Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
bigl

intressant om alkohol regeln

Rekommendera Poster

Hej

Tänkvärd artikel om alkohol  till sjöss, transportstyrelsen backar från tidigare slutsats:

http://www.skargarden.se



Senast ändrad av bigl | 22 augusti 2012 | 18:22



Senast ändrad av bigl | 22 augusti 2012 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undra vad som händer nu. Olyckor händer och det kommer det med största sannolikhet fortsätta göra, otur eller bara för lite respekt för sjölivet å allt vad det innebär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det intressantaste med statistiken är att ingen av de omkomna hade en alkoholhalt mellan 0,2 och t.ex. 0,5 promille. De flesta låg t.o.m. över 1.0 promille. 

Det som också är intressant ar vilken typ av båtar som är överrepresenterade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom hem efter några dagars segling och fann till min förfäran att det var tunnsått med 0,2 trådar bland de senaste 70 trådarna på MG. Som tur är tog det bara en stund innan ordingen var återställd. wink

En klickbar länk som göra tt det går att hitta artikeln även i övermorgon.

http://www.skargarden.se/articles/12/08/Slutsats-om-batolyckor-och-alkohol-tas-tillbaka

Jornalistens djupsinninga annalys var att det var lika farligt att va på sjön nykter som om man hade 0,2 till 1 promille i blodet.

Jag har altså haft tur. Har seglat från Gåsö till Kungshamn i den fruktansvärda hastigheten på mellan 2 och 3,5 knop. Konstigt nog överlevde jag.

Att det var 10 andra som avled under min färd är ju nått som vi kan tala lite tyst om. Liken är så gott som undanröjda. Ett par är uppätna och resten är rensade, fileade och ligger i frysen. indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för att du fick artikeln klickbaryessmiley

Grattis att du kom hem helskinnad, trots att oddsen var emot digcheeky

Hälsningar Lennartyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Briljant journalist, undrar varför han jobbar på en obskyr hemsida istället för på en riktig tidning:

De som hade mellan 0,19 och 0,98 var lika många som de som hade 0,00. Då skulle man också kunna säga att det är lika farligt att vara spiknykter som att ha upp till 0,2 promille?

Idiot...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsen backar från påståendet att tre av fyra som dog på sjön var påverkade av alkohol, påstår artikelförfattaren. Men det står inget om det på Trandportstyrelsens hemsida. Men, en obduktion visar att sex av tjugofyra var helt nyktra. Nu har jag bara tio högskolepoäng matematik varav två är just statistik, men betyder inte det att arton av tjugofyra var påverkade av alkohol? Eller tre av fyra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oddsen var myket mer emot mig än du kan tänka dig.

Gåsö är ju känt för sitt koffertmord och i Kungshamn har det ju skett ett mord i närtid och ett spektakulärt dödsfall som har vissa likheter och samband med det konstareade mordet. Från död till död. http://thallatha.blogspot.se/2010/04/mord-i-kungshamn.html

Eftersom jag hade plattläns till att börja med vågade jag inte hissa storseglet. Man kan ju få en gipp och bommen i huvudet. Nån hjälm har jag inte ombord. Nå ja - nu har jag inte mycket till storsegel - brukar kalla den mesan för skojs skull. Å andra sida har jag inte mycket till huvud heller. Vet inte ens om det duger att bära mössa på - brukar sällan prova.

Väderprognosen var inte eller speciellt bra. Det skall bli kuling - i morgon. wink Under min seglats var det dock ganska lagom med vind, fast under en period funderade jag på reva genuan. Båten böjade närma sig överkant på dörjefart och man vill ju inte gärna tappa nån GAISare.

Tack för dina vänliga ord. 

Tänkte jobba imorgon - var får man alla dummheter ifrån?

På Fredag är det öppet varv och jag tänkte åka till Ellös. http://www.oppnavarv.nu/ Inträdet och parkeringen är visserligen gratis, men jag misstänker att besöket kommer att kosta mer än vad jag tjänar in på Torsdagen. Hur dum får man va?

På Lördag segla förhoppningsvis igen. Utan hjälm men möjligtvis med storseglet.

Efersom jag även då kommer att va nykter så är ju tjangsen att jag överlever 50%surprise

Så jag behöver nog en del omtankar även nästa vecka. blush

post-945-1394237230,0463_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endast tre hade berörts av den nya lagen och inte omfattats av den gamla. Hade gränsen varit 0,5 promille hade fortfarande lika många berörts då de tre låg strax under 1,0 promille. Den finns ingenting i den här statistiken som verifierar att 0,2 gränsen är rätt, tvärtom. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall inte att hantera statistik på ett korrekt sätt.

