Grizzlybear 0 Postad 24 Augusti , 2012 Har fick höra en hel del olika sätt att vinterkonserver en Albin 021. Jag har en fråga dock, min 021 är ganska gammal från 1951 och det har inte en tempreture mätare som reglerar temp. Jag måste göra det manuellt från en kran. Se här: Jag var bara nyfiken, när du kör Glykol genom systemet, ska jag öppna kranen helt att se till att varje del av systemet nås? Alla andra tips eller knep för vinterkonserver skulle uppskattas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Augusti , 2012 Jo, när kranen öppnas motsvarar det att termostaten öppnar ifall sådan funnits. Men här slipper du varmköra utan kan öppna direkt. Finns en tömningskran nederst på cylindrarnas kylmantel, plus en nederst på kylpumpen. Skulle öppnat och tömt ut sjövattnet först, gärna blåst lite i slangarna för att få ut så mycket som möjligt. Sedan kört eller vevat runt 50/50-glykolblandning tills systemet verkar ordentligt fyllt och avluftat. Motoroljan bör helst bytas och köras runt varm, men jag brukar strunta i det. Byter på våren istället. Häll nån matsked motorolja ner genom tändstiftshålen och veva ett par varv till. Ventillyftarna kan kärva fast litet under vintern, så eventuellt kan man ta bort förgasaren och öppna luckan för att olja dem extra. Förgasarn bör inte stå fylld och sakta avdunsta bensinen, blir avlagringar ifall du inte har ren alkylatbensin.[själv har jag en glykolkyld O11:a och tar hem hela grenröret inklusive förgasare för att slippa rost. Grenröret har alltså ingen vattenkyld limpa som på din, så inget läcker ut.] Brukar pensla motorolja utanpå motorn som rostskydd, men det blir ingen större skillnad ifall man inte gör det. Blir att bättringsmåla lite på våren oavsett ifall man är noggrann. Bensintanken bör vara helt fylld med tanke på kondensvatten. Lätt som en plätt. Edit tillägg: Kyl-kugghjulspumpen kan inte lyfta vatten då den är luftfylld, vatten måste rinna in i den av självtryck för att få igång pumpandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grizzlybear 0 Postad 27 Augusti , 2012 Tack Thomas! Ska jag ta hem magneten också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Augusti , 2012 Nej, behövs inte. Jag har iaf aldrig gjort det och ändå sluppit både problem och rost. Kan tillägga att backslaget förmodligen inte behöver nån särskild konservering, men jag vet inte säkert. Har själv direktkopplad vinklingsbar propeller istället, brukar f.ö. snurra lite på den ibland under vintern för att ventillyftarna inte skall kärva fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 27 Augusti , 2012 Hej. Jag skulle rekommendera dig att ta hem magneten. Om du har en träbåt så är det bra om båten blir tät innan magneten sätts tillbaka och du slipper få den vattenskadad. Jag har på senare år haft flera kunder som har blivit bestulna på sina magneter, så av den anledningen är det bra att ha den hemma under kontroll. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Augusti , 2012 Angående att ta hem hela grenröret inklusive vidhängande förgasare plus ljuddämpare så funderar jag på att sluta med det. Hemtagningen är i.o.f.s. lätt utförd på O11:an, bara två muttrar och lite slangar/vajrar som behöver lossas. Men det som tillkommit på senare år är den nya typen av grenrörspackning som har ett dubbelsidigt ytlager av nån mjukmetall. Blir miljarders små flagor när man krafsar tätytorna rena inför återmontage med ny packning, och surrande dammsugare kan därför rekommenderas då jobbet utförs för dessa letar sig gärna in förgasarens munstycken ifall den sitter på plats enligt ovan. Förutom besväret så kan nog nyttan av hemtagning ifrågasättas för packningen är ju inte heller gratis. Haha, i mitt fall kostar ett nytt grenrör 2700:- och packningen 90:-. Efter 30 år så har jag alltså redan lagt den summan bara på packningar. Löjligt långt tidsperspektiv och måttliga summor kan tyckas, men även ifall man bara äger båten under säg 5 år så kan ju grenrörets skick vara sådant att frågan ändå blir aktuell under den perioden? (Motsvarande siffror för O21:an blir f.ö. grenrör 3500:-, packning 100:- och tid alltså 35 år.) Vete katten hur man räknar ut nån sorts cost/benefit på årsbasis, men jag misstänker alltså att hemtagning knappast kan rekommenderas i fall då även ens eget besvär värderas och tas med i beräkningen? I ditt fall är väl grenröret dessutom kylmantlat till en s.k. limpa, så när du glykolfyller motorn så fylls/ skyddas även den mantelns insida?Tar du istället bort limpan så måste du täta de hål som uppkommer, med andra ord ännu mer besvär. [Tänk f.ö. på att vattnets volym ändras litet med tempen även utan att frysa, så lämna en fri glykolvätskenivå i nån uppåtriktad slang där nivån kan variera som kompensation. Möjligen är det fördelaktigt att proppa igen eller koppla loss avgasslangen, ger måhända ett mindre (läs fuktbärande/ rostskapande) luftflöde genom cylindrarna när vinden ligger på??] Ps. Bra argument av Ingemar ovan, skulle nog i ditt fall tagit hem magneten men inte grenröret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser