Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Flintstone

Kan en privatperson komma över frälsarkransar lagligt?

Rekommendera Poster

Ja, är det möjligt att få tag i dessa livbojar på annat sätt än att stjäla dem från sina platser längs vår kust? Anledningen till att jag frågar är att jag såg på Blocket att en privatperson säljer några sådana och fick en lite obehaglig känsla i magen. Varför har en privatperson flera livbojar till salu?

Hjälp mig här, kan vem som helst kontakta det stora försäkringsbolaget och köpa dessa klassiska frälsarkransar? I så fall finns det ju chans att blocketsäljaren har rent mjöl i påsen vilket jag hoppas på...om inte så saknas det antaglien några bojar på allmänna platser.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så vitt jag vet går dessa att köpa m jag vet ej var, alla fartyg har sådana m fartygets mamn o ev hemmahamn. går säkert o inhandla från varv som skrotar fartyg också. Men vissa är så blytunga av fukt så  tveksamt m flytförmågan (kanske sjunker)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, självkart kan man beställa sådana med fartygets namn på...men de som han säljer är märkta med försäkringsbolagets namn, alltså sådana man ser längs kusten, inte med något fartygsnamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mejla Trygg ganska och fråga du kan ju tipsa om annonsen på blocket.   Berätta gärna vad de svarar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

finns väl ingen ensamrätt på att inneha dessa kransar. dom gick väl att köpa över disk hos trygg hansa? peka ut annonser så där är inte snällt.. peace jonte

edit: tre klick på deras hemsida gav denna infon http://trygghansa.shop.crossroads.se/sjosakerhet/livboj-trygg-hansa

har du hunnit maila och tipsat dom än ?  hahaha.     PEACE!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser inte att jag pekat ut någon annons...jag rapporterade endast att jag sett en annons på Blocket som ju är 100 % officiellt. Det finns ingen sekretess för blocketannonser, lägger man ut där så är det tillgängligt för alla.

Vi har ju tråden om fantastiska, roliga och överdrivna blocketannonser. Jag har sett att vissa reagerat på att folk lägger upp skärmdumpar i tråden. Det kan jag inte förstå att man reagerar på...lägger man in en annons på Blocket så är den ju allmänt villebråd precis som allt annat man lägger upp på nätet som inte kräver inloggning.

Fint att det går att köpa kransarna privat, då finns det i alla fall chans att blocketsäljaren har rent mjöl på påsen (även om jag ändå tycker att det är lite skumt att man har flera begagnade till salu). Kanske borde de kransar som hänger på allmänna platser ha en annan märkning så att de går att skilja ifrån de som köpts privat.

Nej, jag har inte mailat Trygg Hansa eftersom jag inte ville dömma blocketsäljaren innan jag fått mer information om det var möjligt att köpa kransarna privat, så hahaha tillbaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

....och som vanligt är du alldeles för listig för mejdevil

dumma mej, fick till det som om du lutade mera åt att det var nått fuffens med denna häleriverksamhet  och kände att du behövde någon form av bevis för att denne brottsling bara hade missförstått lagar och regler runt skyddade kransar....

klick klick klick.....

närå, skönt att det verkat ordna sig med dessa kransar. tyckte bara det vore kul om du tipsat T.H.

förresten, har DU koll på om sjöfyllerilagen gäller även dessa??

kramkram jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag råkar ha ett par alumimniumekor som matchar frälsarkransarna på lager. En samlarvurm som jag hade, men nu när jag fått fatt på ett tiotal så har jag tröttnat. Det är märkligt nog samma namn på alla. Det står livbåt på dom, märkligt båtnamn tycker jag. Nu funderar jag att sälja klabbet på blocket, kan man få något för samlingen måntro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det står en tryckt text Borås kommun och Bojen skänkt 2010 så kanske du skall dra öronen åt dig, annars är det nog ingen fara =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

ja privatpersoner verkar få betala runt femhundringen (kolla min länk ovan) eller så får man stjäla dom. (om man nu inte hittar THs sida :)

coolt att beställa en från sponsring-sidan märkt maringuiden

eller kanske en privat som folk känner igen om den blir stulen. märkt typ flintstone wink

då kan man sitta och lusläsa blocket tills den helt plötsligt dyker upp!!..... aha, den där är miiiiiin.

på min ska det stå : if u can read this ,the bitch fell off.

cheeky

peace/// jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

I den hamn där vi ligger, där ligger en motorseglare och på däck finns en frälsarkrans med texten: LOMMA HAMN, Trygg-Hansa.

Kanske lite osnyggt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...