Jankare4 0 Postad 12 November , 2012 Hmmm Efter o läst tråden igen så börjar undra vad det är för vendetta mot denna stakars pasa66 och båten han länkade till, verka som om han har fått hela maringuiden mot sig, om han nu gillar den typen av båt så är det väll upp till honom och andra med samma smak o den båten verkar ju vara väll omhändertagen, eller är annonsen en bluff ?? verkar som alla här har varit o kikat på båten o kommit fram till nått tydligen eller är det så att ingen vet nått alls om båten mer en det som står i annonsen o dra egna slutsatser utan o ha fakta, en del gillar ju nya bilar o den är ju mer åt veteranare Är väll samma sak i båt världen ELLER?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 November , 2012 Fast nu gäller det vad TS gillar/ söker , det kan man läsa sig till i första inlägget ! Så vi kanske skall hålla oss till det , för enkelhetens skull . Finns dom som gillar segelbåtar också ..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 November , 2012 På dessa modeller tycker jag att aktersofforna ute inte är bra , man sitter nämligen på olika höjd mot bordet . Kanske jag som är petig men det blir lite konstigt med knäna upp till hakan bak och benen dinglandes på soffan mitt över ... Det slipper man på Searay men intället lite låga rakt över så man kan få en solbädd av dom bakre sofforna . En till sovplats om någon skull snarka lite extra någon gång :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 12 November , 2012 Grundar sig på flertalet Larson båtar jag sett/levererat. Dock inga helt nya utan runt 05-07. Därmed inte sagt att det är en dålig/värdelös båt men som alltid så får man vad man betalar för Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heading 0 Postad 12 November , 2012 Intressant, hur många Larson har passerat genom dina händer? Vari består dom stora bristerna? Blir så trött på alla svepande omdömmen här på MG som grundar sig på subjektiva tyckanden för att man har sina preferenser på något visst märke. USA har en märkesflora på ca 75 olika märken och över, varav många i samma familj. Man får vad man betalar för? Visst så är det säkert. Därför förelsog jag TS att titta på Larson som enligt mig och många andra båtkunninga är ett bra alternativ till betydligt dyrare Sea Ray som tycks vara det alena rådande här på MG. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 12 November , 2012 Som sagt, det finns för och nackdelar. Hade jag haft råd med investeringskostnaden hade jag kört en båt med två dieslar, tills jag har det så kör jag min gammla Fjord med bensinare och trivs rätt bra iaf. Till syvene och sist är det ju vad man själv känner för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 12 November , 2012 En äldre båt kan vara ett bättre/smartare köp om de haft rätt ägare som kostat på och hållt efter. Troligen har den hunnit få ny motor nån gång och rutorna tätade och värmare monterad osv. Men det är ju så att allt också är just gammalt på en gammal båt så man ska väl syna och syna och syna den igen och räkna med att efter köpet trots allt hitta saker som måste åtgärdas. Jag har själv en båt från 1974, inte amerikansk, men en stor DC med midkabin. Vi trivs grymt bra i vår Fjord, men visst märks det att den är gammal ibland. Hoppas du hittar din båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 12 November , 2012 Så att säga diskussionen här vad jag kan förstå är ny båt bättre än gammal båt ! Bensin dyrt och diesel billigt, när din båt tillverkades var plast billigt, man räknade inte på hållbarhet av plast på samma vis som idag, skroven överdimensionerades ofta och plasten flödade med rollern över mattan, så ser det nog inte riktigt ut idag. Har kollat en hel del båtar i sommar då vi skulle byta, konstaterade att de gamla båtarna med kvalite tänk var bra mycket tjokare i laminat osv. Det är inte fel att köpa en äldre båt från den tiden din gjordestänket var då helt annat. Båtarna producerades ej heller med samma fart så fusket var betydligt mindre, för min del la vi alla amerika båtar på hyllan (n de vi tittade på bäst att tillägga ) då jag anser att kvaliten på de äldre båtarna i skrov och träinredning var betydligt bättre än dagens. En motor är lätt att byta och lever länge sämre om man har ett skrov som man måste förstärka. Detta är mina egna synpunkter och det finns inte någon vetenskaplig undersökning gjord om detta, bäst att tillägga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 November , 2012 Nu gör du samma sak , isåfall...... ..som enlig mig och många andra båtkunning ...Och vilka är dom då ? Nädu, vi föreslår båtar för att vi , vet, tycker om, kollat på , ägt ,känner en som har/haft, osv ! Jag har själv kollat på en Larson 290 cabrio och tyckte den var en ganska så ok! Lite ball lösning nere med sin lilla soffa som var vinklad men som inte dög att göra till en bädd , som jag hade hoppats på ! Kvaliten han jag inte undersöka i detalj. Om nämnda SR 310 har jag också varit spekulant på , fast inte just den , så den modellen känner jag till lite grann . Att jag inte köpte den var att en del lösningar inte föll mig på läppen ...tycke å smak samt kunskaper ! Så nu min fråga till dig , tror du vi bara skjuter in kommentarer från höften ? ..- Nu får vi hjälpa TS med erfarenheter samt bra genomtänkta tips på båt, eller hur ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 12 November , 2012 Ja det är ingen brist på plast i min båt :-) Vikt där efter. Tät i rutorna utan att man kan se att det varit nån där och kladdad med ngt tätmedel i efterhand. Så visst, det var/är välbyggda båtar. Men TS vill ha en nyare jänk och jag skulle inte vara rädd att köpa det heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heading 0 Postad 13 November , 2012 Jag delgav min synpunkt till TS att titta på Larson som kan vara ett bra alternativ till det han är ute efter. För ordnings skull vill jag bara nämma att jag tog reda på MYCKET innan jag köpte min båt. Har tur som har båtkunniga kollegor som bor i USA som tog fram information om Larson från flera marinor samt skickade tester mm.Så i det här fallet är det nog relevant att referera till andra båtkunniga som kan vara av intresse till TS att bedöma utifrån.Vidare är just mitt exemplar besiktigad av auktoriserad inspektör som givit högsta omdömme. Att som handlare/mellanhand, vilket jag utgår ifrån att en del på tråden är, uttala sig svepande i negativa termer om kvaliten på olika båtar utan att ha tillräckligt på fötterna är verkligen skott från höften och hjälper ingen. Tycker generellt att allt snack om kvalite på olika båtar verkar hänföra sig till om det finns polerad trä här eller där när man borde titta på skrovkonstruktion, byggnadssätt och gelcoat kvalite.Layout och konfiguration är som du påpekar en viktig ingrediens men jämför man båtar i 27 fots klassen ser dom mer eller mindre exakt likadana ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 13 November , 2012 För att inte bry sig så verkar du rätt irriterad över att jag inte delar din åsikt om din båt? Du säger ju själv att Larson är ett billigare alternativ till Sea Ray. Hade Larson vart en lika bra båt som Sea Ray så hade den inte varit billigare Det är ganska enkelt. En billigare båt tex Larson har enklare/billigare detaljer/lösningar. Är byggd så att det skall gå snabbt och billigt att sätta ihop osv. Detta är visserligen överlag på amerikanska båtar men det finns som sagt olika nivåer. Än en gång man får vad man betalar för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jankare4 0 Postad 13 November , 2012 Som ny trådläsare kan jag inte mer än förundras över vad som skrivs här, ALLA har rätt till en egen uppfattning om olika båtar, men i bland låter det nästan som många här är båtbyggare eller rent av skulle börja bygga båtar med deras kunskap o erfarenhet,,,,,,,,,,, Men det kanske är så all många här är jäviga med den svenska båt branchen o dess fanatiska krav få CE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 13 November , 2012 Det är mycket känslor inblandat i båtlivet på alla sätt och på gott och ont :-) Jag försöker att inte vara så kategorisk även om jag ofta har min bestämda åsikt betyder det ju inte att jag har behov att få alla att dela den. Om det vore så att Elvis faktiskt var bäst och allt efter honom bara strunt skulle vi ju fortfarande bara lyssna på honom.... Kanske en konstig liknelse, men det ligger en del i det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gardan 0 Postad 10 Maj , 2013 Vill man ha mycket båt för pengarna så bör man välja ett större och vanligare märke. Det som produceras i stor skala blir biligare än typ något litet Svenskt märke med urdålig omsättning. Kvalitet är inte bara pengar vad en båt kostar Svenska båtar är mycket dyra men håller absolut inte högre kvalitet än Amerikanska. Att köpa en båt som produceras i stor skala ger också ett framtida biligare ägande då det finns delar som är gjorda för båten att tillgå. Att välja bensin eller diesel spelar heller ingen roll bensinbåt min 26fot drar med diesel ca 1,5 och bed bensin 1,65 dieseln kostar ungefär samma pris men du får betala mycket då du köper båten och du måste köra väldigt mycket innan du känar in detta. Vill du göra ett tryggt köp köp nyare och amerikanskt så gör du bästa affär har själv en Sea Ray 260 av 2001 års modell men ägt en hel del äldre Svenska båtar med klart sämre kvalitet. Lycka till alla båtköpare det är er marknad nu så satsa hårt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser