Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Speedy83

Köp av DC

Rekommendera Poster

Har efter många års velande tagit mig ännu ett steg närmare båtlivet och nu kommit så långt att jag faktiskt har börjat titta på båtar och priser på annonssidor och i hamnar m.m. Det som dock slår mig som helt grön i båt sammanhang är att det finns hur mycket som helst som ser väldigt likvärdigt ut! bilar kan jag varenda skruv på och varenda märke här precis motsatsen.

Det jag ändå har kommit fram till att jag är sugen på någon form av DC eller bowrider inga krav på att kunna övernatta men givetvis ett plus. 

Då jag som ni förstår aldrig kört en riktig båt är jag givetvis inte så insatt i hur de är att köra och vad man bör tänka på som kan vara lämpligt när man är ny i gamet.

Så av alla dessa märken som Yamarin, Bella, Sea Ray, maxum, Sunbird, Ryds m.m ska man satsa på?

Budget är idag runt 100.000 - 20.000. Tanken är att införskaffa sig något till våren eller kanske tyvärr inte förens nästa höst men ändå :)

Ursäkta för lång och troligen osammanhängade första post :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Speedy, och välkommen till detta forum

Jag var i exakt samma situation som ni var för drygt ett år sedan, med skillnaden att jag kollade endast på båtar med övernattningsmöjligheter, då man på detta sätt vågar åka längre ut i skärgården, för man klarar en natt bättre om man blir inblåst.

Hursom, jag började kolla på båtar i juni, precis i din budgetnivå, mellan 100 och 120 tusen. Kunde blockets annonser utan och innan, men för dessa pengar kändes det mest som att man fick äldre båtar från USA, eller ganska små båtar. Åkte runt och kollade på en massa båtar, fördelen med att bo i Stockholm, finns många marinor där man kan kolla på begagnade båtar.

Efter att ha snöat in på en viss budget insåg vi dock i augusti att vi nog fick dubbla budgeten för att få det vi ville ha. Nu smalnade vi av sökningen till att innefatta nordiska båtar av märkena Flipper (630 DC), Bella (620 DC) och Yamarin (6110/6420).

Nu var det ju inte så enkelt, ytterligare nästan två månader gick innan vi hittade det objektet vi ville ha. Med rätt motor. Blev en Yamarin 6110, vi betalade strax över 200000 för den med all utrustning vi ville ha (och rätt motor!). Båten på bilden i min avatar är den båt vi köpte till slut.

Nu kommer du säkert säga att det är för mycket pengar. Det tyckte vi med egentligen. Min sambo har aldrig varit på sjön, och vi hade ingen aning om vad hon skulle tycka. Min dotter är 4 år, så hennes behov skulle man också ta hänsyn till.

Men det finns inte en dag vi är ute med båten då jag och sambon konstaterar att vi är oerhört glada att vi inte kompromissade. Att vi inte köpte något av de andra objekt vi tittade på som var mycket billligare. För vi är ganska säkra på att vi inte alls hade varit ute lika mycket som vi varit om vi köpt någon av dessa kompromisser.

Nu säger jag inte alls att ni ska köpa en dyrare båt än det ni sagt som budget. Det jag däremot säger är att låt inte budgeten styra helt. Åk runt, kolla vad ni får för pengarna. Jämför båtar för 100' med de för 200'. Fundera ut vad ert behov är. Och vänta tills ni hittar en båt som känns klockren. För denna båt kommer ni använda. Och denna båt kommer familjen trivas i.

Sedan ska ni även överväga detta med andrahandsvärde. En attraktiv, populär båt tappar inte i värde på samma sätt som mer udda märken. Så om båten ni kollar på rabatteras kraftigt kanske det finns en anledning. Och någon dag ska ni ju sälja båten också. Och då kanske en dyrare båt hade varit att föredra om den går att sälja än en som ni köpte billigt, men som inte går att sälja vidare.

