Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
neubert

Räkbåten "Symfoni" (östkust)

Rekommendera Poster

Någon som mött denna mindre bra skepparen ute i skärgården. Båten heter Symfoni och rör sig mellan Västervik och Sthlm som turistbåt. Mötte den själv vid Stendörren i slutet av juli när jag var på väg söder ut. Trångt som det är innan 7knops begränsningen kommer denna koloss i 15-20knop och drar upp nått så ini h-vetes sjö att när jag möter vågorna får jag hålla i mig för att inte ramla handlöst bakåt. När jag landar i vågdalen sköljer den andra svallvågen över hela båten.

Svärfar som seglade några disktans framför oss fick se detta fartyg sick-sacka mellan fritidbåtarna i 20knop utan hänsyn till sitt enorma svall.

Anledningen till att jag blir så förbannad att jag skriver här är att jag fick höra från en vän som mötte denna igår utanför Gryt. Då hade fartyget avikit från farleden och var inne bland öarna i hög fart. Samma hände för dom. Båten stod nästan med fören 90 grader uppåt (ni förstår metaforen) och vid andra svallen var det bara ta fram öskaret medans Symfoni fortsatte sin färd...

Så... NU har jag skrivit av mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns fler båtar att ducka undan för. Jag undviker närkontakt med  Cinderella I och II när jag hinner se dem i skärgårn.

De brukar inte framföras speciellt slarvigt, men jag undrar om de inte är felkonstruerade eftersom de drar ena herrans svall. Borde kosta massa bränsle att ha en båt som flyttar mycket vatten när den kör också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det detta Fartyg.

http://www.rscl.se/

Att dessa eller liknande fartyg drar stora svall får vi nog acceptera.

Att dom skulle slå av för varje fritidsbåt på sommarn eller även på vintern skulle göra att de inte kan hålla tidtabellen.

Och på ställen där det inte är lämpligt har vi fartbegräsning.

Att fartyget färdades i zick zack mellan fritidsbåtar beror nog mer på att fritidsbåtarna kanske låg mitt i.

(nu har jag ingen aning om detta fall)

Ett bra sätt att slippa stora fartyg i trånga situationer är att skaffa AIS.

Kanske som app om man inte har så stor båt.

Sen är det bara att hålla sig undansmiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj då, ett fartyg som gör vågor, hu så hemskt.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja. kolossen Viking Cinderella, 36 x 191 m, ger mindre svall i skärgårn än Cinderella I och II, 7,7 x 42 m. Osmart konstruktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kanske ska lägga om tidtabellen? Vad är det för mening att köra fort i denna delen av skärgården. Var som jag fattade det en den svenska hurtigrutten och då vill man väll glida fram i lagom fart.???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att du behöver friska upp din norska -- hurtig på norska betyder snabb på svenska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenlinjelängden spelar stor roll för svallet. Stora fartyg går långt från planingsfart 190 m och 40 är nog den största skillnaden. Den på 40 m ligger nog ganska nära planing om den drar upp stora svall. De stora fartygen i smala grunda leder ställer ändå till skada då förhållande mycket vatten ska flyttas undan och återgå när fartyget passerat. Verkar vara ett problem på sina ställen i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skriver ju faktiskt trådskaparen, citat Trångt som det är innan 7knops begränsningen kommer denna koloss i 15-20knop. Sedan kan man ju tycka att även om det inte är fartbegränsat så ska man använda omdömme och kanske inte köra 15-20knop i trånga sund med den typen av fartyg. Det finns ju även något som heter sunt förnuft och gott sjömanskap. Naturligtvis kan inte fartyget dra av farten så fort det är en fritidsbåt i närheten på öppet vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma skeppare som tidigare framförde fartyget Saga Lejon på samma sträcka. För något år sedan körde han över en segelbåt i Hammarbyleden. Om jag inte missminner mig så körde han även över en brygga vid Liljeholmsbron för några år sedan. Det finns fler incidenter än så.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den här händelsen du menar så berodde det på tekniskt fel som gjorde att fartyget började backa okontrollerat:

http://www.sjofartsverket.se/upload/Listade-dokument/Haverirapporter/SV/2007/Saga Lejon.pdf

Mer maskinproblem:

http://www.sjoraddning.se/loftahammar/alarm/saga-lejon-draggar-efter-maskinhaveri/

Det här går nog inte att skylla på maskin...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11161688.ab

Eller det här:

http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1147867

 

Kanske skulle rederiet marknadsföra kryssningarna med Saga Lejon som äventyrsresor.cool

Har själv åkt med till Nyköping en gång. Det var dock en mycket trevlig dagstur utan missöden.

 

 



Senast ändrad av Riro | 22 augusti 2012 | 12:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha. Jaa va tusan du har rätt . Men idag så hastar man inte den rutten antar jag? Grejen är ju att man vill se något,njuta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna skeppare kanske är en riktig skurk utan sjövett.

Hoppas han inte skadar någon innan han får gå iland för gått om så vore fallet.

Ännu större ide att vara utrustad med AIS då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. Det är nog rätt. Fast. Jag tycker nog Cinderellabåtarna ger överjävligt mer svall än lika stora normala Vaxholmsbåtar. Som också ger den del gungande.

Nå, det finns ju oftast en ö att smita bakom när man behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet med stor bestämdhet att Hurtigruttens nyare båtar har en marschfart på 14,5 kn.

Och det går den i såväl i motsjö som i dimma, det är mycket korta sträckor den håller lägre fart men det finns ett par passager där den håller låg fart men det är inte många.

 

/B

 

Edit: plus att dom har mycket aktiv roll i att frakta gods mellan hamnarna på kusten. Dock bär dom inte med sig någon post längre.

 



Senast ändrad av Bosse | 22 augusti 2012 | 21:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.. det förklarade ju en hel del! Kanske dags att byta yrke?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...