Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
PrinsEugen

Söker midcabin båt, förslag?

Rekommendera Poster

Gäst blondbella

Jodå det vet jag mycket väl. Vet oxå vad det kostar att hålla en av dålig kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med, han/hon med sea rayen behöver nog dumpa priset rejält om båten ska bli såld.

 

Monteryen såg väldigt fin ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nej nej nej... Allt annat men inte ... De kan tyckas billiga o det är de på alla sätt både gällande pris o kvalitet.. 

Om du tvunget vill ha Amerikanskt billigt så välj ngt annat typ Sea Ray etc.. är inte heller ngn hit men iaf ngt bättre

Men det finns USA båtar som är väl så bra som våra Svenska sk kvalitetsbåtar men då kostar det också man får vad man betalar för

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att du köpte den dyrt för 6 år sen men tiderna har ändrat. Du får vara glad om du får   200k.  Vet inget om kvaliteten på såna båtar men kan lova att Blondbella vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sa jag aldrig! Men om man köper en båt med gammla bensinare ska den vara billig

Jag har själv en båt med 2st 350 motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Eeeh dålog kvalite ???  Ja det är ingen kvalitetsbåt !!!!!!! En 22 år gammal båt med dubbla bensinare. Vad tror du ???    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Puuuhhhh. Finns mkt bra USA båtar men det är inte Bayliner eller Sea Ray ...Skall du ha något bra från USA så kostar det väl så mkt som våra överreklamerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget säger att dom är slitna. Men är dom gamla så kan man ju räkna med att dom kommer behöva ngn form av överhalning. Här kommer ju fördelen in med gamla V8or, det kostar inte så mkt.

MEN ska man köpa något ska man ju känna av marknaden och inte betala onädigt mkt för ngt. Och båtar med dubbla v8or kommer vara kalla på marknaden.

Detta ger dock stora möjligjeter att få mycket båt för pengarna om man köper en båt liknande den du länkade till.

Jag har sjukt mkt båt för pengarna tycker jag själv i min fjord med 2 åttiotalsåttor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ja just det smiley Då var det ju inte så svårt att lista ut smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Eeehh igen jante Svensken inte kul att kallas för det ... Det är väl du som inte vill eller har råd att köpa ngt dyrt. Finns väl ingen som är avundsjuk= jante  på en Bayliner.... eller ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vi är precis som ni en familj på 2+1 som lagt alldeles för mycket tid på båtletande juli-nov. Har läst det mesta här på maringuiden, googlat datorn sönder och samman i processen och kikat på fler båtar än vad tiden medgivit. Våra kriterier är snarlika. Vi letade efter båt i 24-25, max 350'.... Till saken...

 

Det känns som ni tagit första beslutet; amerikanskt eller inte. Vi resonerade som ni, -amerikanare ger mycket mer och nyare båt för pengarna. Vi kikade på ett antal båtar och insåg vi att märket spelar mindre roll för nyare båtar. Skulle inte dra mig en sekund att investera i rätt Bayliner. För oss var sittbrunn och kabinplantering avgörande, i övrigt är oftast frågan om samma teknik och motorer. Sea Ray har en enligt oss mycket sämre planering i sittbrunn på de nyare båtarna (ca 06 och framåt). Efter ett antal provkörningar skulle jag inte köpa en båt med 5.0 L. Det är för klent för en båt på 24-28. De nyare Bayliner båtarna är helt ok men har ibland en äldre generations motorer i sig vilket kan vara värt att notera. Med småbarn i båten ville vi gärna ha bogpropeller och ankarspel för att förenkla tilläggning... något som kostar rejält att montera efteråt men inte ger avsevärt högre pris på en beg båt. Vi är nybörjare så de gamla rävarna här skrattar väl men smidigt är det :)

 

Vi ramlade till slut på en Zitarra FS 275 som vi föll pladask för... Lite större än tänkt men mycket bra planerad. Gillar att köket är i sittbrunnen och en VP diesel gör att man kanske faktiskt har råd att åka lite ;-)Lycka till med letandet!

 

/Fr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Har aldrig påstått att jag vet ngt om din ekonomi eller att du skulle vara avundsjuk. Och ja! jag är en vanlig Svensk. Dessutom var det du själv som tog upp båda dessa ämnen.

Kan tillägga att jag skiter fullständigt i din ekonomi eller om du är en vanlig eller ovanlig Svensk (vad det nu är) men faktum kvarstår billig skit är billig skit!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstaterar att det finns många som inte anser att en bensinmotor är lika bra som en dieselmotor, förstår att det handlar om energiförbrukningen. Men om nåt år kommer säkert dieseln att bli ett par kronor dyrare än bensinen och då tar gungan ut vad karusellen ger. Det blir då dött lopp på bränsle utgifterna verses bensin diesel, så jag anser att det är inte fel att köpa bensin. yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nej. Nu har du nog inte läst vad jag skrivit.

1. Skrev om du inte har råd eller vill ?

2. Jo jag gillar USA båtar men med kvalitet. Och där finns tyvärr inte Bayliner eller Sea Ray etc skulle jag skriva ngt annat skulle jag ljuga och det vägrar jag.

