Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Cefalon

Portlight i sittbrunn / stickkoj...?

Rekommendera Poster

Hej

Jag tycker att stick-kojen är ganska mörk och funderar på att ta in mer ljus. Finns det någon av er som monterat en portlight i sittbrunner för just ökat ljus samt ventilation till stick-kojen?

Jag har en Scampi.

M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, men inte i en Scampi, utan en Compis 97. Ser inga problem med detta. utom att det medför en del jobbsmiley

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du tänker helt rätt. 

Har själv haft en Scampi, som jag trivdes väldigt bra med f ö, och tänkte montera in en portlight men det blev aldrig av innan vi bytte till större båt.

Stickkojen blir betydligt ljusare och ventialtionen klart förbättrad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det några bilder på detta? Har en one off halvtonnare i Scampistorlek och går i samma tankar. Skulle vilja se hur det ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma tankar. Kommit så långt att jag köpte en portlight på rea.

Jag har en Scampi och jag planerar att sätta portlighten i skottet under skotbalken/bridgedäck.   Men jag har inte kommit så långt att jag plockat fram sticksågen.

Jag resonerar så att jag vill ha in ljus i ruffen och ibland kunna ställa en läsplatta så att man kan se den utifrån. Stickkojen använder jag bara för förvaring av segel mm så där tycker jag inte att jag har nytta av portlighten.

Jag planerar att göra en del ändringar i pentryinredningar och skissar fortfarande på hur jag ska göra (har gjort det i två år nu). Snart är det dags. Just portlighten känns enkel och okomplicerad, bävar lite mer för de andra delarna av projektet.

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en öppningsbar portlight insågad i stickkojen. Den fick ersätta den fula spruckna och läckande plexiskivan som satt tidigare för ljusinsläpp. Därför kunde jag inte välja placeringen. Portlighten sitter långt in, vilket onekligen gör kojen ljus, men man måste krypa in längst in för att öppna den för ventilation. Ska se om jag kommer ihåg att fixa en bild nästa gång jag är ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog en bild i helgen på mitt montage sett utifrån.

post-832-1394237276,3884_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...