Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
herrgon

Båtvärmare

Rekommendera Poster

Har behov av en ny värmare till min 30 fots motorbåt. någon som har erferenhet av någon bra och tyst modell. Behöver bara motordelen och manöverpanel då jag bör kunna använda dom gamla anslutningarna. Tacksam för tips.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog skriva vad du hade för värmare tidigare då det inte är samma diameter på slangar och utblås på alla modeller.
Men trots allt så finns det ju adapter för att förminska eller förstora hur du vill, även om det är lite bökigt.

/Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Webasto Air Top 2000 dieselvärmare och den har fungerat bra. Du kanske måste ha storleken större. Har en termostat i ruffen och ska uppgradera till inställbara luftinblås till nästa säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Extremt nöjd med Wallas 1800, tyst, strömsnål och drar lite fotogen. Tystare än diesel vad jag förstått. Kanske vill du/måste ha diesel värmare? Vi har en Penta diesel i vår Nimbus 26 dc, trots det en fotogen värmare. No strings attached to Wallas. Men det låter som om du söker en diesellösning.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en Airtopp 2000 så skulle min rekommendation vara ett byte till en större Aritop. Du har allt klart. Webasto är bland dom bättre på värmare.. Jag har en 4,5 kW i min Flipper 760 - fryser aldrig :) 
Beroende på hur gammal din värmare är så kan de nya styrpanelerna vara annorlunda. Från förra året kom det en större panel med lite mer instaällningsmöjligheter. 

Beroende på hur du använder din båt kan du ju ha din 2000 för att värma upp motorutrymmet på senhöst/vinter..

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har förmodligen 75mm värmeslang ansluten till din värmare, då ska den nya värmaren också ha samma dimension på utblåset.

Eberspächer D4 finns i en sån variant, jag monterade en sådan 2009 och är väldigt nöjd med den, men Webaston är säkert ett lika bra val, men kolla upp så att det blir rätt dimension  på utblåset.

Dom stora värmarna med 75mm utblås är anpassade för det med något sänkt maxefffekt.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...