Gå till innehåll
onsdag 16 april 2025
peach

Vinterförvaring slippa fukt

Rekommendera Poster

Hej

En fråga ang vinterförvaring:

Båten står inomhus men ska man ha kapellet helt stängt och dörren till ruffen helt stängd? Vet att man kan ställa in fuktslukare men ska det vara öppet eller stängt.

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Är lokalen fuktreglerad kan det vara öppet. Om lokalen är uppvärmd under vintern bör det vara mycket låg luftfuktighet i lokalen pga att luft som värms upp får en lägre luftfuktighet. Jag stänger allt så gott det går. Till och med genomföringar. Sedan sätter jag in 3st egentillverkade torrbollar. Förra året körde jag en elektrisk luftavfultare under årets sista varma veckor för att dra ut så mycket fukt jag kunde ur dynor etc. Det har fungerat i ca 10 år utan att dynor mm tagit stryk. När jag hade båt på västkusten (nu i Sthlm) så var det viktigt att sätta in torrbollarna och stänga ventiler i tid. Ett år blev jag lite sen. Då fick jag mögel (?) på dynorna trots att de var nya, behandlade och i rätt kvalitet. Ekvationen är enkel. Volymen (luft och dynor) innehåller en viss mängd vatten när du stänger för vinterförvaring. När vintern kommer sjunker temperaturen vilket betyder att den relativa luftfuktigheten ökar. Jag vet inte exakt när det börjar bli risk för mögel men ser till att hålla luftfuktigheten under 75. För att hålla nere relativa luftfuktigheten måste man ta till hjälpmedel som torrbollar eller luftavfuktare. Jag tror det bästa hade varit helt tät båt(ventiler, dörrspringor och genomföringar) ssamt torrbollar och en fläkt som gör att luften inte står still. Jag har Inte använt fläkt pga att min metod har fungerat. För att övervaka har jag en fuktmätare med Max- min minne. Jag kan se displayen genom en ruta utan att öppna båten. Ibland (när det är låg rf i utetemperaturen) går jag in i båten och läser av Max min. Under senvinter/vår så brukar jag öppna upp för att fylla på salt i de egentillverkade torrbollarna. Om temperaturen börjar stiga över 5 grader sätter jag på luftavfuktaren (tidsinställd). Luftavfuktaren är ansluten till diskhons avloppsgenomföring för att undvika att luftavfuktarens egen vattenbehållare fryser sönder när det blir minus igen.

Senast ändrad av Snoilsky | 23 augusti 2012 | 10:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står båten inne skulle jag ventilera, gärna med en fläkt.
Det möglar sällan i bra ventilerade utrymmen.

Själv kör jag med en 220v avfuktare, vilket funkar superbra både vid bryggan och i hallen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, tack för bra och utvecklade svar.

Båten kommer att stå  i en lada utan överliggande loge, takhöjd ca 8meter. Det har stått båtar och husvagnar där inne i över 10år så jag hoppas det går bra.

Dynor plockar jag ur och har dom hemma.

Jag kommer att ha ruffdörren öppen och sätter in tex torrboll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår båt står på samma sätt över vintern.

Vi tog ut alla dynor textiler i vintras, lämnade 2 fönster något öppna för att det skulle cirkulera lite luft men satte även in torrbollar.

Fick även tips om att sätta in en torrboll i motorrummet samt att ha motorluckan något på glänt.

I vinter kommer jag att försöka täcka båten med presening för att hålla damm m.m. borta från båten (kan ju bli en del i en lada).

När jag läst andra trådar så finns det olika skolor, antingen ventilerar man eller så har man stängt med torrbollar - jag kör båda för säkerhetsskull..! :)

Lycka till!

Senast ändrad av _fredrik_ | 23 augusti 2012 | 12:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du skall ha öppet så hjälper ingen torrboll i världen då det hela tiden kommer in ny luft, då får man ha en boll som kan avfukta hela världen...antingen helstängt och torrboll som tar fukten eller öppet och ventilerat och då kommer fukthalten att vara lika inne som utanför båten. Som sagt det finns 2 teorier man kan anamma, jag har helstängt och torrbollar och alla dynor kvar, ligger i ouppvärmd hall och har aldrig haft mögel eller dålig luft i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag tyckte det lät dumt att stoppa in torrbollar och ha ventilerat men det var han vi hyrde platsen av som rekommenderade det (och det fungerade). Fick byta torrbollarna/påse efter ca 2-3 månader.

Om torrbollarna skulle avfukta hela världen borde de bli fyllda väldigt snabbt.. Men när jag tittade till båten i vintras var de inte fyllda förrän efter ca 3 månader.

Men kanske ska strunta i torrbollarna i vinter då om de inte gör någon skillnad, slipper man åka och byta dem..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ett antal år sedan så laddade jag 5 st torrbollar varav jag glömde den ena under båten, den hade dragit åt sig ytterst lite mer vatten än dem som stod inne i den täta båten, så kapaciteten hod en torrboll är nog tyvärr inte så stor, numera använder jag dom stora från Biltema, 5 st inne i båten och det funkar bra, sen vet jag inte om det hade funkat lika bra utan....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torrbollarna jobbar inte nämnvärt snabbare för att det är fuktigare i luften. Det brukar ta ett par månader för att kristallerna ska bli mättade och börja fälla ut vätska så det går liksom inte att  avgöra hur mycket fukt de tar ur luften i berört utrymme bara genom att titta på dem.

Jag har kört med så hermetiskt tillslutet som är praktiskt möjligt och ställt in en hink med durkslag  fullt med vägsalt. Denna räcker hela vintern utan problem och det är mycket torrt i ruffen. Jag har också en hygrometer som går att läsa av från utsidan vilken visar att det är väldigt låg luftfuktighet i ruffen.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Störst problem med fukt får man om båten står utomhus nära havet på hösten, när vattnet är varmare än luften, dimman rullar in och fukt kondenseras på alla kalla ytor.

Presenning över båten hjälper mot kondens inne i båten så snart det inte regnar eller är dimma, för då strålar värme bort från pressen som blir kallare än båten (och ev kondens bildas på pressen, inte i båten).

Men ett hus är mycket bättre än en presenning -- huset håller kvar markvärmen och släpper långsamt ut fukt till kallare ytor utomhus. Jag skulle lämna båten öppen inomhus, fast med hänsyn till risk för skadedjur och smuts (t ex en lada är knappast helt tät och damm eller smuts kan yra omkring).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torrboll ventilation är meningslöst. Att avfukta ladans luft med några torrbollar blir nog svårt om inte alla båtgrannar tänker lika samt att ni alla har överdimensionerat antalet torrbollar. Tar du hem dynorna kanske det räcker med ventillation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den varmare lufte bär fukt , det är därför man ser kondens på dom kallare ytorna ! Ju jämnare temperatur du kan ha på och i båten ju mindre kondenssläpp fårman , inte helt lätt , men så är det . Efter som varm luft stiger så är det lämpligt att sätta torrbollarna högt plaserade typ inne i båten . Dom kallare delarna i båten som motorrum, svinstugan osv där inte uppvärmingen med varmare luft har direkt tillträde behövs inte några torrbollar . Som sagt ,temepratur växlingarn är en av dom större orakerna till fuktigheten . I en hall så hade även jag skapat så jämn luftgenomströmning som möjligt i båten . Fukt kan bara trasporteras bort , det försvinner inte av sig själv . Blir det varmt inne i båten av solen värmer så är det en öppen ventil på högsta punkten som hjälper ! Vinterkylan innehåller minimalt med fukt . Är det någon som tillför värme via element så måste man tänka på att varmluften skall upp och ut .... De här är inga lätta grejjer :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varm luft stiger, men fuktig luft sjunker. Ställ därför torrbollarna lågt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja .. Om man har olika temperaturskillnader i , ex ruffen ,kallt på golvet och varmt i taket så är det inte den lågtempererade delen som inne håller fukten , däremot så kondenseras den när den träffar kall yta . Men det är en annan historia. Ex..värmer du upp den kalla kondenserade ytan med vatten droppar på, så försvinner propparna någon stans , just för att varm luft bär fukt ! En avfuktare har ett varmt och ett kallt element , samspelet mellan dom gör att det droppar från den kalla sida ner i behålaren ( uppsamlaren) just för att värmepaketat drar till sig fukten ..... -Är vi klara nu ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det där med hur en avfuktare fungerar har inget med att en varm yta dra till sig fukten att göra.

