Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
wahlis

Är det någon som kör sin gamla inombordare på 20w-50 olja?

Rekommendera Poster

Hej,
Har idag en MD17C i min båt och den är lite till åren, vilket gör att det läcker lite olja här och där. Idag kör jag med en 15w-40 olja i denna, mineral. Biltema har ju en mineralolja som är 20w-50 vilket är lite tjockare än 40-modellen, frågan är om det är någon som använder sig av denna eller har erfarenhet av den? Är inte så intresserad av att höra vilket märke som är bäst kontra sämst utan mer hur man upplever skillnaden om man går över till denna typ av olja.

/Wahlis
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bidra med (min brors) erfarenhet av denna olja i en gammal husbil. Han hade tidigare problem med oljetrycket när motorn var riktigt varm, men detta upphörde med denna olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av misstag körde jag på 20w-50 i min gamla md21b motor, fick nämligen en 20 litare av en bekant, inte hade jag några problem i vilket fall med funktionen på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är gammal och läcker så kör på 20W-50 och se om det hjälper, ha inte för stora förhoppningar bara en del läkage påverkas inte så mycket av oljans viskositet och ingen olja kan laga trasiga prylar. En Md17 är väl inte så svårmekad, går det inte att byta en del packningar och tätningar med motorn på plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att SAE30 är tunnare än 20w-50 vid driftstemperatur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske detborde redas ut vad viskositet är, det är oljans förmåga att behålla sin trögflutenhet vid varierande temperatur! Krångla inte till det för er och virra bort er  i termerna, använd den viskositeten som det står i användarhandboken så blir det rätt! Förr i tiden fanns bara raka oljor vilket innebar att en olja tog en viss tid på dig att rinna genom ett provrör vid en specificerad tid, men dagens oljor klarar flera sådana prov, så dom spänner över ett mycket brett område. Använd vilken mineralolja som helst, inom rimliga gränser. Det finns dock en grej som är viktig, Till en Deselmotor SKA det bara användas Dieselmotorolja!!! men det går att använda dieselmotorolja till en bensinmotor. Det beror på Dieselmotorns höga kompressionstryck mot lagren, oljan får inte tryckas sönder utan klara att stå emot trycket.



Senast ändrad av HenrikGbg | 20 augusti 2012 | 19:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först säger du att man skall följa det som står i användarhandboken,sen säger du att man kan använda sig av i princip vilken olja som helst.......vad redde du ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller gamla slitna bilmotorer som börjar ta besvärande mycket olja av tillverkaren  rekommenderad viskositet så är det ett knep att ta till lite tjockare olja för att minska oljeförbrukningen. Men det är sånt man tar till då motorn närmar sig slutet. Tar man till för tjock olja så riskerar nån del få för lite smörjning.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du satte ett frågetecken!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en total myt att den lastbärande förmågan skulle skilja sig mellan oljor för dieselmotorer och bensinmotorer. En dieselmotor är konstruerad med kraftigare lager så att belastningen på material och oljefilm är ungefär densamma som på en bensinmotor, om någon uppfunnit en superdieselmotorolja som hade överlägsen styrka på oljefilmen så skulle alla vilja anväda den till bensinmotorer också. Dom flesta oljor är specade för både bensin och dieselmotorbruk i fallet biltemas 20W-50 ACEA A2/B2, API SJ/CF. ACEA B2 och API CF är normer för dieselmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, om du ville delge oss något om oljorna kanske du skulle skriva något mer informativt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HenrikGbg skrev:

Kanske detborde redas ut vad viskositet är, det är oljans förmåga att behålla sin trögflutenhet vid varierande temperatur! Krångla inte till det för er och virra bort er  i termerna

 

Om vi nu ska vara petiga med termer o.dyl så är det så att det du kallar viskositet är

viskositetsindexet, det som anger en oljas tröglutenhet vid en GIVEN temperatur är viskositeten.

 

//Roger

BesserSnauser wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi skall vara ännu mera petiga så är viskositesindex inte det som anger en oljas tröglutenhet vid en GIVEN temperatur är viskositeten

Viskositet anger trögflutenhet vid en GIVEN temperatur, inte förmågan att behålla den.

Viskositetsindex (VI) är istället ett mått på viskositetens temperaturberoende. Ju högre viskositetsindex är, desto mindre ändrar sig viskositeten vid temperaturändringar. Liten förändring i VI är generellt att föredra, därför tillsätts viskositesindexförbättrande tillsatser (VII) till multigradeoljor. En mineralbasolja behöver mer tillsatser än motsvarande syntetbas. Tillsatser skall man ha så lite som möjligt av varför syntetisk olja oftast är stabilare, som alternativ kan man använda en rak mineralolja, men den funkar betydligt sämre vid temperaturer under drifttemp.

