sesoki 0 Postad 21 Augusti , 2012 Jag har i sommar byggt en bastuflotte och monterat min yamaha 4 hk på denna. Nu är det då så att jag skulle behöva montera fjärrreglage till motorn både styrning och växel/gas. Då det är väldigt dålig sikt bakom bastun. Har tittat lite på nätet men inte hittat något till denna motor. finns det någon annan som har något förslag på lösning som går att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Augusti , 2012 Hmm ... hur hög är bastun? Kanske kan du bygga nån plattform där du kan stå så att du ser framåt över bastun? Utbordarns rorkult/gasreglage kanske sen kan förlängas med ett rör som kvickt kläms fast på gashandtaget så att du i.a.f. kan styra och gasa bekvämt? Bara en fundering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 22 Augusti , 2012 Kanske går det att köra med motorn fram istället? Vet ju inte alls hur din flotte ser ut, men kanske går det att vända motorn där den sitter nu och köra med denna ände av flotten framåt istället? Eller såga ett lagom hål i fören av flotten och placera motorn där. Det borde vara ungefär lika lätt att få flotten att ändra riktning med motorn placerad fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Augusti , 2012 Jonas478 skrev bl.a. ... Det borde vara ungefär lika lätt att få flotten att ändra riktning med motorn placerad fram. Nja, tveksamt då propeller-vattenstrålen i så fall blir instängd emellan två (eller fler?) djupa- och längsgående pontoner. Reaktion&motreaktion, summan av kardemumman vid akterns utsläpp blir vad jag förstår en vattenstråle som i huvudsak bara kan vara riktad rakt bakåt (eller rakt framåt)? Tänker jag rätt här så blir väl därför styrförmågan usel ifall motorn sitter framtill och ponton-inklämd, utbordarns propellerstråle måste nog s.a.s. alltid sitta fritt vridbar utan att behöva studsa emot riktningsuppstyrande skrovdetaljer? [själv har jag en långkölad segelbåt och dessutom inbordare, och denna kombination har sina egenheter. (En strömningsmässigt fritt roterbar utbordare kan s.a.s. ibland stå allra högts på min önskelista vid backning, därav min tveksamhet ovan. ] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Augusti , 2012 Vi hade en gång en båt med segel och ruff och en motor som skramlade nåt förfärligt. Den fungerade bra om man hängde upp tanken i riggen. På en längre sträcka i stiltje orkade vi inte höra på eländet så vi tog snören till rorkulten och styrde liggande på fördäck bakom ett par madrasser. Tänk kreativt i just din miljö. Exempel: Sätt perspektivfönster för bättre ljus i stugan och få framåtsikt på köpet (eller tvärtom). Sätt en backnings-TV vid motorn med kameran fram. Fixa speglar så du får periskop. Gör som vi, sätt snörstyrning och snörkontroll av växel/gas. Går åt linor brytblock och gummisnören. Gummisnörena drar tillbaka så behöver du bara envägs snörkontroll. osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 23 Augusti , 2012 Jag borde nog ha skrivit ungefär lika svårt att styra flotten. Pontonerna gör det nog svårt att svänga även med motorn bak... Tycker att förslaget med linor, brytblock och gummisnören verkar bäst -- främst för att du då kan sitta långt från den bullrande motorn och styra. Borde öka trivseln på en bastuflotte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Augusti , 2012 Jonas: Jo, antagligen överdriver jag svårigheten. Men detta är ju i och för sig enkelt för frågeställaren att testa, med motorn som den sitter nu. Tänkte mig alltså att om propellern sitter grunt emellan de två måhända tätt sittande och djupgående pontonerna enligt vänstra skissen så kan vattenstrålen delvis avlänkas enligt den högra. Men utbordarn ger ju kraftig propellerströmning så kanske är det inte så kinkigt, ett vanligt roder däremot avlänkar ju bara befintlig fartströmning så förligt roder funkar uselt vid långköl? Nå, gillar idéns enkelhet. Funkar manövrerandet bra kanske motorfästet kan vridas* 180 grader och placeras i ett urtag så att gashandtaget blir lättare att nå (grönt i skissen)? Edit tillägg: *) Finns väl nån sprint som skall brytas ifall riggen blir påkört av ett grund, och den sitter väl i själva fästet? Senast ändrad av Thomas-1 | 23 augusti 2012 | 14:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Augusti , 2012 Tro mig. Det är skönt att ha den surrande motorn på andra siidan bastun. Kul också att ha en träekrad ratt och lapp för ena ögat och tubkikare i stället intill ratten. Nakterhus med kompass och bastubadarna stående intill styrman med kapten som ger order om mer vatten på stenarna i kaminen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 721 Postad 23 Augusti , 2012 Styrningen går kanske enklast att ordna med gammaldags lin/vajerstyrning. Finns två sätt att göra den på. Den vanligaste är en liten trumma på rattaxeln där en tunn vajer (5-6 mm) är lagd några varv runt, sedan är det bara att dra vajerändarna via block till motorn. En annan variant är att sätta ett cykel- eller ett moppedrev på rattaxeln, då sätter man en bit kedja på drevet och fäster linorna/styrvajrarna i ändarna av den. Leta reda på något gammalt båtvrak med rattstyrning så kanske grejerna finns där... Som gasreglage går det enkelt att använda ett växelreglage från en gammal växelcykel med drev-växlar. Vajer och vajerhylsa brukar cykelverkstäder ha i metervara. Växelreglaget behöver kanske lite stadigare grejer. Själv är jag elektriker och skulle kanske försöka lösa det hela med solenoider och en elegant trelägesbrytare... Har man manm lite besättning med på färden kanske några väl inövade kommandorop fungerar minst lika bra :-) Som du märker har jag en lätt fetisch för att plocka grejer ur skrotlådan men i min gamla snipa fungreade de här lösningarna utmärkt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser