Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
tokfort

Autolube Yamaha

Rekommendera Poster

Hej.

Någon som kan tipsa om vad som är fel när min Yamaha 40 (troligen kring -89) går jättebra i ca 1 minut sen är det precis som om den stänger av 2 cylindrar och bara hoppar på en...

Den har olja i behållaren (samt lite i tanken för säkerhets skull) och impellen är bytt, stabil skvallerstråle.

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min 91:a 30 hk var det tändspolen som var trasig med liknande felbild,kanske värt att kolla det ?

(PS: Varför döpte du inlägget till Autolube Yamaha ?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag döptde det då jag fått samma fenomen tidigare när det blir dåligt med olja i oljebehållaren, trodde det möjligen hade något med det att göra...

Ska försöka kolla tändspolarna då. Men hur kan de funka en stund för att sen bli problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort luftintaget till förgasarna. Ut och åk. Stoppa in ett finger åt gången i varje förgasare. Börjar den gå bättre då så har du skit i munstycken för jag antar att du som många andra inte tillsatt bränslestabiliserin mot kristallbildning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, är det exakt som vid låg oljenivå, dvs att motorn sänker varvtalet till tomgång ?? Då kan det vara två andra saker (som har hänt på min 30 hästare):
1. Skitig oljefilter i oljetanken. Ta ut den och rengör, relativt enkelt, kostar nästan inget.
2. Trasig termostat och motorn kyls ej. Kolla termostaten (den finns i en liten bubla högt upp på motorblocket, tänk på att montera en ny packning efteråt)

Jag skulle börja med 1.

Vad gäller den tändspole som jag skrev om tidigare, så hittade jag aldrig felet själv, utan sålde motorn (för) billigt och fick reda från köparen att han fixade en tändspole och annonserade motorn på Blocket för 7000:- mer än vad jag sålde den för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ner och kört omkring 10 5 5 min och konstaterat...att den bryter tändningen så den bara varvar ~1000 rpm efter några min. Den bryter tändningen på alla 3 cylindrar.

Olje filtret kommer jag inte åt, får inte bort locket grrr. Får ta loss oljeburken och mecka loss det senare. Men tok isär kontakten till givaren utan förändrat resultat. 

Så, min teori är nu att den blir varm. Nästa steg är att kolla termostaten.

Tack för tipsen Jan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...