Så om Henrik skrivit viskositesindex och Roger viskositet, så hade det blivit rätt.

För att svara på frågan så tror jag att den 20W 50 som frågas om går alldeles utmärkt  att använda och minealolja duger alldeles utmärkt i en inombordare om tillverkaren inte kräver syntet.

 

 



Senast ändrad av guestsson | 21 augusti 2012 | 09:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev det en radbrytning i mitt inlägg som inte skulle varit där men om du läser mitt inlägg en gång till så ser du nog att det är precis det som jag skrivit dvs. att viskositeten anger en vätskas trögfutenhet vid en given temperatur och att det som HenrihGbg kallar viskositet i stället är viskositetsindexet.

För att krångla till det ytterligare så är det även en stor skillnad på viskositetsindexet hos naftenbaserade och parafinbaserade mineraloljor, och eftersom basoljans egenskaper har väldigt

stor betydelse för den slutliga produktens egenskaper så spelar det en avgörande roll vilken basolja som används vid tillverkningen-så det är stor skillnad på mineralolja och mineralolja.

//Roger

Edit: I övrigt så håller jag med om att fyller bara oljan i fråga motortillverkarens kravspec.

så kan man använda den. Vad gäller ev. användning av singelgradeolja så är det nog inga problem- om man inte använder båten på vintern vill säga, då oljans höga viskositet vid låga temperaturer kan bli ett problem.

 



Senast ändrad av PCP-Roger | 21 augusti 2012 | 10:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Angående att Dieseln skulle ha en högre lagerlast p g a kompresionstrycket kan jag inte hålla med om.

Förbränningstrycket är större än kompressionstrycket i både Otto och dieselmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande inte så många svar från folk som har erfarenhet av att använda denna typ av olja, den tekniska diskussionen kring oljor är mindre intressant. Motorn är gammal och säkert ganska sliten, lite olja sipprar ut lite här och där och jobbet med att försöka täta dessa känns relativt omfattande, i varje fall har jag aldrig gjort detta tidigare. Jag har även hört att det finns dem som tätar läckor från utsidan med någon form av packningslim, dock har jag inte hittat något sådan, vet någon vad det är för produkt man kan använda? Målet är att få ner oljeläckande till minsta möjliga. Jag tar tacksamt emot tips från andra med likvärdiga motorer där man behövt byta packningar eller tätat den på annat sätt.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

En populär tätningsprodukt som används tillsammans med packningar är Permatex.

Jag har  MD17/MD3-hybrid som inte är totalt oljetät.

Man måste lokalisera läckan innan man åtgärdar, det görs nog bäst efter grundlig rengöring, och körning under uppsikt,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ingen speciell olja. Det är en vanlig hederlig mineralolja med en viskositet som gällde när din motor var ny. Modern bränslebesparande olja t.ex. 0W 30 skall du INTE använda i din motor. 
 

Den aktuella oljan är säkert minst API CF-klassad för användning i en förkammardiesel. Vilket din motor säkert är. Kolla! 

Du har en gammal motor och det finns nog inte en att köpa idag som inte är bättre än de bästa oljor som fanns att tillgå då motorn var ny. SAE 50 låter som en helt OK viskositet för en lite sliten äldre motor.

Att motorn skulle bli speciellt mycket tätare med lite högre viskositet tror jag inte på. Inte heller att det annat än i speciella fall  går att täta läckage utifrån utan att byta packningar/packboxar.

Men varför inte prova oljan. Det finns medel att hälla i för att täta inifrån, som bl.a. Bosse bildoktorn talat om. Kolla på t.ex. Mekonomen eller fråga här om någon använt sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan som nya var MD3/MD17 ganska söliga med oljan, så akseptera att motorn och motorrummet är oljigt.

Två enkla saker som brukar läcka är oljetryckskontakten mellan plasten och metallen/skruvskallen.

Och gummiplutten som sitter i hålet där man justerar regulatorn, den brukar torka ihop och trilla bort.

Att börja byta övriga packningar är ett stort jobb som inte är ekonomiskt bara för att det läcker olja.

Om du kör på 15W-40 eller 20W-40 har ingen mätbar skillnad på oljesölet runt motorn.

 

Motorn ifråga är ingen förkammardiesel

 

Kalle



Senast ändrad av Pentax | 21 augusti 2012 | 16:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...