Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
dynaflux

Problem med spänning från batteri

Rekommendera Poster

Jag har haft problem med att mina trimplan lägger av ibland och har börjat fundera på om de inte får tillräckligt med spänning. 

När jag mäter på batteriet (egentligen betterierna som är parallellkopplade) när jag inte kört på två dagar har jag 12,23 volt och vid elcentralen några meter in i båten (dit trimplanen är kopplade har jag 11,55 volt). 

Startar jag motorn har jag 13,55 volt på batteriet och 13,25 volt i elcentralen. 

Frågan är om detta är normala värden? Är det ok med 13,55 volt vid laddning? Tappar jag för mycket fram till elcentralen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst, batterispänningen är väldigt låg. Ett fulladdat batteri ska ha runt 12,7 volt i vilospänning. Sen ska du inte ha något spänningsfall alls till elcentralen, den ska ha samma spänning som batteriet när alla förbrukare är avstängda.

Du får söka efter strömtjuvar i ditt system, något drar ström när det inte skall göra det.

Laddningen är en aning låg, bör vara drygt 14 volt.

Det finns massor på nätet att läsa om batterier och deras laddning, här är en sida jag hittade lite snabbt: http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har precis skaffat mig en båt och tidigare ägare nämde att han haft ett liknande fel med ett av trimplanen på båten. Efter felsökning visade de sig att det var en säkring som spökade (börjat oxidera) och skickade igenom olika mkt ström till trimplansmotorn.

Kan iaf vara värt att kolla....

 

Lycka till!



Senast ändrad av Stoffs | 20 augusti 2012 | 14:03



Senast ändrad av Stoffs | 20 augusti 2012 | 15:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäter du spänningen utan belastning ska du ha exakt samma spänning överrallt.

Den lilla belastningen en voltmeter ger är så blygsam för att nåt spänningsfall ska uppstå.

Detta kan ändå ske och det är rätt intressant. En mycket liten ström kan i en något oxiderad kontakt ge såna fenomen. Strömmen är för liten för att orka bryta oxidskiktet och kan fungera som en halvledare. En större belastning kanske klarar det och bränner hål på oxidskiktet på en liten punkt så man får en liten svetsning i kontaktpunkten och strömmen går lättare över mer eller mindre bra.

Det här fenomenet kommer vi att märka när vi kopplar in LEDlampor. De har liten strömförbrukning ock kräver också strömbrytare för små strömmar. Det har inte tillverkarna upptäckt ännu.

Jag har fyra IKEA LED som alla har problemet. Switchen sitter på lågspänningssidan c:a 4V och ljuset slocknar eller blir svagare och man får slå av/på så är det OK ett tag. Kan vara ett likn problem du har. Kolla alla kontaktpunkter och skrapa oxid.



Senast ändrad av forgus31 | 20 augusti 2012 | 16:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Började fundera på vad det skulle kunna vara som låg och förbrukade men kunde inte komma på någonting - tills jag kom på att jag glömt att stänga av kylskåpet.... Det är gammalt och drar väl en hel del ström, kan det förklara spänningsfallet eller är det ändå för stort? 

Om laddningen är för liten kanske jag ska kolla på generatorn? Kanske dags att byta kolen. Eller kan det vara fel på laddningsreläet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Forgus skriver: leta oxid och dålig kontakt! Inte ens den största generatorn kan få upp laddströmmen ifall ledningar, kontakter, kopplingar etc är dåliga.

Elsystemet i båtar är utsatta för tuff miljö och ofta är installationerna lite bristfälliga så första felsökningen när man har problem med spänningfall och dålig laddning är oxid eftersom det hindrar strömmen att komma fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du separerade batterier eller menar du med parallellkoppling att start och ett förbrukningsbatteri är allt? Spänningen på batteriet tyder annars på separeringsdiod som ger en knapp volt sänkning. Mät på generatorn så ser du om den är boven. Amnars vanligt att man glömt att dra sensledaren som separeringsdioer kräver. Men bortsett från det har du spänningsfall till elcentralen eller lite klen kabel. Dock inte så farligt om nu kylen var igång och den drar väl fyra A så det var inte belastningslöst. 0,3V är 1,2W i förlust vid 4A så det kan man leva med men du behöver komma över 14V för att batterierna ska få så mycket energi som möjligt när motorn går. Den är det bästa sättet att snabbladda trots allt. Sen solceller för toppladdning och underhåll. Att ha solcell som alltid gnetar in lite ger bättre livslängd på batterierna som alltid ska förvaras fulla. Nåt man ska testa i affären när man köper ett nytt. Voltmeter ryms i fickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dem parallellkopplade utan någon omkopplare - har köpt en sån men inte hunnit montera den. 

Vad är separeringsdiod? Är det dom som sitter inne i generatorn. 

Ska göra lite mätningar och undersökningar och återkommer med mina rön. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste var tidigare att man med separeringsdioder laddade startbatteriet separat från förbrukningsbatteriet. Generatorns ström fördelas då till startbatt. resp förbrukn. via var sin diod. Den sänker spänning c:a 0,5V-0,7V men batterierna blir då oberoende av varandra när man förbrukar ström. Förbrukad ström i båten tas då bara från förbrukningsbatteriet och starten tar inget från förbrukn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Separeringsdioderna kallas också skiljediod ifall du googlar*.
Sitter knappast inne i alternatorn men kan däremot sitta fast litet diskret på utsidan.
Exempel på utseende finns på sid 14 ...
http://www.skyllermarks.se/pdf/infohafte_2010.pdf

*) Google begriper f.ö. även automotive battery isolating diode.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill du ha full laddning byt ut dioden mot ett relä det finns en massa olika från skyllermark

till biltema beror på hur mycke man vill betala.

mvh

kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns generatorer med två utgående plus via varsin diod har jag sett. Finns två lika stora pluspoler på generatorn kan det vara en sån.

Har du skiljedioder kanske du också har en generator med sense-ledare. Den ska sättas på förbrukningsbatteriet men det kan ha missats vid installationen.  Med senseledning till batteriet försvinner helt spänningsfallet då generatorn spänningsreglerar och kompenserar för det (inom vissa gränser).

Som vanligt passar jag på att nämna den lilla finessen med en sån koppling:

Den medger höjning av laddspänningen på ett enkelt sätt. Med en diod i senseledningen tror generatorn att spänningen är 0,5V lägre än vad den är och ökar på spänningen. 14,1V blir 14,6. Bra för batteriet att få höjd spänning i nån timme. Det bränner bort sulfatering och återställer (equalizing) batteriet om det börjat sulfatera. Rekommenderas en timme per månad såg jag på nån sida om batterier. Innebär längre livslängd och effektivare batteri. Med en strömbrytare väljer man hög/låg laddspänning. 

På samma sida läste jag att det tar 80 timmar att ladda till 90% om man har 13,6V och 3-4 timmar med 14,4V. En avsevärd skillnad värd att beakta för den med mycket el ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat felet. Båda batterierna var parallellkopplade. Jag kopplade in dem var för sig; med det första hade jag samma spänning fram till elcentralen men med det andra tappade jag 0,5 - 1 volt. 

Har länge haft misstankar riktade mot detta batteri; det är ganska nytt, spänningen är ok och jag gjorde en stresstest och drog i gång alla förbrukare i båten (lampor, lanternor, radio, kylskåp osv) och det höll längre än det första (och mindre batteriet). Kan någon förklara detta? Alltså att det verkar vara god kapacitet men ändå inte orkar leverera spänning fram till elcentralen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 





Rimligen spänningsfall (läs resistans) i kablaget, ifall batteriet som här är friskt.

Spänningsfall är ALLTID beroende på strömstyrka och resistans enligt ohms lag, så dess storlek blir normalt alltid proportionell mot strömmen i ampere enligt U=RxI.

Finns undantag som möjligen kan förvirra, nämligen dioder eller andra s.k. halvledare.
De kan ha ett fastspikat framspänningsfall (ofta runt 0,7 eller ibland 0,3 volt) nästan oberoende av strömstyrkan.
(Komponenten ÄR helt enkelt sådan av födsel och ohejdad vana. Beror på att resistansen ändrar sig med spänningen, alltså inte på att ohms naturlag skulle krångla. ;)
Exakt hur en viss halvledare ändrar sin resistans kan googlas, komponenten har en karakterisk spänning/ström-kurva enligt bildexemplet ovan. Bilden f.ö. norpad här ...
http://www.patchn.com/index.php?option=com_content&view=article&id=68:diode-tutorial&catid=14:electronics&Itemid=112

 

post-10006646-1394237233,3298_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...