Gå till innehåll
onsdag 02 april 2025
Flintstone

Var hittar jag vantskruv med ögla/ögla?

Rekommendera Poster

Är det någon som vet var jag kan hitta denna typ av vantskruv i Stockholm med omnejd? Jag har hittat några webbutiker med de vill alla ha typ 100 spänn i frakt vilket känns lite onödigt för något som kostar typ 20 spänn.

Om någon har en dylik i bra att ha-lådan som kan tänka sig att avvara den får gärna skicka ett PM så kan vi säkert komma överens!

Mvh
Fred

EDIT: Jag vill ha en ganska liten, helst en där kroppen är max 10 cm.

Senast ändrad av Flintstone | 23 augusti 2012 | 00:05

post-5151-1394237230,5743_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som nånting man spänner staket med. Har du provat järnhandel, byggvaruhus etc?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

doghouse marine  nere på svinninge marina har säkert   de han inte har de finns inte ungefär 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tänkt i de banorna också...men kan för mitt liv inte komma på ett sökord för denna pryl i staketapplikation. Det är så extremt frusterande när man vet exakt vad man vill ha men inte kan sätta ett googlevänligt ord på det!

Jag är mycket så att jag använder Internet för att först leta upp exakt vart jag ska bege mig, sen tar jag mig dit...det är sällan jag åker runt coh letar rent fysikt, men det är ju ibland enda sättet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan tänka om något lite och kan ha ögla i ena änden samt krok i andra så kan du kolla in på Jula. Dom finns ju i bla. Arninge och även det borde ju vara rätt sida stan.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer tyvärr inte funka så bra med krok i andra änden. Jag ska använda denna vantskruv som spännare till min generator och behver därför två ögon, en för generatorns skruv och en för skruven på motorblocket. 

Det kanske skulle gå med krok men det skulle inte kännas helt säkert eftersom tanken är att vantskruven ska trycka, inte dra.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte ta en sån som på bilden ovan och byta krokdelen mot en skruvögla?

post-22514-1394237230,9209_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför går det inte med en vanlig vantskruv med gafflar med en sprint genom? Det får ju samma funktion som en ögla. Billiga vantskruvar finns bl a på Biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på ifall kroken är höger eller vänstergängad...vilket jag inte vet just nu. Jag har dock fått upp ett spår...lyckades klura ut att den ellusiva benämningen för vissa är stagsträckare och hittade en firma i Vällingby som har dem i sitt sortiment. Ska kolla med dem ifall de har dem på lager innan jag åker dit!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle kanske funka men det blir inte samma precision och det bygger nog lite för mycket både i bredd och längd. Det är ganska rejäla skruvar som håller generatorn vilket gör att man behöver en rejäl gaffel för att den ska passa över skruven. Då blir vantskruven på tok för lång, som jag skrev ovan bör kroppen inte vara längre än 10 cm.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så märkligt när man hamnar i situationer där man vill ha en till synes simpel och vanlig grej och så blir det värsta projektet.

Firman i Vällingby hade inte stagsträckarna i lager och säljer inte till privatpersoner. Dock var det en väldigt hjälpsam herre jag pratade med i telefon så han sa att kan skulle beställa hem en av varje storlek och att jag kunde betala kontant när jag hämtade dem! laugh

Det kanske löser sig trots allt!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tomas!!! Du är min hjälte!! laugh De verkar vara i precis rätt storlek också, 90 mm långa (vad det nu betyder...men de kommer inte vara för långa i alla fall!) Tyvärr är det slut i närmaste Jula-butiken men jag har inte så bråttom.

Det visar tydligt hur svårt det kan vara att hitta något enkelt på grund av att man inte vet det exakta ordet. Sträckskruv...ja, det kanske man kan kalla det också...och då hade jag ändå kollat Julas hemsida flera gånger utan att hitta dem.

Stort tack!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, solklart att det inte funkar med krok.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fått tag i rätt typ av vantskruv (på JULA) och testat att montera den på generatorn men mycket gott resultat!

På bilden syns den placering jag tänkte först. Denna fungerade dock inte eftersom sjövattenslangen till pumpen inte kunde dras på ett bra sätt. Dessutom tog vantskruvens kropp emot generatorchassiet en aning, men detta hade antagligen kunnat ordas genom att slipa ur lite ur chassiet.

I nästa inlägg kommer en bild på hur jag löste problemen.

post-5151-1394237233,4989_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här blev det istället!

Jag tog den arm med skåra som användes för att reglera remmens spänning och vände på den så att den stack ut åt andra hållet istället. Istället för att det bara är en skruv som sitter i skåran tog jag nu två så att armen sitter stenhårt mot generatorn.

Jag fick borra ett nytt hål i armen för att vantskruven skulle kunna fästas utan att hamna i spänn men för dess andra ände fanns det ett perfekt hål i motorblocket. Detta hål är för generatorns övre fäste. Tidigare satt det en platta med ett bränslefilter framför detta fäste men jag tog bort allt det. Bränslefiltret skulle ändå flyttas närmare bränslepumpen.

Nu går sjövattenslangen helt fri och generatorremmen kan spännas otroligt enkelt! Perfekt ifall remmen behöver bytas/spännas ute på sjön! 

Största anledningen till att jag gjort denna mod är att det var i princip omöjligt att spänna remmen som det var tidigare. Det var otroligt trångt att lossa skruven som löpte i armens skåra och att sedan spänna samtidigt som skruven skulle dras åt var hopplöst.

Hoppas denna mod kan inspirera någon annan som har problem att spänna sin rem!

Mvh
Fred

post-5151-1394237233,5527_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...