Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
vhisla

Flödesmätare/Förbrukningsmätare

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag söker ett räkneverk till dieselmotor som räknar på dieselförbrukning. Det finns bra och billiga lösningar för stora maskiner, men jag har svårare att hitta till mindre flöden, säg från 3 liter/timmen eller ännu lägre flöden.

Har ni några tips? Gärna med plomberat räkneverk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat i liknande banor, men inte riktigt kommit fram till hur man skall hantera returflödet. Måste ju bli någon typ av differensberäkning på värdena från två olika flödesmätare. Har lekt med tanken på att låta returflödet gå i en loop, tillsammans med inkomande bränsle, tillbaka till insprutningspumpen, men det blir aningen komplicerat eftersom man måste kyla till samma temp som inkommande diesel från tanken. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle till och med kunna leva med felet som returen ger upphov till. Har någon en aning om hur många procent det kan röra sig om?
/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag söker själv efter flödesmätare och hittade den här sidan de kanske har något som passar dig.

http://www.emco.nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket högre flöde i fram- och returledningen än man tror. På en båt som kör på kanske 10% av sitt effektuttag och i deplacementfart och förbrukar kanske 5 l/h, kan det t ex flöda 35 l/h fram och 30 l/h i returen.

Flödet är normalt sett kraftigt överdimensionerat, och att inte ta hänsyn till returen kan alltså ge otroliga felvisningar. Det är alltså oftast inte procent, utan flera hundra procent......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...