Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Arne_Anka

Dagens nöt: Hur får man ut en Princess V52 från Djurgårdskanalen?

Rekommendera Poster

Åkte förbi KMK (Kungliga Motorbåtsklubben) inne i Djurgårdskanalen häromdan. Låg en Princess V52 där. Spontant kändes det inte som att den skulle klara att gå under Djurgårdsbron (4,1 m). När jag kom hem kollade jag på Princess hemsida, fartyget är 4,45 m högt.

Så. Hur tar han sig ut därifrån? Åt andra hållet ligger Djurgårdsbrunnsbron. Den är ännu lägre så det är inte ett alternativ. Har den några ballasttankar den kan fylla för att sänka den? Och om han nu inte vill köra runt med båten, hur tog han sig in?

Tror båten heter Jafania eller liknande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis är bron i realiteten något högre än vad som anges i på sjökortet, samtidigt som båten kanske har någon del som går att fälla. På Göta Kanal såg jag en gång en tysk kanalbåt där rutorna på fly var monterad på gångjärn så att de kunde fällas ner. Säkerligen var ägaren ute och mätte ordentligt själv innan han köpte båten. Vore intressant att veta hur stora marginalerna är, det kan ju variera beroende på vattenstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här kan man göra med segelbåt om det inte är högt nog.

Ett annat sätt jag hört talas om.

(I detta fall en narrowboat)

Bjud det lokala rugbylaget på bbq ombord,flytta båten sammtidigt.

Senast ändrad av happysix | 23 augusti 2012 | 10:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem! Bara att bjuda in viktväktarklubben Sthlm på en kortare skärgårdstur. Att turen avslutas vid Strandvägskajen på andra sidan bron behöver ju ägaren inte upplysa om innan! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saxat från: http://www.sjofartsverket.se/sv/Infrastruktur-amp-Sjotrafik/Sjogeografisk-information/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/Oppningstider-broar--kanaler/

Segelfri höjd

Vid broar över farbara vatten finns tavlor som anger hindrets höjd över vattnet. Den angivna höjden benämns segelfri höjd vilket avser hindrets lägsta höjd inom segelbar bredd, reducerat med en säkerhetsmarginal mellan 0,5 och 2,0 m beroende av förväntad sjöhävning i farvattnet.

Vid låga broar över skyddade farvatten
anges den faktiska höjden över medelvattenytan utan säkerhetsmarginal.

Med låga broar avses de broar där man med lätthet från en mindre båt själv kan bedöma höjden under bron, dvs upp till ca 3 m höjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast frågan är var det är 4,1 meter...? Kolla bilden, jag är tveksam till att den är 4,1 meter längst ut på sidorna.

Jämför gärna med trampbåtarna och roddbåten som ligger i nederkant. Känns det verkligen som att man får under en Princess V52 därunder?

Senast ändrad av Arne_Anka | 23 augusti 2012 | 11:53

post-10019658-1394237230,8567_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4,45 lär isf vara från köl till topp. men jag kollar oxå på deras hemsida och hittar inget om höjden. Däremot Beam (bredd) 4,45...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm, såg det med nu. Att hitta höjden var inte helt enkelt. Inte enkelt alls...

Hittade på V53, de förefaller att likna varandra, kan faktiskt ha varit en sån om jag tänker efter.

http://www.siyachts.com/princess-yachts/princess-v53/

3,76 m hög. Men som sagt, bron är ju så hög i mitten, kolla valven så känns det som att den inte kommer under. Men jag kan ha fel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle man vilja åka utanför Djurgårdsbrunnskanalen med en Princess V52? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det ha båten som har det fränaste namnet i skärgården du såg?

Gefanina, heter den isf.

Ge-fan-i-na, alltså för de som ännu inte fått i sig kaffet. :-)

edit: Möjligen att hon stavas med J som första bokstav, det var två år sedan jag såg henne i Brunnsviken på Ornö.

Senast ändrad av Spancox | 23 augusti 2012 | 15:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha! Så hette hon. Med J. Jefanina. Tack för det

Senast ändrad av Arne_Anka | 23 augusti 2012 | 15:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag smyger in där utan problem. Med några centimeter till VHF sprötet. Och då brukar det behövas 4,5 m från vattenytan..

Har för mig att den angivna höjden i sjökortet på Djurgårdsbron är 3.5 m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det din båt? Fin i så fall. yes

Om inte, cred för dina färdigheter ändå...  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte 0,5m säkerhetsmarginal på alla höjder på sjökortet?!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid låga broar över skyddade farvatten
anges den faktiska höjden över medelvattenytan utan säkerhetsmarginal.

Se tidigare inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix, Princessen är inte min båt. 52 fot är i största laget att själv smyga in i naturhamnar med. Har en finfin Saltö 31 som är lagom stor för en själv och några kompisar, men inte för stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, blir knepigt med naturhamnarna med en sådan (jag vill inte vara hopp-i-land-kalle). Och för mig är det ju själva grejen med båtlivet.

Nåja, bra kört ändå om du har några cm kvar smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...