Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Shas

Vinterkonservera en VP5,7 GXI

Rekommendera Poster

Hej på Er !

Har nu tittat på allehanda filmer på nätet och tror mig ha införskaffa mig tillräcklig kunskap för att vinterkonservera min båt för första gången. Har dessutom inhandlat en verkstadshandbok från Volvo penta och det är igentligen den som ställer till det lite. I alla filmer och inlägg rekommenderas det att man ska fogga motorn men det gör inte Volvo Penta De skriver istället och detta gäller specifikt för insprutningsmodellerna följande

Förutom att bränsle behöver stabiliseras är det önskvärt att ventiler och cylindrar täcks med ett tunn oljefilm, något som tidigare kunde åstakomma med dimsprutning. Dagens inloppsgrenrör för bränsleinsprutningär konstruerade med invecklade luftkanaler som inte tillåter traditionell dimsprutning av olja genom gasspjället medan motorn går. Oljan fastnar i plenumkammaren och når aldrig cylindrarna. Olja för tvåtaksmotorer kan tillsammans med stabilisator tillsättas i en bränsleblandning för stabiliserin

Använd en ytombordartank på 6 gallon tillsätt tvåtaksolja i förhållandet 50:1 och stabilisator i förhållandet ett ounce per gallon

Koppla in trycktanken och kör sedan på denna blandning under ca 5 minuter därefter ska det vara klart..

Synpunkter på detta Jag har inte sett detta någonstans på nätet

// Shas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick nyligen tipset av en kille som jobbar med högpresterande V8:or till båtar att köra sista minutrarna av konserveringen med alkylatbensin blandad med 2-taktsolja. Alkylatbensinen innehåller ingen etanol och är därför mycket stabilare än vanlig bensin vilket gör att inga utfällningar sker under vintern. 

Nu är jag inte säker på ifall detta var ett generellt tips för alla båtmotorer eller om det gällde förgasarmotorer (som min motor är).

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok menade han att man skulle strunta i tillsattsen stabilisatorn då Känns jäkligt dyrt att tanka denna typ av soppa de sista gångerna på säsongen Jag menar man vet ju aldig exakt hur mycket man kör. Du måste ju ändå konservera det som är kvar i tanken också.

Dessutom är ju förgasarmodeller tydligen enklare att smörja till och det är ju betydligt lättare och dimmsmörja motorn än att stå och joxa med en extra tank skruva ifrån bränsleledningar mm

Mvh // Shas

Senast ändrad av Shas | 20 augusti 2012 | 23:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han rekommenderade att tömma tanken över vintern. Den soppan man slangar ur kan man ju köra i bilen. Sen är tanken (hehe) att ha en liten dunk med oljeblandad alkylat som man kopplar in endast när man konserverar motorn. Det kräver ju dock att man har en anslutning till detta.

Jag har ordnat en trevägskran i min båt med en Suzuki-koppling. Detta gjorde jag för att jag ville ha en liten reservtank med mig i båten. Dels för att det är bra med extra soppa men framförallt ifall det skulle bli något strul med den inbyggda, stopp eller annat otrevligt, så kan jag fortsätta åtminstone en liten bit.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok den lösning får jag fundera på till nästa år... Eftersom ingen har lämnat några synpunkter blir det till att demontera bränsleledning och köra igenom soppan.

Men 6 gallon vilket torde motsvara ca 25L, för 5minuters gång Är inte det lite saftigt ;-)

Shas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det låter väl saftigt...visst har du en stor motor men så j*dra mycket drar den väl inte! devil

Ytterligare en fördel med alkylaten är ju att den har mycket bättre hållbarhet än den vanliga bensinen, tror att det är upp till tre år, vilket gör att man kan ha en dunk med färdig soppa redo till vinterkonserveringen. Kör man inte slut den ena året kan man ha den nästa!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...