Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Jobhurt

Dags att rösta

Rekommendera Poster

Det har varit många trådar om 0.2 lagen och ett argument som
ibland används är att våra lagstiftare (och de som röstar fram våra
lagstiftare) är mer eller mindre okunniga om de problem och
möjligheter som är specifika för våra marina miljöer. Och allra
mest lyser denna okunskap igenom när det kommer till frågan om
hur mycket alkoholhalten i blodet påverkar förmågan att på ett
säkert sätt framföra olika flytetyg.

Min tanke är då att denna fråga istället bör ställas till den lysande
församling som tagit för vana att läsa och skriva inlägg på detta
forum. Här samlas folk med de mest skiftande bakgrunder men
med en sak gemensam -  nämligen ett genuint intresse för båt och
sjöliv.

Att formulera en sådan enkät (i all enkelhet) utan att det blir lite
grovhugget är svårt för att inte säga omöjligt. Därmed inte sagt att
vi inte kommer närmare folkviljan än våra folkvalda.

Delar upp enkäten i tre delar: båtlängd, hastighet och promillehalt.

Båtlängd (min)
A = 7m
B = 10m
C = 14m

Hastighet (lägsta)
E = 5kn
F = 15kn
G = 25kn

Promillehalt
I = 0.2
J = 0.5
H = 0.8

Om tillräckligt många röster så har vi ett statistiskt underlag för vad
folk på sjön tycker om denna lag.

Svarar själv först på enkäten genom att skriva:
A, E, I.  (Dvs att jag tycker att lagen ska gälla båtar fr o m 7m, vid farter
över 5 knop om man har en promillehalt som överstiger 0.2 pro)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rösta som du, trots att jag drabbas själv då vår segelbåt är 8 meter och gör uppemot 6,5 knop i schysst vind, eller nästan 6 knop när man piskar de 4 stackars Tohatsuhästarna. Men. Då vi lever i en demokrati är sjöfolkets åsikt bara en av alla faktorer som ska vägas in. Detta eftersom det ligger i flers än bara sjöfolkets intresse med säkerhet på sjön, t ex den kajakhyrande turistens, min extremt sjöointresserade mamma som inte vill att jag skadas när någon rammar mig för att han/hon har klämt en vinare på sjökrogen. Etc. Demokrati är skit, men det bästa vi har. För er som vill prova annat rekommenderas Vitryssland. Jag röstar nästa gång om drygt 2 år, men skippar detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du vill ha det i princip lika mellan bil och båt tycker jag att du borde ta med krav på bälte i motorbåt. Krav på minst cykelhjälm i alla öppna båtar. Detta gäller såväl förare som passsagerare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du göra en sådan här enkät bör du ha med andre frågor typ:. 

4. Jag har tagit del av redovisningar om olyckor till sjöss vilka jag grundar min inställning till lagen

5. Jag anser att det är rätt att lagar får stiftas i Sverige utan bakomliggande fakta

6. Jag är även för ett förbud att få bada med alkohol i kroppen.

7. Jag tror/anser att säkerheten till sjöss har blivit mycket högre sedan lagen infördes.

8. Jag är helnykterist och anser att alkohol är en drog som inte borde vara tillåten i Sverige

 

Går säkert hitta mer som ger en bättre bild av värdet i de svar du får in.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också vilja se mer fakta på vilka som verkligen dör på sjön. Min uppfattning är att de oftast är herrar med några öl  innanför sin obefintliga väst, öppen gylf och  i liten båt.

Renna olyckor med krockar tror jag är mer ovanliga. Tror alltså, har inte sett siffror. Och framför allt har man inte sett några siffror på hur många av dessa olyckor som kunnat undvikas om man följt den nya lagen.

Transportstyrelsen har nu erkänt att man i den undersökning man just nu gör felaktigt har tagit med personer som haft under 0,2 promille i blodet som alkoholpåverkade. De går igen om samtliga på sjön i olyckor dödade under flera år och har nu kontrollerat 26 fall. Av dessa hade 16 alkohol i blodet och 3 av dessa hade mellan 0,2 och 1,0 promille. Om dessa låg på 0.2 elle 0.99 vet vi inte, de ger inte ut siffrorna.

Intressant är också att se vilka flytetyg som var inblandade i olyckorna: 2 kanoter, 13 öppen eller delvis öppen motorbåt, 6 med segelbåt, 9 med roddbåt, 2 med vattenskoter, 1 vid dykning och i 7 fall är inte båttypen känd.

Många av flytetygen var alltså inte heller över 10 meter och vilka som hade alkohol i blodet ger de inte ut.

Länk till artikel om saken  i Skärgården :  http://www.skargarden.se/articles/12/08/Slutsats-om-batolyckor-och-alkohol-tas-tillbaka

Jag brukar inte lägga mig i dessa trådar om nya lagen. Tycker inte att man ska vara berusad på sjön i vilket flytetyg man än har. Men för de flesta av oss är det för vår egen skull, olyckor som undvikits med nya lagen tror jag är väldigt få. Tror alltså. 

Berusad är inte ens jag inte vid 0.2 promille trots att jag dricker så lite.              