Annars så är det samma siffror som innan: 16 av 24 som dog i samband med båtar hade över 0,2 promille i blodet. Vad de 16 hade där obduktionsprotokollen ännu inte kommit in har vi inte en aning om. Vad diskussionen verkar gälla är hur de tre som hade 0,19 skall räknas. 

Om vi antar att fördelningen på de okända är samma som de som har analyserats, så får vi antingen att 75% var onyktra då de förolyckades om vi räknar in de med 0,19 promille, eller 67% om vi räknar dessa som nyktra.

Om man skall uttala sig om det är farligare att vara onykter eller nykter till sjöss så måste man veta fördelningen av alla de som är ute med båt. Och bestämma sig om man skall räkna per dag, km eller timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de hade kört båten - vilket vi inte vet om de gjorde. Och eftersom den uppgiten saknas så är denna statistik mer eller mindre meningslös att använda för att diskutera om den nya nykterhetslagen är korrekt eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur man räknar. Om alla på sjön utom sexton håller sig under 0,2 promille och dessa sexton personerna är de vi ser i statistiken här är dödligheten 100% i den gruppen. Nu fattar alla att det inte är så, men vad jag försöker säga är att för att du ska få ditt resonemang att stämma måste du veta mer. Jag hävdar fortfarande att om olyckorna minskar i antal efter införandet av 0,2-lagen funkar den, och det vet ingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingenting i den här statistiken som pekar på att 0,2 lagen har någon verkan alls. Tvärtom så låg alla som den skulle omfatta skyhögt över gränsen. De stuntade helt i lagen eller körde inte båt alls. Det som skulle dra ner olyckstalet mest är att förbjuda båtar, jag hävdar att det skulle funka ännu bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alldeles riktigt, för att statistiken ska kunna användas till att verifiera 0,2 lagen så man veta alkoholhalt, om personen körde båten samt storlek och fartkapacitet på båten. Däremot kan man konstatera att alla som hade över 0,2 låg på nästan 1,0 och upp till 2,5. Ingen av dessa har druckit ett par öl eller glas vin utan betydligt mer. Om de sedan inte ens körde båt, så verifierar det lagen ännu mindre.

Jag håller med om att det är för lite statisik som det fattas viktig fakta i för att kunna bevisa att lagen har någon invekan alls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte vilka siffror du tittar på, tre stycken av de omkomna hade 0,2-1,0 promille i blodet, dvs. de omfattades av den nya lagen om de var de som körde båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs artikeln igen innan ni börjar med egna värderingar.'

Jörgen Zachau är chef över den avdelning som på Transpotstyrelsen utreder de dödsolyckor som var med fritidsbåtar 2011.

Han har mer bakomliggande information än vad ni alla andra har. Jonas Ekblad är ansvarig utredare och Jörgen Zachau är hans chef.

Transportstyelsen har fått i uppdrag att utvärdera om dödsolyckor och alkhol har ett samband och hur det var med med alkoholmängd i samband med dessa. Dennna statisk har jag tidigare presenterat här men det som är mycket intressant är att de som jobbar med utredning och har mer bakomliggande fakta nu ger mer information.

Läs igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish, hur många gånger ska man behöva påtala att alla olyckor inte leder till dödsfall. Man kan inte utifrån detta säga om lagen fungerar eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med statistik kan man ju bevisa vad som helst givet att man läser statistiken på sitt sätt.

Det enda logiska vore ju att tro att ingen av de som dödats i transportstyrelsens statistik skulle omfattas av den nya 0,2 lagen. Eftersom det är föbjudet att köra med alkohol i blodet så får man väl gissa att det är passagerarna som har förolyckats.

Märkligt nog har nästan alla kommentarer i tidningar och på nätet förutsatt att det är föraren som omkommit trots att det inte står så i statistiken från TS. Nästan alla större båtar man ser på sjön har ju fler än en person ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyget har med stor framgång jobbat med att identifiera och åtgärda risker innan olyckorna inträffar. Att alkohol påverkar omdöme och reaktionshastighet negativt är odiskutabelt.

Att tro att vi någonsin ska få högre gränsvärden är otroligt naivt. Vi skulle kunna haft en troligen mer rimlig gräns på 0,5 promille om inte båtorganisationerna agerat så tjurskalligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du förtydliga eller utveckla detta lite?

På vilket vis menar du att båtorganisationernas tjurskallighet har med saken att göra?

Ur ett säkerhetsperspektiv alltså. Menar du att politikerna surnade till och drämde till med släggan för att båtorganisationerna inte ville ha någon förändring från den gamla lagen? Någon slags kollektiv bestraffning alltså?

Eller hur menar du? Vore kul att få veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att politikerna kände ett behov av att skärpa reglerna för alkohol till sjöss. Politiskt sett var det riktigt, det finns gott om landkrabbor som tycker att alla båtar är lyxbåtar köpta för svarta pengar och som dessutom får åka omkring fulla som örnar. Media har ju hjälpt till att sprida den uppfattningen.
När förslaget gick ut på remiss sa båtorgantisationerna blankt nej men alla andra instanser sa ja. I synnerhet de som såg möjligheter till ökade anslag som KBV mm vädrade morgonluft. Båtorganisationerna borde förstått att en en skärpning av lagen var oundviklig och kanske sagt, självklart ska vi vara nyktra på sjön men 0,2 promille kan vara svårt med tanke på att båtar kan behöva flyttas, vädret kan göra att man måste gå ut på sjön med kort förvarning etc etc. Dessutom är farter och krav på reaktionshastighet inte alls lika stora som i vägtrafiken. Det finns också många länder med högre gränsvärden än 0,2 och som inte har fler alkoholrelaterade olyckor mm. Jag tror man hade kunnat få politikerna att köpa den tanken, i synnerhet med lite lobbing. Poltikerna hade kunnat säga att de gjort en rejäl skärp av lagen och att skulle krävas mindre resurser för att se till att lagen efterlevs mm. Politikerna hade haft ryggen fri, det är viktigt.
Som sagt, det är bara vad jag tror men jag har en viss erfarenhet av tjyuv och rackarspel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack.

 

Men stämmer det verkligen att alla andra var för? Jag undrar om inte den juridiska expertisen var dead against just på grund av att lagen är så vagt skriven. Vill dessutom minnas att polisen inte heller var odelat positiv, av ungefär samma anledning?

 

Men annars köper jag din beskrivning. Att det lobbades friskt från KBV:s och nykterhetsorganisationernas håll vet vi ju. Och att TV (5 ?) gav KBV gratis ammunition...det är ju helt klart.

Och ute i den verkliga, problemfyllda världen som politikerna inte törs ta i med tång ens, blir det bara värre och värre........

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den juridiska expertisen kallas lagråd och är ingen remissinstans. Lagrådets huvudsyfte är att kontrollera att lagförslagen inte strider mot grundlagen.

Vad är det som blir värre och värre där ute i den verkliga problemfyllda världen? Menar du att sjösuperiet har ökat pga 0,2-lagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet och du vet och troligen ganska många andra att det är precis så som du skriver.

Olyckor kan vara både materiella som personskador inkl. psykiska skador.(trauma av en händelse)

Men nu är det så att Transportstyrelsen fått i uppdarag att uvärdera olyckor för fritidsbåtar och i samband med aolkohol och de har endast fått att de ska undersöka dödsolyckor.

Alltså bristfälligt underlag.

På den punkten är vi säkert helt överens.

Precis som vid införandet av lagen då man hade bristfälligt underlag.

Detta borde även du reagera på. Men där är vi inte överens eller?

OBS oavsett om vi tycker lagen är bra eller dålig så anser jag att man inte ska inflöra lagar i Sverige på enbart tyckande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det var bara en reflektion över hur det ser ut i samhället i stort när det gäller verklig kriminalitet, ingenting annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

??

Menar du att det finns lagar som inte baseras på tyckande?

Kan du nämna någon?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte bara Transportstyrelsens fel, om man läser deras förslag för säkrare båtliv så gäller de till stor del saker som skulle leda till bättre kunskap om hur farligt båtlivet egentligen är, dvs. bättre statistiskt underlag.

 

Senast ändrad av Abbe2 | 23 augusti 2012 | 17:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, lagen om bilbälten är baserad på fakta, fakta om hur många som dog före man införde lagen och forskning för trafiksäkerhet där olika typer av olyckor statistiskt redovisades före lagen fattades.

Finns säkert många men för lagen om 0,2 regeln för båtar var det mycket fattigt med fakta.

Nöjd?

Har du läst underlaget till vilken 0,2 lagen beslutades? Inte mycket mer än att man tyckte det var bra att ha somma nivå som för bilar. Ingen fakta om bokomliggande orsaker till olyckor på båtar.

Nu har Transportstyrelsen fårr i uppgift att försöka efterskapa lite fakta men som det ser ut hittills så blir det fattigt med sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något samband i uppdrag till Transportstyrelen om utredning om de 40 dödsolyckorna och halvering av olyckor?

Jag är av uppfattningen att det är två separat uppdrag.

Har du någon uppgift om det är hoppslaget är jag mycket intresserad.

Vore mycket bra om du kunde ge mig info om sådant då jag är mycket intresserad i deras utredningar.

Fel kan begås och det finns något Transportstyrelsen gjort i samband med detta som jag lovar att återkomma med. Med stor sannolikhet inte rent mjöl i påsen.

 

Ber om ursäkt om jag inte svara på en stund. Klockan är nu  kvart i 12 på natten i Shanghai och ska upp om ca 5  timmar för tidig resa till flyget och sedan en bra stund innan jag är uppkopplad igen.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...