Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
daun

Gasreglage

Rekommendera Poster

Jag har i veckan införskaffat en tur 80, det är lite och greja med men i stort är det fantastiskt roligt. Motorn är en inombordare, Volvo Penta MD1b 10 hk. I sittbrunnen har jag reglagen, problemet är att jag har två reglage. En för växel, fram, bak och en för gas. Går dét att byta ut detta mot en vanligare modell där växel och gas sitter i samma spak? Hur görs det i så fall? Idag dödar jag motorn genom att sänka gasen till noll och då dör den, hur löser man detta om man har ett reglage? Kn detta vara nåt? http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=96699 Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de där reglaget bör funka bara dina kablar passar i reglaget  drar du gasen på denna på noll får du samma funktion som på de du har nu  om du justerar rätt   fast allt i en o samma spak 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför byta?

Själv gillar jag att ha två spakar, även om det kräver tillvänjning. Jag hade mer än ett tjuvstopp i kompisens båt i somras...
Det är riktigt smidigt att kunna ha grundgasen ställd och sedan sköta backslaget med foten i manövrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att du har ett RB backslag.

Har du så går det inte att använda enspaksregelage, det behövs stora krafter för att manöverera det backslaget.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Efter ett par turer börjar jag vänja mig och de båda spakarna blir nog kvar trots allt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...