Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
SeaMaster560wa

Värde på min SeaMaster 560wa

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är fullt medveten om att det är svårt att säga samt att begmarknaden på båtar inte är någon höjdare. Men jag vore ändå tacksam om någon kunde ge mig en liten knuff i rätt riktning. 

Min båt är som sagt en Seamaster 560 wa av modellår 2011. Motor: Evinrude Etec 90 hk modellår 2011. Ca 65h.
Massa utrustning i form av: 

- Pulpetöverdrag
- Bäddset, dyna bord
- Exklusiv stol x 2 (istället för plaststolar)
- Automatisk länspump
- Bottenmålning inkl epoxygrund
- Garmin 526 inkl ekolod
- NMEA 2000 kopplad till motorn
- Sjökort Strömstad – Halmstad
- Exklusiv ratt
- Godkänd klass 3 ögla
- 12 volt uttag 2 st
- Fenderfäste fasta 2 st vid aktern
- Batteridriven led belysning i ruffen
- Förvaringsficka i ruffen
- Brandsläckare
- Aluminium propeller 15” medföljer sitter på 17” nu
- Allt ovan är från 2011 / 2012
- Förtöjningsrep
- Ankare inkl 50 meter lina
- Fendrar 4 st
- Båtupptagningsvagn från 2008
- Klass 3 kätting inkl lås

Nypris av det som är ovan 2011/2012: ca 265 000 kr. Det andra är svårt att värdera tycker men det finns ju ändå ett värde i det annars måste ju ev kund köpa nytt :)

Tack på förhand

K.W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag går det knappt att sätta ett värde på en båt. Man kan alltid uppskatta värdet men det känns nästan som att det inte har med försäljningspriset att gör längrea. En ny kostar 234.000kr och utrustning som ovan är nog tyvärr inget som inbringar så jättemånga tusen extra. Dock gör det kanske så att din säljs före någon annan likadan båt som inte har dessa prylar.

Med tanke på Huges konkurs och alla företag som står med lager av 11.or och 12.or mm så finns det massor med nya båtar till bra pris på marknaden. Fler kommer att kursa pga detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Tyvärr så kan Du ha rätt men jag tror samtidigt att rätt kund uppskattar utrustningen som han själv slipper att köpa. Jag har en liten fundering kring 240 000 kr inkl allt. Spontant så känns det som ett bra pris, men o andra sidan är det ju jag som ska sälja :) Det är ju trots allt bara 6000 upp till ny som inte har denna utrustningen, samt att båten inte är mer än 1 säsong gammal. Har samtidigt ingen brådska (bortsett från att jag vill ha en 64 DC) så det är väl bara att prova :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant, och jag vill nu inte dissa dig på något sätt, kan jag säga att om jag fick välja på att köpa en ny båt och välja den utrustning jag vill ha hade jag lätt valt att betala avsevärt mer än 6000 mer. Dels för att köper jag genom ett företag har jag garantier jag inte har genom en privatperson. Att köpa genom en privatperson innebär även en massa risker; är det din båt, har den gått på grund, finns det dolda fel etc.

Med det inte sagt att du inte får det du vill ha. Men då snarare av någon som inte vet vad en ny kostar, och för att du har en bra annons. En väldigt bra annons.

Kollar man på blocket ligger de mellan 149000 och 224000, men den för 224000 verkar vara ny.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bottenmålning och mycket av utrustningen som du listar får du inget extra för när den säljs begagnad bara nått du får betala extra för som ny när man köper av en handlare. Tampr,fendrar,ankare mm är snarare obligatorisk utrustning i beg båtar, led belysning är nice men inget viktigt. Speca trailern separat finns många som av olika anledningar inte vill ha en trailer med på köpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar! Där ser man så olika man ser på saker. Själv kommer jag troligtvis inte en helt ny båt igen då jag just tycker det blir för dyrt att lägga upp alla tillvals pengar igen. Garantin följer väl med till den nya ägaren? Motorn har 5 års garanti. Eller har jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Om man är i behov utav bottenvåning där man bor ser jag ett mervärde i det. Det kollar iallafall jag efter när jag kollar efter beg båt. Men jag förstår precis hur du menar. Fendrar etc förstår jag att det inte är något värde i utan det skrev jag mest upp för att visa att båten har allt för säsongen klart ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr kan du nog ställa in dig på att förlora en rejäl slant eller behålla båten :(

Din begagnade båt 240000kr. Ny båt med samma motor 234000kr. Med Yamaha 80hk 224000kr. Du hör själv hur det låter. Visst du har utrustat båten för si och så mycket men det är begagnade grejer nu och det mesta som du specat ovan sätter inget större extra värde på båten. Det är även så att det mesta av det du specat är jag säker på att man kan pruta med vid ett nybåtsköp idag. Har bekanta i branchen som säger att de gärna hade sålt båtar med förlust idag bara för att bli av med lagerbåtar och få in några pengar överhuvudtaget

Min teori och min egna uppfattning om jag skulle vart intresserad av din båmodellt. Vissa av de som kollar på ny båt kanske kan tänka sig en ett år gammal men då måste priset vara kraftigt nedsatt jämfört med ny. De som tittar på begagnat anser antagligen att de lika gärna kan köpa en ny när det ser ditt pris

Tror du måste ner emot 200K för att få sålt :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå in på Blocket. Kolla vad dom begär för likvärdiga ekipag och ta dig en funderare på varför den billigaste inte är såld. Det är strax under det priset du ska lägga dig. Extra utrusting är svårt att få igen pengar på men räkna med runt 30% av nypriset och lägg på det så har du ett rätt så rättvisande värde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

garantin följer med båten, men det är ju trots allt 20% kortare garanti på din motor.

Men eftersom du inte har bråttom att sälja båten kan du ju lägga den på vilket pris du vill för att sondera marknaden. Vem vet, kanske har du tur.

En tanke dock. Eftersom du ska köpa en annan båt (läste att du var ute efter en Yamarin 64 DC, bra köp, har föregångaren 6110, fantastisk båt!) så kan det vara på sin plats att inse att det är många som säljer ut sina båtar nu till hösten, så chansen att hitta en billig båt är större nu. Till våren ökar efterfrågan, och därför också priserna. Detta innebär att det du tjänar på att vänta med att sälja din nuvarande båt kan du mycket väl förlora på att båten du ska köpa blir dyrare.

Bara en tanke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite så har jag tänkt också :) Har begärt offert på en demo med min som ett inbyte med tanke på att kanske priset blir samma idag som senare till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att min båt är några år nyare så den jämförelsen är svår att göra tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tänker på detta vis så kanske det blir lite mer logiskt att 240.000kr inte fungerar. Visserligen bara att lägga ut annons och testa men...

En ny kostar som sagt 234.000kr. Om du bortser från utrustningen du köpt till vad skulle man få för en ett år gammal med 65h på mätarn. 200.000kr? Nä då köper folk hellre en ny. Snarare en bit under 200.000kr och lägg sen på värdet 30% för utrustning som Sea Ray 230 nämner

Som tidigare nämnt så speca trailern separat i annonsen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill inte vara dum mot TS men förstår inte riktigt tråden...sätt ut i annonsen vad du vill ha och priset blir ju ändå vad köparen vill ge...antingen säljer man eller så säljer man inte, i min värld så finns det inget värde alls på din båt förmännen en ev. Köpare lägger ett bud.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo fast av egen erfarenhet vet jag att om man lägger utgångspriset för högt så får man inga intressenter alls. Det finns så många likvärdiga objekt ute idag att jag inte tror att presumtiva bryr sig om de som är överprissatta från början.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja..fast du har ju i och för sig egen erfarenhet som du skriver men personligen så skulle jag fullständigt skita i priset som står i annonsen, jag som köpare lägger ett bud efter att jag har sett den och det får säljaren förhålla sig till! Antingen accepterar han eller så gör han inte det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att skapa en diskussion kring det så är det klart att det alltid finns ett värde, dock är ju frågan hur litet eller hur stort. Sedan håller jag med dig om att man oftast får veta det genom köparens bud, men det finns samtidigt väldigt många som ger skambud på det som ska säljas utav olika orsaker. Och att då det är rätt för köparen som det diskuterats i annat sammanhang betyder ju faktiskt inte att det är det rätta värdet. Utan att trampa dig på tårna så behöver man ju inte vare sig läsa eller kommentera en tråd som man inte tycker fyller någon funktion. Med vänlig hälsning, K.W

Senast ändrad av SeaMaster560wa | 22 augusti 2012 | 09:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår hur du menar och håller till viss del med. I tex bilbranschen är det inte så och jag trodde kanske att båtbranschen var ungefär likadan ;)Men men man får väl ha ute annonsen ett tag och vara beredd på en rejäl förlust :( Har som sagt begärt offert på en kundbåt som precis i mitt fall bara är en säsong så jag får hoppas att den prisbilden som ni skriver om här även visar sig på den :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...