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan den här lagen borde införts så skulle det givetvis till ett båtkörkort(med manövreringsprov). Jag kan till 100% säkert säga att jag kör bättre med 0.5 promille jämfört med den nyktra genomsnittliga båtföraren(motorbåt). Kalla mig besservisser eller alkoholist men idag är den genomsnittliga båtföraren usel!. Det körs med bogpropellrar som aldrig förr och de flesta fattar inte hur man hanterar dubbla motorer. Tom med vissa med IPS har problem att lägga till osv

Min egen uppfattning är att en större båt enklare att köra än en liten då allt sker långsammare

Mitt önskemål

0.5promille och 10knop. Givetvis skall lagen inte straffa båtförare vars båt kan gå över 10 knop utan det skall gälla farten den framförs i. Storlek vet i fn om man ska blanda in...

Hade välkomnat kustbevakningen att fara runt och kontrollerar förare så de hade båtkörkort

Ett exempel på dagens tokiga situation/lag och även på att man inte kan jämföra båt med bil. Kan du köra en bil kan du köra mer eller mindre alla bilar helt ok men bara för att man kört båt så innebär det inte att du kan köra en annan båt. De flesta båtar beter sig annorlunda.

Idag ser lagstiftarna gärna att vi använder oss av fyllechaufförer. Tror de flesta av oss kan skriva under på att vi som känner och kört vår båt hanterar den bättre efter ett par öl/glas vin än någon som kanske ALDRIG kört båt som bara råkar vara med i sällskapet. Enligt lagen så är så är tydligen denna någon en säkrare förare 

Nä gör om lagen och inför båtkörkort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta må vara ett korkat inlägg men inför en lag om att man inte får ramla i så har vi snart uppnått nollvision...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att ämnet diskuteras och inte bara jag som startar nya trådar om yes

 

Fundera lite på hur Transportstyrelsen tagit fram statstiken.

40 dödsolyckor och här valde man bort  16 dödsolyckor för att få fram fakta om alkohol på sjön.

Därav var var det 3 som hade alkoholhalt på värden där lagen ska ta med nya fall av onyktra. Dessa hade 0,79, 0,82, 0,98.

Vad vi inte vet (ännu) är om de var förare till båten eller passagerare till någon med promillehalt över 1,0 eller andra omständigheter till dödsolyckorna. 

Men observera det skumma med statistiken är att man på eget sätt plockar bort en del och fått med en del dösolyckor där offren varit helt nyktra. Varför gjorde man så?

Men denna tråd var ju en enkkätundersökning så varför inte ta med en punkt till.

9. Anser du det är rent mjöl i påsen på Transportstyrelsens utredning?

Den kan ni få lämna eran syn på och till denna punkt kommer det bli ett svar på senare och jag eller någon annan kommer redovisa ett svar på hur det låg till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och varför tycker inte TS att denna korkade lag skall gälla alla? Är det farligare att åka Ferarri i 100Km/h än tex skoda? I så fall skall väl skoda åkare få ha 1 promille medan Ferarrin 0,2

Vem är farligast? En 4 meters roddbåt i 16 knop eller en 9,5 m stålbåt i 14 knop?

Tror lagen skapades av seglare som är dom man numera får se upp för på sjön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9. Jag tycker det är alldeles för få trådar om ämnet 0,2 promille på detta forum, får du inte glömma heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att även du drar ditt strå till stacken för kampen mot lagen för ett ickeproblemyes

Jag lovar att hålla er informerade med allt jag hittar angående lagen och sådant som är kopplat till ämnet.heart

Som det ser ut nu så har vi blivit blåsta när det gäller att öka säkerheten på sjön och endast gett ett gäng maktgalna KBV:are en makt de inte är värda. Såvida man inte tycker det är ok att de smyger omkring i områden utanför kända motståndare till 0,2 lagen. Jo de känner till var en del av dem finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry, det där var ett gammalt inlägg du kopierade in va? Har läst det ganska många gånger nu, om icke-problem och maktgalna kustbevakare osv. Blrkar bli lika tjatigt om detta ständiga gnäll om 0,2-lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att det är LAGEN som är ett icke-problem. Skit i att dricka medan du kör (eller medan du kommenderar någon som kör...), problemet löst. Lägg till, korka upp. Funkar bra för mig i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter K

Hur hade du löst mitt problem från i onsdags?

Var ute på min ö och snickrade och tog en tre, fyra kalla öl. Det är gott när man är ledig och jobbar. Min son ringde och talade om att min fru blivit sjuk och ambulans var på väg. Självklart slängde jag mig i båten och körde dom 6 distansen hem i full gas, ca 40 knop.

Vad hade du gjort suttit kvar i 8 timmar till ölen gått ur kroppen eller tagit roddbåten. Finns ingen båttaxi eller övrigt där jag håller till.

Tycker du det är daxx att spärra in mig på ett gulagläger för detta. Körde båt precis lika bra som nykter men visst var jag hemsk som åkte till min sjuka fru med 4 öl i kroppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte en enkät över vad vi anser om ministrar som ska beslut om fiske och dricker en hel del vin i samband med diskussioner som kommer leda till beslut.

