daun 0 Postad 22 Augusti , 2012 Jag har i veckan införskaffat en tur 80, det är lite och greja med men i stort är det fantastiskt roligt. Motorn är en inombordare, Volvo Penta MD1b 10 hk. I sittbrunnen har jag reglagen, problemet är att jag har två reglage. En för växel, fram, bak och en för gas. Går dét att byta ut detta mot en vanligare modell där växel och gas sitter i samma spak? Hur görs det i så fall? Idag dödar jag motorn genom att sänka gasen till noll och då dör den, hur löser man detta om man har ett reglage? Kn detta vara nåt? http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=96699 Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
darkien 0 Postad 22 Augusti , 2012 de där reglaget bör funka bara dina kablar passar i reglaget drar du gasen på denna på noll får du samma funktion som på de du har nu om du justerar rätt fast allt i en o samma spak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 23 Augusti , 2012 Varför byta? Själv gillar jag att ha två spakar, även om det kräver tillvänjning. Jag hade mer än ett tjuvstopp i kompisens båt i somras... Det är riktigt smidigt att kunna ha grundgasen ställd och sedan sköta backslaget med foten i manövrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Augusti , 2012 Jag förmodar att du har ett RB backslag. Har du så går det inte att använda enspaksregelage, det behövs stora krafter för att manöverera det backslaget. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daun 0 Postad 4 September , 2012 Tack för svar! Efter ett par turer börjar jag vänja mig och de båda spakarna blir nog kvar trots allt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser