Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Gäst 2012

Soppa Stockholm-Malmö 4.000 hkr

Rekommendera Poster

Gäst 2012

En stor flott Sunseeker (50 fot) dubbla dieslar på totalt 2.000 hästar landade i Malmö. Han hade gått i marschfart hela vägen ner och vad tror ni han fick i bunkerkostnad? Take a wild guess! Självklart vet jag svaret ;-) Senast ändrad av 2012 | 21 augusti 2012 | 17:17

 

Senast ändrad av 2012 | 21 augusti 2012 | 17:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4.000 hästar, hörde rätt om den uppgiften 2012?

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyra tusen hästar? Har han fått de hästar du saknar i stallet eller? :-)

En snabb sökning på Yachtworld ger att en Sunseeker 52 har mellan 700 och 900 hp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Sorry, det blev aningen dubblerat, 2.000 skall det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Har inga hästar i stallet alls, bara underbara, härliga katter. Hästarna som du trodde var mina är med all sannolikhet dina egna... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är ett fartyg så han handlade sannolikt skattefritt från en tankbil... Billigare att bunkra så. Undrar var brytpunkten kan ligga då totalkostnadskurvan inte är linjär...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Not even close ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ca 430 Nm á 5 liter per distans ger ca 2150 liter diesel. Givet ett pris på 15 kr litern blir det ca 32 250 SEK.

 

Och nej en Sunseeker 50 fot har inte 2000 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper han bunkerdiesel direkt från tankbil så blir det inte 15 kr litern. Även om han skulle betala det så givet att man har råd med båten för ca 10-11 milj så är soppakostnaden inte mycket att bråka om. Fråga ist vad service, underhåll, i och upptagning, vingerförvaring kostar för en sådan båt så är det nog en väl så stor post utgiftskontot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Ägaren påstod att båten hade 2x1000 hkr, finns knappast en anledning att betvivla hans egen uppgift eller vad tror du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Fast nu handlade det om vad bränslekostnaden blev, inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

En poäng onekligen, sorry för min miss. Båten kom från Stockholm (Waxholm).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen stor miss. Det står Stockholm i rubriken på trådstarten. Sedan är Stockholm ganska vitt begrepp, men det stod där om man läser noga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att man kan köra på kasserad fritryrolja så gissar jag på att kostnaden för drityroljan var 0. Filter och utrustning för att förvärma frityroljan får man nog räkna som en enskild kostnad som inte ingår i bränslepriset.

Så jag kan tänka mig att priset för bränslet på denna enkla jolle mellan Waxholm - skåneland är 0SEK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då måste det vara någon äldre modell. Nuvarande 53 fotare både Fly och sportserien har 2x800hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst. men jag ville belysa att har man en sådan båt och dessutom kan tanka bunkerolja så är bränslekostnaden ingen stor sak och knappast speciellt relevant för ägaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ägaren skarvade på 25% från 2 x 800 till 2x1000. Sedan skarvar du själv på 100% på hans siffra och får 4000 hp.

Men du anser inte att det finns någon anledning att betvivla uppgifterna. Jomenvisst.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar i 50-fotsklassen brukar ha en tankkapacitet på 2-2,5 kubik. Så en full tank går väl på mindre än 40 KSEK beroende på bränslepris.

Eller var båten 50 meter....

Kanske ägaren skarvade lite hur stora tankar han hade... eller skröt han om hur mycket diesel han föbrukat på vägen ner?

Rafflande minsann...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunseekers nuvarande 53 fotare har en tankkapacitet på 2200 liter. Nästan all info som efterfrågats i denna tråd står klart att läsa på sunseeker.com

Exakt förbrukning för Flymodellen med 2x800 hästar MAN är i marschfart 26,2 knop 194 L/timme = knappt 7,5 L/nm. Kan tänka mig att modellen utan fly, Predator drar marginellt mindre.

Full fart 32 knop drar 302 L/timme

Tankar han bunkerolja och kör ca 50 timmar om året så kanske han gör av med en 100-150k på bränsle per år. So what om man har råd med båten och övriga kostnader kring.



Senast ändrad av thundergod | 22 augusti 2012 | 10:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Jag inser ju att du vill sabba denna tråd, en tråd som jag tänkte kunde vara intressant. Uppgifterna från ägaren var följande: 1. Han gick sträckan Waxholm-Malmö. 2. Båten var 50 ft. 3. Motorerna var 2x1000 hp. 4. Marschfart. Det var utgångspunkten och att mitt svar blev åt skogen kan ni ta förgivet. Så bäste Spancox, hoppas att det blev lite mer, ännu mer, konkret nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man extrapolerar detta, borde den dra ungefär sex liter per M om det var en motor tycker jag, sådär ungefär.
forbrukning2.JPG
Sedan har jag för mig att man ska öka med 40% om man har två motorer. Då hamnar man på runt 9 l/M.
Sträckan är kanske 400 M ungefär, grovt mätt.
Det ger 3 600 liter.
Literpris på 17 kr på båtmacken ger straxt över 60 000 kr.



Senast ändrad av Peter_K | 22 augusti 2012 | 13:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vilja bråka så måste fråga varför du överhuvudtaget gör denna uträkning om förbrukningen?

Jag har ju skrivit redan att båten drar ca 7,5 L/nm i marchfart 26 knop. Detta är faktiska siffror uppmätta med dubbla MAN 800hk av engelska MBY som är i mitt tycke en av de bästa båttidningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att jag inte läste ditt inlägg speciellt noga, och för att det är en gissningslek, och för att den här båten hade 2x1000 hk, och för att du inte är facit - det är 2012 som är.
Vad spelar det dig för roll, förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det börjar bli olidligt spännande nu efter alla inlägg. Förutsatt att båten ifråga har normal storlek på tanken verkar det svårt att gå hela sträckan från Vaxholm på en tank (åtminstone i marschfart). Är det då den totala bränslekostnaden Vaxholm - Malmö vi gissar om, eller är det vad det kostade att tanka i Malmö. Var tanken snustorr eller halvfull när han bunkrade i malmö?

Sist men inte minst - fick besättningen gratis glass på macken? Tycker att man kan vara värd en klapp på axeln i någon form om man tankar för 5-siffriga belopp.

När får vi svaret 2012!!!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...