Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
davidi

ctek spartpass / d250s

Rekommendera Poster

 

Det är väldigt osannolikt att Smartpass/D250 skulle kunna ge en högre laddström. Det Ctec själva skriver är att toppladdningen, dvs de sista 15% av kapaciteten kan fyllas bättre. Men det viktigaste är att snabbt få i det första 85%. Mest ström får batterierna under de första 1-2 timmarna.

Ex. 400Ah batteribank urladdad till 50%. Säg att generatorn kan ge 50A då skulle det ta 4 tim. Men en vanlig generator ger inte 50 i 4 tim, fundera på hur mycket era generator ger! 
När generatorn börjar ladda går strömmen helt genom Smartpass, först när strömmen sjunker under 20A kopplas D250 in. I det första läget är Samrtpass bara att betrakta som en bit koppartråd. Laddningen bestäms av generatorns regulator och batterierna. 
Vad jag har kunnat hitta är att Smartpass är byggd med MOSFET el likn. Det ger ett spänningsfall på 0,1-0,2V viker snarast gör att laddningen blir sämre med Smartpass.
Generatorerna lämnar ca 14V vilket ger en ganska dålig laddning, ett vått batteri kan utan problem laddas med 14,8V@25°C. Vid lägre temperatur måste spänningen ökas. Det kan man göra genom en smartare laddningsregulator, en grej typ PDAR som lurar regulatorn, eller, genom en DC/DC omvandlare.
Enklast inkoppling är DC/DC omvandlaren. Finns som klara 80A och kostar runt 3tkr.
 
Obs. D250 kan vara en jättesmart pryl tex för att ladda ett batteri i en husvagn eller ett separat batteri för bogpropeller. Solcellsdelen är inte bättre än en 100krs  PWM regulator men för en husvagn kan det absolut vara en smidig lösning.

 

@bhemac

Vad anser du om laddningskurvan på sidan 22 i den här manualen för Stirling "alternator to battery charger"? Lilla modellen är specad för 80A och kan ställas in för olika batterityper (det finns även för högre effekt).

 

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/AB12130.pdf?477

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@bhemac

 

 

 

Vad anser du om laddningskurvan på sidan 22 i den här manualen för Stirling "alternator to battery charger"? Lilla modellen är specad för 80A och kan ställas in för olika batterityper (det finns även för högre effekt).

 

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/AB12130.pdf?477

 

 

 

Kurvan ser väl ut som alla batteriers våta dröm ;)

En vanlig, bra 230V laddare, skulle ge samma kurva med lite korrigering för tid/ström.

Det jag hittat om denna är mycket positivt. PDAR ger nog samma resultat men den är lite bökigare att installera. En "ALTERNATOR-TO-BATTERY CHARGER" är ju också enkel att plocka med till nästa båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är väldigt osannolikt att Smartpass/D250 skulle kunna ge en högre laddström. Det Ctec själva skriver är att toppladdningen, dvs de sista 15% av kapaciteten kan fyllas bättre. Men det viktigaste är att snabbt få i det första 85%. Mest ström får batterierna under de första 1-2 timmarna.

Ex. 400Ah batteribank urladdad till 50%. Säg att generatorn kan ge 50A då skulle det ta 4 tim. Men en vanlig generator ger inte 50 i 4 tim, fundera på hur mycket era generator ger! 
När generatorn börjar ladda går strömmen helt genom Smartpass, först när strömmen sjunker under 20A kopplas D250 in. I det första läget är Samrtpass bara att betrakta som en bit koppartråd. Laddningen bestäms av generatorns regulator och batterierna. 
Vad jag har kunnat hitta är att Smartpass är byggd med MOSFET el likn. Det ger ett spänningsfall på 0,1-0,2V viker snarast gör att laddningen blir sämre med Smartpass.
Generatorerna lämnar ca 14V vilket ger en ganska dålig laddning, ett vått batteri kan utan problem laddas med 14,8V@25°C. Vid lägre temperatur måste spänningen ökas. Det kan man göra genom en smartare laddningsregulator, en grej typ PDAR som lurar regulatorn, eller, genom en DC/DC omvandlare.
Enklast inkoppling är DC/DC omvandlaren. Finns som klara 80A och kostar runt 3tkr.
 
