iwar 0 Postad 23 Januari , 2005 Hej på er alla kan man svänga av göta älv i Kungälv med Magnumen? enl kartan ser det ju ok ut men det kanske är helt fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 24 Januari , 2005 Från vilket håll hade du tänkt svänga Iwar? kommer du ifrån Frykenhållet då? Då nordre älv är strömt så finns där skärmar som är justerbara från brovakten i Göteborg. Ett djupgående på 110cm går bra normalt sett. kommer man utifrån havet och skall upp i älven så blir det väldigt motströmt! mellan 4-6 kn motström får man räkna med i den fåra som är upplåten för båtfärd. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 24 Januari , 2005 Det är riktigt att det ibland är mycket strömt i den lilla passagen som finns vid sidan av skärmarna som är avsedd för småbåtar men ibland är det betydligt mindre strömt. Det går också att ringa och beställa fällning av skärmen i den stora farleden, då blir passagen betydligt mindre besvärlig om man har en svag motor och går uppströms. Vid normala förhållanden är strömhastigheten i Nordre Älv mellan 1-2 knop. Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeLorean 0 Postad 24 Januari , 2005 Jag har min lilla båt liggande vid skärmarna, Föra sesången var det inte många gånner de var uppe, så oftast så går det bra att gå i leden. De gånnger skärmarna har varigt uppe så har det vart fruktansvärt strömmt i småbåtsleden, har stundtals haft problem att ta mig igenom (med 20hk) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 24 Januari , 2005 Håller helt med. Jag bor en liten bit nedströms skärmarna och går då och då uppåt älven på en liten utflykt uppåt Kungälv. Vi har fått gasa på nästan för fullt med vår snipa (toppfart ca 8 knop) för att komma igenom. Viktigt att man kommer rakt mot strömmen, i somras slarvade jag och fick bogen snett emot strömmen, hann inte parera tillräckligt snabbt med gas och roder och följden blev att strömmen vred fören ordentligt åt babord, så att vi dängde i kajkanten rejält. Inga andra skador än repor i gelcoaten, som tur var. Så tipset är att ta det försiktigt om de stora skärmarna är uppe, ha ordentligt och jämt gaspådrag och styra rakt i strömfåran. Det är viktigt att inte vara rädd och fega med farten när man närmar sig passagen, så att man måste gasa på kraftigt i själva den smala passagen. Då är nämligen risken stor att man får en propellerinducerad vridning av aktern i sidled vilket kan ställa till det. Att passera med en hyfsat stor segelbåt med endast en liten aktersnurra med maxfart på 5-6 knop vill jag avråda från om skärmarna är uppe. Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 24 Januari , 2005 ´Ingen sa nåt om masthöjd så där är väl inget problem Så medströms rekomenderar ni om man är tänkt uppför kusten hur mycket tror ni man vinner i sjömil eller timmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 24 Januari , 2005 Nej, masthöjd är inget problem vid passagen av skärmarna. Däremot måste du ringa och beställa broöppning av bron mellan Hisingen och Fästningsholmen i Kungälv. Du tjänar en bra stund om du skall vidare norrut, har inte räknat på sjökortet, men passagen genom Göta Älv och Göteborgs Hamn tar en jäkla tid om man skall puttra hela vägen... Norde Älv är dessutom vackrare att passera än Göta Älv. Naturskyddat område mest hela vägen... Om det blåser hyfsat mycket från väst eller sydväst kan passagen ut genom Norde Älvs fjord bli ganska intressant med mycket krabb sjö där strömmen från älven möter vattnet från havet. Det grundar upp ordentligt där en bit. Djupet i älven ligger på ca 10 m i farleden och i älvmynningen grundar det upp till ca 2 m under en bra bit utåt, vilket ger ganska häftiga vågbildningar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 24 Januari , 2005 Bosse. har du någon uppgift vad gäller den segelfria höjden vid järnvägsbron? Gick uppför förra året till Nol, men hade redan mastat av i Björlanda då. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 24 Januari , 2005 Iwar, Skarru te Götebörg å kröka? :-D SvenA (nästan På Spåret nivå eller?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 24 Januari , 2005 Segelfri höjd vid järnvägsbron är 12,5 m. Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser