Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
davidi

ctek spartpass / d250s

Rekommendera Poster

Gäst Beeblebronx

Hur blir det när man har behov av:

 

Laddkrets utöver generatorns

Skiljerelä

Solcellsregulator

Urladdningsvakt

Toppladdare

Normalladdare.

 

Hur många kinapryttlar ska man skaffa för att ersätta Cetek-grunkorna?

Det blir rätt prydligt med två byglade enheter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Sterling ProAltC och en solcellsregulator klarar allt som Smartpass/D250S gör och mycket mer som att få ordentlig laddning redan från start. Men, är det viktigaste målet att få "prydligt byglade enheter", då kanske Ctek vinner.

 

Skillnaden är det gröna området.

post-80529-0-22922600-1429301605_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Aaah SciFi-kurvan igen....

Imponerande kinapryl som kan få 90A ur min 35A generator.

 

Om jag köpte 9 såna, så kunde jag byta min diesel mot ebayelektronik och en elmotor.

 

Ingår skiljekrets, spänningsövervakning i ebaypryttlarna?

 

Normal laddning under mina 4h gångtid ska nog räcka till sen tror jag inte ebay grunkorna ger sista 15%en laddning.

 

Så om 85% är acceptabelt så är kinaprylarna billiga.

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kinapryttlar? Om jag inte missminner mig så stod det "Made in China" på dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inponerande kinapryl som kan få 90A ur min 35A generator.

 

Om jag köpte 9 såna, så kunde jag byta min diesel mot ebayelektronik och en elmotor.

 

Ingår skiljekrets, spänningsövervakning i ebaypryttlarna?

 

Nu är du tramsig.

 

Om du vill vara seriös, skaffa/låna en tångamperemeter och mät hur många ampere du har i laddning med din 35A generator. Du kommer förmodligen att bli förvånad över att det är långt ifrån de 35A som står på din generator. Och hur snabbt strömstyrkan faller, långt innan dina batterier har fått tillbaka sin maximala laddning.

 

Om du flyttar ner kurvan för Sterling ProAlt till att börja vid dina 35A så har du fortfarande en motsvarande grön triangel men den ger "bara" 35A under de första timmarna. Det gör garanterat inte din standardregulator.

 

PS Skiljekrets ingår i Sterling ProAlt. Det finns en utgång för startbatteri och en för förbrukarbatterierna. DS

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Kinapryttlar? Om jag inte missminner mig så stod det "Made in China" på dem?

Klart det gjorde.

 

Laddkurvorna var Kinesiska de med

 

Vi har haft Kinesiska fästelement, och när vi har fått materialcertifikat så har de frågat "vad vill ni att vi ska skriva"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

 

 

Inponerande kinapryl som kan få 90A ur min 35A generator.

 

Om jag köpte 9 såna, så kunde jag byta min diesel mot ebayelektronik och en elmotor.

 

Ingår skiljekrets, spänningsövervakning i ebaypryttlarna?

Nu är du tramsig.

 

Om du vill vara seriös, skaffa/låna en tångamperemeter och mät hur många ampere du har i laddning med din 35A generator. Du kommer förmodligen att bli förvånad över att det är långt ifrån de 35A som står på din generator. Och hur snabbt strömstyrkan faller, långt innan dina batterier har fått tillbaka sin maximala laddning.

 

Om du flyttar ner kurvan för Sterling ProAlt till att börja vid dina 35A så har du fortfarande en motsvarande grön triangel men den ger "bara" 35A under de första timmarna. Det gör garanterat inte din standardregulator.

 

PS Skiljekrets ingår i Sterling ProAlt. Det finns en utgång för startbatteri och en för förbrukarbatterierna. DS

Tramset står inte jag för, jag tillverkar inte grunkorna Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra att Sterling kommer från UK då, känns tryggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kinapryttlar? Om jag inte missminner mig så stod det "Made in China" på dem?

Cteks prylar alltså

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

England?

 

Vem var lucas?

 

Mannen som uppfann mörkret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

 

Inponerande kinapryl som kan få 90A ur min 35A generator.

Om jag köpte 9 såna, så kunde jag byta min diesel mot ebayelektronik och en elmotor.

Ingår skiljekrets, spänningsövervakning i ebaypryttlarna?

 

 

Nu är du tramsig.

 

Om du vill vara seriös, skaffa/låna en tångamperemeter och mät hur många ampere du har i laddning med din 35A generator. Du kommer förmodligen att bli förvånad över att det är långt ifrån de 35A som står på din generator. Och hur snabbt strömstyrkan faller, långt innan dina batterier har fått tillbaka sin maximala laddning.

 

Om du flyttar ner kurvan för Sterling ProAlt till att börja vid dina 35A så har du fortfarande en motsvarande grön triangel men den ger "bara" 35A under de första timmarna. Det gör garanterat inte din standardregulator.

 

PS Skiljekrets ingår i Sterling ProAlt. Det finns en utgång för startbatteri och en för förbrukarbatterierna. DS

Nej, jag kommer inte att förvånas över min 35A generator.

Jag är övertygad om att min 250 DC step up grunka, kommer ge högre laddningsnivå än appart som lurar generatorn att batterispänningen är en annan än den verkligen är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag ber om ursäkt om jag stör folk med en tydlig inställning om vad som gäller laddning.

 

Jag ska hålla mig från tråden.

 

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Inponerande kinapryl som kan få 90A ur min 35A generator.

Om jag köpte 9 såna, så kunde jag byta min diesel mot ebayelektronik och en elmotor.

Ingår skiljekrets, spänningsövervakning i ebaypryttlarna?

 

Nu är du tramsig.

 

Om du vill vara seriös, skaffa/låna en tångamperemeter och mät hur många ampere du har i laddning med din 35A generator. Du kommer förmodligen att bli förvånad över att det är långt ifrån de 35A som står på din generator. Och hur snabbt strömstyrkan faller, långt innan dina batterier har fått tillbaka sin maximala laddning.

 

Om du flyttar ner kurvan för Sterling ProAlt till att börja vid dina 35A så har du fortfarande en motsvarande grön triangel men den ger "bara" 35A under de första timmarna. Det gör garanterat inte din standardregulator.

 

PS Skiljekrets ingår i Sterling ProAlt. Det finns en utgång för startbatteri och en för förbrukarbatterierna. DS

Nej, jag kommer inte att förvånas över min 35A generator.

Jag är övertygad om att min 250 DC step up grunka, kommer ge högre laddningsnivå än appart som lurar generatorn att batterispänningen är en annan än den verkligen är

 

 

 

Jag ber om ursäkt om jag stör folk med en tydlig inställning om vad som gäller laddning.

 

Jag ska hålla mig från tråden.

 

Mvh

Andreas

No hard feelings...

 

Du får självklart ha vilken inställning du vill till vad som gäller laddning.

 

Jag försöker hålla mig till de fakta som jag inhämtar via leverantörer och produktblad, kombinerat med mina egna kunskaper och erfarenheter.

 

De fakta jag inhämtade från leverantörer och installatörer innebar att jag jämförde produktbladen och manualerna för CTEK-kombinationen och Sterling ProAlt. Jag fann att Sterlings modell skulle ge "mer ampere" i de driftprofiler som jag använder min motor (seglare med oftast kortare daglig motorkörning). Min erfarenhet efter två års användning av Sterlings ProAlt är enbart positiv.

 

Om du är nöjd med din CTEK D250S och att den inte låter mer än 20A av dina möjliga 35A komma batterierna till del så är det ditt val. Du verkar ju ha en annan driftprofil för motorgång än vad jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

16mm2 funkar räcker mer än väl till D250S med max ström på 20A. Med Smartpass handlar det max om 80A dessutom kortvarigt.

I TS fall gäller det uppåt 150A, för de strömmarna krävs nog 50mm2[/

 

 

150A är från båda generatorerna. De ligger på 75A vardera.

Kanske räcker med 2 st 25mm2 kablar då ?

Var i kontakt med Odelco och enligt dom så skall det räcka med 25mm2 kabel hela vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du en 25mm2 till vardera generatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha... Här formas övertygelser i denna LÅNGA tråd...

 

Jag tycker också saker, tex så här... Att om man tänker investera mellan 2' och 8' i laddreglering och övervakning så måste det finnas ett rejält behov eller ett lite mer nördigt intresse?

 

Behov kan långfärdsseglare ha. Men jag själv som oftast är bara timmar från ett el-uttag? Nörd!

 

Jag tycker att för Beeblebronx mfl så kan ett fint alternativ vara att istället för att investera 2-3' till i en smartpass eller en sterling så kan man tex köpa två batterier och en liten solcell till. Och strunta i generatorns kapacitet? För laddning gör ju istället solcellen. Och landström ibland?

 

Kan bli lite väl mycket fokus på generatorladdkurvoroptimeringsövervakningsattiraljer...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt Funkis, i många fall är solpanlerna rätt lösning, mest kostnadseffektiv. För min del är det definitivt så. Men får man inte plats med solpanelrna så vill man ha något som gör att att man verkligen får laddning under tiden man går för motor. Den tiden brukar vara ganska kort för de flesta. Då behöver man något som fyller batterierna snabbt. Men att få en laddning på 20A för 4 papp verkar inte smart.

Pratade med en kille som i sin servicebil hade en D250S för att ladda ett extra föbrukningsbatteri. Perfekt, 20A räckte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt Funkis, i många fall är solpanlerna rätt lösning, mest kostnadseffektiv. För min del är det definitivt så. Men får man inte plats med solpanelrna så vill man ha något som gör att att man verkligen får laddning under tiden man går för motor. Den tiden brukar vara ganska kort för de flesta. Då behöver man något som fyller batterierna snabbt. Men att få en laddning på 20A för 4 papp verkar inte smart.

Pratade med en kille som i sin servicebil hade en D250S för att ladda ett extra föbrukningsbatteri. Perfekt, 20A räckte bra.

 

20A för 4 papp? 1,8 kostar de där prylarna st.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du har rätt Funkis, i många fall är solpanlerna rätt lösning, mest kostnadseffektiv. För min del är det definitivt så. Men får man inte plats med solpanelrna så vill man ha något som gör att att man verkligen får laddning under tiden man går för motor. Den tiden brukar vara ganska kort för de flesta. Då behöver man något som fyller batterierna snabbt. Men att få en laddning på 20A för 4 papp verkar inte smart.

Pratade med en kille som i sin servicebil hade en D250S för att ladda ett extra föbrukningsbatteri. Perfekt, 20A räckte bra.

 

20A för 4 papp? 1,8 kostar de där prylarna st.

 

Ok, 3,6 då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Du har rätt Funkis, i många fall är solpanlerna rätt lösning, mest kostnadseffektiv. För min del är det definitivt så. Men får man inte plats med solpanelrna så vill man ha något som gör att att man verkligen får laddning under tiden man går för motor. Den tiden brukar vara ganska kort för de flesta. Då behöver man något som fyller batterierna snabbt. Men att få en laddning på 20A för 4 papp verkar inte smart.

Pratade med en kille som i sin servicebil hade en D250S för att ladda ett extra föbrukningsbatteri. Perfekt, 20A räckte bra.

 

20A för 4 papp? 1,8 kostar de där prylarna st.

 

Ok, 3,6 då. 

 

 

Köper du båda kan du ju ladda upp till din generator maxkapacitet(eller max 100 100A) ända fram till de 80 % som en generator kan ladda, därefter toppladdar den avtagande från 20A till max. Så 20A för 4 papp förstår jag inte alls.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 

 

Köper du båda kan du ju ladda upp till din generator maxkapacitet(eller max 100 100A) ända fram till de 80 % som en generator kan ladda, därefter toppladdar den avtagande från 20A till max. Så 20A för 4 papp förstår jag inte alls.

 

 

I början av laddningen är det enbart generatorn som bestämmer laddningen, det Smartpass gör är att helt enkelt koppla förbi D250S. Smartpass klarar dock bara 80A. I denna del av laddningen får  man inget mer än vad generatorn själv ger.

Smartpass och D250S kan aldrig ladda samtidigt. Bästa pris på D250S idag är 1845 och 1750 för Smartpass, summa 3595 kr.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Köper du båda kan du ju ladda upp till din generator maxkapacitet(eller max 100 100A) ända fram till de 80 % som en generator kan ladda, därefter toppladdar den avtagande från 20A till max. Så 20A för 4 papp förstår jag inte alls.

 

 

I början av laddningen är det enbart generatorn som bestämmer laddningen, det Smartpass gör är att helt enkelt koppla förbi D250S. Smartpass klarar dock bara 80A. I denna del av laddningen får  man inget mer än vad generatorn själv ger.

Smartpass och D250S kan aldrig ladda samtidigt. Bästa pris på D250S idag är 1845 och 1750 för Smartpass, summa 3595 kr.

 

 

Hur skulle man kunna få mer laddning än vad generatorn ger? Energi kan inte skapas ur ingenting. Det som pytsas in i batterierna är det generatorn ger, och eventuellt tillskott från sol/vind.  :)

 

Nu har jag ingen referensbild men när jag seglade runt Åland i somras hade jag inte d205s+smartpass installerat än, men min BM-1 var. Tror aldrig jag hade över 10A laddning någon gång, oberoende hur tom batteribanken var. Då har jag en 50A generator där spänningsgivarkablen var kopplad på fritidsbatterierna.

 

post-104460-0-83513500-1429397644.jpg

Laddning med smartpass+d250S. Spänningsgivarkabel omkopplad på startbatteri enligt instruktionerna..

 

Skillnaden blev betydande. Uppenbarligen ger systemet nu andra signaler till generatorn så det krämas på en betydande mer mängd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan mycket väl få ut mer laddning ur generatorn, upp till ca 90% av generatorns kapacitet. Det handlar inte mer energi utan om att få upp spänningen så att batterierna tar emot mer. Det är vad tex d250S gör men dock bara 20A.

 

Om man får ut mer ur generatorn när bara Smartpass jobbar så grattis. Men det är inte Smartpass som fixat det och det är exakt vad Ctek själva säger:

 

"När batteribanken är riktigt urladdad kan batteriet ta emot mer än de maximala 20 ampere som D250 kan ge. Detta fixar SmartPass som leder strömmen direkt från generatorn ända tills strömmen sjunkit under 20A. "

 

Det är vad Börje Maleus, vice VD på CTEK säger i denna artikel:

http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/ctek-toppladdar-batterier-nar-motorn-gar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Alltså... det är nåt lurt här någonstans?

 

För sign Azguz får inte iväg mer än ca 10 A till sina batterier? De är antagligen ganska laddade när han kör motorn? För batterier reglerar ju själva vilken energi de vill ta mot?

 

Och som bhemac citerar Ctek, kör du en större generator via smartpass till batterierna sker ingen reglering alls! Det är ju först på slutet av batteriernas laddning som Dual tar över.

 

Då blir det bättre faktiskt, höjer du spänningen så laddas batterierna bättre.

Och det menas "bättre" ur kemi-synpunkt för strömmen blir sannolikt lite lägre, enligt formeln P=U*I så kan man inte skapa energin ur intet, höjer du spänningen går strömmen ner.

 

Kommentaren från Azguz är intressant, nedanför bilden? Är det samma båt och generator, HUR lyckas Ctek övertala batterierna att ta mot mer ström! För spänningen är inte så speciellt hög?

 

Fråga till Azguz, när du skriver spänningsgivarkabel som kopplats om från förbrukarbatterier till startbatteriet, är det givarkabeln från generatorn eller från Ctek'en du talar om då?

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nu Smartpass haft denna magiska egenskap, varför säger de inte det i sin marknadsföring? Och om nu Smartpass är så fantastisk, varför skulle man då behöva D250S?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... det är nåt lurt här någonstans?

 

För sign Azguz får inte iväg mer än ca 10 A till sina batterier? De är antagligen ganska laddade när han kör motorn? För batterier reglerar ju själva vilken energi de vill ta mot?

 

Och som bhemac citerar Ctek, kör du en större generator via smartpass till batterierna sker ingen reglering alls! Det är ju först på slutet av batteriernas laddning som Dual tar över.

 

Då blir det bättre faktiskt, höjer du spänningen så laddas batterierna bättre.

Och det menas "bättre" ur kemi-synpunkt för strömmen blir sannolikt lite lägre, enligt formeln P=U*I så kan man inte skapa energin ur intet, höjer du spänningen går strömmen ner.

 

Kommentaren från Azguz är intressant, nedanför bilden? Är det samma båt och generator, HUR lyckas Ctek övertala batterierna att ta mot mer ström! För spänningen är inte så speciellt hög?

 

Fråga till Azguz, när du skriver spänningsgivarkabel som kopplats om från förbrukarbatterier till startbatteriet, är det givarkabeln från generatorn eller från Ctek'en du talar om då?

 

Batterierna var inte laddade utan nere på 50 % kanske 45 % eftersom kylen var på över natten. Jag minns hur frustrerande det var eftersom jag fick tanka motor i onödigt länge för att få upp batteribanken på den resan. Och motsvarande hur positivt överraskad jag blev när jag såg laddningen efter installationen av dessa 2. Hade jag haft det på resan hade det blivit många h färre för motor.

 

Samma båt, samma generator. Spänningsgivarkabeln är generatorns. Satt tidigare på fritidsbanken, men när man installerar ctek´s system ska man koppla över en sådan på startbatteriet. Så vitt jag vet är kabeln för regulatorn så den mäter spänningen vid batteriet och inte vid generatorn. Kompenserar ev. skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade en CtekD250S och en Ctek smartpass idag. Om man vänder och vrider på alla siffror och variabler så finns det kanske bättre prylar att plocka ihop på ebay.

Men det blir en ganska ren installation i alla fall och passar mina körprofil bra.

 

post-89138-0-65906500-1429468650_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan kanske hitta bättre prylar på eBay men kan även hitta sådant hos Odelco som är ett mycket seriöst företag.  För mindre pengar kan man få i mer ström på kortare tid. Man kan få övervakning av generatorns temperatur, laddningen anpassad till batteriernas temperatur och möjlighet att att anpassa laddningen till många olika batterityper inkl framtidens LiFePO4 batterier. 

Dessutom får man bara en burk istället för två,  det blir en snyggare installation i mina ögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nu Smartpass haft denna magiska egenskap, varför säger de inte det i sin marknadsföring? Och om nu Smartpass är så fantastisk, varför skulle man då behöva D250S?

 

D250S reglerar ju spänningen så att man kan toppladda batteriet till skillnad från vad man inte kan göra med enbart generator.

 

Dessutom gör de ju det, citat från sidan 46: 

FÖRUTSÄTTNINGAR

En generator försörjer ett startbatteri och ett stort förbrukningsbatteri

PROBLEM

Förbrukningsbatteriet kommer att ta mycket lång tid att ladda på grund av låg generatorspänning och begränsningar i hur generatorströmmen utnyttjas.

LÖSNING

SmartPass separerar de två batteribankarna när motorn är avstängd. När motorn är igång laddar generatorn förbrukningsbatteriet med sin maximala ström tills denna har avtagit till D250S Duals maximala nivå. D250S DUAL-laddaren slutför sedan laddningen. Laddningstiden minimeras.

 

Jag hade det problemet, och fick den lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det Smartpass gör är att "dirigera" om strömmen från generatorn direkt till husbatterierna, detta sker när generatorn kan ladda med mer än 20A. När husbatterierna inte kan ta emot mer än 20A från generatorn så kopplas D250S in. Enbart en Smartpass gör ingenting åt laddningen. Man kan ersätta Smartpass med en omkopplare som kopplar förbi D250S, när laddningen sjunker under 20A kopplar man in D250S. Men Smartpass innehåller även ett skiljerelä.

D250S är en DC/DC-omvandlare som höjer spänningen så man får laddning tills batteriet är fullt. D250S är även en solcellsregulator men den totala utgående strömmen kan inte bli mer än 20A.

Räcker 20A som laddning så kan man nöja sig med en D250S. 

D250S är också bra till tex ett bogpropellerbatteri, man behöver inte oroas av spänningsfall i långa ledningar.

Har man en generator som kan ge mer än 20A och vill utnyttja detta så måste man även ha en Smartpass.

Ett annat sätt att få bättre laddning är att byta till en intelligent regulator på generatorn. Eller så sätter man in en Sterling ProReg BW, ADVERC eller likn. Dessa måste kopplas in i generatorn och fungerar så att de helt enkelt tar över generatorns inbyggda (dåliga) regulator. Fördelen med dessa jämfört med Smartpass/D250S är att de kan få upp generatorns laddningsspänng till en nivå så att generatorn kan ladda med full effekt (ca 90% av angiven kapacitet). Följden blir att man får mycket mer laddning de första timmarna. Nackdelen är att man måste gör anslutning i generatorn men de kostar bara ca 1500kr.

Sterling ProAlt är precis som D250S en DC/DC-omvandlare med den skillnaden att den kan  ge 80A (finns kraftigare också). Den kan även ställas in för 8 olika batterityper, se till att generatorn inte överbelastas mm. En skiljereläfunktion finns även inbyggd. Mycket enkel att koppla in men även enkel att koppla ur om man inte vill skicka med den när man säljer båten. Priset ligger på samma nivå som Smartpass/D250S, men ProAlt ger många mer ampere till batterierna på kortare tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...