En avfuktare är som vilket kylskåp, vilken värmepump eller vilken luftkonditioneringssanläggning som helst. Man tar bort energi från ett ställe och får en kalla sidan och släpper ut energin på ett annat ställe oh får en varma sidan. Det blir naturligt så att det blir en varm och en kall yta i avfuktaren och på den kalla ytan kondenserar fukten. Däremot attraherar inte den varma sidan fuktig luft att komma till avfuktaren.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är vi där igen ..........citat ..Så fungerar avfuktaren Den inbyggda fläkten cirkulerar kontinuerligt rumsluften genom avfuktaren. När den fuktiga luften passerar förångaren (kylbatteriet) kyls den ner till daggpunkten och kondensvatten utfälls. Vattnet rinner ner i vattenbehållaren. Den inbyggda nivåvakten stoppar avfuktaren när vattenbehållaren är full. Den torra och kalla luften går sedan vidare genom kondensorn där den värms upp, dels av kompressorvärmen dels av energin som återvunnits vid den tidigare omvandlingen av vattenånga till vatten. Den torra och varma luften blåses ut i lokalen på nytt för att absorbera ny fukt...nu är jag igen .. Avfuktare med extra värmepaket är mer effektiv in sin process , varför har ingen funderat på de ..? Sluta gissa mera nu ....!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Vi ställer vår Storebro i en stor uppvärmd hall, himla skönt! Dessutom bara 10 minuter från vårt hus. Förra året tog vi hem allt och lade detta i vårt tillika uppvärmda dubbelgarage men i år tänker vi annorlunda och lämnar kvar det mesta ombord. Ett meck att släpa allt av och på. När båten tas inomhus tycker jag lite synd om alla båtar som skall stå utomhus och huttra denna höst och vinter.

Senast ändrad av 2012 | 24 augusti 2012 | 01:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en ruff med en höjd av kanske 1,8 meter är det ingen större temperaturskillnad mellan övre och undre delen, så hur mycket fukt luften innehåller vid vissa temperaturer spelar ingen som helst roll så länge båten ligger på land. När den ligger i vatten är det en helt annan fråga, eftersom nederdelen av skrovet påverkas av vattentemperaturen. Däremot sjunker som sagt fuktig luft. Och. Jag gissar inte, Jocke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är inne på snudd 100% RL .- så , när solen värmer vatten/hav och det avdunstar , vart tror du den fuktiga varma luften tar vägen .....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skriver ju , värmer upp ! Mao att du tillför värme i ruffen som överstiger omgivningens temperatur ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid kört med god ventilation när jag stått utomhus och det har fungerat. Dynor och textiler har tagits hem och båten har städats ordentligt med våtdammsugaren. Nu har jag bytt taktik pga lathet. Efter upptagning stänger jag  till och kör jag med en avfuktare några dagar för att torka upp. Ett framtida projekt är att montera en fast avfuktare i båten, det är skönt att kunna torka ur ibland även på sommaren. En vanlig, billig avfuktare är fö bara effektiv vid några plusgrader. Sen har jag en ozongenerator som går en stund varje dag hela vintern. Den dödar effektivt alla mögelsporer och tar bort dålig lukt. Solpanelerna räcker till för att driva ozongeneratorn.
Den största faran som jag ser det är att man är och grejar i båten på vintern, luften värms upp och fukt tillförs. När man sen lämnar båten blir det kallt och fuktigt, en idealisk miljö för mögel.
När jag stått inomhus (ouppvärmt men plusgrader) och kört avfuktaren lite då och då men fö har båten stått med öppna luckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktiga är att få ner fukten under hösten, för det är då luften ute innehåller mycket fukt och det är då det möglar. Då värmer inte solen speciellt mycket vågar jag påstå, så ruffuppvärmningen du beskriver är obefintlig..
Under vintern värmer inte solen alls, och om det är minusgrader växer inget.
Under våren innehåller uteluften väldigt lite fukt jämfört med höstluften. Då förekommer soluppvärmning av båtens ruff - speciellt om man täckt av - men då har man förhoppningsvis både sänkt den fukthalten såpass mycket under hösten och vintern mha avfuktare och den torra vårluften som tillför inget eller lite fukt att det inte kommer att växa under våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar återigen för alla svar och tips. Kom på en annan sak, batterierna hur gör jag med dom? Ska jag plocka ur dom och ladda innan sjösättning eller låta dom vara kvar.

Jag har inte tillgång till ström vid min förvaringsplats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte på något sätt kan få fram ström till båten för att underhållsladda så bör du tar ur batterierna så du kan koppla på en laddare ett par gånger under vintern.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avfuktarna har ju blivit billiga och fler använder såna nu. Även jag körde en sån i höstas och den sög ur ett par liter per dygn.  Kan vara bra att börja tidigt med avfuktningen medan det fortfarande är varmt. Avfuktaren av den billiga sorten fungerar ju med en kall yta där fukten kondenserar och effektiviteten sjunker och är förstås noll vid noll grader. Redan vid 5 plusgrader blir det dålig avfuktning.

Troligen finns en hel del fukt i plastlaminatet i skrovet. Ganska mycket vatten hamnar i avfuktaren, i höstas c:a 10 liter. Sen några stora torrbollar som ju fungerar även när det är kallt. Drar ur totalt runt fem liter under en vinter. Detta i en stängd båt om än inte överdrivet. Påsar över svanhalsarna t.ex. Däremot besöker jag ofta båten och tar en kopp kaffe i en uppvärmd ruff. Den lilla extra fukten tar torrbollarna upp. Har väl kring 7-8 kg kalciumklorid s.k sommarvägssalt. Granngården 25 kg kring 130SEK. 

Det finns dyrare avfuktare som fungerar liknande torrbollarna. De innehåller ett fuktupptagande salt som omväxlande torkas och drar åt sig fukt och fungerar alltså i minusgrader. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värt att tänka på är att många båtklubbar inte tillåter avfuktare eftersom de drar inåt h-e med ström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min stora , jag har i tvättstugan i huset , drar max 300 watt . Så, strömåtgången är inget att oroa sig för ......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där jag ligger för vintern får ingen ström vara inkopplad när man inte är vid båten, annars hade det nog inte varit fel att köra med en avfuktare under ett par dagar, har dock inte sett behovet men det hade känts brasad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dubbelkolla om det finns någon ström i närheten. Kanske det finns något byggnad i närheten därifrån du kan dra en (ev. lång) skarvsladd från, om du får lov.

Vi har en batterimätare (Batt-meter) i vår båt och den visar att våra batterier inte laddas ur något när båten bara står över vintern. Men jag underhållsladdade dem en gång i vintras så att de skulle få känna sig lite ompysslade också..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får inte heller ha ström inkopplade, precis som hor Westfjord.
Och avfuktare är förbjudna på vår klubb.
Orsaken är att kopplar ett hundratal båtar in avfuktare á 300W eldar man nog upp elnätet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...