Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Crona

Båten i vattnet över vintern i (södra Sverige)

Rekommendera Poster

Hej,

Jag undrar om någon har båten i vattnet över vintern eller har haft den i vattnet över vintern. Jag har problem med att hitta en hamn där jag kan lägga upp min båt på land i vinter och undrar vad man bör tänka på om den ligger i vattnet på vinterhalvåret? Mer än att man ska tömma vattentanken! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det som jag kan tipsa om är en sida:

http://www.tootiki.se/Tips/Vinter

Där läste jag föt ett tag sedan, vi har inte testat själv då vi inte sjösatt ännu men när vi är i sjön hoppas jag på att ligga i över vintern så småningom.

Kolla också att försäkringen täcker/tillåter att du ligger i!

Lycka till!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger i året runt.

Det viktigaste är att ligga skyddat så att isflak inte kan pressa på båten.

Har ingen värme ombord, bra ventilation håller båten torr inombords.

Kör så länge båten orkar bryta mej ut http://lasselundell.se/februari.html

Det som får stryk när man kör i isen är proppellern. Samt bottenfärgen i stäven.

post-571-1394237231,8643_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har övervintrat ombord i två vintrar nu fast i Holland.

Vi använder allt som vanligt det vill säga vatten i tankarna.

Men våra tankar ligger mot skrovet 70cm under vattenytan så dom fryser inte.

Oisolerad båt.

Som kallast har vi haft -10 i två veckor.

Värmen är luftburen 5,5kw.

Räcker för våra behov här nere men för lite oväsen när det är kallt.

Vi har inte behövt något att fixa vak med tex stömbildare eller kompressor.

Isen blir inte så farligt tjock här och brukar bara ligga några veckor.

Även om vi lämnat båten 1vecka står värmen på runt 10 grader.

Det bästa med att ligga i är att man  kan ta till vara på dom allra första vårdagarna,

sedan tar man och torrsätter för lite fix när varven står tomma på semestern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger också i sjön hela året och har gjort det många vintrar från och till. De senaste åren har jag haft värme i båten 15 till 20 grader pga att jag jobbat i båten var och var annan dag.

Jag gör inget särskillt, mer än har en presenningstäcka över sittbrunnen, så att jag får ett uterum. Dubbla presenningar bl.a pga masten. Slitsat upp dem med förskjutning där jag brukar gå in. Första vintern när jag skulle isolerade skrovsidorna isolerade jag förskeppet för att få upp värmen på skrovet så att det gick att limma. 

Pga att min lilla julle frös fast köpet jag en billig länspump 230 Volt hos Claes Olsson och tinade loss båten. http://thallatha.blogspot.se/2010/03/vill-du-bada.html

Fick användning för min länspump i vintras. Bytte motor i början av februari och under de dagarna motorbytet tog slog kylan till. Min sommarplats var isfri, men in till min vinterplats (där jag har tillgång till ström) fick jag bryta mig. Det var en aning trögt och när jag fick in fören till bryggan så jag kunde förtöja provisoriskt gav jag mig. Tog länspumpen och på nåt dygn hade den smält isen, så jag kunde förhala mig in på platsen.

Normalt sett spelar det ingen roll att båten fryser fast. Den enda incident jag drabbats av genom åren  var att ett flytande isflak skar av rodret på min Bianca 27 vid en stark nordlig vind. Så ligger man så att större isflak kan röra sig fritt finns det ju vissa risker.

post-945-1394237231,9055_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Lagunen i Limhamn har plats enligt uppgift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft vår båt i vattnet 3 vintrar i Svergie. De två sista bodde vi ombord och det var de kallaste vintrarna på säkert 20 år. Båten låg söder om Malmö och vi hade under flera månader, båda vintrarna, ca 30 cm is. Vi hade ingen vattenpump som roterade vattnet utan slog sönder isen närmast båten ungefär varannan var tredje dag. Pust.

För övrigt gjorde vi ingenting. OK vi hade värme ombord när vi bodde på båten, men den första vintern var båten obebodd och vi gjorde inget speciellt.

Att tänka på dock, de flesta svenska båtförsäkringarna gäller inte i vattnet under vintern. Så kolla upp det först. Oftast kan du teckna en tilläggsförsäkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg båten på ett lugnt ställe med så lite sjögång som möjligt för att undvika isskav mot skrovet.

Konservera motorn som vinligt.

Fyll alla genomföringar med glykolblandning eller blås ur vattnet och stäng kranarna.

Häll glykolblandning i toan och spola, därefter stäng avloppskranen. 

Har du septitank så töm den och häll i några liter glykol även där. Pumpa ur och stäng kranen.

Stäng alla ventiler.

Ställ in 3 st hinkar med durkslag (silar) med grovsalt i båten. Kolla hinkarna med jämna mellarum och  töm dem (över bord). 

Har legat en vinter på västkusten och två i mälaren utan några problem.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Lutar åt att jag till slut får upp båten på land iaf.. ska ringa och få bekräftat imorgon =) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...