Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Gäst 2012

Soppa Stockholm-Malmö 4.000 hkr

Rekommendera Poster

Nu vet vi ju inte att båten har 2x1000 hk. Har den det så är den säkerligen rätt gammal eller möjligen specialbeställd. Om nu inte möjligen en t ex 58 fotare i 2012´ s värld räknas som 50 fotare.

Det kanske inte ens var en Sunseeker? Var det t ex en Pershing så är 2x1000hk fullt möjligt. Men då med ytskärande drev.

 

Tycker bara det är en aning onödigt att sitta och gissa om förbrukningen för en Sunseeker 50 fotare när testdata som inte är en gissning redan finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, och vi vet heller inte vad ägaren betalade för literpris.
Eller om han hade beväxning på skrovet.
Eller om det blåste kraftig motvind.
Eller...
Men nu är det en gissningslek, bara på kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt! Men gissningsleken blir ju i princip helt omöjlig så länge vi inte vet om han betalade för skattad eller oskattad diesel. Det gör ju den absolut största skillnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick den på trailer efter lastbil vilket är det billigaste sättet när det gäller bunkerkostnaden så gissar jag på 9000 SEK.. De flesta gillar att ta motorbåtar på lastbil så långa sträckor. Ingen dröm att hoppa fram i vågorna alt. köra i sex-sju knop.

Med en motor och 6-7 knop gissar jag att den sjövägen kostar 10.000 SEK..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe, men tar du en 50 fotare som väger bortåt 30 ton på lastbil så blir det nog mer än 9k...

och vem orkar åka den sträckan i 6-7 knop?;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver det inte alls bli faktiskt. en femtiofotare borde gå alldeles utmärkt på en vanlig trailer, även höjden borde väl vara okej för motorvägar?

Nu är det väl få som köper en båt för att transportera den på landsvägen iofs.

Jag brukar resonera som så att om man har råd att köpa en båt som ligger runt åtta mille så har man förmodligen och förhoppningsvis även råd att tanka den. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var kanske någon statligt stiftelse som betalade soppan och då blir kostnaden noll (för båtägaren).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte fel att ta stora båtar på trailer då det är långa sträckor.

Räknade en gång på att köra en 55-fötters Prinsessa från Gibraltar och bunker blev dyrare än total transport.

Sen ville jag ha nåt för besväret men då hade jag fått betala för besväret för att vara konkurrenskraftig. Räknade i runda slängar på en kvarts miljon i bunker. I 6-7 knop hade det nog gått ihop eller vad tros? Vad drar ett sånt plastschabrak i bekväm långsam deplacementfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägaren var kanske ute och flög i egentlig bemärkelse?

Får man in en 50-fotare i t.ex. en TP-84 Herkules? Kan man landa i Malmö?

Mystiken tätnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får man nog. Annars får väl fören sticka ut en bit bak på planet.

Har för mig att det fanns en flygplats som hette Bulltofta. Den borde väl finnas kvar!?

Herkulusen behöver ju nästan ingen större längd på start och landningsbanan, trots att planen är några riktiga klunkar.

Va katten skall man ha en båt till om man inte kan köra i havet med den?

Det är synd om motorbåtsägare.

 

2012 - ge oss inte svaret. Det är intresant med en tramstråd som inte handlar om .............

ja - ni vet vad.

 



Senast ändrad av toaen | 23 augusti 2012 | 08:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Toaen,

Jo Bulltofta är ett namn som sitter stämplat i minnet. Där satt farsan kapad i ett SAS-plan några dagar i september -72 i vad jag tror är Sveriges enda kapardrama (hittills). Fast jag trodde flygplatsen var nedlagd sedan länge. Men en Herkules kan som du säger nöja sig med rätt primitiva stripar, så kanske en strandpromenad i Malmö duger?

Sen är det nog inte synd om motorbåtsägare generellt, bara de som inte har vett att använda sitt flytetyg rätt.

