Gäst 2012 Postad 21 Augusti , 2012 En stor flott Sunseeker (50 fot) dubbla dieslar på totalt 2.000 hästar landade i Malmö. Han hade gått i marschfart hela vägen ner och vad tror ni han fick i bunkerkostnad? Take a wild guess! Självklart vet jag svaret ;-) Senast ändrad av 2012 | 21 augusti 2012 | 17:17 Senast ändrad av 2012 | 21 augusti 2012 | 17:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 21 Augusti , 2012 4.000 hästar, hörde rätt om den uppgiften 2012? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 21 Augusti , 2012 Fyra tusen hästar? Har han fått de hästar du saknar i stallet eller? :-) En snabb sökning på Yachtworld ger att en Sunseeker 52 har mellan 700 och 900 hp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 21 Augusti , 2012 Sorry, det blev aningen dubblerat, 2.000 skall det vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 21 Augusti , 2012 Har inga hästar i stallet alls, bara underbara, härliga katter. Hästarna som du trodde var mina är med all sannolikhet dina egna... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Augusti , 2012 4000liter ,... kostnad ? Ingen aning ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Augusti , 2012 54.437 kronor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soldansarn 0 Postad 21 Augusti , 2012 Båten är ett fartyg så han handlade sannolikt skattefritt från en tankbil... Billigare att bunkra så. Undrar var brytpunkten kan ligga då totalkostnadskurvan inte är linjär... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 21 Augusti , 2012 Not even close ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 21 Augusti , 2012 Landade i Malmö? MEn varifrån kom de? Ystad....Stockholm ....Jokkmokk ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 21 Augusti , 2012 Ca 430 Nm á 5 liter per distans ger ca 2150 liter diesel. Givet ett pris på 15 kr litern blir det ca 32 250 SEK. Och nej en Sunseeker 50 fot har inte 2000 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 21 Augusti , 2012 Köper han bunkerdiesel direkt från tankbil så blir det inte 15 kr litern. Även om han skulle betala det så givet att man har råd med båten för ca 10-11 milj så är soppakostnaden inte mycket att bråka om. Fråga ist vad service, underhåll, i och upptagning, vingerförvaring kostar för en sådan båt så är det nog en väl så stor post utgiftskontot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 21 Augusti , 2012 120 000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 21 Augusti , 2012 Ägaren påstod att båten hade 2x1000 hkr, finns knappast en anledning att betvivla hans egen uppgift eller vad tror du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 21 Augusti , 2012 Fast nu handlade det om vad bränslekostnaden blev, inget annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 21 Augusti , 2012 En poäng onekligen, sorry för min miss. Båten kom från Stockholm (Waxholm). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 22 Augusti , 2012 Ingen stor miss. Det står Stockholm i rubriken på trådstarten. Sedan är Stockholm ganska vitt begrepp, men det stod där om man läser noga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 22 Augusti , 2012 Med tanke på att man kan köra på kasserad fritryrolja så gissar jag på att kostnaden för drityroljan var 0. Filter och utrustning för att förvärma frityroljan får man nog räkna som en enskild kostnad som inte ingår i bränslepriset. Så jag kan tänka mig att priset för bränslet på denna enkla jolle mellan Waxholm - skåneland är 0SEK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 22 Augusti , 2012 Kom igen nu 2012 vad kostade trippen. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 22 Augusti , 2012 Då måste det vara någon äldre modell. Nuvarande 53 fotare både Fly och sportserien har 2x800hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 22 Augusti , 2012 Jo visst. men jag ville belysa att har man en sådan båt och dessutom kan tanka bunkerolja så är bränslekostnaden ingen stor sak och knappast speciellt relevant för ägaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 22 Augusti , 2012 Så ägaren skarvade på 25% från 2 x 800 till 2x1000. Sedan skarvar du själv på 100% på hans siffra och får 4000 hp. Men du anser inte att det finns någon anledning att betvivla uppgifterna. Jomenvisst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 22 Augusti , 2012 Båtar i 50-fotsklassen brukar ha en tankkapacitet på 2-2,5 kubik. Så en full tank går väl på mindre än 40 KSEK beroende på bränslepris. Eller var båten 50 meter.... Kanske ägaren skarvade lite hur stora tankar han hade... eller skröt han om hur mycket diesel han föbrukat på vägen ner? Rafflande minsann... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Augusti , 2012 Nu börjar man snart darra av spänning i väntan på svaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 22 Augusti , 2012 Sunseekers nuvarande 53 fotare har en tankkapacitet på 2200 liter. Nästan all info som efterfrågats i denna tråd står klart att läsa på sunseeker.com Exakt förbrukning för Flymodellen med 2x800 hästar MAN är i marschfart 26,2 knop 194 L/timme = knappt 7,5 L/nm. Kan tänka mig att modellen utan fly, Predator drar marginellt mindre. Full fart 32 knop drar 302 L/timme Tankar han bunkerolja och kör ca 50 timmar om året så kanske han gör av med en 100-150k på bränsle per år. So what om man har råd med båten och övriga kostnader kring. Senast ändrad av thundergod | 22 augusti 2012 | 10:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 22 Augusti , 2012 Jag inser ju att du vill sabba denna tråd, en tråd som jag tänkte kunde vara intressant. Uppgifterna från ägaren var följande: 1. Han gick sträckan Waxholm-Malmö. 2. Båten var 50 ft. 3. Motorerna var 2x1000 hp. 4. Marschfart. Det var utgångspunkten och att mitt svar blev åt skogen kan ni ta förgivet. Så bäste Spancox, hoppas att det blev lite mer, ännu mer, konkret nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 22 Augusti , 2012 Om man extrapolerar detta, borde den dra ungefär sex liter per M om det var en motor tycker jag, sådär ungefär. Sedan har jag för mig att man ska öka med 40% om man har två motorer. Då hamnar man på runt 9 l/M. Sträckan är kanske 400 M ungefär, grovt mätt. Det ger 3 600 liter. Literpris på 17 kr på båtmacken ger straxt över 60 000 kr. Senast ändrad av Peter_K | 22 augusti 2012 | 13:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 22 Augusti , 2012 Utan att vilja bråka så måste fråga varför du överhuvudtaget gör denna uträkning om förbrukningen? Jag har ju skrivit redan att båten drar ca 7,5 L/nm i marchfart 26 knop. Detta är faktiska siffror uppmätta med dubbla MAN 800hk av engelska MBY som är i mitt tycke en av de bästa båttidningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 22 Augusti , 2012 För att jag inte läste ditt inlägg speciellt noga, och för att det är en gissningslek, och för att den här båten hade 2x1000 hk, och för att du inte är facit - det är 2012 som är. Vad spelar det dig för roll, förresten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 22 Augusti , 2012 Jag tycker det börjar bli olidligt spännande nu efter alla inlägg. Förutsatt att båten ifråga har normal storlek på tanken verkar det svårt att gå hela sträckan från Vaxholm på en tank (åtminstone i marschfart). Är det då den totala bränslekostnaden Vaxholm - Malmö vi gissar om, eller är det vad det kostade att tanka i Malmö. Var tanken snustorr eller halvfull när han bunkrade i malmö? Sist men inte minst - fick besättningen gratis glass på macken? Tycker att man kan vara värd en klapp på axeln i någon form om man tankar för 5-siffriga belopp. När får vi svaret 2012!!!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser