbFE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länken funkar inte för mig, men kan du inte lägga till den som fil här på maringuiden. Vi använde bara våra 3 biltema tinor förra året(en försvann), för i år hade vi mer än tillåtet, så därför fick de och en annan tina stanna på land för att vi skulle klara antalet, men biltemas kanske luktar ur sig första säsongen, eller också har det hänt något med ingångarna?

Har 2 bitema att sälja plus två eller tre länkar att sälja för den som vill ha ett bra pris, Bilder kommer senare om någon är intresserad???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med länkar får jag inte till på det här forumet.

Fungerar det att följa länken  i min signatur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla på bilden så kanske du färstår, men det är bara att trycka på Välj fil och välja ett dokument?

post-10023665-1394237303,8076_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det kanske fungerar för Jpeg och png.

Men fungerar det för excel?

Dessutom har jag inte kalkylarket som en fil utan den ligger öppen på Google Drive.

Det skulle visserligen gå att spara den som en fil kanske.

Fungerar länken  i min signatur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Länker i din signatur funkar, men dock så är det många fält där uträkningen är lika med noll, ska det vara så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att fylla i dina uppgifter för kolumn C till H så ska du få se... ;-)

Anledningen till att det är lika med noll är att det inte finns några tal att räkna med.

Det skulle väl gå att snygga till det där men det kändes inte jätteviktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle vara kul att se dina ombyggda biltematinor, kan du inte lägga in några bilder.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får en hummertina se ut hur som helst?

Givet naturligtvis att det finns två cirkulära flykthål med minsta diameter på 54 mm i botten av varje rum i tinan.

Vilken av dagens form på tinor är bäst?

Kan formen bero på att det finns ganska mycket myter och konservatism i branschen?

Vilken utveckling kommer ske över vintern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja en hummertina får se ut hur som helst, men det får inte vara någon typ av ryssja, då det är ett nät som hummern går längs med. Förutom de två cirkulära flythålen på 54mm som måste finnas i varje rum/kammares nederkant får tinor se ut hur som helst. Vad gäller storlek på tinor finns det ingen bestämmelse (det finns (åtminstone fanns) en tina på resö som var ca 1*1,3*2 m) och det förekommer hummertinor i storlek med kräftburar som bla vi använder. Storleken på hummern man kan få beror på hur mycket plats det finns vid ingångarna. 

Vilka tinor som fiskar bäst är inte bekräftat än, men i en stor tina får man lättare större hummrar. Tunt  nät sägs fiska bättre än vad tjockt gör, men det tål inte samma slitage.

Form på tinor?

Pröva dig fram! Men stor botten är inte en nackdel. Ingångarna bör börja i nederkant på tinan och sluta en bra bit ovanför bottnen, så att hummern inte kan leta sig ut. Svältkammare med mjuk ingång håller kvar hummern bäst, men inget bör vara i vägen för hummern när den ska in i tinan, men väl inne gör det inte speciellt mycket. Jag känner inte till så många myter om formen på tinan är avgörande för fiskeförmåga, men det är bara att hålla öron och ögon öppna så kanske du kan få veta mer än vad du gör i nuläget.

Utveckling (av tinor) under vintern?

Kanske att Carapax eller någon annan impotör av tinor börjar med plastbotten och tar bort några rundstavar i botten för att få ner vikten samt att förlänga livslöngden om plasten sitter underst. Tinor med mycket plastdetaljer har ju blivit vanliga i england och skotland, där hummerfiskeredskapen är välutvecklade eftersom många fiskar hummer i länk. Jag vet att carapax har fått en beställning på många burar med plastbotten och färre liggande rundstål (som ska användas i länkar för hummerfiske), vilket medför lägre pris och vikt, samt att livslängden ökar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

va ute o vittja i dag blev 4 st dock en tjuvdragen tina, då buntbandet var borta till svältkammaren :/

har kvar 30 kg agn så vi kommer väl att fiska fram till mitten av december ! för övrigt är det bra fiske nu :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det normalt inte minusgrader i mitten på december?

Motorn trivs väl inte så bra då, och hur funkar det med konserveringen/sötvattenkörnig?  Våran Murcury från -07 går inte så bra när den är kall nu när temperaturen börjar närma sig nollan, Men du kanske har inombordare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaa du, jag är mekaniker så ja vet vad som är bra o vad som är döden för en motor, de är ingen som helst skillnad att köra en utombordare på sommaren än att köra den när de är minusgrader ute, vattnet ligger aldrig kvar i kylkanalerna, de rinner ut när man stänger av motor o vill man vara på den säkra sidan så fäller du upp motorn så kylvatten intaget är över ytan ett par sek så blåser impellern i motorn ut dom sista vatten dropparna, dessutom vet ja många som fiskar hummer fram till nyår med utombordsmotorer o de har aldrig varit nått problem om man vet hur man sköter om en motor.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eran murcury 07 borde gå bra ändå, med tanke på att de är 4-takt ??  en förgasarmotor kan säkert gå lite ryckigt när de är kallt ute vid kallstart men man kör ju med choken även på sommaren i början så.  kankse behöver servas lite ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag funderade på var kring att bygga egna hummertinor.

Och hur tänker ni som bygger/bygger om er tinor kring utveckling?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej(och ja det är en 4taktare), men det är bara den första minuten som varvräknaren hoppar fram och tillbaka, men när man man har kört lite med den är det inga problem..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Robust konstruktion, gärna i trä/plast eller svetsade armeringsjärn. Har du tillgång till en svets eller har några tusenlappar över kan du ju bygga dina tinor som du vill ha dem, medans om du bygger i trä och plast bil tinorna inte lika styva(?), men det tar kortare tid... Sedan är ju frågan hur många och stora du vill ha de. Vill du ha monstertinor  föreslår jag i järn, men lite mindre (1m långa med en diameter på 40cm) föreslår jag i trä och plast. Men i tinor med mycket trä i behöver man ju å andra sidan ha något i varje tina som väger, så att den inte blir för lätt och flyter iväg.

Bilden är på en tina som jag svetsade ihop innan säsongen, men jag hade ingen duk så att jag kunde inte klä den, vilket jag har planerat att göra i vinter när jag har köpt duk, och innan någon frågar det så ska det vara hinkingång, inte någon traditionell med ring från sidan, så det är därför som den är så kort..

post-10023665-1394237317,7154_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...