Carl_Axel 4 Postad 22 Augusti , 2012 Lämnade Limhamn för Hven. Övernattning och så vidare med kurs mot Helsingör. Plötsligt gick båten inte att styra och efter flera försök själv fick jag kalla på Sweden Rescue. De bogserade just en annan båt så jag fick ligga och driva i 2 1/2 timme. 30 meter ankarlina men just norr om Hven är det 27 meter djupt så ankaret tog inte. Så bogsering in till Råå och reparatör ombord. Båten måste upp och reparation på Råå varv beräknades kosta 50.000. Förtvivlade försök under 3 dagar att få båten hem igen via kranbil - icke en chans på lång tid. En kompis körde så i tuff sjö från Klagshamn till Råå - 6 timmar och så kopplade vi för bogsering. Hade tur att vinden lade sig och 5 timmar senare var vi åter i Limhamn. Härligt att känna på att Sweden Rescue fungerar när man behöver sjöräddning samt heder åt en riktig kompis som verkligen ställer upp. Förbaskat retfullt och jobbigt - för att inte säga dyrt. Det var verkligen inte så vi tänkte oss veckan. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Augusti , 2012 Tråkig historia förutom att bärgning och utryckning fungerade så bra, härlig kompis som ger sig på ett sådant uppdrag, vad är det som är fel på styrningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Augusti , 2012 Vad har gått sönder i styrningen som kostar 50 000 kr att reparera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 22 Augusti , 2012 I själva övergången från hydrauliken till mekaniken sitter en kraftig axel som tydligen är räfflad för att ge ett riktigt grepp. Uppenbarligen är räfflorna helt utslitna och axeln behöver bytas plus att ett glapp i styrarmarna gör att även de måste bytas. Reservdelar kostar 15.000 och reparationen beräknas ta två dagar. Har en duktig reparatör som skall göra det men även om det kanske blir halva beloppet mot Råå varv är det en jäkla massa sura pengar lyft upp och så i igen - förutom att jag sannolikt måste riva halva sittbrunnen. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Augusti , 2012 Då jag själv har rodrofobi har jag i tankarna hur jag skulle fixa ett reservroder. Lång stång med fastskruvad skiva tex skärbräda eller skåplucka. Kunde ha varit alternativ till bogsering. Likaså en nödrigg om jag hade motorbåt. Tex från en optimistjo-hylle. Alltid blir det fart i nån riktning. Rätt stavning ska vara optimistjolle har jag hört från välunderrättade källor. Senast ändrad av forgus31 | 22 augusti 2012 | 23:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 23 Augusti , 2012 Intressant idé Du har - men själv skulle jag aldrig våga försöka framföra en 5,5 ton tung båt med ett hemmagjort roder i trafikerade Öresund. Dessutom vickar nu drevet fram och tillbaka bara med vågornas hjälp så jag skulle aldrig kunna ta mig fram. Att betala 700 kr till Sjöräddningen för att lita på dem i nödsituationer gör att man knappast behöver tänka i provisoriska riktningar. En kompis, kompis som själv reparerat exakt det på sin egen båt erbjöd sig hjälpa mig. Skall gå att fixa utifrån när drevet är av så sannolikt blir det inte alls så dyrt som jag fruktat. Tänk vilka kompisar man har. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Augusti , 2012 Fast vickar drevet fram och tillbaka skulle det ju gå att styra. Hade du haft en riktig båt så hade du ju kunnat ta storskotstaljan och kicktaljan och monterat på var sida om drevet och med dem tvingat drevet åt det hållet du ville styra. Hade du haft två taljor med samma utväxling kunde du monterat två block - ett på var sida om ratten och fäst haländarna på taljorna i ratten och svängt på det viset. I seglarkretsar, åtminstone bland dem som seglar långt, diskuteras ju ofta hur man arrangerar en nödstyrning utifall att. Det kanske inte är så vanligt i motorbåtskretsar!? Den enda gången som jag behövt arrangera en nödstyrning var när vi hade haft båten i sjön över en vinter, fast inte på den plats vi brukade ha den liggandes. Vi skulle ta upp för vårutrustning. Kompisen skulle gå med båten och jag köra runt med bilen. När kompisen tog tag i rorkulten för att backa ut från platsen märkte han att det inte fanns nåt roder. Ett isflak hade skurit av det i vattenlinjen. Två brädstumpar och ett par skruvtvingar som förband hjärtstocken med roderbladet löste problemet temporärt. Efter det dröjde det 15 år innan jag hade kvar båten i sjön över vintern. Senast ändrad av toaen | 23 augusti 2012 | 14:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 4 September , 2012 Äntligen är båten klar. Inköpta begagnade reservdelar för 3.200 kr arbete genom en kompis gjorde att notan landade på 6.800. Detta plus bogsering hem och upp- och i-lyft gör att det stannar vid 10.000. Jäkla massa pengar men ändå betydligt billigare än vad jag först fruktat. I morgon åker båten i igen (och så fortsätter äventyret?) Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 September , 2012 Du får tänka positivt och känna det som om du tjänade 40.000 istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 4 September , 2012 Exakt så känner jag det. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 4 September , 2012 Detta tankesätt är nog ett måste för oss båtägare som inte är mångmiljonärer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 September , 2012 Nödroderhistorik: Vårt mest kreativa nödroder bestod av vinkeljärn från en militär landstigningsförbudsskylt. Nedsågat och fastskruvad som tvenne delar på rodret som var av kryssfanér. Rodret hade delat sig i vattenlinjen och med reparationen seglade vi resten av veckan. Verktyg fanns ombord redan på den tiden. Drillborr, skruv, mutter och bågfil. Förhoppningsvis preskriberat efter 45 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 September , 2012 Finns det preskriptionstid för krigsbrott!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 September , 2012 Oj då, tänkte inte på att man ibland skiljer på civil och militär rätt. Kan dock vara lite sent att hitta bevismaterial. Kanske i garaget, där finns en del som kan vara bra att ha och det var det ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 September , 2012 Det finns ju ett partalesätt. Nöden har ingen lag och där det inte finns nån åklagare därfaller ingen dom Seglade en gång utomskärs. på utsidan Smögen, med min PoP16. Fick se hur plywoodrodret började ge sig. Som tur var höll det tills vi kom iland. Rodret är nog det viktigaste vi har på båten. Tom i skriften tas rodret som jämförelse. till och med skeppen, som äro så stora, och som drivas av starka vindar, styras av ett helt litet roder åt det håll dit styrmannen vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 6 September , 2012 Ja vad var det vår reparatör sa igår; Drev är ett jävla skit, det befattar jag mig inte med. Själv har jag bara ägt båtar med raka axlar så jag skall inte uttala mig. Det räcker gott och väl att vår mekaniker gör det... Har hade nöjet (trevligt par) att ligga sidan om en båt i Västra hamnen med drev. Runt hans båt flöt det olja och när jag påtalade det så sa han; Det måste vara din båt som läcker olja, trodde han ja. Var tror ni oljan kom ifrån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoklosterbrygga 0 Postad 12 Oktober , 2012 Om du nu inte skulle uttala dig varför gör du då det??? När det gäller läckaget så kanske du borde kolla dina axeltätningar! Vad har du för båt?? //A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser