Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
900rr

Stålskrovs fråga.

Rekommendera Poster

Hoj .

Jag har köpt med ett tomt stålbåts skrov som jag tänkte försöka göra i ordning.

Men nu till min fråga, Jag tänkte slipa bort all ytrost/rost nere vid kölsvinet

men vad ska jag måla det med sen när ja slipat klart ?? rostprimer ? underredsmassa ?

eller nå tjära av nå slag ? Eller vad har ni för tips å ide´ r ? 

/ Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högtryckstvätta botten och låt torka;

Avlägsna rost och 1-komponent-färg, alternativt blästra enligt ISO Sa 1/2;

Slipa 2-komponentfärg, exempelvis gammal epoxigrundfärg med P120-180 tills ytan känns bra;

Applicera ett lager IJmopox ZF Primer med rullen Anza Elit Filt. Grundfärgen fäster på nyslipad aluminium och andra metaller;

Applicera lager nummer två med IJmopox ZF Primer efter 16-32 timmar. Slipa med 3M Scotch-Brite Fine eller P320 om du väntat längre. Total tjocklek bör vara 100 mikrometer, ungefär 0,2 liter/m2;

Spackla vid behov med Variopox Filler;

Applicera 225 mikrometer IJmopox HB Coating med Anza Elit Filt. Det kommer att gå minst 0,3 liter/m2. Det mosvarar ungefär 3-4 lager. Applicera ett lager varje dag. Om temperaturen är konstant 20 grader kan varje lager appliceras efter 8 timmar. Om du väntar längre än ett dygn bör ytan mattas ned med 3M Scotch-Brite Fine eller P320-400;

Applicera bottenfärgen 8 timmar efter sista lagret IJmopox HB Coating för att den ska suga sig fast ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en miss av mej men detta gäller allså invändigt i skrovet..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej - du uttryckte dig ganska lättbegripligt - tycker åtminstone jag.

Är inte blästring bästa metoden för att få bort all gammal rost!?

Det är väl ganska mycket vinklar och vrår inne i en stålbåt. 

Dessutom är det nog ganska viktigt att ytbehandlingen blir väl utförd. När du är klar med bygget kommer ju mycket inte gå att komma åt nån mer gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varven brukar blästra och lägga en primer. Om mn slipar så finns det en risk att man på vissa ställen inte får bort rosten utan bara polerar den. Det spelar inte så stor roll på ett balkongräcke, efter några år kommer det rostblommor som måste slipas och målas om. Lite evighetsarbete. På ett båtskrov vill man nog hels att det håller lite längre.

Mitt råd är att höra med några varv, dels kan det vara intressant att se vad det kostar, dels får du veta hur proffsen gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om det gällar insidan.

Ta bort rost och primer, slipa grovt, blästra helst enligt ISO Sa 1/2;

Torka bort allt damm;

Applicera ett lager IJmopox ZF Primer med rullen Anza Elit Filt. Grundfärgen fäster på nyslipad aluminium och andra metaller;

Applicera lager nummer två med IJmopox ZF Primer efter 16-32 timmar. Slipa med 3M Scotch-Brite Fine eller P320 om du väntat längre. Total tjocklek bör vara 100 mikrometer, ungefär 0,18 liter/m2

Applicera IJmopox HB Coating 100 mikrometer, totalt 0,15 liter/m2, ca. 2 lager;

Vänta gärna 2 dygn innan du börjar slipa grundfärgen slät med 3M Scotch-Brite Ark Fine eller med fint slippapper;

Applicera 2-3 lager Double Coat, total 80 mikrometer, ca. 0,2 kg/m2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu bestämt mej för att blästra av hela skrovet invändigt och måla det med industri epoxy..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...