Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
davidi

ctek spartpass / d250s

Rekommendera Poster

För min del tycker jag det blir mycket prylar för lite ström.

 

Jag gjorde som föreslagits ovan med diod i avkänningsledningen. Det gav 14,7V.

 

Det sparade även ett par kg koppar, dvs att ansluta senseledningen mellan generatorn och batteribanken. Jag slapp även byta dioderna som finns för att separera startbatteri och husbank.

 

Då vi ibland har gått med motor i många timmar i sträck några gånger anslöt jag en strömbrytare för att kortsluta dioden i senseledningen.

 

Skulle man glömma bort den switchen vid fulla batterier blir inte laddströmmen katastrofalt stor. Med tre 80 Ah fritidsbatterier 2-3 A vid 14,7V.

 

Nu är det inte ofta vi kör 5-10 timmar i sträck så det är inte betungande att manuellt styra hög/underhållsladdning.

 

Men som sagt. Det går åt väldigt lite prylar. Å andra sidan inte så mycket som kan gå sönder.

 

Nu gick ändå något sönder och det var generatorn. Jag kan ha orsakat det med min diod som gav generatorn lite extra power. Kanske hade jag också vattenvärmaren på och tomma batterier. Eller det kan ha varit glapp i nån koppling t.ex huvudströmbrytaren.

 

Hursomhelst är det inte fel att ha en överdimensionerad generator. Jag såg att generatorn laddade runt 60A när den pajade och den var märkt 60A om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del tycker jag det blir mycket prylar för lite ström.

 

Jag gjorde som föreslagits ovan med diod i avkänningsledningen. Det gav 14,7V.

 

Det sparade även ett par kg koppar, dvs att ansluta senseledningen mellan generatorn och batteribanken. Jag slapp även byta dioderna som finns för att separera startbatteri och husbank.

 

Då vi ibland har gått med motor i många timmar i sträck några gånger anslöt jag en strömbrytare för att kortsluta dioden i senseledningen.

 

Skulle man glömma bort den switchen vid fulla batterier blir inte laddströmmen katastrofalt stor. Med tre 80 Ah fritidsbatterier 2-3 A vid 14,7V.

 

Nu är det inte ofta vi kör 5-10 timmar i sträck så det är inte betungande att manuellt styra hög/underhållsladdning.

 

Men som sagt. Det går åt väldigt lite prylar. Å andra sidan inte så mycket som kan gå sönder.

 

Nu gick ändå något sönder och det var generatorn. Jag kan ha orsakat det med min diod som gav generatorn lite extra power. Kanske hade jag också vattenvärmaren på och tomma batterier. Eller det kan ha varit glapp i nån koppling t.ex huvudströmbrytaren.

 

Hursomhelst är det inte fel att ha en överdimensionerad generator. Jag såg att generatorn laddade runt 60A när den pajade och den var märkt 60A om jag minns rätt.

Det finns en mikroskopisk risk, åtminstone i teorin, att vissa egna experiment förorsakar skador ;)

Man ska också komma ihåg att skadorna pga överladdning inte visar sig direkt.

 
Det sorgliga är väl att generatorladdningen idag inte är bättre än för 30 år sedan. Skillnaden är att då bestod elsystemet av tre lampor!
Vill man ha rejäl laddning utan att behöva köra motorn i många timmar så måste det till extra utrustning typ ProAlt eller PDAR. Det kostar en slant men kan förlänga livet på batterierna avsevärt så de lönar sig nog på sikt. Dessutom är det enkelt att koppla in.
Det här är grejor som borde sitta som standard i båtarna, då skulle också priserna vara mycket lägre. Men de flesta kunder förstår inte nyttan och det är nog enklare att sälja på dem en större generator (som inte tillför någonting allas). Tittar man i större/dyrare båtar, framförallt utomlands, så sitter det ofta riktiga grejer.
 
Normalt klara jag mig på mina solpaneler, och jag kan få plats med fler. Så jag funderar på att plocka bort remmen till generatorn, jag har ändå så lite motortid. Risken att generatorn ska ladda sönder batterierna elimineras.
Men om jag ska använda båten större del av året så räcker inte solpanelerna. Då får jag väl sätta dit remmen och kanske en PDAR för jag kommer att behöva köra motor/ladda ibland när jag ligger stilla.
Men jag är nog mer inne på ett bensindriven elverk, det är bara lite dyrare men kan användas både under gång och när jag ligger stilla under den delen av säsongen som solen lyser med sin frånvaro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent teoretiskt finns risk att det ska bli fel i praktiken ja. :)

 

Jag misslyckades ju att laga min generator, troligen var laddregulatorn trasig som jag köpte på Ebay. Inbillar mig att jag klarar mig med solen istället och det har faktiskt funkat två säsonger nu. Känns lite konstigt när man kör motor och inte får laddning. Det sitter i ryggmärgen att man vid motorgång kan slå på alla elgrejer och man känner sig lite halv på nåt sätt.

 

Dock har vi inte brist på ström ombord, det har varit ett par bra somrar. 

 

För att få lite extra laddning känner jag för att montera nån liten generator på motorn ändå. Gärna en som ger runt 15-25 V DC och som jag kan ansluta till en solcellsregulator av lite större typ. Det skulle lösa batteriladdningsproblematiken. Läste att den ska vara isolerad från motorjord vilket väl inte ska vara nåt större problem. 

 

Tycker det kan vara dags för nån tillverkare att börja göra ett sånt värmare-elverk som jag har varit inne på i mina tankar. Kallar man elverket för värmare blir det dessutom OK att ha ett sånt gående i hamn. 

 

Nu finns väl sånt här redan men kostar väl mycket. Är inte säker på att man nyttjar spillvärmen från elverket, t.ex Whisper.

 

Jag antar att folk som inte har el draget till sitt hus och bor i ett kallt område har nytta av liknande mackapär. Större delen av energin i en bensin eller dieselgenerator blir inte el utan spillvärme som gärna nyttjas i hus eller båt när det är kallt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet hur mycket ström förbrukarutgången på Smartpass klarar, vilken spänning den håller och vid vilken batterispänning den bryter? Håller på och vela mellan att koppla förbrukarna via Smartpass eller direkt på batterierna...

 

Jo, jag har mailat CTEK men ännu inte fått något svar. Får jag det så redovisar jag här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på mässan i Göteborg i helgen och sprang på en CTEK-representant. Representanten och jag var, om man ska uttrycka det milt, inte helt överens om många av mina frågor så den diskussionen slutade med att jag skulle återmaila till CTEK... Följande svar har jag fått idag:

 

Förbrukningsutgången håller generatorspänning när generatorn laddar (och inte ev. höjd spänning från D250S). När motorn/generatorn är avstängd håller utgången samma spänning som förbrukningsbanken. Den är alltså inte stabiliserad vilket jag hade fått för mig av någon anledning. Förbrukarutgången stänger av vid en batterispänning under 11,5V och slår på igen när spänningen överstiger 12,0V. 80A är max ström på utgången och överstiger man det kommer utgång stängas under några sekunder.

 

Jag kommer koppla alla förbrukare utom lanternor, bogpropp och ankarspel på utgången på SmartPass. Ska bli intressant att testa allt detta till sommaren. Jag är inte helt säker på mitt val av CTEK just nu och hade jag handlat igen hade jag nog investerat i något annat... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smartpass gör alltså precis samma som BatteryBrain men den senare klarar mera ström. Lastutgången på en normal solcellsregulator har även den samma funktion.

 

Smartpass är alltså en BB och skiljerelä. Den gör inget åt laddningen. "Smart" känns kanske lite fel i namnet.

 

Om man klarar sig med 20A laddning kan D250S vara en bra lösning, vill man ha mer laddning så finns det bättre lösningar en Smartpass/D250S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smartpass är alltså en BB och skiljerelä. Den gör inget åt laddningen. "Smart" känns kanske lite fel i namnet.

 

 

Det är ju skitsmart om man är aktieägare i CTEK...  :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Sterling generatorlurare, BatteryBrain, laddregulator för solcell, skiljerelä. Har jag glömt någon?

 

Det blir lite som den "lille elektrikern" labborationslåda ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sterling PDAR, 5x105Ah i en enda bank, inget separat startbatteri, BatteryBrain, en fast och en lös solpanel med regulator är min konfiguration då jag snart fått kopplat in även Sterlinggrunkan..

En enda bank skyddad med BatteryBrain gör ju dessutom att skiljerelä inte behövs..

 

Med vänlig hälsning,

 

/Ola

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sterling generatorlurare, BatteryBrain, laddregulator för solcell, skiljerelä. Har jag glömt någon?

 

Det blir lite som den "lille elektrikern" labborationslåda ;-)

 

Det blir en bra anläggning. Jag tycker man kan ha en solcellsregulator typ DENNA och använda dess lastutgång istället för Battery Brain. Funktion blir densamma men man kan ställa vid vilken spänning den ska koppla ifrån. Samtidigt får man ett skydd av förbrukarna vid för hög spänning. Räcker inte 30A så finns det större. Grejen är att inte koppla invertern via lastutgången utan den kopplas direkt till batteriet. Sen ersätter man strömbrytaren på invertern med ett relä och detta matas via lastutgången, alltså kopplas invertern bort om batterispänningen blir för låg. Samtidigt kan man sätta en strömbrytare till invertern på ett ställe där den är lätt åtkomlig.

Jag har det så och det fungerar perfekt.

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Mina maringelbatterier skall laddas med max 10-30% av batteriernas kapacitet och jag har totalt 400Ah på förbrukningsbanken så jag bör ju ligga som max att ladda 40-80A.(10-20%)

Då bör väl Ctek Smartpass och d250s funka hyfsat bra !?.

 

Fördelen med Gelbatterier och AGM är väl att man kan dra ur dessa till ca 80% gentemot traditionella blybatterier som man ej bör dra ur mer än ca 40%.

 

Rätta mig gärna om jag har fel på detta !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lära mig att det är skillnad på våta och våta blybatterier. De som är startbatterier, högt uttag på kort tid, bör man inte ladda under 50%. Däremot de som är fritidsbatterier, byggda för litet uttag under lång tid, klarar att ladda ur upp till 80%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man säger att ett vått batteri inte bör laddas ur mer än till 50%. Vissa våta batterier typ Trojan T-105 kan man ta ut mer ur, typ 60%.

AGM säger man 60% på och GEL upp till 80%. Det är är inga absoluta siffror utan ofta uppskattningar. Klart är att om laddningen kommer igång omedelbart efter uttag så minskar risken för skador. En ska är helt säker, ju mindre man behöver ta ut, desto längre håller batterierna.
 
Titta på laddningsdiagrammet jag la upp tidigare. Med standardgenerator på 90A så blir laddning ca 70Ah första timman. Andra timman 37Ah, tredje 25Ah.  På tre timmar har man fått i ca 132Ah dvs ca 44% av batteribanken. 
Med “generatorlurare” blir siffrorna: 87, 86 och 55Ah, summa 228Ah dvs 76% av batteribanken.
Det är en väsentlig skillnad. 132 eller 228Ah. 75% mer med “generatorlurare”.
Är laddningstiden två timmar blir det 107 mot 173 Ah. 
Fördelen med en "generatorlurare" är att man snabbt kan få ström i sina batterier. Har man en långsam båt och kanske alltid minst fem timmars motortid så får man i tillräckligt i batterierna ändå. Men med enbart generatorns laddningsregulator kommer man att istället ladda ihjäl batterierna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Gillar man att hänga på grunkor så är ju en generatorlurare möjlig att ha i kombinaton med smartpass/250.

Så avslutar 250an med att fylla batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar man att hänga på grunkor så är ju en generatorlurare möjlig att ha i kombinaton med smartpass/250.

Så avslutar 250an med att fylla batterierna.

 

Funkar nog dåligt, "generatorluraren" måste vara kopplad direkt till batteriet för att kunna "känna" spänningen i batteriet. Generatorluraren kommer fö toppladda batteriet på samma sätt som D250S.

 

Däremot kan man använda D250S till att tex ladda ett separat bogpropellerbatteri el likn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Med smartpassen aktiverad så har man väl en direkt koppling mellan batteri och och generator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med smartpassen aktiverad så har man väl en direkt koppling mellan batteri och och generator?

Nästan direkt i alla fall, det sitter nog en MOSFET i vägen. Men den stora anledningen till att sätta en grunka mellan generator och batteri är ju att generatorn är ganska dålig på att förstå vad batterierna vill ha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver en PDAR för varje generator. En bättre lösning är nog att använda en "Alternator to Battery Charger" typ https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/A2Bs.pdf?743

Den klarar 160A (Sterling AB12160). Två eller flera generatorer är inget problem. Det finns en utgång för startbatteriet också.

Laddningen kommer att bli som kurvan som Lintott länkade till tidigare.

GEL-batterierna är känsliga för överladdning, en "Alternator to Battery Charger" kommer se till att det aldrig inträffar och man får garanterat några år till på batterierna så det är nog en god investering.

Tittar man på laddkurvan så laddas startbatteriet lite snällare än om bra generatorn ska sköta om det. Det borde vara självklart, en båt startar/stoppar inte lika ofta som en bil om framförallt inte vid lika låga temperaturer. Så även startbatteriet kommer få ett längre liv.

 

Vill man lyxa till det så finns en fjärrkontroll där man kan se hur systemet arbetar mm.

 

Instruktioner: http://www.jgtech.com/pdf/AB2%20Instructions.pdf

 

Här är ett ställe man kan handla JGTECH. Det är några år sedan jag handlade där senast men det var en väldigt trevlig, kunnig och hjälpsam farbror.

 

Offtopic:

Även om man köper en båt för flera miljoner så får man en riktig skit generator/laddningssytem. Nu har en del modernare motorer generator som ger lite högre spänning, vilket naturligtvis ger bättre laddning men troligen kortare livslängd på batterierna. Grr.

Om jag nu köper en Alternator to Battery Charger Sterling AB12160 vad tycker ni att jag ska köpa för regulator till min solpanel 100W ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om jag nu köper en Alternator to Battery Charger Sterling AB12160 vad tycker ni att jag ska köpa för regulator till min solpanel 100W ?

 

 

Om Sterlinggrunkan matas med >13,3V så laddar den. Vanligast är ju generatorn men de skriver att det även kan vara vilken strömkälla som helst. Jag tolkar det så att man även kan ansluta solpaneler direkt eftersom Sterlingen fungerar precis som en solcellsregulator. En diod (Schottky) i serie med solpanelerna är nog bra för att förhindra backström.

 

Börja med att fråga Sterling eller Odelco om de vet. 

--

Min generatorladding används så sällan att jag inte känner behov av någon "generatorlurare". Men nu har jag börjat se ett behov inför de framtida LiFePO4 batterierna som jag definitivt inte vågar låta bef generator/laddregulator sköta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu har jag fått hem min Alternator to Battery Charger Sterling AB12160 och skall påbörja installationen i helgen men har några frågor till er som är duktig på detta !

 

Vad bör jag ha för kvadrat på kablarna + & - från generatorerna till Sterling burken ?

 

Bör jag kompletterar upp med några fler prylar än denna ? typ skiljerelä mm ?

 

Hade tidigare en knapp på instrumentpanelen för att sammankoppla samtliga batterier vid start men jag demonterade denna för den var rätt gammal och sliten ! Är detta något som är nödvändigt eller räcket det med att ha startkablar vid ett ev tillfälle man har slut på krut i startbatteriet ? 

 

Jag har för tillfället 4 st 100Ah maringelbatterier samt 1 st AGM 92AH 850A (EN) som startbatteri. 

 

Har även ankarspel i fören samt aktern men var skall jag koppla in dessa på för bank tycker ni  ?

 

Skall även komplettera med en bogpropeller tills nästa år men den tänkte jag ha ett extra AGM batteri till som placeras i närheten av bogpropellern. Bra eller dåligt ??

 

Mycket tacksam för synpunkter och tips !

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
 

Vad bör jag ha för kvadrat på kablarna + & - från generatorerna till Sterling burken ?

I Sterlings broschyr finns en bra tabell

 

Bör jag kompletterar upp med några fler prylar än denna ? typ skiljerelä mm ?

Skiljerrelät är "inbyggt". Säkringar (ANL) som Sterling rekommenderar är bra.

 

 

Hade tidigare en knapp på instrumentpanelen för att sammankoppla samtliga batterier vid start men jag demonterade denna för den var rätt gammal och sliten ! Är detta något som är nödvändigt eller räcket det med att ha startkablar vid ett ev tillfälle man har slut på krut i startbatteriet ? 

Startkabel är enkelt och bra.

 

Jag har för tillfället 4 st 100Ah maringelbatterier samt 1 st AGM 92AH 850A (EN) som startbatteri. 

 

Har även ankarspel i fören samt aktern men var skall jag koppla in dessa på för bank tycker ni  ?

Skall även komplettera med en bogpropeller tills nästa år men den tänkte jag ha ett extra AGM batteri till som placeras i närheten av bogpropellern. Bra eller dåligt ??

Koppla ankarspelet till bogens AGM-batteri :) tsv kan du köra på vilket som, men AGM tål bättre stora laster än GEL så det känns lite säkrare med startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 
Vad bör jag ha för kvadrat på kablarna + & - från generatorerna till Sterling burken ?
I Sterlings broschyr finns en bra tabell
 
Bör jag kompletterar upp med några fler prylar än denna ? typ skiljerelä mm ?
Skiljerrelät är "inbyggt". Säkringar (ANL) som Sterling rekommenderar är bra.
 
 
Hade tidigare en knapp på instrumentpanelen för att sammankoppla samtliga batterier vid start men jag demonterade denna för den var rätt gammal och sliten ! Är detta något som är nödvändigt eller räcket det med att ha startkablar vid ett ev tillfälle man har slut på krut i startbatteriet ? 
Startkabel är enkelt och bra.
 
Jag har för tillfället 4 st 100Ah maringelbatterier samt 1 st AGM 92AH 850A (EN) som startbatteri. 
 
Har även ankarspel i fören samt aktern men var skall jag koppla in dessa på för bank tycker ni  ?
Skall även komplettera med en bogpropeller tills nästa år men den tänkte jag ha ett extra AGM batteri till som placeras i närheten av bogpropellern. Bra eller dåligt ??
Koppla ankarspelet till bogens AGM-batteri :) tsv kan du köra på vilket som, men AGM tål bättre stora laster än GEL så det känns lite säkrare med startbatteriet.

 

Tack för svaren !

Ska jag verkligen behöva 50mm2 kablar från generatorn ?

Känns ganska kraftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter mycket men med 150A, en meter kabel så blir det nog så!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Saftig kabelarea 50mm^2

 

Har för mig att cetek rekommenderar 16mm^2 med dual/smartpasscombon.

 

Men låga spänningsfall i kabel är aldrig en nackdel.

 

Skylemark gillar sånt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16mm2 funkar räcker mer än väl till D250S med max ström på 20A. Med Smartpass handlar det max om 80A dessutom kortvarigt.

I TS fall gäller det uppåt 150A, för de strömmarna krävs nog 50mm2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

16mm2 funkar räcker mer än väl till D250S med max ström på 20A. Med Smartpass handlar det max om 80A dessutom kortvarigt.

I TS fall gäller det uppåt 150A, för de strömmarna krävs nog 50mm2[/

 

 

150A är från båda generatorerna. De ligger på 75A vardera.

Kanske räcker med 2 st 25mm2 kablar då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Även i kombination med smart(p)ass så rekommenderar Ctek 16mm^2

Men har man 1m polledarlängd=2m kretsläng @75A så blir det en måttligare area än 50mm^2.

 

Räkna på vilken area som ger 0,3v spänningsfall vid 75A

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 12V system brukar man välja area i förhållande till säkring:

1 mm2 = 7,5 A

1,5 mm2 = 15 A
2,5 mm2 = 25 A
6 mm2 = 35 A
10 mm2 = 50 A
16 mm2 = 60 A
25 mm2 = 100 A
35 mm2 = 140 A
50 mm2 = 200 A
 
Detta är vad kabeln klarar utan att bli för varm, ofta måste man sen ändå oka arean för att spänningsförlusten blir för stor annars.
För en 70A generator i ett motorrum där det kanske är 50-60 gr varmt är nog 25mm2 rätt.
Ctek anger för Smartpass ett lågt värde, enda förklaringen är att max ström bara är kortvarig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det blir väl så när man laddar blysyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir väl så när man laddar blysyra.

Nej det beror på generatorns dåliga laddningsregulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...