3. Är inte en sjävlutnämnd expert men om man frågar och redan har svaren (och dessutom är svaren inte detsamma)  ... varför fråga  ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst pasa66

Du får gärna förklara  vaför det inte är kvalite,

Så alla vet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju iofs många båtar kalla och är desutom motorinstallationen till åren kommen blir dom ännu svalare.

Men det gäller nog alla båtar iofs, ställ en fråga här på MG om köpråd gällande Albin 25 så kommer du få till svar att köp en med nyare motor osv,

Att byta ut en skrunkad V8a är inte dyrt, havererar din gamla diesel....ja då kostar det. Lika fullt skulle jag hellre ha 2st 41/42/43-dieslar i min båt. Skulle dra ngt mindre, men den skulle bli driftssäkrare och brandsäkrare och få ett bättre andrahandsvärde.

Att berätta att man har två v8or i båten väcker nästan alltid reaktion. Och när någon oroar sig över min bränslenota brukar jag kort och gott säga att det är endast ett problem när pengarna är slut.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar dels om det och den ekvationen blir svår att räkna hem då dieslar desutom är ohemult dyra i inköp.

Men det finns andra saker än förbrukning.

Man har en annan kraft i dieslar, du får riktigt låg förbrukning på låg fart tomgång där en bensinare drar mer.

Diesel i båten är säkrare.

Motorn är driftssäkrare

Dieseln håller fler timmar

Enklare service (?)

Sen är ju en V8 alltid coolt, eller som jag brukar säga till min bror, två V8or är alltid fler än en :-)

Men dieslar har en annan charm och där är det väl öite upp till tycka och smak när det kommer till vilken kännsla dom förmedlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man följt trådar beträffande dieslar blir man lite betänksam. Otaliga trådar om dieslars nyckfullhet samt VP`s ovillja att hjälpa ägare till dessa motorer. Dieselbränsle med organiska föroreningar mm.Så helt bekymmersfritt är inte dieslåkandet. Mercurys (och VP) smallblock V8 med insprutning är omvittnat rätt problemfria.Dessutom rätt mycket billigare i service och reservdelar än VP D4-6. En 5,7 l MAG MPI ger grunddrag så det räcker till en båt i 27 fots klassen. Det finns tycker jag bara en sak som talar emot bensinare och det är just  brandfaran som man inte kan bortse ifrån.  Dock för de flesta styrs man av plånboken. Hur många timmar blev det den här säsongen? För min del blev det 22!! pga skitväder. Ur den synpunkten är jag ganska nöjd med enkelmontage och bensin trots allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tickande bomb ..... Klart övervärderad !!! Hur kan man rekommendera ett sådant köp ? -chokladdryck ( en liten flaska som passar till en tunnbrödrulle med räksallad )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Några saker jag tycker är viktiga . Båtens bredd , försök komma över dom klassiska 2.59 cm som oftast är på båtar upp till 26 ft . 10-20 cm till i brädd gör mycke ! För att lättare komma fram och iland,är en öppningsbar framruta en ovärderlig uppfinning :-) Det blir även lättare för ungar i och ur båten . Ett av mina förslag är Sea Ray 280/315 av nyare modell , den finns med en 496 eller med två v6 . Jag själv har bubbla v8or och tycker manöverbarheten är svårt att vara utan .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst pasa66

Säger bara OJ OJ OJ

Att nämna märket SeaRay av lite äldre modell kunde väcka så många olika känslor,.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst pasa66

Tickande bomb,

Berätta gärna varför

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Efter o ha sökt lite om USA båtar fan jag denna tråd o har följt den ett tag,

Sitter själv i tankarna o köpa en USA båt av lite äldre typ, gillar inte dom nya plastiga, den ska vara kring 33-38 fot o inte smalare än 3.3m

Ser att många har klara åsikter om kvalité att vara eller inte var,

Vore kul o höra lite mer fakta om varför o inta bara läsa att allt är skit känns som om det är mycket personliga åsikter o inte så mycket fakta o jämförelser.

För oss är skit saker som går sönder o inte fungerar

 

/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för jag bryr mig nämnvärt men eftersom denna tråd haglar av mer eller mindre på fakta underbyggda omdömmen så kan det ju vara kul att höra på vad  ditt omdömme om Larson båtarna grundar sig på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 1..TS efterlyser en båt 24-30 ft och max 450 . Redan där är tipset förbi målet . Läser mansedan lite mellan raderna så är en nyare båt som äftersöks , och då säkert på grund av att man vill slippa kommande ras/kras inom dom närmaste åren ! Så långt är nog dom flesta med ... Att då toppa sin budget med en båt ÖVER maxgränsen är inte direkt att föredra, specielt inte en så pass gammal ! Allt kan rasa och vill man då inte eventyra detta så skall man inte köpa ditt förslag , över 20 gammal fallar in under denna tidsinställd bomb . Alla kan ha otur , men varför äventyra mer än vad man behöver . TS tänker nog i samma banor som jag , där av att jag frågesätter ditt val av båt .... Behovsannalyen är redan specad !!! Finns ingen vinst med en båt med 2x7.4 och raka axlar .( min drar 3 l/ nm så räkna lätt med minst 4l/nm på denna ) Tyvärr vet vi inget om familjen sjövan samt förmåga att köra båt i denna kaliber , krävs en hel del vana att köra denna typ av båt , med även hänsyn till raka axlar och vad det innebär . Nyare drevbåt är att föredra , helt klart .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...