Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Silvegren

Dags för min första seglare, men vad ska man ha?

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag är för närvarande 19 år och har ett genuint seglarintresse. Nu är det dags för mig och min lika gamla polare att köpa vår första segelbåt. Vi har scannat av internet lite efter olika modeller som kan passa in på vår budget och seglarnivå, med relativt gott resultat. Dock har jag ingen mer ingående kunskap än det hum jag för tillfället har om de olika modellerna. 

Folk pratar om Ohlsson 22or, Triss Magnum,  Magnifik midget och liknande modeller, men det är inte båten för oss. Vi är ute efter lite action och bra segling för de pengar vi har. Båtar vi Har tittat på är exempelvis IF & Rj85an. 

Vår budget ligger runt 15k var, plus minus x antal tusenlappar. Vad jag tror, kommer priserna på begagnade båtar att sjunka nu till hösten, och det är därför vi satt priset runt däromkring, men jag vet inte?

Skulle ni kunna hjälpa mig med lite egna erfarenheter eller dylikt som ni har/vet kring IFen och Rj85an? Har ni andra förslag på liknande modeller där man får en bra seglare för pengarna?

Att jobba på båten är en självklarhet, så små skavanker är inga problem att fixa till!

Tack på förhand!

/Silvegren

Senast ändrad av Silvegren | 21 augusti 2012 | 19:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera Birdie 24. Mer båt för pengarna jämfört med IF om du frågar mig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För er budget får ni nog vara beredda att kompromissa väldigt hårt. Ska ni kunna bo i båten med den budgeten blir det en trång långsam historia. En RJ85:a för 15 kkr är t ex mer än lite skabbig med slut segel och rutten motor. Vill ni ha action i seglingen för de pengarna är det nog en jolle som gäller. Försöker inte sabba era drömmar, men för den budgeten ni har får ni kompromissa hårt. Personligen är jag rätt imponerad av Shark 24, Olsson 22 och Hydra för de pengarna. Minette ska också segla fint, men då får ni ha med er ett tält eller spänna något över sittbrunnen om ni vill sova. En lite katamaranjolle kan kanske vara något för er också? Om ni inte tvekar att jobba lite kan man också få ball segling i en skärgårdskryssare i trä.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

H-båt !

När jag själv var 19 så köpte jag och min kompis en H-båt. Rolig,enkel, snabb och billig segling.

Rekommenderas! Tilläggas bör att jag nu, snart 25 år senare återigen har blivit med H-båt...och den är fortfarande lika rolig...och snygg! Dock kanske det är svårt att hitta en för 15k...billigast på Blocket i skrivande stund är den här: http://www.blocket.se/goteborg/H_Bat_41875898.htm?ca=18&w=3

Senast ändrad av S-347 | 21 augusti 2012 | 21:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rock 20 kan jag rekommendera. Har faktiskt en med nya segel. Och vagga med hjul för 20.000:- Hör av er det låter intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag kan förstå så var budgeten 15k VAR dvs 2x15k=30k och för den pengen finns det en hel del av de båtar som nämnts ovan dessutom finns ju nästan hur många  maxi 68 och 77som helst som år rejält rymliga och dessutom inte seglar så tokigt (kanske inte de snyggaste men med lite färg och stripes kan trolla bort lådkänslan)

/Nisse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekommenderar en båt med fenköl pga bättre manöveregenskaper än långköl

Jag rekommenderar 7/8-delsrigg pga att de går att segla på bara storsegel eller bara försegel, vilket underlättar om man tex vill segla in och ut ut hamn.

Jag skulle även rekomendera inombordsmotor (diesel) då jag tycker det har fördelar relativt en utombordare, förutsatt att den går bra och är lättstartad. Så har du även laddström tillräckligt för värmare, kyl och GPS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig i sak, men tror att det blir svårt att hitta en inombordare i bra skick och klara budgeten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som du förstått det Nisse, så kommer vi lägga 15k var, alltså 30.000 kronor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

H-båten är kul att segla och man kan sova fyra ombord om man är under 25 år...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxi Racer kanske, men som någon skrev kanske ni ska skippa tanken på att bo i båten och köpa en lite mer kappseglingorienterad livligare större jolle. Några förslag nedan, har bara seglat Starbåt och det var så länge sedan att jag inte kommer ihåg hur upplevelsen.

Starbåt
Soling
Dominant racer

Tipset att köpa en katamaran stöder jag helhjärtat. Då får ni mycket livlig segling för pengarna. En Hobie cat 18 får ni för 30 000:- kr och då får ni även farter upp mot 20 knop.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

H-båt är den roligaste, säkraste och mest lätthanterliga båt jag har ägt och rekomenderar den starkt. Vill ni ha lite mer utmaning så kolla om det inte går att hitta en gammal Minitonnare. Är man 19 år behöver man inte bry sig om komfort såsom ståhöjd, inombordare, värmare osv. Köp något som är roligt att segla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

H-båten är som sagt kul, men man kan inte hoppa med den...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Du och de som svarar  i tråden resonerar kring ungefär samma båttyper som jag valde mellan när jag köpte min första egna båt. Så här resonerade jag:

RJ85: Väldigt mycket båt för pengarna. Tyvärr var alla exemplar som jag kollade på i rätt dåligt skick - och hade nog varit det i hela tiden. Självbyggen av folk som inte hade tillräckligt med tid eller kunskap. Fult och konstiga lösningar. Jag provseglade en RJ85 under en kappsegling och det var rätt trevligt. Kanske lite trög i förhållande till mina favoriter.

Express: Ryms inte inom din budget. Rolig att segla och rätt mycket rymd för pengarna. Alla expresseglare (som inte var säljare) uppmanade mig att kolla så att kölen satt rakt och att rodret var ombyggt. Och att det inte fanns några skador från grundstötningar. Eftersom jag satsade på att köpa en båt som redan var sjösatt så avskräckte det mig. De exemplar som jag provseglat tyckte jag kändes lite väl lynniga för ensamsegling. Det räckte att släppa rodret en liten stund för att den skulle vara på väg någon annanstans. Kanske mer berodde på urblåsta segel och taskigt trim.

Birdie 24: Var då i alla fall mycket båt med stort utrymme för pengarna. Provseglade ett par helger med kompis. Seglade jättebra, så bra att jag var beredd att välja en mastheadriggad båt trots att jag bestämt mig för partialrigg. Det som gjorde att Birdien föll bort var att jag är två meter och kojerna är inte tillräckligt långa.

IF: Jättebra alternativ. Om jag skulle köpa en båt i den här storleken så skulle IF vara en stark kandidat. Just när jag köpte båt så tyckte jag att IF:en var lite för långsam jämfört med andra båttyper. Men känslan av fart finns där, man är så nära vattnet och båten svarar bra på trim. Många av de båtar jag kollade på avskräckte för att de var så mörkt inredda. 70-talsstil var inte populärt i mitten av 90-talet.

Ohlsson 22:a hade en kompis och jag hade svårt att få fart på den. Krängde hellre än segla snabbt. Kommer inte ihåg så mycket av boendemiljön.

I mitt fall blev det en H-båt. Jag kollade på många olika och valde en som var byggd av Elvström 1976. Flera olika varv byggde H-båtar. Båtar efter ca 1974 har en nyare design oavsett vem som byggt dem (kolla så att de har konisk mast som inte är gulaktig metall). Den designändringen brukar dela in båtarna i två prisklasser, före och efter designändringen. Båtar som håller måttet för kappsegling fortfarande ligger i en tredje prisklass, mer än dubbelt så dyra som övriga.

Suverän seglare och enkel inredning. Inredningen skiljer sig över tid och beroende på vem som byggt. Elvström byggde alla kojer till två meter, några andra hade en del kojer kortare. Det jag har uppskattat mest med H-båten är att den är så lätt att segla ensam. Med rätt trim kan man släppa rodret på halvvind och bidevind. Med ett roderlås kan man gå ned och laga mat eller gå fram på fördäck. (Japp. Det gäller många andra båtar också, men jag måste säga att jag tycker att H-båten är exemplarisk).

Ett annat argument för är att det finns en bra marknad för begagnade segel. Elitkappseglare säljer sina ställ snabbt. Jag köpte ett par ställ som varit med på 4-5 kappseglingar för halva nypriset. Och sådana som jag sålde seglen vidare för en spottstyver efter 4-5 år.

Nu skulle jag också räkna in Maxi 68 och Maxi 77 som kandidater. Mycket båt för pengarna.

Allmänt så tycker jag att de flesta båtar som är ganska låga och långsmala ger en bra fart- och seglingskänsla. Även om LYS/SRS-tal skiljer sig mycket. Oftast är det ju känslan som räknas. Ska man segla någonstans (inte kappsegling) så brukar vägval och uthållighet avgöra mer hur snabbt det går.

Som förstabåt tillsammans med liten budget tillsammans med en kompis skulle jag resonera så här: Köp något prisvärt, exakt vilken båttyp kanske inte är så viktigt, segla som sjutton så länge det är kul i den båten. Lägg arbetstimmar på den men slösa inte pengar på den. Klura under tiden ut hur nästa båt ska vara. Det är lättare att spana efter båtar från egen båt, och byt upp er när tillfälle kommer. Välj en sån där som ser snygg ut och som seglar om er. ;-)

Försök kolla på så många exemplar som möjligt. Både som är till salu och inte. Man lär sig otroligt mycket och får tillfälle att ställa dumma frågor.  Själv har jag blivit smickrad flera gånger när någon frågar mig Får jag komma ombord och kolla på din båt? Jag funderar på att köpa en sån och vill se hur de kan se ut.. 

Kolla om det står några båtar som inte sjösätts på varv och klubbar i närheten. Tar reda på vem som äger dem. Kolla Blocket efter vilka båtar som inte blir sålda. 

Traditionellt så anses ju hösten vara köparens marknad. Just nu är väl hela året köparens marknad, men bortsett från det så har jag sett de allra bästa köpen kring juni/juli när säljaren som räknat med att sälja båten på våren (säljarens marknad) börjar bli riktigt uppgiven och inser att hen inte får den såld innan semestern.

Lycka till!

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

H-båt som tidigare nämnts är väl ett jättebra alternativ om man prioriterar seglingen främst.

Tror att en IF blir svår att få för ~30kkr.

Själv ville jag även kunna bo någorlunda i båten, och med mina 193cm var nåt så kyffigt som H-båt, Safir m.m. otänkbart, så blev en Maxi 77 och den är ju en fantastisk bobåt för sin storlek.

En Safir verkar dock riktigt kul om man bara ska ut och segla, kan tänka mig att fartupplevelsen är riktigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxi 77 är en hyggligt välseglande husvagn, men för två 19-åriga killar som vill ha lite action vet jag väl inte om det är rätt båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt.

Finns dock inte särskilt många IF, H-båt runt 30kkr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Också helt rätt.
Det är därför jag gett andra alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...