Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
pgh73

Båt med plastpest?!

Rekommendera Poster

Vågar man köpa en båt med plastpest?

Nu vet jag inte hur omfattande det är men kan det innebära mer än bara en massa arbete. Troligtvis hyfsat mycket. Av med allt ner till polyestern(blästra), sen skölja, torka, skölja, torka osv. Jämnt skrov sen 7 lager epoxi och sen bottenfärg.

Fan, jag är helt villrådig. Hur kan man som lekman bilda sig en uppfattning om hur allvarligt det hela är. Att lämna arbetet åt proffs är ingen möjlighet. Köper gärna en billiagre båt och sen gör jobbet själv. Tiden är ju gratis...

Får väl kolla upp båten först och främst

/Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter som en bra idé!

Jag kan tipsa om NM Epoxis produkter. Med deras epoxi räcker två lager så det är lite snabbare.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket arbete beror på hur stor båt och hur långt man har mellan platsen för utförandet och hemmet. Kan man inte stå inomhus, är det bra att göra operationen sent på hösten/förvintern, för att sedan på våren lägga på epoxin. Jag hade inte osmos på min båt, men jag gjorde det ändå i förebyggande syfte och det var en rackans massa slipande innan det blev klart. Jag slipade inte bort gelcoaten, då det inte behövdes, men var förberedd på att göra punktinsatser vid eventuell osmos.

Epoxi kan med fördel köpas hos nedanstående företag, situerat i Klågerup. De kan även svara på eventuella frågor rörande användning av epoxi. Man ringer dit och beställer, avtalar tid och åker och hämtar om man bor i närheten. Fredagar stänger de tidigare och man betalar kontant. Så var det tidigare i alla fall.

http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

34 fot. Kan en båt vara FÖR skadad? Nu ligger båten i vattnet. Frågan är hur mycket man kan undersöka genom att lyfta den och titta på den? Ser man hur angripen den är vid ett lyft bara så där eller måste man gå vidare?

Frågorna är många...

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett svar kan man med säkerhet ge: det finns inte ett enda dokumenterat fall där någon båt sjunkit eller skrotats på grund av plastpest. Sen finns hela skalan mellan det och ingen plastpest alls.

Det är bara du som kan svara på frågan ifall du ska köpa berörd båt eller inte. Hur mycket jobb och pengar är du beredd att lägga ned? Om du ska göra jobbet själv; vad har du för förutsättningar med verktyg, plats att vara på, tid, tålamod osv. Hur länge avser du ha båten? Är plastpesten båtens enda nackdel?

Ingen av oss här på forumet kan fatta beslutet åt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs gärna Björn Peter Behrens bok ”Vårda din plastbåt”. Han
skriver en hel del om plastpest, bl. a. att ca 70% av plastbåtarna
som är äldre än 20 år har någon form av plastpest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastpesten uppträder där laminatet inte blivit 100% och det kan ju vara ganska långt in så det räcker inte att bara avlägsna gelcoten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att man även ska avlägsna allt laminat för att vara på den säkra sidan...? cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Nej det blir ju lite svårt att få något kvar av båten då. Det jag menar är att man måste vara berädd på att pesten gått längre in i laminatet och att det kanske inte räcker med att avlägsna gelcoten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...ja, det är nog svårt att ha glädje av båten med bara innerlinern kvar!

Givetvis kan det vara djupare än bara precis under gelcoaten. Därför ska man i NM Epoxis system som första lager lägga deras NM Laminering för att stabilisera glasfiberlaminatet. Djupa skador skall slipas rent och byggas upp med väv (eller spackel om det är mindre skador). Därefter spacklas hela skrovet jämnt med epoxispackel för att sedan slutstrykas med minst två lager böldspärr. Jag la tre lager spärr eftersom det fanns kvar i förpackningarna och tjockare skickt är bättre än tunnare, så totalt har jag fyra lager epoxi plus spackel på botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...