Obs. D250 kan vara en jättesmart pryl tex för att ladda ett batteri i en husvagn eller ett separat batteri för bogpropeller. Solcellsdelen är inte bättre än en 100krs  PWM regulator men för en husvagn kan det absolut vara en smidig lösning.

 

 

Det är ju lite svårt att bli klokare när man läser alla inlägg och vissa tycker att Smartpass/D250 är bra och vissa dissar dem :).

 

Men du verkar ju ha väldigt bra koll på detta så jag vore väldigt tacksam om jag skulle kunna få tips på vad som du tror/vet är bäst för min del.

Det sitter 2 st KAD42or i min båt med 2 st nya 70A generatorer.

4 st förbrukningsbatterier Marine-Gel batterier på totalt 400AH

1 st förbrukningsbatteri på 130AH

Ctec M300 batteriladdare

Batt-meter3 (inköpt men ej monterad)

och Ctek Smartpass/D250 (inköpt men ej monterat)

 

Ska jag skippa Smartpass/D250 och montera typ PDAR istället ??

post-61750-0-38726800-1421616912_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver en PDAR för varje generator. En bättre lösning är nog att använda en "Alternator to Battery Charger" typ https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/A2Bs.pdf?743

Den klarar 160A (Sterling AB12160). Två eller flera generatorer är inget problem. Det finns en utgång för startbatteriet också. 

Laddningen kommer att bli som kurvan som Lintott länkade till tidigare. 

GEL-batterierna är känsliga för överladdning, en "Alternator to Battery Charger" kommer se till att det aldrig inträffar och man får garanterat några år till på batterierna så det är nog en god investering.

Tittar man på laddkurvan så laddas startbatteriet lite snällare än om bra generatorn ska sköta om det.  Det borde vara självklart, en båt startar/stoppar inte lika ofta som en bil om framförallt inte vid lika låga temperaturer. Så även startbatteriet kommer få ett längre liv.

 

Vill man lyxa till det så finns en fjärrkontroll där man kan se hur systemet arbetar mm. 

 

Instruktioner: http://www.jgtech.com/pdf/AB2%20Instructions.pdf

 

Här är ett ställe man kan handla JGTECH. Det är några år sedan jag handlade där senast men det var en väldigt trevlig, kunnig och hjälpsam farbror.

 

Offtopic:

Även om man köper en båt för flera miljoner så får man en riktig skit generator/laddningssytem. Nu har en del modernare motorer generator som ger lite högre spänning, vilket naturligtvis ger bättre laddning men troligen kortare livslängd på batterierna. Grr.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju läst behmac´s uppfattning om Stirlings laddkurva. Jag har haft en sådan (12V 80A) i ett par år och är helt nöjd med den. Jag hade hört att den laddar effektivare än Ctek-prylarna och efter de diskussioner som varit i denna tråd så känns det som jag valt rätt.

 

De har en modell för 12V 160A som nog skulle vara mer lämplig för dig med dubbla generatorer.

 

Enkel att installera: plus o minuskabel från de parallellkopplade generatorerna, en sensekabel till generatorn för att mäta spänningsfallet i i kablarna, ev en tempsensor till förbrukningsbatterierna. Du kan dela på start o förbrukningsbankarna om du vill (jag har en batteribank och "lågspänningsbrytare" så jag använder bara "förbrukningsbatteriutgången").

 

Det finns även en tempsensor som kan monteras vid generatorn - jag blev avrådd från att använda den eftersom det ofta blir varmt i motorrummet på segelbåtar och då stänger det all laddning tills temperaturen sjunkit.

 

http://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-400a

 

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/AB12210.pdf?477

 

I Sverige så säljs de bl.a. av Odelco.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger bara faktiska mätvärden som jag hade med BM-1 inkopplad med först enbart relä, sen med dessa två inkopplad.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas mycket fina produkter där ute som jag inte kände till. Synd. Jag tror dock att jag kommer bli nöjd med mina CTEK-burkar även om Sterlings mackapär onekligen hade vart mumma! Det jag har testat hittils mha 25A laddare så gör D250S sitt jobb väl. Återstår att se hur generatorladdningen funkar efter sjösättning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Klart du blir nöjd, ingen vill åka omkring med halvtank i batterierna :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
 

Installerade CTEK Dual S / Smartpass för någon vecka sedan. Tänkte bara förtydliga några saker angående underhållsladdningen av startbatteriet, som kan vara bra att känna till (som inte framgick tydligt av produktblad/instruktionsbok, enligt mig).

 

Någon regelrätt laddfunktion av startbatteriet finns inte i CTEK Dual S / Smartpass. Under tiden generatorn laddar sker alltså laddningen av startbatteriet med hjälp av generatorn och vid den spänning som generatorn lämnar. Om man kopplar in solcell till DUAL S och/eller extern laddare (AC/DC) på förbrukningsbanken så kommer endast startbatteriet underhållsladdas genom pulsladdning. MEN det sker först när spänningen i startbatteriet understiger 12,6V. Det innebär att startbatteriet inte hålls toppladdat. Pulsladdning initieras alltså först när spänningen i startbatteriet understiger 12,6V. Och pulsunderhållsladdningen avbryts så snart spänningen ligger över 12,6 V.

 

Innan jag installerade dessa enheter trodde jag att startbatteriet skulle hållas underhållsladdat genom en typ av float-laddning. Men så är alltså inte fallet.

 

Summasummarum: CTEK Dual S / Smartpass inriktar sig på att ge maximal laddström till förbrukningsbanken under generatordrift och när laddström<20A lämna över till DUAL S att ta hand om intelligent slutladdningen av förbrukningsbanken. Säkert fungerar detta bra och ger en bra laddningskurva till förbrukningsbanken. Dock finns ingen som helst intelligent laddningsfunktion av startbatteri och underhållsladdningen av startbatteriet får ändå anses vara begränsad då CTEK Dual S / Smartpass INTE har funktionen att toppladda startbatteriet EFTERSOM pulsladdningen startar först vid mindre än 12,6 V och avbryts när batteriet uppnår 12,6.

 

Min förhoppning vid installation av dessa produkter var att:

1. Få optimal/intelligent laddning av förbrukningsbanken

och

2. Få en FLOAT laddning av startbatteriet.

 

Men det är endast punkt 1 ovan som man får med dessa produkter och startbatteriet hålls vid 12,6 volt vid underhållsladdning/pulsladdning. Alltså toppladdas inte startbatteriet av CTEk DUAL S / Smartpass.

 

Hoppas det förtydligar för några av er, för jag trodde ett tag att det var fel på mina installerade grejer, tills jag fick det förklarat för mig av CTEK.

 

//Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ctek innehåller en DC/DC omvandlare så att man helt enkelt får bättre kontroll på laddningsspänningen. Ett annat sätt är ju att byta generatorns laddningsregulator till en intelligent regulator. Resultatet blir det samma. Förusättningen för att man ska tjäna på affären är att man har tillräckligt lång drifttid på motorn.

Bhemac slår huvudet på spiken, enligt min mening. Vi som seglar vill hellst ladda så fort som möjligt och har därför sellan tid för alla Cteks rackerier. För min del är det nog denhär som geller:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/AB12130.pdf?477

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Installerade CTEK Dual S / Smartpass för någon vecka sedan. Tänkte bara förtydliga några saker angående underhållsladdningen av startbatteriet, som kan vara bra att känna till (som inte framgick tydligt av produktblad/instruktionsbok, enligt mig).

 

Någon regelrätt laddfunktion av startbatteriet finns inte i CTEK Dual S / Smartpass. Under tiden generatorn laddar sker alltså laddningen av startbatteriet med hjälp av generatorn och vid den spänning som generatorn lämnar. Om man kopplar in solcell till DUAL S och/eller extern laddare (AC/DC) på förbrukningsbanken så kommer endast startbatteriet underhållsladdas genom pulsladdning. MEN det sker först när spänningen i startbatteriet understiger 12,6V. Det innebär att startbatteriet inte hålls toppladdat. Pulsladdning initieras alltså först när spänningen i startbatteriet understiger 12,6V. Och pulsunderhållsladdningen avbryts så snart spänningen ligger över 12,6 V.

 

Innan jag installerade dessa enheter trodde jag att startbatteriet skulle hållas underhållsladdat genom en typ av float-laddning. Men så är alltså inte fallet.

 

Summasummarum: CTEK Dual S / Smartpass inriktar sig på att ge maximal laddström till förbrukningsbanken under generatordrift och när laddström<20A lämna över till DUAL S att ta hand om intelligent slutladdningen av förbrukningsbanken. Säkert fungerar detta bra och ger en bra laddningskurva till förbrukningsbanken. Dock finns ingen som helst intelligent laddningsfunktion av startbatteri och underhållsladdningen av startbatteriet får ändå anses vara begränsad då CTEK Dual S / Smartpass INTE har funktionen att toppladda startbatteriet EFTERSOM pulsladdningen startar först vid mindre än 12,6 V och avbryts när batteriet uppnår 12,6.

 

Min förhoppning vid installation av dessa produkter var att:

1. Få optimal/intelligent laddning av förbrukningsbanken

och

2. Få en FLOAT laddning av startbatteriet.

 

Men det är endast punkt 1 ovan som man får med dessa produkter och startbatteriet hålls vid 12,6 volt vid underhållsladdning/pulsladdning. Alltså toppladdas inte startbatteriet av CTEk DUAL S / Smartpass.

 

Hoppas det förtydligar för några av er, för jag trodde ett tag att det var fel på mina installerade grejer, tills jag fick det förklarat för mig av CTEK.

 

//Stefan

Vill tillägga att den laddning som sker via smartpassen upp till 80 %(kallas bulk) för mig skedde med större laddström än innan jag monterade dem. Hade BM-1 installerad före/efter så kunde analysera faktiska mätvärden.

Innan åkte jag på en resa runt Åland och trots att jag många gånger hade en förbrukningsbank som gått ner mot 50 %, efter natten, så ladda jag aldrig mer än några enstaka A(laddström) från generatorn(max 50A) via relä.

Efter ctek installationen så laddade jag mellan 20- 50 A direkt under bulken upp till 80 %. Resterande 20 % skedde via d250S vid högre spänning och avtagande effekt. 

 

För mig gör laddningen via smartpassen att det laddas snabbare upp till 80% än innan, sen är den smarta laddning för de resterande 20% för att verkligen toppladda förbrukningsbanken och det effektivt.

 

Jag ser dock inte anledning till att toppladda startbatteriet?

Batteriet laddas sedvanligt när generatorn går. Sen håller systemet koll på startbatteriet och ser till(om solcell/AC/DC laddare är inkopplade) att startbatteriet håller 12,6 volt. Vilket i praktiken är sedvanligt "fullt" eller typ 80%. Det är säkerställer ju att du kan starta motorn.

Jag kan väl gissa mig till att systemet inte gör så av en anledning och att det är väl för att de bedömt det som mer nyttosamt att lägga över all laddning på förbrukarna mestadels av tiden istället för att toppladda de sista 20 % i startbatteriet.

 

Systemen gör för mig det jag vill iaf. De hjälper till att hålla livslängden maximerad på batterierna, de ser till att startbatteriet alltid är redo, de maximerar laddningen från generatorn, toppladdar förbrukarna, inbyggd solcellsregulator, även vind kan anslutas om jag vill det i framtiden. Den kan stänga av strömmen till icke nödvändiga förbrukare om jag glömmer bort att göra det själv :P

Tyckte allt kom välförpackat och krävde rätt lite ombyggnation av befintligt system så det var skönt. Kommer inte ihåg exakt, men jag har för mig att jag skulle bli tvungen och dra om en del för att få dit en vanligt solcellsregulator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge laddströmmen är över 20A så går all ström genom Smartpass. Så här säger Börje Maleus, vice VD på företaget CTEK: ”SmartPass är "som en dirigent för all strömförbrukning ombord", den kontrollerar och styr hur ström används på båten. När batteribanken är riktigt urladdad kan batteriet ta emot mer än de maximala 20 ampere som D250 kan ge. Detta fixar SmartPass som leder strömmen direkt från generatorn ända tills strömmen sjunkit under 20A.

D250 har "förädlat" vad den rätt dumma generatorn producerat och det vore ju synd att använda den strömmen till strömförbrukarna. Därför kopplar man de stora förbrukarna som värmare, kylskåp, frys, bogpropeller, ankarspel, dator och radar direkt till Smartpass. Då får de sin ström direkt från generatorn via Smartpass utan att passera förbrukningsbatteriet."
 
 
Det framgår ganska klart och tydligt att Smartpass inte gör något åt strömmen från generatorn. Får man en bättre laddning på mer än 20A från Smartpass/D250S så är den enda riktiga kommentaren “Halleluja”.
Smartpass fungerar som ett bra skiljerelä, den fungerar också så batteriskydd a la BatteryBrain eller solcellsregulatorns lastutgång. För att inta ta av D250S 20A så tas förbrukningen direkt från generatorn istället för från husbatterierna. Sen kanske 80A som är max för Smartpass inte är så mycket att komma med om det ska användas till bogpropeller och ankarspel som Börje Maleus tycker.
 
Ställer man samman graferna som Sterling visar så kan man gör en jämförelse mellan enbart Generator, Sterling ProAltC och Stek Smartpass/D250S. Förutsättningarna är följande:
3x100Ah våta batterier, urladdade till 11,0V dvs 40%restkapacitet. Bosch generator 90A med standardregulator 13,9V.
post-80529-0-35269700-1422113116_thumb.png
 
Det tar alltså 5 drifttimmar innan man har någon nytta av Smartpass/D250S.  Observera att laddningsströmmen blir något lägre med Smartpass jämfört med generatorn eftersom Smartpass ger ett litet spänningsfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar verkligen vanliga våtbatterier på 100 Ah emot 30 amperes laddning vardera under tre timmar utan för stor värmeutveckling, överspänning samt risk att koka ur batterivätska? för mig verkar denna extrema kurva vara mer teoretisk än att det fungerar i praktiken. Jag skulle aldrig låta mina enskilda batterier att laddas med 30 ampere per styck under så lång tid? Tål de verkligen det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickat två gånger. Hur tar man bort ett helt inlägg?

Redigerad av robert99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar verkligen vanliga våtbatterier på 100 Ah emot 30 amperes laddning vardera under tre timmar utan för stor värmeutveckling, överspänning samt risk att koka ur batterivätska? för mig verkar denna extrema kurva vara mer teoretisk än att det fungerar i praktiken. Jag skulle aldrig låta mina enskilda batterier att laddas med 30 ampere per styck under så lång tid? Tål de verkligen det?

Ja. Läs gärna vad den här killen skriver: 

"Som tumregel kan man säga att ett batteri utan att ta skada kan laddas med lika många A som det fattas Ah till att batteriet skall vara fulladdat."

http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Laddning-av-batterier.pdf

Batteriernas temperatur övervakas av laddningsregulatorn som också håller spänningen under gasningsspänningen, alltså, ingen risk för överladdning. Eftersom regulatorn övervakar spänningen hela finns heller ingen risk för överladdning. Många solcellsregulatorer har exakta samma funktioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Som tumregel kan man säga att ett batteri utan att ta skada kan laddas med lika många A som det fattas Ah till att batteriet skall vara fulladdat." 

 
Detta kan också tolkas så att enligt kurvan så är ett 100 Ah batteriet fulladdat efter två timmar, om det var urladdat till 40 %, och då enligt citaten ovan upphör laddningen eftersom det inte fattas några Ah för "att batteriet skall vara fulladdat" I själva verket har nog laddströmmen under laddningen avtagit kontinuerligt då batteriet inte ska laddas med högre ström en vad som fattas i batteriet.
 
Jag är därför fortfarande skeptisk till om denna kurva har någon större praktisk nytta om man inte har en jättebank. Ser därför denna tabell som ett säljartrick för att få oss att betala dyrt för grejor som bara marginellt ger lite extra.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska komma ihåg att ett blybatteri behöver ca 15% mer laddning än vad man kan ta ut.

Har man laddat ur 60% ur en bank på 300Ah så har man tagit ut 180Hh och behöver återföra 207Ah. Kurvan visar att laddningen i början sker med ca 88A och det sker under ca 113min = 166Ah, sen sjunker strömmen så kurvan är nog ganska riktig.

 

Laddningen utan ProAltC blir betydligt sämre. Däremot är vinsten mindre om man alltid har typ 4-5 tim gångtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Laddningen utan ProAltC blir betydligt sämre" Hur vet du du det?

 

Denna kurva bygger på en, om jag förstått det rätt, standardgenerator som är inställd för max 13,9 volts utspänning. Undrar hur kurvan skulle se ut med min generator som har en utspänning på upp till 14,7 volt?

 

Klart de väljer en optimal kombination av generator, batterier osv när de i säljfrämjande åtgärder vill visa fördelarna med sina produkter. Har man en generator som ger 14,4-14,7 volt är det nog mer optimalt att utöka batteribanken än att lägga kanske 4000:- på en sådan regulator. Men var och en måste få bli salig i sin fason.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det tar alltså 5 drifttimmar innan man har någon nytta av Smartpass/D250S.  Observera att laddningsströmmen blir något lägre med Smartpass jämfört med generatorn eftersom Smartpass ger ett litet spänningsfall.

 

Stämmer inte i verklighetenför mig iaf, eller så är alternativet at BM-1 är en otillförlitlig skräpprodukt som inte visar korrekta mätvärden för fem öre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Laddningen utan ProAltC blir betydligt sämre" Hur vet du du det?

 

Denna kurva bygger på en, om jag förstått det rätt, standardgenerator som är inställd för max 13,9 volts utspänning. Undrar hur kurvan skulle se ut med min generator som har en utspänning på upp till 14,7 volt?

 

Klart de väljer en optimal kombination av generator, batterier osv när de i säljfrämjande åtgärder vill visa fördelarna med sina produkter. Har man en generator som ger 14,4-14,7 volt är det nog mer optimalt att utöka batteribanken än att lägga kanske 4000:- på en sådan regulator. Men var och en måste få bli salig i sin fason.

 

Vilka standardgeneratorer ger 14,7V? Nyare motorer har generatorer som ger lite högre spänning men inte så mycket. De flesta brukar ligga runt 14,0V. Sen kan man ha en bättre laddningsregulator, att skaffa en sådan är ett annat sätt att förbättra laddningen.

Ligger spänningen på 14,7V utan någon mer avancerad regulator så kommer batterierna att överladdas med en förkortad livslängd som följd. Då ska man nog inte utöka batteribanken innan man kollat upp anledningen till varför spänningen ligger så högt. Men en burk som ProAlC el likn skulle även här ge en bättre laddning fast då kanske det inte blir mer ström i batterierna utan bättre livslängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det tar alltså 5 drifttimmar innan man har någon nytta av Smartpass/D250S.  Observera att laddningsströmmen blir något lägre med Smartpass jämfört med generatorn eftersom Smartpass ger ett litet spänningsfall.

 

Stämmer inte i verklighetenför mig iaf, eller så är alternativet at BM-1 är en otillförlitlig skräpprodukt som inte visar korrekta mätvärden för fem öre.

 

Om Smartpassen, som inte kan påverka spänningen, gör att laddningen blir högre då är något fel och det borde kollas upp. Hur ligger tex spänningen?

 

Smartpassen skickar spänningen antingen direkt från generatorn till batterierna ELLER via D250S. Strömmen går aldrig båda vägarna samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min original Yanmar 80 A generator med original laddningsregulator ger 14,7 volt vid fulladdade batterier och jag kokar inte ur något nämnvärt med vätska ur mina öppna batterier. Jag tror inte 14,7 volt under kortare tid skadar batterierna, snarare tvärtom i Sverige, där temperaturen vid batterierna sällan överstiger 20 grader. Min förbrukarbank är fem år gammal och uppvisar ännu inga åldringssymtom, även om jag inser/antar att kapaciteten gått ner genom åren.

 

Har man en generator som inte ger mer än knappt 14 volt, kan man höja denna spänning genom att köpa en diod för småpengar och seriekoppla den i sensorledningen (den gula på V-P:s generatorer) för att få ut ca 14,5 volt. Detta är det absolut enklaste och billigaste sättet att öka laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14,7V under kort tid är sällan problem men för tex vissa exotiska batterier som GEL är det rent mord. Batteritillverkarna brukar säga 14,4V men om temperaturen i batterierna övervakas kan man gå högre. Sen är ju frågan var float-spänningen hamnar på, det är ju där överladdningen kan ske.

Men 14,7V från generatorn är ovanligt högt.
 
Man kan höja spänningen från generatorn med en eller flera dioder i sense-ledningen. Använder man Schottky-dioder blir ökningen ca 0,3V/diod. Med ett par dioder hade jag inga problem att få ut över 17V från generatorn. Men när strömmen börjar sjunka så får man kortsluta dioderna annars kommer man snabbt att överladda sönder batterierna. En enkel variant är att låta ett tidrelä sköta kortslutandet av dioderna efter kanske 30 min. Man kan t o m ha dubbla tidreläer för “hög” resp "extra hög” laddning. Någon kompensation för temperatur får man inte, är det 15°C i batterierna ska spänningen höjas ca 0,3V för att kompensera.
Et annat sätt är att höja spänningen till över 17V och låta en solcellsregulator sköta laddningen. Problemet är att de flesta solregulatorer har gemensam plus så generatorn måste vara tvåpolig. För den som har en extra generator för husbatterierna är det en både billig och bra lösning.
Att sätta in typ en Sterling ProAlt är enkel lösning men man får som alltid, betala en slant. Men då är det också helt automatiskt. Det kan vara värt en hel del. Felaktiga experiment kan leda till plötslig batteridöd vilket är både dyrt och besvärligt. Har man GEL eller AGM ska man vara extra försiktig, de är betydligt känsligare.
Det är ingen slump att de stora tillverkarna, Mastervolt mfl av elutrustningar har egna varianter på ProAlt. 
 
Vi hade ett elverk med gräsklipparmotor & bilgenerator. Spänningen reglerades helt manuellt med en reostat. Man laddade batterierna så att det bubblade ordentligt och sen fyllde man vatten. Fort gick det. Genom att anpassa mängden bensin i tanken så kunde laddningstiden begränsas. Men det är inget  jag skulle göra idag med mina AGM-batterier.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

" Har man GEL eller AGM ska man vara extra försiktig, de är betydligt känsligare" Håller helt med om detta.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Det tar alltså 5 drifttimmar innan man har någon nytta av Smartpass/D250S. Observera att laddningsströmmen blir något lägre med Smartpass jämfört med generatorn eftersom Smartpass ger ett litet spänningsfall.

 

Stämmer inte i verklighetenför mig iaf, eller så är alternativet at BM-1 är en otillförlitlig skräpprodukt som inte visar korrekta mätvärden för fem öre.

Om Smartpassen, som inte kan påverka spänningen, gör att laddningen blir högre då är något fel och det borde kollas upp. Hur ligger tex spänningen?

 

Smartpassen skickar spänningen antingen direkt från generatorn till batterierna ELLER via D250S. Strömmen går aldrig båda vägarna samtidigt.

Spänningen ligger som den ska i de olika laddningsfaserna. Om nu inte BM-1:an är en skräpprodukt dom visar totalt fel...

Enligt tillverkarens anvisningar så ska man få detta resultat, men det är lugnt. Har bett dem förklara den motiveringen och mitt resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att D250s var en "batteri laddare" som drevs av av 1 eller 2 källor av 12V DC istället för 1st 230V AC.

 

Varför skulle den vara sämre än "bara" generatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att D250s var en "batteri laddare" som drevs av av 1 eller 2 källor av 12V DC istället för 1st 230V AC.

 

Varför skulle den vara sämre än "bara" generatorn?

 

Den är precis som du tror men nackdelen är att den bara kan ge 20A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du kopplar in en smartpass så kan du väl få ut som Max 80A ??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du kopplar in en smartpass så kan du väl få ut som Max 80A ??

Ja men då har du ingen nytta av D250S, den är i princip bortkopplad. När laddningen går igenom Smartpass har den i stort sätta samma påverkan på laddningen som en bit koppartråd + ett skiljerelä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag väljer den andra vägen och skall montera en Sterling PDAR på min Lombardini. Är seglare och vill gärna optimera laddningen de stunder man faktiskt använder motorn. Jag har 500 Ah i en enda bank övervakad med en BatteryBrain. Mao har jag inget separat startbatteri. I systemet ingår en BM2. Generatorn är på 120A - det mesta jag sett den leverera är 44A under en kortare stund, ca 30 minuter sedan sjunker det snabbt ner till runt 12-15A. Min generatorleverantör gör bedömningen att generatorn med en intelligent regulator som PDAR kommer att kunna generera runt 80-90A. Sterlingprytteln ligger i garaget sedan några veckor i väntan på att jag skall plocka ur generatorn och modifiera in PDAR. Jag har flera vänner som monterat likadana regulatorer och är helnöjda! Det skall bli spännande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...