Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
crabfish

Slutsats om båtolyckor och alkohol tas tillbaka

Rekommendera Poster

Klipper lite från SvD-artikeln du länkade till jag också:

 

Ett annat skäl kan vara att det skett en attitydförändring när det gäller alkoholanvändandet på sjön, sedan lagen ändrades den 1 juni 2010.

 

- Det märker vi i våra kontroller och när vi pratar med båtfolk utefter kusterna, säger Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

 

- Vi ser också ett delvis förändrat beteende, till exempel att man utser någon som kör båten hem på kvällen efter fest eller krogen, och att den personen får hålla sig nykter. Det är ett beteende som funnits på land en längre tid, men som nu letat sig ut på sjön också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det väl inte varit så många olyckor ute på öppet vatten tidigare heller och en fyllechaffis hjälper inte mot de brygg/land/ombordstignings relaterade olyckorna. Naturligt vis är det bra att en nykter förare används och hoppas bara att ett domslut om viktig funktion ombord inte slår undan benen för detta.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du avser med öppet vatten, antar att du menar regelrätta kollissioner?

Har du funderat över kopplingen grundstötningar och fulla båtförare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som saknar rimlig förklaring är att ingen kan visa på exempel där förare som druckit ett par ök eller glas vin skulle orsakat något.

Ingen  kan rapportera om sådant.

Inte ens Transportstyrelsen som lagt stora pengar på att hitta argument för lagen.

Fortfarande en idiotlag mot ett ickeproblem.

 

Lagar ska man ha för att förhindra problem.

Problem som finns i verkligeheten och inte hjärnspöken hos villsna politiker,

 

Skickar med en hälsning från ett myllrande Shanghai. En stad med miljöproblem ingen miljöpartist vill se. De mår bättre av att stanna hemma och andas ren luft.\cool\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/shades_smile.gif\ title=\cool\ width=\20\ />

God kväll kära vänner på MG (klockan här 22.00)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antalet döda ner med mer än hälften sedan lagen infördes.

Så var det med ditt trötta mantra, crabfish.

Ha det bra i Shanghai.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore bra med en länk till var du hämtat faktan till det påståendet.

Hoppas du hittat någon ´bra koppling till att det beror på 0,2 lagen.

Har du rätt så är det äntligen något vettigt, Dock tror jag du återkommer med en siffra som det inte finns minsta koppling till att orsaken skulle vara alkohol.

Shanghai är kul Idag åkt tåg i 300 km/h och de går i tid och anländer i tid och går lugnt och mjukt. Snacka om att SJ tagit oss till ett U-land. Enda felet är att det är svårt att prata med grannen i stolen bredvid. smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stod en artikel i Bohusläningen för ett par veckor sen, där kontentan av det man skrev var att det  drunknat färre personer i sommar än tidigare och att människors inställning till alkohol på sjön hade förändrats efter att den nya lagen infört.

Nu är ju egentligen den här debbaten inte så intressant att man tänker på tt spara alla länkar som eventuellt kan komma upp i debatten.

Det är bra att lagen införts och att förare till stora och/eller snabba båtar måste va nyktra när de framför båten.

För mig spelar det ingen som helst roll - jag skulle aldrig ändra mina spritvanor oavsett vilken lag man införde. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Tänk att Ni orkar älta, för min egen del spelar det inge roll om lagen finns eller inte finns. Jag har gjort ett val och det står jag för.....ingen alkohol överhuvudtaget när jag är till sjöss. Jag har heller ingen abstines med det valet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kanske kan vara överens om att antalet döda har mer än halverats?

Och att detta skett efter att lagen införts?

Kan du då med säkerhet säga att lagen INTE har effekt?

Svara ja eller nej, jag orkar inte höra om hur bra båtförare man är efter ett glas vin. Det hör inte hit. Innebär lagen att antalet döda mer än halveras fungerar den. Punkt. Slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om man införde förbud mot skosnören skulle snubbelolyckorna p.g.a. oknutna skosnören minska med 100%.......

Vi kan ju även införa förbud mot båtar, då försvinner ju även den halvan av dödsfallen som är kvar. Jag kan garantera att den lagen skulle fungera. Punkt. Slut.

cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå gjort ett val. Jag dricker lika mycket alkohol när jag kör båt som innan lagen fanns. Jag har heller ingen abstinens med det valet.

smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite osäker vad du försöker få fram med skosnören och båtförbud. Lagen förbjuder ju liksom inte att dricka alkohol.

Du får dricka hur mycket alkohol du vill - bara du inte framför din båt samtidigt. Det är en ganska liten eftergift för att spara femton människoliv. Per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och med en flytvästlag hade det kanske inte varit några dödsfall alls?