Och om ni kompromissar för mycket kommer det endast leda till att du kommer att få kämpa för att få ut familjen, och då kommer ni ändå sälja båten om två år.

Sedan är det ju helt klart köparens marknad. Det finns många båtar där ute där man kan göra riktiga kap. Men det finns också många falluckor. Jag är ingalunda den bästa personen att berätta för dig om dessa, men en gammal båt kan kosta mycket pengar. Mycket!

Stressa inte. Ni har all tid i världen. Och som sagt, det är köparens marknad. Försök komma iväg att kolla på mycket båtar. Bor ni i Sthlm, kolla begagnatförsäljningsställen som emarin och Karlbergskanalens marina. Kläm och känn. Provkör. Jag tror vi hade provkört 5 el 6 båtar innan vi köpte.

Återigen, jag försöker inte få er att spräcka er budget även om det säkert låter så. Men jag försöker bara dela med mig av våra lärdomar. En budget på 80-120 kommer att begränsa er sökning ganska hårt. Med det inte sagt att ni inte hittar det ni söker. Men gällande att köpa båt är det så mkt som ska stämma. Enligt mig är det avsevärt fler faktorer än när man köper bil.

Så. Ta god tid på er. Kolla runt. Lär dig blocket. Maila frågor till säljaren. Det är köparens marknad, och vill inte säljaren svara på frågor kan de väl försöka sälja till någon annan. Åk runt och kolla. Ta en av helgdagarna till att kolla båt. Ta med familjen. För de ska ju trivas lika bra som du (om inte mer).

Kanske var mer tekniska tips du efterfrågade, men de får du säkert av andra här på forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj får verkligen säga tack! det var nog ett av de bästa och mest informativa svar jag fått på ett forum! :)

Jag förstår precis vad du menar och är samtidigt rädd för att jag ska resonera som er. Varken jag eller min sambo har ju varit särskilt beresta på havet så man vet ju aldrig. Vad gäller budgeten så är jag inställd på att inte ta några lån och med ett ev. nytt husköp på gång så finns det tyvärr inte mer pengar. Med det sagt så kan det ju då kanske vara smartare att vänta ett år till att köpa. 

Hur mycket skiljer det i ägande kostnader på en dyrare båt, är det så att de blir dyrare att äga en något större eller är det ingen större skillnad? kan ju vara bra att meddela att den kommer gå på östkusten.

Att åka och titta på båtar är nog också ett väldigt bra tips! får ta med mig sambon och höra hennes input och åsikter för som du säger så är de väldigt viktiga (troligen viktigast av allt) om det ska bli köp överhuvudtaget. Har en kollega med en något större DC så ska se om man ev kan få åka med honom ut och känna lite på det och kansek teste en mindre med så man upplever skillnaderna.

En annan sak. Hur går det till att ens köra en båt? har ju som sagt aldrig kört någon, är det svårt vad bör man tänka på, hur lär man sig sjöregler osv??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o välkommen. Har du fixat en båtplats det brukar vara grej nr. 1. Sen finns det förarbevis kurser som bla båtägarskolan ordnar där det i vissa fall ingår lite praktiskt handhavande samt navigering. Och försök följa med din kompis ut någon gång så du ser hur det går till. Då det är er helt första båt så skulle jag hålla mig till budgeten för första båt blir sällan något som man har många år efter ett tags båtåkande så kommer man på vad man egentligen vill ha eller så ändras familjen. Åk också och titta på många båtar och be att få provåka man måste titta på många innan man hittar rätt. Jag letade i nästan 1 år innan vi hittade den båt vi har nu. En båt kostar pengar det finns alltid prylar som man vill ha eller måste kompletera med, har du tagit förarbevis då har du sk nautisk kompetens då är försäkringen billigare, motor ska servas, vinterförvaring mm. Är du van att skruva på bilar så är det inte så svårt att serva en innombordare heller. Ställ en massa sådana frågor när du kikar på båtarna. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En DC/BowRider för dom pengarna är 20 år gammal eller mer. Den kommer kräva mycket mek o underhåll o ha en del egenheter o skavanker. O ja större o äldre båt är större kostnader, det går fort uppåt. Om ni ändå inte ska sova över, kolla på en styrpulpetare runt 5 meter med utombordare. Den tar er snabbt o enkelt ut i skärgården. Då räcker pengarna till en 10 år gammal båt, nyare båt - mindre krångel, mindre båt - mindre kostnader o även lättare o hantera. O sist men inte minst, om båtlivet inte var för er så är en sån lättsåld. Men det är bara mina två ettöringar av myntet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varsågod. Alltid trevligt att kunna hjälpa till.