Var väll några här som hävdar att omdömet kraftigt påverkas av alkohol.

http://www.metro.se/nyheter/7-glas-vin-var-vid-ministerns-middagsmote/EVHkjc!zH97z4EYtL0FA/

 

– Jag kommer ihåg att vi var där men inte detaljerna. Oavsett om det dracks en del vin upplevde jag inte att personer blev kraftigt berusade, säger Eskil Erlandssons pressekreterare Anna-Karin Nyman.

Vidare kommentarer överflödiga då detta talar för sig självt.

Men för enkäten kan vi väll lägga till:

Hur mycket alkohol anser du är lämpligt att dricka i samband med att viktiga frågor för fiske diskuteras av sådanna personer?

A: 0 promille

B: 0,2-1,0 promille

C: 1,0-5,0 promille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

searay_230. Vid ett sådant tillfälle hade även jag skitit i lagen. Hade jag stått på landet och snickrat med en polare som sågat av sig handen hade jag t o m satt mig i bilen och kört honom till sjukan efter fyra kalla. Det finns tillfällen när lagar spelar lute roll. Jag hoppas f ö att det ordnade sig med frugan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger att man aktivt valde bort 16 fall. Har du någon källa till det?
Vad jag har förtstått så är det från 24 fall man fått tag på obduktionsprotokoll, dvs. man har inte aktivt valt bort något, men saknar däremot underlag för en del av olyckorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fallet du beskriver med polaren som sågar sig i handen faller under nödparagrafen i de flesta fall. Även om det är att rekommendera att kalla på ambulans om de finns i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att rösta, ja så här ser många politikers vardag ut, (förhoppningsvis inte alla)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/alkohol-en-del-av-politikerns-vardag_731821.svd

 

 

Alkohol en del av politikerns vardag

 

Hade kanske varit bättre att införa 0,2 promillesgräns bland politiker än på sjön.

 

Fundering, var man riktigt nykter när man röstade ja till 0,2 lagen?

Läs artikeln och fundera själva.

Själv anser jag att 0 gräns råder under arbetstid, men hade gärna sett att man på fritiden fått ta sig ett par glas öl eller vin utan att klassas som kriminell bara för man tar båten hem.

Mikael Wiehe skrev Vem kan man lita på

Vem kunde ana hur rätt han hade.

 

(nej jag är inte kommunist)

 

Dags att rösta heter denna tråd. Frågan är hur en onykter politiker röstar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Jobhurt

Gör gärna en webb-poll, du kan tex använda suveymonkey sv.surveymonkey.com/

Men du ska nog klart för dig att en sådan underskning knappast blir statistisk säkerställd, dvs att man kan anta att svaren verkligen spegar vad folk i allmänhet, fritidsbåtsägare eller rödhåriga tycker om en fråga.  En sådan enkät bara speglar vad de som svarat tycker. 

Risken finns att en viss grupp tex. de som gillar eller ogillar en fråga kommer att vara överrepresenterade som svarande.

För att få en mer säker bild behövs det att du gör urval  sk slumpmässigt obundet urval OSU eller anant lite mer vetenskaplig tillvägagångssätt.


Lyckar till

Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... kan ju tycka att detta med båtlängd inte alls är relevant.
För det som krossar, bryter sönder eller dödar är väl för tusan mer relaterat till rörelseenergi. Alltså fart och båtvikt (deplacement)?

Ger mig alltså inte in i debatten om promille etc, utan antar helt enkelt att en lättförståelig lagregel krävs som alla kan förstå och snabbt kontrollera.
Visst, ett måttband från för till akter uppfyller detta enkelhetsvillkor och det är förmodligen därför lagen ser ut som den gör. Att däremot snabbt kontrollera en båts totalvikt ute på böljan vid nykterhetskontroll är svårare.

Kan tycka att detta mättekniska problem inte borde vara oöverstigligt, och alltså samtidigt att det är angeläget med lagregelgränser baserade på parametrar som upplevs som relevant verklighetsförankrade.
[Alla som vid kajen försökt att knuffa exempelvis tio ton tung båt vet att den accelererar betydligt långsammare än en på 300 kg, oavsett längd. Tunga båtar kräver alltså mer energi för en given hastighetsändring, både vid acceleration och eventuell krasch-retardation. Själv skulle jag alltså hellre krockat med en lättare båt ifall jag tvingades välja, struntar väl i dess längd.]

Att mäta båtvikt i lugnt väder är knappast svårt ifall man har en orörlig kajkant att stå på - till skillnad mot en gungande kustbevakarbåt - det är väl bara att mäta anbringad kraft under nån sekund och även hastighet mycket noga och sen räkna litet, vad jag kan begripa.
Borde väl med dagens teknik gå att hitta en metod/mätutrustning som funkar praktiskt och bekvämt även för båtburna kustbevakare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför just 5 knop? Det finns ju redan inom sjölagen en gräns på 7 meter och 7 knop gällande lanternföring. Påsåvis kunde KBV/polis sålla bort provkandidater redan på lyset så att säga.

Med det förbehållet så blir det:

A, E, och med viss tvekan J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...