Underlaget i antal förolyckade är så pass få att statistiken sätts på spel, det blir mest utrymme för dom med behov av egna tolkningar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo.

Och det är svårt att se om man blundar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför 0,2 lagen även för cyklister, vi var på krogen i helgen och skulle promenerade hem utanför krogen sätter sig ett sällskap sig på sina cyklar klart berusade och detta noteras av poliser utanför och jag ställer frågan om de inte skall agera då säger de att de kan vara berusade men de kan inte ingripa då det inte finns någon promille gräns för cyklister



Vad gäller 0,2 lagen på sjön så tycker jag det är överdrivet men nu har vi den vad jag däremot tycker är för %!#¤ är det sanslösa med av väsentlig o.s.v godtyckliga bedömningar som KBV och Poliser gör den som kör skall vara nykteroch det skall räcka med det !!!



Jocke_Searay topp kommentar man borde infört flytvästtvång och att man skall ha den på under färd (Som säkerhetsbälte)istället för denna tok lag

Kenbja



BLUNDAR !! JUST DET PETER_K DET ÄR JUST DET TRANSPORTSTYRELSEN GÖR HUR MÅNGA BERUSADE CYKLISTER SKALL OMKOMMA INNAN MAN INGRIPER

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja påstå , omöjligt !

Det är nog bara en uppfattning du har , att det är svårt ? ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte fått se var faktan om att antalet döda halverats.

Kan du ange var man kan läsa detta?

 

Det övriga du kommer med ör bara hypoteser men vi tar det där med antal döda först.

 

Hemesa imorgon så därför inga svar från mig på en stund

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar stämma att antalet döda har halverats enligt denna artikel i alla fall.

Jag tror dock att det mer beror på att vi haft så dålig sommar.

Pga det dåliga vädret så har det nog varit hälften så mycket båtar i farten om man jämför med sommaren vi hade för 2 år sedan tex.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5309902

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för källan.

citat från artikeln

Antalet personer som omkommit i båtolyckor under 2012 har mer än halverats i Sverige jämfört med samma tid förra året. Något som Lars-Göran Nyström på Transportstyrelsens Sjöfartsenhet troligtvis beror på dåligt väder och nyktrare båtförare.

 

Kanske de borde spå i kaffesump snarare än att gissa.

Senast de försökte sig på en lite mer saklig utredning var det lite några som var onyktra som omkommit. Dock dåligt med orsak till de aktuella fallen och om det kan tänkas bero på alkoholen.

Men om vi återgår till det Peter_K skrev om så är det fortfarande bara baserat på svaga antaganden.

 

Vidare i artikeln

Av de 15 omkomna personerna under 2012 var samtliga män och nio av olyckorna skedde då männen skulle ut och fiska. Endast en av personera var under 40 år medan sex var mellan 70 och 80 år. Efter 15 september har Transportstyrelsen fått in ytterligare två dödsfall vilket innebär att totalt 17 personer så här långt dött i båtolyckor under 2012. Något som troligen gör att den totala siffran kommer att halveras jämfört med ett vanligt år

9 skulle ut och fiska, vad gjorde de andra? Var de överhuvudtaget i en båt?

Vilken typ av båt? Var det en båt som omfattas av 0,2 lagen?

När ska vi slippa få troligen utan istället lite fakta från denna mycket tveksamma organsiation.

Jo de är tveksamma i sitt agerande. När de får frågor om sin utredning börjar man undvika att svara och lägger till chefen med cc i mailen.

Menar givetvis Transportstyrelsen som återigen är ute och yrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry - det har väl ingen betydels för dig vad för statistik som kommer att komma fram i detta ämnet. Du kommer att köra ditt mantra ändå.

Jag tycker att det är bra att förare av stora och/eller snabba båtar - det är ju dem lagen handlar om - är garanterat nyktra när de framför sina båtar.

Många ur den kategorin båtkörare kör som de hade huvet under armen och ingen arm hade. (ett lokalt uttryck som ungefär betyder att de är huvudlösa - och hjärnan - som de flesta tänker med sitter i regel i huvudet) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite svårt att få fram statistik över hur många olyckor som inte skett tack vare att fylleriet minskat på sjön...precis på samma sätt som att det är omöjligt att få fram statistik över hur många olyckor som skulle skett om den nya lagen aldrig stiftats.

Faktum är att antalet döda i det närmaste halverats i år och kontrollmyndigheterna rapporterar att sjöfylleriet minskat. Sen om det beror på lagen, vädret eller någon annan faktor kan ingen med säkerhet svara på, men troligen är det en kombination av flera orsaker där lagen gör sitt till.

Jag har skrivit det tidigare men gör det gärna igen: om lagen förhindrat endast ett spillt människoliv så är den motiverad! Alla som förlorat en närstående på grund av fylleri håller säkerligen med mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel.

Kommer det finnas fakta som talar för nyttan med lagen kommer jag givetvis dela den saken också.

Men som det är nu så tar man inte fram fakta trotts att man lägger massa resurser på utredningar på Transportstyrelsen.

Skulle jag använda samma dåliga grund i mitt arbete så skulle det sluta illa.

Som du säkert insett så håller jag på med produktion i Kina. Om jag skulle basera mina beslut för sådant med begrepp som troligen lönsamt så vore det galet. Eller?

Nu beslutar jag inte så viktiga saker själv men läger fram fakta till företagsledningen för deras beslut.

Beslut skall grundas på fakta och hade man nu inte fakta vid lagens införande så har man nu gjort ett försök att få fram fakta via Transportstyrelsens undersökningar. Antingen är man rejält klantig och inkompetent eller så visade det sig i undersökningen att lagen är totalt fel och man vill inte visa upp detta.

Vilket kommer vi aldrig få reda på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger till lite som aldrig presenterades av Transportstyrelasen men som gäller för de undersökta fallen

post-10001667-1394237313,8973_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utgångspunkten som ni hade när ni startade debatten var att ni aldrig någonsin mer skulle kunna ha roligt när ni är på sjön om ni inte kunde få dricka sprit i den omfattningen som ni önskar.

Lagen gäller ju förare av stora och/eller snabba båtar. Jag tycker det är helt riktigt att dessa är nyktra när de kör sa båtar. Det har skett tillräckligt med olyckor med båtar av denna kategorin, bara i Sotenäs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone.

Med ditt resonemang borde vi genast förbjuda bil-och-flygtrafik också. Tänk så många liv som skulle sparas om vi var tvungna att promenera i stället.

 

Mer generellt....lagen infördes år 2010, och såvitt jag minns kunde man inte se någon minskning i antalet olyckor med dödlig utgång varken sommaren 2010 eller sommaren 2011.

I år däremot har antalet olyckor av den typen tydligen halverats. Tanken att det beror på den urusla och svinkalla sommaren som varit, är nog inte så dum?

 

Crabfish!

Att våra statliga verk numera ägnar sig åt att ta fram passande fakta på beställning av våra styrande politiker, är dessvärre det nya sköna Sveriges sätt att baxa utvecklingen i för dem önskad riktning. Vi ser det inte bara när det gäller 0,2:an tyvärr.

 

 

 

 

post-22515-1394237313,9725_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kära 0,2-motståndare.

Självklart har vädret spelat in i statistiken, men detta var inte den första regniga sommaren i detta avlånga land. Ändå har antalet olyckor mer än halverats, något sådant har inte förekommit vid andra regniga somrar.

Vad skiljer denna regniga sommaren mot andra?

Vad kan mer ha spelat in för att uppnå att antalet olyckor MER än halverats..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Harry.

När du inför dina chefer gör en rapport om att flytta produktionen till ex Kina gör du en bedömning kring vinsten i detta. En gissning, förhoppningsvis en kvalificerad sådan. För du kan omöjligt se in i framtiden, utan endast göra bedömningar.

Eller vet du den kinesiska ekonomins utveckling, valutans utveckling, inkörningsproblematik, framtida efterfrågan på produkten.

Med all säkerhet, alltså?

 

De fakta du persenterar är naturligtvis baserade på vad du vet nu, det verkliga utfallet av flytten kan naturligtvis bara framtiden utvisa. Precis som med 0,2-lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Statestik i all ära men glöm inte att en del av de döda också kan ha varit drabbade av nageltrång. Detta i samband med regnig sommar och en sur svärmor tillika brist på pilsner, kan göra att vem som helst tar livet av sig.

 

Harry det börjar bli många inlägg, det är kanske dags för en ny 0,2 tråd.

post-10014824-1394237314,013_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ordning på våra kalkyler och gissar inte. Hur tillhör konfidentiell information och är jag förhindrad att skriva om på ett forum eller på annat sätt sprida. Inte så svårt men gäller att tänka efter före. 

Finns ingen som kan säga något säkert om valuta eller ekonomiskt läge i framtiden men det går att hantera om man kan sådant. 

Att flytta produktion till lågkostnadsländer tillhör amatörer.

Att införa lagar utan fakta tillhör även det amatörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...