pgh73 2 Postad 23 Augusti , 2012 Vågar man köpa en båt med plastpest? Nu vet jag inte hur omfattande det är men kan det innebära mer än bara en massa arbete. Troligtvis hyfsat mycket. Av med allt ner till polyestern(blästra), sen skölja, torka, skölja, torka osv. Jämnt skrov sen 7 lager epoxi och sen bottenfärg. Fan, jag är helt villrådig. Hur kan man som lekman bilda sig en uppfattning om hur allvarligt det hela är. Att lämna arbetet åt proffs är ingen möjlighet. Köper gärna en billiagre båt och sen gör jobbet själv. Tiden är ju gratis... Får väl kolla upp båten först och främst /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 Augusti , 2012 Ja, det låter som en bra idé! Jag kan tipsa om NM Epoxis produkter. Med deras epoxi räcker två lager så det är lite snabbare. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sorken88 0 Postad 24 Augusti , 2012 Hur mycket arbete beror på hur stor båt och hur långt man har mellan platsen för utförandet och hemmet. Kan man inte stå inomhus, är det bra att göra operationen sent på hösten/förvintern, för att sedan på våren lägga på epoxin. Jag hade inte osmos på min båt, men jag gjorde det ändå i förebyggande syfte och det var en rackans massa slipande innan det blev klart. Jag slipade inte bort gelcoaten, då det inte behövdes, men var förberedd på att göra punktinsatser vid eventuell osmos. Epoxi kan med fördel köpas hos nedanstående företag, situerat i Klågerup. De kan även svara på eventuella frågor rörande användning av epoxi. Man ringer dit och beställer, avtalar tid och åker och hämtar om man bor i närheten. Fredagar stänger de tidigare och man betalar kontant. Så var det tidigare i alla fall. http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 24 Augusti , 2012 34 fot. Kan en båt vara FÖR skadad? Nu ligger båten i vattnet. Frågan är hur mycket man kan undersöka genom att lyfta den och titta på den? Ser man hur angripen den är vid ett lyft bara så där eller måste man gå vidare? Frågorna är många... /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 Augusti , 2012 Ett svar kan man med säkerhet ge: det finns inte ett enda dokumenterat fall där någon båt sjunkit eller skrotats på grund av plastpest. Sen finns hela skalan mellan det och ingen plastpest alls. Det är bara du som kan svara på frågan ifall du ska köpa berörd båt eller inte. Hur mycket jobb och pengar är du beredd att lägga ned? Om du ska göra jobbet själv; vad har du för förutsättningar med verktyg, plats att vara på, tid, tålamod osv. Hur länge avser du ha båten? Är plastpesten båtens enda nackdel? Ingen av oss här på forumet kan fatta beslutet åt dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 24 Augusti , 2012 Läs gärna Björn Peter Behrens bok ”Vårda din plastbåt”. Han skriver en hel del om plastpest, bl. a. att ca 70% av plastbåtarna som är äldre än 20 år har någon form av plastpest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 25 Augusti , 2012 Plastpesten uppträder där laminatet inte blivit 100% och det kan ju vara ganska långt in så det räcker inte att bara avlägsna gelcoten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 25 Augusti , 2012 Menar du att man även ska avlägsna allt laminat för att vara på den säkra sidan...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 26 Augusti , 2012 Nej det blir ju lite svårt att få något kvar av båten då. Det jag menar är att man måste vara berädd på att pesten gått längre in i laminatet och att det kanske inte räcker med att avlägsna gelcoten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 26 Augusti , 2012 Hehe...ja, det är nog svårt att ha glädje av båten med bara innerlinern kvar! Givetvis kan det vara djupare än bara precis under gelcoaten. Därför ska man i NM Epoxis system som första lager lägga deras NM Laminering för att stabilisera glasfiberlaminatet. Djupa skador skall slipas rent och byggas upp med väv (eller spackel om det är mindre skador). Därefter spacklas hela skrovet jämnt med epoxispackel för att sedan slutstrykas med minst två lager böldspärr. Jag la tre lager spärr eftersom det fanns kvar i förpackningarna och tjockare skickt är bättre än tunnare, så totalt har jag fyra lager epoxi plus spackel på botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser