Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Gäst Magnus

ARONA MARINDIESEL?

Rekommendera Poster

Gäst Magnus

Har fastnat för en snipa som jag är intresserad av att köpa, det finns dock ett frågetecken. Det sitter en Arona 28 hk dieselmotor i den. är det bra motorer och går det att få tag i delar till dom. Vad jag har hört så las fabriken ner 1983. Snälla kan någon hjälpa mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Arona i min första segelbåt, mycket bra motor. Hade den i 10 år utan att röra den. Kommer dock inte ihåg någon som sålde den, köpte min via varvet och behövde aldrig köpa några delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat med en kompis som har en Arona, det finns inga reservdelar att få längre. Arona blev uppköpt och nedlagt av Lombardini, så räkna med att den går så länge det går och sedan är det att byta till annat. Måste påverka priset på snipan.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Håller definitivt med om att saknaden av reservdelar till motorn måste påverka priset på snipan. Men jag vill göra tilläget att priset(förhoppningsvis inte båten!) sjunker väldigt drastiskt dessutom. För det andra...kan detta faktum vara en av orsakerna att ägaren nu vill sälja? Det får du nog inte ett ärligt svar på men vem vet om inte det är något på gång när det gäller motorn? Han känner den motorn men inte köparen. Kolla upp motorn hos verkstad om du ska köpa just den snipan är mitt förslag! Lycka till och en god båtsommar! Häslningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att priset måste ned rejält. Vad är det för snipa, hur gammal och vad begär säljaren? Räkna med att det kommer att kosta dig runt 100.000 för en ny motor inkluderat installation och utbyte av diverse saker som inte längre passar såsom propeller, propelleraxel, stävlager, avgasslang, avgasgenomföring, sjövattenintag, instrumentbräda, eldragningar m.m. Vi köpte förra vintern en ny Iveco/Lombardini. Motorn kostade 69.500 kr och slutnotan inklusive allt extra blev totalt ca 120.000 kr!! Pruta på! Lycka till! Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bytt från MD 21 till IVECO 48 Hkr Installerade motorn själv. Merkostnader: justering av motorbädd, nytt avgassystem, justering av proppellerstigningen. Ca 4000 Kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man vad man kan tjäna på att vara händig och göra olika arbeten själv. Jag tordes inte installera själv.... Vi bytte i ärlighetens namn nog litet mer än vad som var absolut nödvändigt, bl.a. passade vi på att renovera elsystemet, sätta in modernare säkringar och kontakter m m Men visst plockar det till. Bara den nya propellern gick på 3.000 och inte blev den rätt heller, så jag byter igen nu under vintern. Vi var också tvungna att bygga en ny instrumentbräda för att få plats med de nya instrumenten... Det jag ville ha sagt är att ett motorbyte KAN springa iväg till ganska höga belopp och det skall man ha i åtanke när man är spekulant på en båt med en tvivelaktig motor... Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har varit och tittat på snipan nu idag och jag tackar för alla goda svar jag fått från alla. Det blir ingen äffar med arona motorn.Det var för övrigt en bornö 23 priset var 67.000.Den var även ombyggd på ruffen och doghouset. Inget proffsjobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du undersökt om en proppellerverkstad kan justera om din propp. Har för mej att jag fick betala 500 kr för ändring av stigningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tanken, men propellern är tyvärr litet defekt efter en mindre lyckad manöver i strandkanten, då jag flyttade en del bottenstenar med propellern, så jag tänkte behålla den som reservpropeller och skaffa en ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...