Gällande kunskaper att köra båt. Här finns flera alternativ, även om de inte behöver utesluta varandra. Det ena är att just gå en kurs för förarbeviset. Kunskaperna är teoretiska, men möjligheten att ställa frågor finns. Annars, om du har minsta läshuvud köper du läroboken för förarintyget och tentar sedan av det, jag kan rekommendera denna:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113039555

Fördelen med denna bok är att första halvan avhandlar just Förarbeviset, medan den andra halvan avhandlar Kustskepparen som är steget upp i kunskapsnivå. Fördelen med detta är att även om du inte finner det nödvändigt att skaffa just Kustskepparintyget så har du möjlighet att fördjupa dina kunskaper om det så önskas.  Sedan om du känner att du behöver lite kunskap gällande handhavanade av din båt så kontaktar du båtägarskolan exempelvis, och hyr en av deras instruktörer under ett par timmar. Detta kostar några tusen, men då hjälper de dig med handhavandet av just din båt. En utombordare uppträder ganska annorlunda jämfört med en inombordare med axel och roder (typ snipa).

Sedan är det oerhört nyttigt att åka med. Föreslå för din kollega att ni får åka med honom i utbyte mot soppapengar. Fråga om du får köra. Det är som att köra bil med automatlåda. Det knepiga är att lägga till.  I alla fall i början. Det tyckte vi var lite nervöst. Nu har vi lärt oss och gör det i sömnen.

Åk inte bara och kolla på båtar som ni kan tänka er att köpa, kolla även på människor som kör båtar. Så finns det en marina eller liknande där ni bor, gärna med en sjömack, åk dit och ta en glass/lunch/kaffe och kolla på hur båtmänniskor gör. Detta kommer lära er dels lite om hur erfarna människor gör, men även en annan ganska viktig insikt: man får inte alltid till det på första försöket, vilket är en skön insikt som nybörjare. Ni kommer även inse hur mycket faktiskt vinden påverkar på sjön. Det är väldigt nyttigt. Vi brukar ibland åka till Bullandö Marina och äta lunch för att sedan titta på människorna som lägger till. Det är underhållning på hög nivå.

Ägandekostnader blir högre med större båtar, men även ofta med äldre. Större båtar behöver större yta på båtklubben, och har ofta fler saker som kan gå sönder.  Äldre båtar har ofta äldre motorer, och motorer på sjön slits snabbare bilmotorer. Man brukar jämföra en båtmotor med en bilmotor som i hela livet gått i uppförsbacke. Så en båt från i början av 90-talet kan tyvärr behöva ett motorbyte. Och då pratar vi hundratals tusen.

Kollar ni på äldre båtar med inombordare kan det vara värt att säkerställa att det är sötvattenkylning. De båtar med sjövattenkylning har en tendens att slitas snabbare. Är ingen expert, men ett tips jag fick på detta forum.

Någon föreslog en styrpulpet. Jag instämmer i  detta sett till er budget. För 120' kan du få en bra båt som inte är så gammal. Det finns dock ett problem med styrpulpetaren; vädret. En styrpulpet åker ut när det är fint väder. Vilket det ofta är. Vid Medelhavet. I Sverige är dock klimatet.... annorlunda. Och i en styrpulpet är du avsevärt mer utsatt för vädrets makter än i en DC med ett kapell. Vi har varit ute i åskskurar, ihållande regn, och aldrig någonsin klagat. Snarare har det varit lite mysigt. Problemet med styrpulpetaren är att du troligtvis inte kommer att åka ut om inte det är 20 grader och sol. Och sett till denna sommar hade det inte blivit så många utflykter. Bara en personlig reflektion.

Hoppas att det hjälper

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skepp o hoj

Jag kan hålla med dom som nämner styrpulpetare. Du kan få en 5,5m med en ok motor för dom pengarna. Den kostar minimalt i underhåll och det är ett enkelt sätt att vänja sig vid sjön. 
Vill man kunna sova över så kan man skaffa sig en hardtop 5-6m typ Flipper 535 eller större men en hyffsad motor för dom pengarna. Liite mer undehåll då det ofta är lite mer trä och kanske något instrument mer en va styrpulpetaren har. Även ett kapell som behöver underhållas. Du kan ju även kika på en Flipper flash. Den finns med både inombordare och utombordare. Eller liten Ryds 530. Dom båda har en liiiten ruff där man kan överleva en natt. 

Jag tycker inte man ska vara rädd för att köpa sig en amerikansk båt, Många klankar ner på dom och menar på att det är smäck etc. Jag håller inte med. Men det finns undantag, även på nordiska båtar. T o m Nimbus och Aquador har fått renovera akterspeglar pga fuktwink.  
Det som är bra att undersöka är så att båten inte har fuktskador eller är rutten. Kika på hur motorn är servad etc. Men man måste räkna med att direkt när man kommer upp en mer daycruiserlik båt så är det mer underhåll. Det finns fler nybörjartrådar här på MG som jag tycker du ska kika igenom. 
När du nämner större båt så behöver inte det bli mycket dyrare. Men det är som några nämner så kostar båtplatsen mer. Man brukar betala per kvm. Båten kanske drar mer soppa men annars så behöver det inte va så mycket dyrare....det går åt 50:- mer polermedel kanske.

Jag köpte min Sea ray 220 ov från 89 med orginal motor för 130 000:- och den går som en klocka och den är fin i skicket. Nu gillar ju jag å pyssla så jag lägger ju en del slantar iaf. 
Men det behöver inte va som många säger. Jag är super nöjd med min båt.

 

Jag skulle kunna rekomendera denna om motorn ser bra ut
http://www.blocket.se/vasterbotten/Chris_Craft_23_Concept_42245563.htm?ca=11&w=3

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång hatten av för alla superba svar! 

Som några av er nämnt så har ju funderingarna gått kring en styrpulpet och att de kanske är en vettig startbåt men samtidgt så har ju några av er belyst problemet med att man kanske bara åker ut i fint väder och de känns inte så bekväma att vara iväg med någon dag, men nu är jag inne på gissningar och okunnigt tyckande :)

Vad gäller vad man får för min budget så är jag införstådd med att det blir en äldre båt och med det finns vissa risker. Men tycker ändå att det verkar som att det ligger ute flertalet BR från runt 97-02 för runt tänkta budget. Är detta båtar som börjar bli lite slitna?

Men det jag absolut kommer göra är att ta tipsen till mig och titta/provköra även några styrpulpeter för att få en känsla för vad det rör sig om. Att ha en sådan ett år eller så för att vänja sig vid havet är ju ingen dum tanke om det dessutom är så att de är relativt lättsålda.

Låter ju bra med att det finns lite lektyr att läsa för att vidareutbilda sig. Ska absolut införskaffa föreslagna bok samt försöka få min kollega att utbilda mig lite :)

Tack för länktipset, något åt det hållet känns absolut vettigt och intressant, det börjar ju bli några år på nacken på en sådan men samtidgt börjar mycket bli bytt vilket gör det bättre än att köpa en något nyare där allt inom kort behöver bytas/renoveras.

Mycket prat om det här med USA båtar och dess kvalité eller avsaknad av den, men verkar finnas lite olika synpunkter kring det :) Frågan är ju dock finns det några tillverkare man absolut bör hålla sig borta ifrån?

 

En relativt ny båt inom budget http://www.blocket.se/kronoberg/Bayliner_175_Bowrider__08_41195200.htm?ca=18&w=2&last=1 hur ställer ni er till en sådan här? det jag funderar på är om den är lite för låg osv för att våga ge sig ut på havet med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som slår mig med den föreslagna båten är att det finns 50 objekt ute på blocket. 50 st! Det är många... Man kan jämföra med antalet Yamarin 6110 som ligger på Blocket; 11 st. Tilläggas kan att 6110:an mer eller mindre blivit en Svenssonbåt och man ser många ute. Nu är Baylinern inte alls ovanlig, men det känns som att utbudet är betydligt större än efterfrågan. Men annars är det säkert inte en dålig båt. Baylinern har nog ett ganska oförtjänt dåligt rykte från 90-talet. Men detta sitter i. Än idag. Vilket kan vara bra att ha med sig när man tittar på båt, i samband med tankar runt andrahandsvärde.

Vidare kan det mycket väl vara så att dessa båtar är saltvattenkylda. Kolla med säljarna.

Har ni barn? Om ni har det kan det vara bra att tänka på att båten inte ska vara för låg, det känns ganska tryggt, framförallt om ni kör i lite större vågor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltvattenkylningen ska jag absolut ta med mig att kolla. Vi har i dagsläget inga barn men i sanningens namn är det nog inte alltför avlägset om jag tolkat min andra hälft rätt :) Så det är absolut något att ha i åtanke. Vi har ju även bekanta med små barn så också ur den aspekten kan det ju vara värt att notera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju blivit ganska avskräckt från att köpa äldre båtar när man läser här. Men funderar ändå, det finns ju trots allt folk som har dessa och alla som åker båt kan väl inte ha 200.000 att lägga på en båt?

Är det verkligen en sån livschansning man gör om man köper än lite äldre båt. kikat lite på typ denna 

http://www.blocket.se/kalmar/Sunbird_194_BILLIGAST_42027692.htm?ca=18&w=1

Hur råder expertisens (eller lekmannens) åsikter kring ett dylikt objekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen som tidigare inlägg säger, du köper mer risk på en äldre båt än en nyare. Däremot tycker jag det verkar som om många har en hel del problem med sina nya(re) båtar också, så någon garanti har man aldrig (utom delvis i det fall man köper av ett företag).

Själv köpte jag, som första båt någonsin, en Sea Ray 180 CB - en 18 fots daycruiser - från 1989. På den har jag bytt en del som var eftersatt och lagt en hel del tid på att lära mig hur saker funkar - mycket pga att jag kunde så lite innan. Nu funkar den alldeles utmärkt och nästa ägare behöver inte byta ut grejer för att ge sig ut, bara se till att underhålla den väl precis som jag gör. Som båtköpare främst av äldre båt vill man gärna hitta någon som underhållt båten väl men det kan vara svårt att avgöra.

Det svåraste tyckte jag var att veta vilka grejer man ska kolla efter. Man kan läsa i forum, böcker etc men det är knepigt att veta exakt vad som är mer eller mindre bra i verkligheten. För mina behov, att ha en ganska liten men snabb och mysig båt för att ta sig ut till skärgården i utan att övernatta, så har min lilla Sea Ray fungerat utmärkt. För egen del tycker jag också att jag fick en bra mycket snyggare båt än de styrpulpeter jag (knappt) hade fått för samma pengar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du skruva sen innan är det ju inga probz, bara att lära sej meka båt oxå. Tid o lust att göra det ska oxå finnas och så köper du inte båt för alla pengarna utan sparar lite för reparationer o annat fix. För många av oss är ju mekandet och fixandet en del av båthobbyn. Har du däremot tummen mitt i handen o bara vill åka, köp en båt med utombordare som inte är äldre än runt 10 år. Låt storleken på båten styras av budgeten men tumma inte på 10 år och utombordare är mitt tips då.