2012 - ge oss åtminstone ytterligare en ledtråd - vi vill se ett livstecken!! Snälla!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det en sossepolitiker som körde så kostade det nog honom inte ett öre utan det fick jag betala via skattsedeln cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så mycket bättre om politikern tex är........... KD eller nått i färgskalan närliggande parti!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som liten referens... En skuta jag kommit i kontakt med är Princess 85:an. Med dubbla MTU v16 dricker den 500 l/t och 900 l/t i toppfart(38 knop). De vita mackapärerna i motorrummet utvecklar då 2000 hk styck. Besättningens transportkörning tor Rivieran gick på 2*500 bagare i soppa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2*500 bagare, en bagis är ju en krona..hur mycket är en bagare värd? ToR rivieran, från var? Fattar inte riktigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är 500k enkel resa verkligen lönsamt att göra om man nu inte ser det som en nöjestur? Blir det inte billigare att sätta skutan på en lastbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en och annan som inte ser en miljon som någon större kostnad och som inte ville/kunde/orkade med att hitta en fraktpråm just när han ville ned till Rivieran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika kategorier av båtägare. Jag var Antibes i juni (till fots och med tåg)och kollade vad som låg där i hamnen . Längs ute mot havet låg ett 10 tal båtar ca 50-100m långa och på kajen fanns tankbilar. Överst hade en båt en helikopter som betraktades med avund från de på grannbåten. På kajen fanns porttelefon till vissa av båtarna. Och givetvis private skyltar på landgången.

Såg också i St. Tropez vid kajen att man gärna visade upp att man hade serveringspersonal som hällde upp vinet åt ägaren.

Men tro inte det var några löntagarproletärer med jobbskatteavdrag som ägde de båtarna. Den största (DILBAR, Cayman Islands) ägdes av Storbritanniens rikaste kvinna.

Har man gott om pengar så gör det väl inget man har såna båtar?

Vi vanliga dödliga får själva korka upp och servera oss. OK det finns ju ett klientel också som låter sig betjänas på skärgårdskrogarna och som klagar på 0,2 promillegränsen.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var själv i Marbella för ett par år sedan och såg liknande, dock så började jag av en händelse prata med en person som gick iland från en jättebåt, nyfiken som jag är så ställde jag frågan om dom ofta går ut på havet, gå ut på havet säger han, det gör vi aldrig eftersom det inte sitter några motorer i båten, den var beställd så från fabrik, kanske 25% av båtarna som ligger här har motorer säger han också! Då kommer ju båtarna ner rejält i pris...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga att det där låter som en riktig skröna. Den flesta av superyachts (över 30m) byggs för att åtminstone delvis chartras ut. Karibien vinter och Med sommar. Ägaren använder båten kanske ett par månader max. Jag har lite svårt att se hur man chartrar ut en båt utan motorer? Har faktiskt aldrig hört talas om att det skulle byggas båtar i den klassen utan motorer. Existerar det så är det knappast några toppexemplar byggdt på något av de stora varven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte emot dig utan delgav bara den infon jag fick av mannen som gick iland, kan ju inte säkert säga ens att han tillhörde besättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du kanske knäckte gåtan Westfjord...?

Vi vet ju från flera inlägg (inkluderar dessa av tidigare alias här) att TS vittnar om att det är väldigt fint i den där marinan i Malmö. Och det har jag ingen anledning att betvivla.

Även motorerna i en stor båt tar ju slut förr eller senare. En möjlighet är då att ankra upp för gott som magnet. Tänker här på vad man ibland ser i Sandhamn när Viamare Sea Club har events, då ligger stekarna förtöjda i jättefina båtar. De dukar upp rosa champagne i ishinkar på akterdäck, lägger sig på aktre solbädden med bar överkropp - helst med en hundvalp vilandes över bringan - och bara väntar. Och se, Vaxholmsbåten kommer ut - levererar söta flickor direkt från Nybroviken som tassar runt och kliver ombord där utdelningen ser ut att kunna stå i paritet med vad man kan få för det man själv har att erbjuda.

Kanske båten landade för gott? Och helt enkelt inte behövde bunkra. I så fall kan besättningen knappast ha fått några glasspinnar gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du har rätt att så står det på wikipedia nu. Då hustrun kollade stod det som jag skrev och jag kollade inte själv för antog att det var inte någon av mina bekanta som ägde Dilbar.

Båten är 110 m och gör bortåt 20 knop. Det låg fö en hel rad med liknade båtar ytterst  hamnen.

Imponerande grova elkablar som var anslutna till båtarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar är fartyg men inte alla fartyg är båtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...