Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
pismo

Fylla glykol i motorn, sjövattenkyld mercruiser.

Rekommendera Poster

Hej.

Många pratar om spolmuff, drevsäck mm. när man skall köra glykolen genom motorn. Är inte det lättaste att ta loss alla slangar från termostathuset, och fylla dom med glykolblandningen ? Slangen genom oljekylet fyller man tills det rinner ut bakvägen genom drevet.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar om du även fyller med termostaten borttagen ,men glöm inte att du måste tömma blocket först . Finns massor av vatten där ,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men det kan vara skönt att slippa lossa hela termostathuset för att lossa termostaten, med tanke på att då bör man väl även byta packningen.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får du in glykolen till motorblocket om du inte lättar på termostaten? En packning bör väll inte vara en kostnad att bli rädd för .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

En utav slangarna på termostathuset går ju ner till cirkulationspumpen. Häller man i glykol i den så rinner ju blandningen in i motorn. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten styr hur kylvattnet ska fördelas , den öppnar när blocket behöer kylas ..som enkel förklaring ! Ex..blir inte motorn tillräckligt varm kommer inget kylvatten in till blocket utan bara ut via limpor/ avgaser .är du med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Tack för svaren. Intressant att diskutera sådant här. Bifogar bild över vattnets väg genom motorn. Om jag häller glykolblandningen i den första vänstra  slangen från termostathuset så passerar det inte termostaten utan bör gå direkt in i blocket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sadGick tyvärr inte att bifoga bilden.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Om du skruvar bort de blå plastskruvarna som finns monterade på kyllimporna och blocket. Det sitter normalt 1 skruv på var sida av blocket samt 1 skruv på varje kyllimpa. Se till att få bort eventuella rostflagor med hjälp av en skruvmejsel för det skall rinna ut sjövatten när du lossat skruvarna. När du gjort detta behöver du inte oroa dig att termostaten inte öppnar när motorn är kall. Sätt tillbaka skruvarna och se till att packningarna ser ok ut. Nu ansluter du en spolmuff på insuget i drevet och ansluter en slang till ett kärl på ca 20 liter med minst 30% glykol. Starta nu motorn och kör igenom hela blandningen och kollar att det kommer ut glykol ur avgasrören vid skölden. Färdigt! Enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...