Sunbird var ett lågprismärke med billiga och tvivelaktiga lösningar redan 1988, det har inte blivit bättre av att båten nu är 24 år gammal. Motorn är väl en Ford Pinto och nog rätt OK men som sagt nu ganska gammal. Drevbåtar överhuvudtaget är mer underhållskrävande än utombordardito. Cobra drevet, om det är så gammalt att det inte har Volvo-koppling, är nog det drev som är sämst och mest underhållskrävande av alla samtida drev.

Men priset är lågt och kan nog bli ännu lägre och båten kan vara stuprätt om du vill lägga tid och pengar i den. Men förvänta dej inte ett problemfritt båtägande..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I tillägg till det jag skrev ovan: jag har valt att göra en del själv och att låta marinmekar göra annat som jag bedömt för komplicerat. Det är som med allt annat fixande hemma, man kan göra det själv om man har tid och kunskap eller så låter man någon annan göra det mot betalning. Det blir dyrt om man lejer ut allt, men jag försöker hålla det till en hyfsad mix för att inte bli tvungen att göra båten till min enda hobby. Jag har på egen hand bytt länspump, trimpumpsbygel, huvudströmbrytare, vippströmbrytare på manöverpanelen etc. Det större motor- och drevunderhållet har jag lämnat till kunnigare personer, då får jag dessutom kvitton till nästa köpare som bevis. 

I min Sea Ray sitter en Mercruiser 3.0 med ett Alpha One-drev. Det är enkelt att hitta reservdelar och folk som mekar. Visst är det en chansning med en motor från '89 men hittar man en båt till ett bra pris som verkar hyfsat välskött och kan tänka sig vissa underhållskostnader så funkar det rätt bra ändå. I alla fall för mig, även om den första tiden var lite jobbig när en del brister ingick i köpet och jag inte riktigt fattade hur allt funkade på båten. Men sånt lär man sig efter hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid titta på en Ryds 570.

Ligger inom din budget oftast. Köpte mig en sådan förra året och är nöjd med den än så länge, dock funderar jag på om jag inte skulle ha köpt mig en Buster för att mer traila runt och fiska ifrån. Ska ev ut på annons framöver.

Kolla dock hur försäkringsbolagen ställer sig till de mer lite större motorer på, då många verkar ha 120hp på och båten är typad för 90 hp. Min går i ca 32 knop med 90 hp som dock är ny, vet inte hur fort den går med en lite äldre 120hp motor på, om det är nödvändigt eller ej.

 

///

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättetack till er som tagit er tid att svara och delge era erfarenheter!

Det finns alltså en nyanserad bild av det hela :) den länkade båten kan man ju dock utläsa inte är det bästa köpet med det den motorn osv. men det är bra att få lite tips om hur man ska fundera och vilka saker som är erkänt av lägre kvalité som tydligen sunbird är. 

Ska fortsätta att kika runt efter intressanta objekt. Har kikat lite på Askeladden 515 runt -00 vilken har fallit mig i smaken. Finns ju som sagt otroligt mycket intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller i huvudsak med de andra tror jag. Köp inget gammalt lik, då är risken att man tröttnar innan båten ens hamnat i plurret. Reparationskostnaderna kan lätt dra iväg. Är budgeten begränsad skulle i alla fall jag hellre gå ned i storlek. En bättre begagnad Bayliner 175 eller Sea Ray 175 BR får man en nästan ny för styvt 100 lax. Tycker man att det är kul går det alltid att byta upp sig senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...